Lasten sairastelu, kotihoito/päivähoito ym.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MargeSimpson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

MargeSimpson

Aktiivinen jäsen
28.03.2007
7 538
1
36
Miten paljon ja missä iässä teidän lapset on sairastaneet? Vesirokko, rotavirus, pahat flunssat, korvatulehdukset, oksennustaudit ym.? Kotihoito vai päivähoito? Onko ollut muutosta sairastelussa kun lapset on menneet kotihoidosta päivähoitoon tai päinvastoin?

Mietin vaan, kun musta tuntuu aika turhalta kaikki ylimääräiset rokotukset. Mut johtuuko se vaan siitä kun selvitty ilman vakavempia pöpöjä... Ei hyvältä kuulosta tuo, kun joku mainitsi että sukulaislapsi 4v tiputuksessa ilmeisesti rotaviruksen takia :/ Meillä poika oli siinä rotavirusrokotetestiryhmässä 2002-2003 mutta saikin lumerokotetta. Mutta jos meille vielä pikkuisia tulee, esikoinen on eskarissa ja pöpöjä tulee enemmän kotiin (vai tuleeko..? ) niin kannattaisiko muuttaa mielipidettä ja rokotuttaa kotona olevat pikkuiset? Vai voiko olla että jatkossakin selvitään samaan tyyliin, eli vähän ja lievästi kipeänä, ei tarvetta sairaalahoitoon tms.?

No, meillä olleet molemmat päikässä puolitoistavuotiaista. Toisella ei koskaan korvatulehduksia, toisella ollut yksi. Ekat puoli vuotta molemmilla ollut flunssia enemmän, mutta ei mitään vakavampaa. Ei myöskään rotavirusta. Mutta kyllä minun mielestä aikamoisen riskin ottaa, jos ei ollenkaan rokotuta, oli sitten koti- tai päivähoidossa.

Meillä esikoinen ei sairastellu juuri lainkaan, oli pph.ssa i-2v, ja sitten kotihoidossa vuoden ja sitten pk.ssa. toinen taas sairasteli alle päiväkoti-ikäisenä todella paljon(korvatulehduksia yms.) ja jatkui vielä pariin vuoteen saakka sairastelua silloin tällöin. Kolmonen taas oli täysin terve kotihoidossa, kunnes meni nyt tänä syksynä perhepäivähoitoon, ollut jo kolme flunssaa syyskuun jälkeen. vatsatauteja meillä ei liiemmin ole ollut. Hänelle oltimme nyt influensa rokotteen.

Miehen kanssa puhuttiin juuri viikonloppuna lapsen sairasteluista. Meillä on siis vähän alle 2-vuotias taapero, joka on sairastanut kerran kurkunpäätulehduksen ja noin kaksi nuhakuumetta. Lapsi on kotihoidossa, mutta käymme paljon perhekahviloissa, muskarissa ja leikkipaikoissa. Kuolaa vaihtuu ja altistus pöpöille on melkoinen. Olemme syöttäneen ensin Rela-tippoja, sittemmin Rela-tabletteja lapselle, joka siis syö niitä edelleen päivittäin.

Mietimme viikonloppuna, voisiko maitohappobakteereista tosiaan olla noin hurja apu vastustuskykyyn, vai olemmeko vain tavallista onnekkaampia. Vaikka ystäväpiiri on kokenut kaikki mahdolliset vatsataudit ja muut pöpöt, meillä ei ole kertaakaan edes oksennettu. Ylimääräisistä rokotuksista olemme ottaneet vain Rota-rokotteen. *koputtaa puuta*

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
No, meillä olleet molemmat päikässä puolitoistavuotiaista. Toisella ei koskaan korvatulehduksia, toisella ollut yksi. Ekat puoli vuotta molemmilla ollut flunssia enemmän, mutta ei mitään vakavampaa. Ei myöskään rotavirusta. Mutta kyllä minun mielestä aikamoisen riskin ottaa, jos ei ollenkaan rokotuta, oli sitten koti- tai päivähoidossa.

Siis on meillä kaikki perusrokotukset, mitkä rokotusohjelmaan kuuluu, mutta esim. vesirokkorokotus tuntuu aika hassulta ja liioitellulta jopa. Itse sairastin sen ala-asteikäisenä, pikkuveli ja pikkusisko sairasti sen heti mun perään ja melko helpolla siitä kaikki selvisi. Ja influenssarokotushan on vain yhtä sen muotoa vastaan, ei kaikkia vastaan, joten aika turhalta tuntuisi sekin. Varmaankin olisin eri mieltä, jos oltais kaikki vakavasti sairasteltu, mutta kun on jo tähän asti selvitty ilmankin...

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Siis on meillä kaikki perusrokotukset, mitkä rokotusohjelmaan kuuluu, mutta esim. vesirokkorokotus tuntuu aika hassulta ja liioitellulta jopa. Itse sairastin sen ala-asteikäisenä, pikkuveli ja pikkusisko sairasti sen heti mun perään ja melko helpolla siitä kaikki selvisi. Ja influenssarokotushan on vain yhtä sen muotoa vastaan, ei kaikkia vastaan, joten aika turhalta tuntuisi sekin. Varmaankin olisin eri mieltä, jos oltais kaikki vakavasti sairasteltu, mutta kun on jo tähän asti selvitty ilmankin...

Ahaa, ymmärsin väärin. Ei meilläkään ole muuta kuin perusrokotukset, vaikka lapset on päikässä.

Sehän nyt on silleenkin, että vastustuskykyä ei saa, ellei ollenkaan sairasta.

Näinhän se taitaa olla, olen noin kuullut monen sanovan. Mutta missäköhän se raja menee :xmas: Siis muutaman nuha ja yskä, kummallakin lapsella 1 korvatulehdus ja 1 lyhyt oksennustauti. Mun mielestä oltu tosi vähän kipeinä ja moni muukin sanonut että ollaan tosi vähällä päästy. Mut onkohan noilla siis sitä vastustuskykyä jo, vai ei..? Eihän sitä kai kukaan pysty päättelemään, mietinpähän vaan :) Noista rokotuksista on ollut niin paljon juttua, suuntaan jos toiseen...

Hoitoonmenosta on sellaista kokemusta, että flunssia on jokunen enemmän kuin aikaisemmin (keskimäärin kerran vuodessa). Kotona hoidettu on ainoa, joka on sairastanut vesirokon, pienemmät eivät ole saaneet. Meillä nuo pienemmät ovat saaneet rotavirusrokotteen molemmat tutkimuksessa (sen aidon). En tiedä onko siitä ollut hyötyä, vanhimman kerhokaverin nuorempi sisarus sairasti pahan rotan juuri samoihin aikoihin. Samoin kotihoitoinen on ainoa, jolla on ollut korvatulehduksia, niitäkin suunnilleen kerran joka toinen vuosi.

Korvatulehduskierre meillä oli ennen päivähoidon alottamista. Putket oli jo korvissa kun hoidossa alotti.

Kaikki nuhakuumeet ja muut sitten kyllä silloin ekojen hoitokuukausien aikana olikin, mutta nyt (helmikuussa alotti tarhassa) on jo tottunu bakteerikantaan siellä ja ei jokaista tautia saa :).

Korvatulehduksia ollu 1 kesällä kun lähti putki pois toisesta korvasta, sen jälkeen taas ei.

Vesirokkoa vastaan pikku-ukko sai rokotteen 2-vuotisneuvolassa tossa syksyllä.

Yhteistyössä