Lasten vaatetuksen merkitys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Emma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Emma"

Vieras
Miten puette lapsenne? Kalliisiin merkkivaatteisiin, kohtuuhintaisiin söpöihin/sopiviin kuteisiin vai onko lastenvaatteet vaan välttämätön paha?
Noita blogeja kun lukee, niin ihastelen kun joillakin lapsilla on kaikki vaatteet kauniita ja kalliita merkkivaatteita. Itsellä ei olisi varaa laittaa esim. lasten juhlavaatekertaan 100-200 euroa, mutta tuollaiset upeat merkkivaatteet näyttävät kyllä kauniilta.
Meillä lapset kulkeva ale- ja kirpputorivaatteilla, mutta vaatteet ovat kauniita ja tykkään, että vaatekerta sopii väreiltään yhteen. En minä itselllenikään laita raidallista hametta ja pilkullista paitaa yhteen. Ystäväni usein kehuvat lasteni vaatteita.
Mutta miksi jotkut äidit ovat itse pukeutuneet ja meikanneet itsensä nätisti ja sitten lapsilla on jotkut ikivanhat venahtaneet rievut päällä? Miksi lasten pukeutumista täytyy laiminlyödä jos kerran itseensä on varaa/aikaa panostaa? Ymmärrän kyllä jos ei ole paljoa rahaa laittaa lastenvaatteisiin, mutta jos kerran niitä lapsia hankitaan, niin eikö niille nyt sitten pitäisi olla varaa hankkia myös sopivan kokoiset ja siistit vaatteet. Mulle vaan tulee paha mieli kun näen lapsia ryysyissä. Enkä tarkoita mitään pihavaatetusta, vaan ihan kaupungillakin näkee sellaisia lapsukaisia, joilla on ylisuuret/pienet likaiset vaatteet päällä. Äidit voi olla viimeisen päälle pukeutuneita. Miksi ei lapsilla ole oikeutta kauniiseen pukeutumiseen?

Lapset kulkee vaatteissa joiden kuosi miellyttää, hinta on sivuseikka, samoin merkki. Ainoastaan kuosilla on merkitystä vaatteita valittaessa.

ja meillä ei kukaan ole kaapunnissakaan viimosen päälle puunattu. yleensä kun lähetään liikenteeseen ne vaatteet päällä mitä sattuu just olemaan ja ensimmäisenä käteen sattumaan. kaapunki ku ei oo mikään hienostelupaikka.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No kaikkia ei ne lapsen vaatteet niin paljoa kiinnosta. Ajattelevat että on ihan sama miltä se lapsi näyttää. Mieheni eksä on sellainen että lapsi kulkee risaisissa vaatteissa, mies sitten epätoivoisesti koittaa ostella siistimpää. Itse puen vaatteet siisteihin, mukaviin vaatteisiin. En myöskään merkkivaatteisiin voi käyttää rahaa, mutta siistiä saa ilman sitä merkkiäkin ja suurta määrää rahaa, vaivasta se on suurimmaksi osaksi kiinni. Itseni puen samoilla periaatteilla.

Meillä lapsilla on kirppis ja alevaatteet päällä, katson kuitenkin että ovat sopivia, kivannäköisiä, ehjiä ja puhtaita. Ostan erittäin harvoin mitään täydellä hinnalla, en koskaan osta mitään kovin kallistakaan.
Kaverini ostaa suurimmanosan meidän lapsilla olleista vaatteista, joten uskon että lasteni käyttämät vaatteet ovat ihan kivoja kun vielä seuraavallekin kelpaavat.

[QUOTE="Vieras";28614482]Kun seuraavan kerran näet tällaisen mieltä kutkuttavan vaatekombinaation, niin kysäise äidiltä.[/QUOTE]

Heh, tekisi kyllä mieli kommentoida, mutta ei taida ihan olla minun asiani. Täällä palstalla on hyvä asiasta keskustella. Kun niitäkin näkee aika usein, että paita on kolme numeroa liian suuri ja housut loppuvat polveen.... silloin vaan laittaa mietityttään, että miksi lapsia on hankittu jos tuo vaatettaminen on noin vaikeaa. Kyllä minun mielestäni vanhemmilla on kasvatuksen ja lasten hoidon ohella velvollisuus pukea lapset sopiviin vaatteisiin. Se kuuluu jo tapakulttuurin opettamiseen, että vähän vilkaistaan missä vaatteissa ulos lähdetään. Ja nyt en puhu mistään ulkoilu- tai mökkivaatteista. Ravintolat, kaupunki, kyläreissu ja esim. lasten konsertit ovat paikkoja jonne voisi laittaa puhdasta ja oikean kokoista vaatetta lapsille.

Me pyritään pukemaan niin eettisesti kuin se on mahdollista. Eli kierrätettyä vaatetta ja kun uutta ostetaan niin pyritään suosimaan kotimaista/Eurooppalaista/reilun kaupan/luomutuotteita.

Yhteistyössä