Lasten nukuttaminen

Endless Sacrifice

Aktiivinen jäsen
08.06.2006
7 728
1
36
Mielenkiintoista seurata tuttavaperheen nukuttamistapoja, kun olivat meillä yökylässä.

8v nukahti itsekseen.

6v nukutettiin sylissä ja kannettiin sen jälkeen petiin.

4v oli pisimpään hereillä ja vaati päästä syliin ja pääsikin, siinä ei ollut hyvä joten äiti vaadittiin sänkyyn viereen makoileen ja äiti suostui. Hetken kuluttua äiti palasi olohuoneeseen ja muksu pari minuuttia myöhemmin haluten äitiä takaisin sänkyynsä. Tyttö yritti saada äitinsä huomiota n. 15min, ja sen jälkeen äiti rupes huutamaan että nyt takaisin sänkyyn. Tyttö herkesi itkemään ja äitinsä huusi vain entistä kovempaa "et sä tolla vinkumisella mitään saavuta". Tässä vaiheessa mä poistuin huoneesta hetkeksi palatessani tyttö oli nukkumassa isänsä sylissä.

Onko mulla aika kullannut muistot, onks oikeesti 4v nukuttaminen noin hankalaa?
Mun nuorin on 8v niin en enää muista...

No meillä on 3,5 v ja se nukutetaan aina vieressä makoilemalla. Nukkuu samassa makuuhuoneessa, joten mitään ongelmaa tossa ei ole. Kukaan ei huuda eikä rähjää eikä poistu huoneesta. Iltasatujen jälkeen sammutetaan valot ja 10 min niin lapsi on nukahtanut. Sen jälkeen nousen aina olohuoneeseen vielä moneksi tunniksi, lapsi menee nukkuu jo klo 19. Toimii hyvin meillä. Ei nukahtaisi yksinään eikä tarvikaan.

meillä 6v ja kohta 3v ja omiin sänkyihin ne menee ja sinne nukahtaa, joskus jos pienempi nukkunut päikkärit, keikkaloi pitempään hereillä, mut sit voi tulla meidän viereen nukahtamaa kun me menemme tai menee omaan sänkyyn aikanaan (emme miehen kanssa valvi yleensä 22 myöhempään, varsinkaan minä ja nuorempi kotihoidossa, isompi eskarissa)

Mun käsittääkseni just tuossa iässä voi nukuttaminen mennä ihan mahdottomaksi joskus. Muistelen Sinkkosenkin jossain kirjassaan kirjoittaneen esimerkin tällaisesta että isä on töissä iso pomo mutta kotona nelivuotias vedättää ihan täysillä nukkumaan mentäessä.

Mutta kai se riippuu siitä minkälaisia nukuttamisperiaatteita perheessä on yleensä noudatettu.

Meillä 4,5v peitellään omaan sänkyyn, annetaan hyvän yön pusut ja nukahtaa sinne kyllä ihan itse, 5-10minuutissa. Ei siis mitään nukutuksia, no kuuntelee hän unimusiikkia/satu cd:tä.

Väittäisin, että lapset kyllä oppii temppuilemaan ton nukkumaanmenemisen kanssa jos siihen antaa vanhemmat mahdollisuuden. Toki myös lapset on erilaisia, eikä kaikkiin päde millään samat toimintavat.
Meillä 6 ja 3v ja nukkuvat samassa huoneessa. Laitetaan nukkumaan, toivoteen hyvät yöt ja sinne jäävät. Ja nukahtavat. Meillä ei temppuilla eikä mesota, eikä etenkään nukuteta. Ja jokainen nukkuu omassa sängyssään.

Meillä on nukkuminen yleensäkin aina ollu tosi hankalaa. Tyttö on nyt 6 vuotta eikä oo koskaan nukkunu kunnolla. Vauvana valvoi yöt läpeensä ja senkin jälkeen on heräilly jatkuvasti. Ja on siis erityislapsi. Pelkää suunnattomasti pimeää.

Mä oon makuuhuoneessa niin kauan että tyttö nukahtaa ja sit meen kattelee viel vähäks ajaks töllöö. 12-1 välillä yöllä tyttö yleensä herää ja tulee viereen. Mutta nykyään sentään nukahtaa uudelleen.

Kaikki mahdolliset temput on kokeiltu mutta oikein mikään ei tunnu toimivan. Tyttö näkee paljon unia ja myös painajaisia, tässä on ihan täysin minuun tullut. Joten ihan onneton nukkuja on. Mä oon hyvin pitkälti luovuttanu tän homman kans, jos tällä konstilla kerran nukkuu niin mennään sitten näillä.

Päivisin on kuitenki hyväntuulinen ja energinen tyttö, sehän se on pääasia :)

Joo siis mä olen unohtanut ihan selkeesti miten 4v nukutetaan/laitetaan nukkumaan. Mä muistelisin että meidän muksut oli helppoja jo tossa vaiheessa, mutta todennäköisesti muistan ihan väärin. Tai sit en muista väärin, ja aina täytyy ottaa huomioon lapsikohtaiset erot.

Ehkäpä vieras paikka teki siihen mausteensa ja nukutustavoissa on toki paljon eroja.Nyt 4v ja 6v ovat noin 1,5-vuotiaasta nukahtaneet omaan sänkyyn itse ja nyt yritän opettaa vauvaa 3kk siihen ihan alusta alkaen.Mutta kun ollaan esimerkiksi isovahemmilla,niin tuntuu välillä että noilla on murkkuja pöksyissä ja makkarissa on mahdoton meno.

3.5v menee sänkyyn 8lta, luetaan iltasatu ja juo lasin vettä/maitoa. Valot pois ja minä makaan omassa sängyssä sen 10min mitä herralla kestää nukahtaa. Ihan toimiva systeemi kun vertaa aikaisempaan, silloin kun nukkui vielä päiväunet hillui yleensä vielä 10ltäkin hereillä... Ja nukuttaminen kesti lähes tunnin.

Meidän 4 v menee nukkumaan illalla sillai et menee sänkyyn, jompikumpi vanhemmista peittelee ja antaa iltapusut ja sit sanotaan hyvää yötä heihei. Sille vanhemmalle joka ei ole peittelemässä tirppa sit huutaa sängystä heihei. Sit ovi kiinni ja sillä selvä.

Yhteistyössä