Lasten vaatteiden kunto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neil
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neil

Vieras
Tuli mieleen tuosta aiemmasta lastenvaate ketjusta, että meneekö teillä huonoksi vaatteet helposti? Pesettekö lapsen vaatteet samassa omienne kanssa?

Ihmettelen aina tuota, kuinka joidenkin vaatteet tuntuvat menevän helposti huonoksi. Ostan usein pojan vaatteet Lindexistä, H&M, Tuttaa yms. En mitään kamalan kallista merkkiä. Toki ostan vain hyväntuntuisia vaatteita, en koskaan mitään rytkyä enkä koskaan kirpputorilta. Pesen lapsen vaatteet aina erikseen usein 40-60 asteessa. Vaatteet ovat suurinosa kuin uusia eikä kulumisen jälkiä ole... Lapsi saa rymytä sisällä ja pihalla. En ruokaillessa varo vaatteita enkä muutoinkaan. Johtuuko huonoksi meno joillain koneesta vai mistä? Mites teillä?

Vaatteet pestään joka käytön jälkeen eikä sellasta merkkiä olekaan ettei pesu siitä näy, mikään ei ole ikuista ei edes uusi vaate pysy uuden näköisenä käytössä. Parhaiten pesuja on kestänyt sisävaatteista Lego, Ellen, Timerland yms. Minä en näe siinä mitään eroa onko pusero aikuisten vai lasten, samaan koneeseen menee.

Minusta myös ihmisten käsitys huonokuntoisesta vaihtelee. Minusta Lindex menee pesussa nukkaiseksi liian helposti, se haalistuu. Yhtään puhkikulutettua vaatetta meillä ei ole. Tosin jos sinä ostat tuttaa, niin sinulla myöskään ei ehkä ole vanhempaa lasta, jotka kuluttavat vaatteita eri tavalla ja vaatteen käyttöikä on pidempi kuin esim alle 100cm lapsella. Meillä vaate voi olla käytössä jopa 2 vuotta, jos se on hieman reiluna otettu käyttöön. Lindex menee omaan makuuni liian nukkaiseksi vähälläkin käytöllä 6 kk jälkeen. Kolmas asia on vaatteiden määrä. 5 paitaa on eri asia kuin 50 paitaa. Itse menen jossain puolessa välissä tuosta.

Mutta niitä tahroja meilläkään ei tule. Moni kirjoittaa, että sappisaippualla eivät tahrat lähde ja kyllä mulla vaan ne lähtevät.

Olen huomannut, että siinä on valtaisia eroja mikä toisen mielestä on huonoksi menemistä ja mikä ei. Minulla ja ystävällani on aivan eri käsitys siitä mikä on kulunut tai haalistunut vaate. Emme voi käydä kirpputorilla yhdessä juuri tästä syystä, kun toinen kelpuuttaa ihan erilaatuiset vaatteet kuin toinen. Kun toinen iloitsee tehneensä löydön, toinen miettii, että vaate kelpaisi korkeintaan lattiarievuksi.

Kaikkien vaatteet pestään meillä samassa koneessa yhtä aikaa. Toiset vaatteet tuntuvat sietävän pesua paremmin kuin toiset ja isoja eroja on ihan yhdenkin merkin sisällä. Esim. Me&I:lla on todella laaja skaala laadussa. Toiset kestää moitteettomassa kunnossa lapselta toiselle, toiset taas ovat jo parin pesun jälkeen ihan haalistuneita vaikka kuinka noudattaisi pesuohjeita.

moni ei välitä (tai osaa?) LAJITELLA pyykkiä. Sehän on kaiken tärkeintä pyykinpesussa. Kaverini pesee tummat ja vaaleat sekaisin ja uusikin vaate on pian tosi kulahtaneen näköinen. Itse käsittelen tahrat paremmista vaatteista, käännän aina nurinpäin ja pesen ohjelämpötilan mukaan. Ja käytän laadukkaita pesuaineita!

moni ei välitä (tai osaa?) LAJITELLA pyykkiä. Sehän on kaiken tärkeintä pyykinpesussa. Kaverini pesee tummat ja vaaleat sekaisin ja uusikin vaate on pian tosi kulahtaneen näköinen. Itse käsittelen tahrat paremmista vaatteista, käännän aina nurinpäin ja pesen ohjelämpötilan mukaan. Ja käytän laadukkaita pesuaineita!

No se on nykyään myös suht hankalaa, punaisessa paidassa on valkoiset hiat yms.

Niin, tottakai on jokaisen oma mielipide millainen vaate on huono kuntoinen. Mielestäni huonokuntoinen vaate on tahrainen, venynyt, haalistunut, nyppyinen tai rikki. Tosiaan minulla poika on 2 vuotias, ei sen vanhempi. Mutta kovalla kulutuksella vaatteet silti ovat. On oikea rymypää tuo poika! Vaatteita meillä ei ole paljoa, sillä en pidä siitä että paikat notkuu ylimääräistä. Usein vain ystäväni valittavat huonoiksi menneistä vaatteista jotka myös mielestäni ovat jo kuluneet, ihan alle vuoden vanhallakin! En tiedä mistä johtuu...

[QUOTE="vieras";24325991]No se on nykyään myös suht hankalaa, punaisessa paidassa on valkoiset hiat yms.[/QUOTE]

Tämä aiheuttaa mulle aina kovasti päänvaivaa.. Valkoinen vaate jossa esim ruskealla tehty iso kuvio, eli 2/3 valkoinen loput muuta väriä. Miten pestään? Valkoisten kanssa, vai värillisten?

Minä käytän pesuaineena usein OMOa nestemäisenä sekä jauhe, Luvilia. Huuhteluaineena Comfort usein. Mitkä ovat mielestänne laadukkaita aineita? Ja tokikin juuri tuo lajittelu on tärkeää!

Mä toimin samoin. Paitsi etten tiedä onko se serton jauhe tai nestemäinen omo color nyt mitenkään erityisen laadukasta pesuainetta, niillä meillä pestään.

Lisäksi kuivaan ihan kaiken (paitsi villavaatteet) kuivausrummussa, enkä silti saa vaatteista kulahtaneita parin kuukauden käytön jälkeen.

Ja meillä on paljon juuri näitä parjattuja lindexiä ja henkkamaukkaa.
Käyttäjät ovat leikki-ikäisiä.

Viimeksi muokattu:
Teen usein noiden 'punaisten paitojen joissa valkoiset hiat' kanssa niin, että pesen vaatteen käsin muutaman kerran jolloin suurinosa ns. Irtoväristä lähtee ja sitten pesen joko vaaleiden tai tummien, riippuen irtovärin määrästä... Heh, vaikea selittää mutta toimii!

Monet pilaavat vaatteitaan pesuaineilla. Pesuainetta annostellaan liian paljon (usein se pakkauksen ohjeessa sanottu määrä on jo ihan liikaa), käytetään valkopesuainetta värillisille ja tummille tai sitten coloria myös valkoisille ja varsinkin huuhteluaineet pilaavat paljon lasten vaatteita. Huuhteluainetta ei saa käyttää trikoolle, mitä suurin osa lasten vaatteista on ja se nimenomaan näkyy nyppyyntymisenä ja harmaantumisena.

Minusta Lindexin vaatteiden laatu on aika erikoista. Kuviobodyt, esim kokonaan kuvioidut ovat haalistuneet hirveästi jo ekoissa pesuissa. Sitten taas velourit kestää ja kestää.. KappAhlista on hyviä kokemuksia, joskin siellä ei aina mallit ja kuvat nappaa.
Tuttan vaatteista meillä on käytössä lähinnä yöpukuja, jotku haalistuu nopeammin ja jotkut hitaammin.
Todellinen pettymys minulle oli Småfolkin body jonka ovh oli yli 20 ja joka jo n. 5 pesun jälkeen näyttää todella käytetyltä..

joku mainitsi tuosta kirppareiden kiertämisestä kaverin kanssa, täälläkään se ei onnistu. Toisen aarre on toisen romu :P kaveri iloitsee kun löytää 0,50 sentillä bodyn joka on IHAN HIRVEE luutu, jota mä en todellakaan ottas kaappiini :S
En kyllä enää käy koskaan kirppareilla.

Mielenkiintoista. Tuo aineen annostus on varmasti iso syy vaatteen huonoksi menoon. Minä käytän kohtuudella aineita pesussa. Mutta tuosta huuhteluaineiden rajoituksista en ole kuullut koskaan! Käytän aina huuhteluainetta, mutta vähän.

[QUOTE="vieras";24325991]No se on nykyään myös suht hankalaa, punaisessa paidassa on valkoiset hiat yms.[/QUOTE]

Mä kokeilen uuden vaatteen värinpitävyyden kastelemalla sen kunnolla lavuaarissa pesulämpöisellä vedellä, valkoista lavuaaria vasten näkee hyvin päästääkö väriä.

Tahroihin vaikuttaa paljon pesuaineet. Itse käytän edullista zeoliititonta pesuainetta ja se ei tehoa tahroihin yhtähyvin kuin moni muu, mutta hiet ja suurinosa liastakin lähtee, niin mielummin sitten käsittelen loput tahrat erikseen, kuin pilaan koneen tai ostan kalliimpaa ainetta.

Pikkulasten vaatteiden kulumiseen vaikuttaa myös paljon lattiat missä touhuavat.

Minusta myös ihmisten käsitys huonokuntoisesta vaihtelee. Minusta Lindex menee pesussa nukkaiseksi liian helposti, se haalistuu. Yhtään puhkikulutettua vaatetta meillä ei ole. Meillä vaate voi olla käytössä jopa 2 vuotta, jos se on hieman reiluna otettu käyttöön. Lindex menee omaan makuuni liian nukkaiseksi vähälläkin käytöllä 6 kk jälkeen. Kolmas asia on vaatteiden määrä. 5 paitaa on eri asia kuin 50 paitaa. Itse menen jossain puolessa välissä tuosta.

Olen samaa mieltä! Lindexiä en minäkään käytä lapsilla kuin max. 6-8kk, vaikka mahtuisivat vielä päälle, koska nukkaantuvat ja haalistuvat tosiaan pesussa. Meillä on lapsilla omassa mittakaavassani suht paljon vaatetta ( yli 50 pitkähihaista, 25 t-paitaa jne...), Polarn o Pyretiä, Legoa, H&M, Småfolkia...Mielestäni meillä lasten vaatteet pysyvät hyväkuntoisina pesujenkin jälkeen. Aina pestään pesuohjeiden mukaan ja nurin käännettyinä, ei rumpukuivausta ja lasten vaatteet ovat lähes uudenveroisia kun ne eteenpäin myyn Huutiksessa (kiitosta on tullut). Pesuainetta käytän kohtuudella, huuhteluainetta harvoin.

Mutta oikeassa olet ap, ihmettelen kyllä minäkin miten jotkut saavat vaatteet (uudenveroisetkin) näyttämään nukkavieruilta - väärä pesutekniikka tai jotain??

Tuo huuhteluaineen käyttökielto on uusi asia minulle. Tokikaan en käytä huuhteluainetta pyyhkeille mutta muuten kyllä. Käytän vain todella vähän, lähinnä tuoksuksi. En varmasti osaisi olla käyttämättä....

[QUOTE="vieras";24325807]Vaatteet pestään joka käytön jälkeen eikä sellasta merkkiä olekaan ettei pesu siitä näy, mikään ei ole ikuista ei edes uusi vaate pysy uuden näköisenä käytössä. Parhaiten pesuja on kestänyt sisävaatteista Lego, Ellen, Timerland yms. Minä en näe siinä mitään eroa onko pusero aikuisten vai lasten, samaan koneeseen menee.[/QUOTE]

Ellen trikoovaatteet on ekan pesun jälkeen jo ihan kaameita! =/

[QUOTE="ELLE";24326511]Ellen trikoovaatteet on ekan pesun jälkeen jo ihan kaameita! =/[/QUOTE]

Meillä ei ole trikoovaatteita. Ja tuon huuhteluainekiellon mulle sanoi paikallinen lastenvaateliikkeen pitäjä. Sanoi että korkeintaan lakanoihin ja pyyhkeisiin laittaa, vaatteiden pinta pysyy paljon parempana. Erittäin hallaa tekee ulkovaatteille joissa pintakäsittely sekä stretshousuille.

Meillä pysyy kaikki lastenvaatteet kuin uusina pesusta pesuun. Missään vaatteissa ei ole pesusta tulleita nyppyjä, venymää ja haalistumaa ja meillä käytetään ainoastaan hm ja lindex kauppojen vaatteita. Olen havainnut hyväksi seuraavat keinot: Pesen tummat, värilliset vaaleat, punaiset ja valkoiset kaikki erikseen, mutta lasten ja aikuisten vaatteet samassa. Jos pesuohjeessa sanotaan 60 astetta, pesen ekan pesun siinä lämpötilassa, jotta vaatteen väri kiinnittyy ja seuraavilla kerroilla aina 40, koska esim. 100% puuvilla ei mene normaaleilla pesulämpötiloilla miksikään vaikka ne vaihtelisivat välillä 30-60, koristekuviolliset tietysti erikseen.

Sellaisen vaatteen jossa esim. valkoiset hihat, mutta muu paidasta on punainen, pesen valkoisten joukossa. Tällainen vaate ei värjää muita valkoisia vaatteita, eihän se punainen värjää niitä paidan valkoisia hihojakaan. Sama muiden osittain valkoisten ja osittain värillisten vaatteiden kanssa. Itselläni nämä vaatteet eivät koskaan ole värjänneet valkoista pyykkiä. Värit näissä vaatteissa on suunniteltu sellaisiksi etteivät ne tee hallaa vaaleammalle värille.

Käännän jokaisen vaatteen pesuun aina nurinpäin. Käytän vain nestemäisiä pesuaineita, koska pesupulvereiden hiukkaset ja niiden sisältämä zeoliitti harmaannuttavat vaatteita, koska huuhtoutuvat huonommin pois kuin nestemäinen pesuaine.

Käytän myös huuhteluainetta, aina. Käytän huuhteluainetta myös elastaania sisältäville vaatteille sekä pyyhkeille. Comfort ei venäytä elastaania eikä vie esim. pyyhkeiden imukykyä. Olen todennut tämän olevan totta, sillä kaikissa trikoovaatteissamme on jousto tallella eikä yksikään ole venähtänyt ja pyyhkeet säilyvät pehmeinä ja kuivaavat entiseen malliin. Se, että huuhteluaine nyppyynnyttäisi vaatteita ei pidä paikkaansa sillä sen tarkoituksena on juuri sulkea puuvillankuidut sun muut huokoset ettei nukkaantumista tapahtuisi, huuhteluaine ei myöskään harmaannuta vaatteita. Esimerkiksi omo suosittelee juuri Comfortia sivuillaan tästä syystä. Huuhteluaine myös helpottaa rasva- sekä muiden tahrojen poistamista juuri siksi, että se silottaa ja sulkee kankaan kuituja niin ettei tahrat pääse imeytymään kuitujen sisälle.

Minä myös silitän kaikki vaatteet. Kyllä, olen juuri se joka silittää myös ne sukat ja alushousut. Silittäminen tekee vaatteille myös samaa kuin tuo huuhteluaine eli sulkee kankaan kuituja. Näin esim. jo nukkaantumaan päässyt vaate näyttää uudemmalta silityksen jälkeen. Mielestäni myös värit kestävät jonkin verran paremmin, ehkä sen ansiosta että rauta polttaa niitä kiinni kankaaseen. Ja on silitykseen myös esteettinen syy ja tuntuuhan se silitetty vaate pehmeämmälle. Ilman silitystäkin toki pärjää. Kuivatuksen hoidan aina telineellä, koska kuivausrumpu haalistaa ja kuluttaa vaatteita oikein urakalla. Jopa enemmän kuin pesukone jossa sentään on vesi pehmentämässä vaatteeseen kohdistuvaa hankausta. Ja juu, pyykinpesusta tykkään ilmeisesti vähän liikaakin =D

[QUOTE="vieras";24326559]Meillä ei ole trikoovaatteita. Ja tuon huuhteluainekiellon mulle sanoi paikallinen lastenvaateliikkeen pitäjä. Sanoi että korkeintaan lakanoihin ja pyyhkeisiin laittaa, vaatteiden pinta pysyy paljon parempana. Erittäin hallaa tekee ulkovaatteille joissa pintakäsittely sekä stretshousuille.[/QUOTE]

Piti ihan lainata tätä tekstiä eli olen samaa mieltä siitä että ulkovaatteille ei missään nimessä huuhteluainetta jos pesuohjeessa kielletään. Muille vaatteille sitä voi käyttää huoletta ellei tällaista kieltoa ole.

Yhteistyössä