Lasten syömisistä vakavaa pohdintaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Se nyt on just ja se sama missä muodossa se vilja tulee, puurona tai leipänä. Liika on liikaa.

No ei se kyllä ole. Leivässä on suolaa, puuroon sitä ei oo pakko laittaa. Harva syö "kuivaa" leipää, eli sen päällä menee sitten voita, juustoa, leikkelettä yms. Jos leipä on vehnää, siinä ei ole juuri mitään ravintoarvoa - syökö lapsi tosiaan 8 viipaletta ruis- tai täysjyväleipää, vai esim. 8 viipaletta vaaleaa paahtoleipää? Puuron kun tekee kunnon hiutaleista, vähäsuolaiseksi ja laittaa sekaan vaikka sokeroimattomia marjoja, on selkeästi terveellisempi vaihtoehto.

Ei tässä nyt takuulla ole suolasta kyse, normaalisuolainen leipä on varmasti yhtä hyvää syödä kuin puuro, vaikka ilman suolaa. Rasvaa ihminen tarvitsee myös tuskin ap kyselis että missä mättää jos lapsi söisi ranskanpullaa kaikenaikaa, hänellä on varmasti sen verran järkeä päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
Oisko mahdollista jättää se leipä kokonaan ostamatta?

Leipä kuuluu kyllä ihan oikeaoppiseen ruokailuun, määrä vain on trhan iso.

Mutta jos lapselle tulee himo syödä sitä paljon niin pakko kai sitä on jotenkin rajottaa? Ei meillä syödä leipää joka päivä.

Suosittelen ihan kuidunkin saannin vuoksi leipää joka päivälle, tummaa leipää niin lapsetkin oppii sitä syömään ja vatsa toimii kun kuitumäärä on oikea.

Ei tässä nyt takuulla ole suolasta kyse, normaalisuolainen leipä on varmasti yhtä hyvää syödä kuin puuro, vaikka ilman suolaa. Rasvaa ihminen tarvitsee myös tuskin ap kyselis että missä mättää jos lapsi söisi ranskanpullaa kaikenaikaa, hänellä on varmasti sen verran järkeä päässä.

Jos meinaa ruokaremonttia tehdä, se on viisainta tehdä kerralla kunnolla. Suola kuuluu yhtälöön ihan samalla tavalla kuin muutkin osa-alueet. Oli se leipä "ranskanpullaa" tai ruisleipää, lapsi ei sitä 8 viipaletta päivässä tarvitse. Eikä takuulla tarvitse sitä rasvamäärää joka 8 viipaleelle menee, varsinkin kun paino-ongelmia on ylös- eikä alaspäin. Ruokaan voi lisätä kasvisrasvoja, jos se rasvatasapaino huolestuttaa.

Jos meinaa ruokaremonttia tehdä, se on viisainta tehdä kerralla kunnolla. Suola kuuluu yhtälöön ihan samalla tavalla kuin muutkin osa-alueet. Oli se leipä "ranskanpullaa" tai ruisleipää, lapsi ei sitä 8 viipaletta päivässä tarvitse. Eikä takuulla tarvitse sitä rasvamäärää joka 8 viipaleelle menee, varsinkin kun paino-ongelmia on ylös- eikä alaspäin. Ruokaan voi lisätä kasvisrasvoja, jos se rasvatasapaino huolestuttaa.

Aivan, näinhän tässä on sanottu, vähentää mutta leipää kyllä voi syödä normaalin määrän myös lapsi ja rasvaa päälle normaali määrä, ei kerroksia ja vähärasvaista leikkelettä ja vaikka juustoa. Iltapalan voi vaihtaa johonkin ihan muuhun kuin leipään ja muutenkin riittää kun ruoalla saa yhden palan leipää kun muu ruoka on syöty.

Mä sanoisin ap:lle et tilaa aika lääkäriin, saat lähetteen ravitsemusterapautille ja samalla lääkärin mielipiteen ettei ole kyse mistään lääketieteellisestä jutusta. Älä anna pahan kiertää ja sano se myös äidillesi. Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä että jos itse syö itsensä lihavaksi ja kärsii siitä niin pistää lapsenkin kärsimään samoista ruokatottumuksista koko ikänsä ja taitielemaan ylipainon kanssa. Geenit voi olla syömis taipumusta lisäävä niinkuin alkohosiltigeenit periytyneellä on suurmpi vaara alkoholisoitua mut lopulta kaikki on kiinni tottumuksista ,ei geeneitä, geenit ei lihota tai juota alkoholia.

Ap:lle tsemppiä, musta sä olet hienosti oivaltanut että sun lasta pitää auttaa tässä asiassa ettei päädy samaan jamaan kuin ap.

Minusta voisit tehdä hänelle leivän valmiiksi asetille (tai hän itse) ja sit tavarat jääkaappiin eli hankala ottaa lisää leipää, kun kaikki pitäis kaivaa uudelleen esille. Näin se leipämäärä vois jäädä yhteen viipaleeseen.

mulla tuli mieleen, että varmaan lisäjuominenkin auttaisi. Mulla ainakin, jos on jano (ts. olen juonut päivän aikana liian vähän) tekee koko ajan mieli jotain.

Itselle kyllä maistuisi vesikin, mutta meillä on kaivovedessä niin paha sivumaku, etten sitä saata juoda, ja juon vissyä. auttaisikohan lapsen juomiseen esim. sitruunalla maustettu hana vesi jääkaapissa kannussa?

Nonih, mä nyt poukkoilen tässä ees ja taas kun nukutan väliin lapsia ja laitan ruokaa ja sitä rataa.
Ehkä jos mä vaikka vähän valotan sitä, miten me pääpiirteittäin syödään? Paljon keittoja, kasvis, juures tai seka (siis lisäksi lihaa/kalaa ). Pastaruokia, mies tekee lihasta, mä kalasta tai kasviksista. Salaatteja syödään paljon ihan lounastarkoituksensa, tyttöhän syö tietty lounaansa koulussa. Kiusauksia, laatikkoja. Puuro on lähes päivittäin iltapala, ja sen päälle siis tyttö on käynyt salaa hakemassa leipää. Kaksikin palaa. Aamupala on leipää, koska mä henkilökohtaisesti koen että puuro ei pidä nälkää, joten en sitä itse aamulla voi syödä, enkä näin ollen pakota lapsiakaan. Jugurtteja meillä ei käytetä, mehukeittoja sen sijaan jos niitä jollain nyt on pakko ajatella korvattavan, kasviksia saa raakana napsia sen lisäksi että mä niistä kokkailen.. En mä oikein tiedä, miten mä tähän lähtisin lisäämään tai ottamaan pois mitään, koska syödään aika kivasti mun mielestä. Määrä vaan on liiallinen neitillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Mä sanoisin ap:lle et tilaa aika lääkäriin, saat lähetteen ravitsemusterapautille ja samalla lääkärin mielipiteen ettei ole kyse mistään lääketieteellisestä jutusta. Älä anna pahan kiertää ja sano se myös äidillesi. Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä että jos itse syö itsensä lihavaksi ja kärsii siitä niin pistää lapsenkin kärsimään samoista ruokatottumuksista koko ikänsä ja taitielemaan ylipainon kanssa. Geenit voi olla syömis taipumusta lisäävä niinkuin alkohosiltigeenit periytyneellä on suurmpi vaara alkoholisoitua mut lopulta kaikki on kiinni tottumuksista ,ei geeneitä, geenit ei lihota tai juota alkoholia.

Ap:lle tsemppiä, musta sä olet hienosti oivaltanut että sun lasta pitää auttaa tässä asiassa ettei päädy samaan jamaan kuin ap.

Joo.. No sen verran nyt sanon vielä näihin geeneihin, että mun äidille oli lääkäri juuri sanonut että kun on geeniperimää erilaisiin addiktioihin, joutuu tietysti lujemmin tekemään töitä hyvinvointinsa eteen kuin monet joilla sitä perimää ei ole. Mulla itsellä on molemmilta puolin: isän puolelta alkoholiin, ja äidin puolelta syömishäiriöihin. Ja sitä kautta luonnollisesti mun lapsella myös, jolla vielä on isänsä puolelta omat perimänsä.
En mä allekirjoita itsekään sitä, että niillä voisi ratsastaa koko ikänsä, ikäänkuin levittää kätensä ja lyödä hanskat tiskiin ett mitäs tässä, tää perimä vaan on tälläinen. Töitä pitää tehdä että voisi sitä piirrettä itsessään muuttaa parempaan, mikä perimän mukaan olisi huono. Mutta kyllä mä kannan huolta siitä enemmän, kun tiedän, mikä se perimä on. Se on huono. Töitä on enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Nonih, mä nyt poukkoilen tässä ees ja taas kun nukutan väliin lapsia ja laitan ruokaa ja sitä rataa.
Ehkä jos mä vaikka vähän valotan sitä, miten me pääpiirteittäin syödään? Paljon keittoja, kasvis, juures tai seka (siis lisäksi lihaa/kalaa ). Pastaruokia, mies tekee lihasta, mä kalasta tai kasviksista. Salaatteja syödään paljon ihan lounastarkoituksensa, tyttöhän syö tietty lounaansa koulussa. Kiusauksia, laatikkoja. Puuro on lähes päivittäin iltapala, ja sen päälle siis tyttö on käynyt salaa hakemassa leipää. Kaksikin palaa. Aamupala on leipää, koska mä henkilökohtaisesti koen että puuro ei pidä nälkää, joten en sitä itse aamulla voi syödä, enkä näin ollen pakota lapsiakaan. Jugurtteja meillä ei käytetä, mehukeittoja sen sijaan jos niitä jollain nyt on pakko ajatella korvattavan, kasviksia saa raakana napsia sen lisäksi että mä niistä kokkailen.. En mä oikein tiedä, miten mä tähän lähtisin lisäämään tai ottamaan pois mitään, koska syödään aika kivasti mun mielestä. Määrä vaan on liiallinen neitillä.

Kuullostaa oudolta, yleensä juuri tuollainen terve kotiruoka ei lihota. Syökö lapsesi salaa hekkuja? Onko hänellä omaa rahaa käytössä? Yleensä tälläisissä tapauksissa suositellaan ruokapäiväkirjan pito ja jos jitä pitää rehellisesti ja merkkaa ihan kaiken ,se syy sieltä saattaa löytyä. Juoko limsaa tai mehuja?

Joo.. No sen verran nyt sanon vielä näihin geeneihin, että mun äidille oli lääkäri juuri sanonut että kun on geeniperimää erilaisiin addiktioihin, joutuu tietysti lujemmin tekemään töitä hyvinvointinsa eteen kuin monet joilla sitä perimää ei ole. Mulla itsellä on molemmilta puolin: isän puolelta alkoholiin, ja äidin puolelta syömishäiriöihin. Ja sitä kautta luonnollisesti mun lapsella myös, jolla vielä on isänsä puolelta omat perimänsä.
En mä allekirjoita itsekään sitä, että niillä voisi ratsastaa koko ikänsä, ikäänkuin levittää kätensä ja lyödä hanskat tiskiin ett mitäs tässä, tää perimä vaan on tälläinen. Töitä pitää tehdä että voisi sitä piirrettä itsessään muuttaa parempaan, mikä perimän mukaan olisi huono. Mutta kyllä mä kannan huolta siitä enemmän, kun tiedän, mikä se perimä on. Se on huono. Töitä on enemmän.

Juuri noihan se menee. Mulla perimä isän puolelta alkoholismiin ja mä välttelen alkoholin käyttöä juuri sen vuoksi koska tiedän et mulle tulee se riippuvuus helpommin. En voisi kuvitellakaan et voisin juoda viinilasillisen päivässä ruoan kanssa.

Kuullostaa oudolta, yleensä juuri tuollainen terve kotiruoka ei lihota. Syökö lapsesi salaa hekkuja? Onko hänellä omaa rahaa käytössä? Yleensä tälläisissä tapauksissa suositellaan ruokapäiväkirjan pito ja jos jitä pitää rehellisesti ja merkkaa ihan kaiken ,se syy sieltä saattaa löytyä. Juoko limsaa tai mehuja?

Musta se ei kuulosta yhtään oudolle. Nimenomaan kotiruoalla mäkin aina oon lihonut, en oo ikinä ollut kova syömään herkkuja. Tytöllä ei ole omaa rahaa, eikä yltä herkkukaappiin ilman mua.

Musta se ei kuulosta yhtään oudolle. Nimenomaan kotiruoalla mäkin aina oon lihonut, en oo ikinä ollut kova syömään herkkuja. Tytöllä ei ole omaa rahaa, eikä yltä herkkukaappiin ilman mua.

Onko teillä herkkupäivä esim. kerranviikossa ja muuten ei saa herkkuja? Mut jos määrälliseti ahmii niin että lihoo niin tosiaan suosittelen ravintoterapeutilla käyntiä.Mun mies laihtui viisi kiloa itsestään kun ei ostettu enää limsaa ja mehua kaappiin vaan vischyä eikä tuo silti niitä ollut juonut litratolkulla päivässä vaan yksi pullo kesti paripäivää ja 182 pitkä mies on ja harrastaa jääkiekkoa ja jalkapalloa sekä kaukalopalloa. Juomistakin saattaa tulla yllättävän suuri kaloripommi vaikka joisi vaan lasillisen päivässä.

No tuollainen ruokavaliohan juuri lihottaakin. Ap:lle lisaa rasvaa ruokavalioon ja hiilihydraatit minimiin vahaksi aikaa. Kylla tuollaisella maaralla hiilihydraatteja lihoo vakisinkin ellei harrasti todella paljon liikuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Mä sanon tän harvoin mutta menkää lääkäriin. Terve lapsi ei syö ruokaa niin paljon että oksentaa ja kyllä se ruoan varastaminen kuulostaa myös oudolta.

Ahmimishimo johtunee yli-runsaista hiilihydraateista. Ap, kokeile oikeasti ensin poistaa hillihydraatit lahes kokonaan jotta saat tyton himot kuriin.

Minun mielestä noista asioista pitää puhua myös lapselle.Parempi että asiaan puuttuu nyt mitä sitten kun se on jo karannut käsistä.
Tuo ravintoterapeutille meno olis kyllä hyvä juttu.Pitäisit vaikka itse päiväkirjaa lapsen syömisistä vaikkapa viikon ja veisit sen mukana sinne.Sieltä voisi saada ihan hyviä vinkkejä tuohon ongelmaan.

mulla tuli mieleen, että syökö tyttö tunteisiinsa. ei ole oikeasti normaalia syödä niin paljon, että oksentaa. ehkä takana on jokin tunne, johon syö. jonkinlainen syömishäiriö siis. Minä kääntyisin lastenpsykologin puoleen ensimmäiseksi

Minä oon sanonut lapsille että sen verran syödään että ei enää ole nälkä. Että varastoon ei tarvii syödä koska kolmen tunnin päästä saa taas ruokaa =)

Samalla tavalla minäkin teen, eli sanon että ei enempää, nyt kyllä jaksaa seuraavaan ateriaan. Tosin meillä harvemmin on ongelmana että pääruokaa otettaisiin lisää ja lisää, mutta leipää kyllä menisi aamu- ja välipalalla vaikka kuinka.

No ei se kyllä ole. Leivässä on suolaa, puuroon sitä ei oo pakko laittaa. Harva syö "kuivaa" leipää, eli sen päällä menee sitten voita, juustoa, leikkelettä yms. Jos leipä on vehnää, siinä ei ole juuri mitään ravintoarvoa - syökö lapsi tosiaan 8 viipaletta ruis- tai täysjyväleipää, vai esim. 8 viipaletta vaaleaa paahtoleipää? Puuron kun tekee kunnon hiutaleista, vähäsuolaiseksi ja laittaa sekaan vaikka sokeroimattomia marjoja, on selkeästi terveellisempi vaihtoehto.

Toisaalta leivänpäällisistä saa proteiinia ja kalsiumia (jos juo paljon maitoa, ei juuston kalsium tietenkään ole kovin merkityksellistä, mutta "vähämaitoisille" lapsille on), nekin ovat tärkeitä ravintoaineita. Ja jos aterialla on myös proteiinia, se pitää nälän kauemmin poissa kuin pelkkä hiilihydraattipitoinen puuro.

Jos koulussa tulossa terveystarkastus niin voisit terkkariin ottaa yhteyttä ja pyytää puhumaan tytölle asiasta. Tai voit ottaa muutenkin terkkariin yhteyttä ja kysyä neuvoa?

Yhteistyössä