Lasten "sade"vaatetus!!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Täällä on satanut enemmän tai vähemmän kaatamalla koko päivän, lämpötila +13 astetta. Katselin tänä aamuna koulun pihalla ekaluokkalaisten vaatetusta ja olin kyllä äärimmäisen hämmästynyt: tyttöjä leggingseissä, trikoomekossa ja tennareissa, poikia shortseissa, hupparissa ja tennareissa. Toki monella oli kumisaappaat, mutta ei mitään muuta vedenpitävää, sateenvarjo saattoi olla. Suurin osa lapsista menee ip-kerhoon, jossa ulkoillaan parikin tuntia ja välitunnit tietenkin. Väitän, että kaikkien näiden lasten vanhemmat ovat vielä puoli vuotta sitten hoitaneet päiväkotiin sään mukaiset kamppeet. Mikä muka on muuttunut? Eikö vanhempien mielestä ekaluokkalainen enää tarvitse sateen kestäviä varusteita? Kuulin kun yksi äiti selitti, että ei hän sitten jaksanut alkaa vääntää kumisaappaista, poika oli kangastossuissa. Siis WTF!! Sehän on juurikin vanhemman tehtävä "vääntää" niistä asioista, eikä mielestäni ekaluokkalainen vielä päätä varustuksestaan sadesäällä. Ja joo ei tarvitse tulla kertoilemaan teinien tavoista, ymmärrän, että silloin jo oman järjenkin pitäisi sanoa jotakin ja jos ei sano, kastuu. Lisäksi ihmettelen, eivätkö vanhemmat tajua, että ne lapset ovat todellakin niissä märissä vaatteissa ja sukissa koko päivän ja onhan se inhottavaa istua koko päivä pulpetissa, kun kaikki vaatteet ovat märät. Se jo yksistään aiheuttaa joillekin lapsille levottomuutta ja kuka aikuinenkaan haluaisi olla töissä vaatteet märkänä koko päivän.

Sellastahan se tuntuu olevan. Vanhempainillassa sitten usein ohjeistetaan etenkin eka-tokaluokkalaisilla ottamaan vaihtovaatetta ja sään mukaiset päällyshousut tarvittaessa.

Meillä meni tyttö nyt kolmannelle ja kummarit + pitkä sadetakki. Housuja en enää laittanut, kun kuulemma kaverit haluaa välkällä vaan kävellä enää... Jospa vielä yltyisivät leikkimään. Sitten pitää katsoa vaatetusta uudestaan. Mutta vähitellen se leikin määrä koulussa kuitenkin vähenee ja muuttuu sellaiseksi, ettei enää päästä varpaisiin tarvii olla kuravaatteissa.

En edes tarkoittanut kuravaatteita, vaan sateenkestäviä, Reimateciä, gorekenkiä tms. En minäkään kuravaatteisiin enää ekaluokkalaista pukisi, mutta on muitakin sateen kestäviä vaihtoehtoja, jossain Stadiumissa ihan edullisestikin. Trikoovaatteet ei sitä ole mielestäni.
t. ap

Mun ekaluokkalaisella oli vastaavassa sateessa kosteussuojatun takin päällä sadetakki, jalassa kosteussuojatut housut ja kumpparit... ja kun hain kotiin, tuli varavaatteissa oleva lapsi ovelle ja aamulla puetut vaatteet runtattiin likomärkinä syliin. Oli laskenut liukumäestä suoraan sen alla odottavaan lätäkköön omien laskujensa mukaan 3-4 kertaa :D Mitähän sille huomenna pukisi, jätesäkin?

puetaan sään mukaiset vaatteet. Kuten tänään, kun tyttö lähti kouluun puki kurahousut ja sadetakin ja laittoin kumisaappaat jalkaan. Ei meillä tarvitse moisesta asiasta edes keskustella. Eikä ainakaan minun korviin ole tullut, että siitä kiusattaisiin.

[QUOTE="Jaana";28854885]puetaan sään mukaiset vaatteet. Kuten tänään, kun tyttö lähti kouluun puki kurahousut ja sadetakin ja laittoin kumisaappaat jalkaan. Ei meillä tarvitse moisesta asiasta edes keskustella. Eikä ainakaan minun korviin ole tullut, että siitä kiusattaisiin.[/QUOTE]

Miksi pakotat koululaisen pukeutumaan kurahousuihin ja nolata sen koulukavereiden edessä? Ei kait sen ikäinen enää kuriksia tartte.

Ekaluokkalaiselle ostin sadeasun joka näyttää ihan tuulipuvulta. Kumpparit on ihan perus kumisaappaan näköiset. Kurahousuja en enää kouluun laittas koska luulen että voitas niistä kiusata.

Justiin ostin sadekamppeet pojalle silmällä pitäen sen, että ensi vuonna ekaluokalla ainakin sadetakkia tarvitaan. Aika hupaisaa jos ei muka tarvita, jos jotkut säänmukaiset kamppeet ovat noloja?! Mihin tää maailma on menossa...

[QUOTE="Sirkku";28858989]Miksi pakotat koululaisen pukeutumaan kurahousuihin ja nolata sen koulukavereiden edessä? Ei kait sen ikäinen enää kuriksia tartte.[/QUOTE]

meillä tyttö pukee ne ihan ominpäin. Kertaakaan ei ole tarvinnut sanoa, että pitää laittaa kurikset ja sadetakki päälle ennen ulos menoa. Jos ulkona tarttee sadekamppeita niin tyttö ne laittaa. Enkä näe siinä mitään outoa, että niitä halutaan käyttää. Pikemminkin päin vastoin olen vain tyytyväinen asiasta.

Jotenkin tuntuu, että suurin syy tähän kurahousu kauhisteluun on meidän aikuisien syytä. Olen monesti törmännyt kommenttiin, että eihän kurahousuja käytä kuin ihan pikku lapset. Jos me aikuiset emme väheksyisi tai helveksisi niitä niin varmasti useampikin lapsi niitä "kehtaisi" / uskaltaisi käyttää.

mnjaah, miksi näistä sate/kuravaatteista kiusattaisi? Varmaan siksi, että vanhemmat niitä kammoksuu ja näin myös lapsillensa viestivät, että kuravaatteet ovat kamalia ja niistä voi kiusata..... Ootte te sitten ihania :D

Oma tokaluokkalainen meni eilen koulu kuravaatteissa ja kumisaappaissa. Ei ollut kiusattu. Ja laittoi ne mielellään tänäänkin aamulla, kun katseli, että sataa aika rankasti....

Jos vettä tulee niin silloin kyllä täytyy olla kunnon sadevaatteet (alle kouluikäsillä niitä nimitetään kuravaatteiksi). Itellä oli tässä muutama vuosi sitte n.1.5 km työ matka jonka kulin joko pyörällä tai kävellen ja kyllä minun piti laittaa oikeat sadevaatteet päälle etten sateella olis kastunut. Ei nuo kosteussuojatut pidä kuin pienen sateen.

Samaa juuri ajattelin että puolialastomana juostaan sateella.Ei näkynyt takkeja tai kumppareitakaan.Sadetakin ainakin kehotan laittamaan (koko viikon satanut enemmän tai vähemmän) ja ei ollut yhtään vaikeaa ja tyttö itse aatteli että kumpparit mieluummin kuin lenkkarit.

[QUOTE="mie";28861930]Samaa juuri ajattelin että puolialastomana juostaan sateella.Ei näkynyt takkeja tai kumppareitakaan.Sadetakin ainakin kehotan laittamaan (koko viikon satanut enemmän tai vähemmän) ja ei ollut yhtään vaikeaa ja tyttö itse aatteli että kumpparit mieluummin kuin lenkkarit.[/QUOTE]

Eihän kukaan mene talvella pakkaseenkaan kävelemään shortsit ja sandaalit jalassa :) Ymmärrän kyllä ettei sadevaatteita tarvita jos on ns. lämmin kesäsade, mutta nytkin on ollut aika viileät ilmat ja siihen, kun yhdistää sateen niin ei se flunssa paljon enempää vaadi. Sitten ihmetellään, kun Matti tai Maija on jatkuvasti kuumeessa ja räkätaudissa.

kurahousut on tarhaikäisten vaate. Ei kukaan koululainen niitä enää tarvii. Jos sataa niin sateenvarjo riittää ihan hyvin ja isot lätäköt pystyy kyllä kiertämään niin ei lenkkaritkaan kastu.

[QUOTE="vieras";28863531]kurahousut on tarhaikäisten vaate. Ei kukaan koululainen niitä enää tarvii. Jos sataa niin sateenvarjo riittää ihan hyvin ja isot lätäköt pystyy kyllä kiertämään niin ei lenkkaritkaan kastu.[/QUOTE]

Taas on luetunymmärtäminen hakusessa... Jos luit koko ketjun, niin pointti ei ollut ne KURAhousut, vaan ylipäätään sateenkestävät varusteet. Niitähän on nykyään muitakin, kuin sadetakki ja kurahousut, tiedätkös. Mutta sä taidat olla yksi niistä äideistä, jonka lapsi juoksee kangastennareissa ja leggareissa kesät talvet

[QUOTE="vieras";28863580]Taas on luetunymmärtäminen hakusessa... Jos luit koko ketjun, niin pointti ei ollut ne KURAhousut, vaan ylipäätään sateenkestävät varusteet. Niitähän on nykyään muitakin, kuin sadetakki ja kurahousut, tiedätkös. Mutta sä taidat olla yksi niistä äideistä, jonka lapsi juoksee kangastennareissa ja leggareissa kesät talvet[/QUOTE]

Juu, niinhän se varmaan on just sellanen, ihan vaan siksi, että oli jotain muuta mieltä kuin nämä "kyllä minä ainakin"- äidit

Vähän ihmettelin itsekin toissapäivänä, kun ekaluokkalaista kouluun saattelin ja satoi kuin saavista. Monella pihalla värjöttelevällä koululaisella ei ollut mitään sadevarusteita.

Harvalla ekaluokkalaisella on siellä kotona aamulla ketään varmistamassa mitä lapsi pukee päälleen. Ja vaikka siellä kotona joku olisi varmistanut että lapsi lähtee kouluun saappaissa ja sadetakissa, välitunnilla ne jää naulakkoon, kun ei opettajien tehtäviin kuulu valvoa pukemista.

[QUOTE="vieras";28863580]Taas on luetunymmärtäminen hakusessa... Jos luit koko ketjun, niin pointti ei ollut ne KURAhousut, vaan ylipäätään sateenkestävät varusteet. Niitähän on nykyään muitakin, kuin sadetakki ja kurahousut, tiedätkös. Mutta sä taidat olla yksi niistä äideistä, jonka lapsi juoksee kangastennareissa ja leggareissa kesät talvet[/QUOTE]

Jos ite luit ketjua ajatuksella niin eikös tuolla ollut muutamassa vastauksessa maininta, että kouluikäiselle puetaan kurahousut jalkaan? En todellakaan anna lasteni juosta lenkkareissa talvella, mutta en myöskään pakota niitä laittamaan kurahousuja kouluun.

Meidän tokaluokkalaaiselle voi pakata mukaan kaikenlaista, mutta unohtuu kyllä vaihtaa.. Lisäksi ei ymmärrä edes ottamaan takkia pois päältä kun on kuuma, vaan tulee kotiin voivotellen kuumuutta.. Totta kai on kuuma jos on pitkähihainen ja takki tällä ilmalla. Toivottavsti hänkin vielä joku päivä oppii pukemaan sen mukaan mikä tuntuu hyvältä.

[QUOTE="noo";28859189]Jos vettä tulee niin silloin kyllä täytyy olla kunnon sadevaatteet (alle kouluikäsillä niitä nimitetään kuravaatteiksi). Itellä oli tässä muutama vuosi sitte n.1.5 km työ matka jonka kulin joko pyörällä tai kävellen ja kyllä minun piti laittaa oikeat sadevaatteet päälle etten sateella olis kastunut. Ei nuo kosteussuojatut pidä kuin pienen sateen.[/QUOTE]

Sama juttu on huomattu täälläkin. Tuulipuvuissa kosteussuojaus pitää vain pienen sateen. Pyöräilin viime kesänä kaatosateessa tuollaisen lyhyen matkan ja kyllä tuulipuvun vettähylkivä pinta imaisi vedet läpi niin että olin likomärkänä. Oikealla kumisella sadepuvulla pysyy kuivana kovassakin sateessa ja pidemmänkin matkan.

Ei kai se ole ihme jos lapsilla ei ole sadevaatteita kun harvalla aikuisellakaan on. Vaikka vettä sataa kaatamalla niin aikuiset lähtevät ulos ilman sadevaatteita pelkillä ulkoilupuvuilla tai jopa farkuissa. Kun aikuiset eivät pidä sadevaatteita niin tottakai lapset ottavat mallia ja kun ikää karttuu niin aletaan pukeutua aikuisten tavoin vaikka se ei olisi lainkaan sään mukaista

Yhteistyössä