Meillä pysyy kaikki lastenvaatteet kuin uusina pesusta pesuun. Missään vaatteissa ei ole pesusta tulleita nyppyjä, venymää ja haalistumaa ja meillä käytetään ainoastaan hm ja lindex kauppojen vaatteita. Olen havainnut hyväksi seuraavat keinot: Pesen tummat, värilliset vaaleat, punaiset ja valkoiset kaikki erikseen, mutta lasten ja aikuisten vaatteet samassa. Jos pesuohjeessa sanotaan 60 astetta, pesen ekan pesun siinä lämpötilassa, jotta vaatteen väri kiinnittyy ja seuraavilla kerroilla aina 40, koska esim. 100% puuvilla ei mene normaaleilla pesulämpötiloilla miksikään vaikka ne vaihtelisivat välillä 30-60, koristekuviolliset tietysti erikseen.
Sellaisen vaatteen jossa esim. valkoiset hihat, mutta muu paidasta on punainen, pesen valkoisten joukossa. Tällainen vaate ei värjää muita valkoisia vaatteita, eihän se punainen värjää niitä paidan valkoisia hihojakaan. Sama muiden osittain valkoisten ja osittain värillisten vaatteiden kanssa. Itselläni nämä vaatteet eivät koskaan ole värjänneet valkoista pyykkiä. Värit näissä vaatteissa on suunniteltu sellaisiksi etteivät ne tee hallaa vaaleammalle värille.
Käännän jokaisen vaatteen pesuun aina nurinpäin. Käytän vain nestemäisiä pesuaineita, koska pesupulvereiden hiukkaset ja niiden sisältämä zeoliitti harmaannuttavat vaatteita, koska huuhtoutuvat huonommin pois kuin nestemäinen pesuaine.
Käytän myös huuhteluainetta, aina. Käytän huuhteluainetta myös elastaania sisältäville vaatteille sekä pyyhkeille. Comfort ei venäytä elastaania eikä vie esim. pyyhkeiden imukykyä. Olen todennut tämän olevan totta, sillä kaikissa trikoovaatteissamme on jousto tallella eikä yksikään ole venähtänyt ja pyyhkeet säilyvät pehmeinä ja kuivaavat entiseen malliin. Se, että huuhteluaine nyppyynnyttäisi vaatteita ei pidä paikkaansa sillä sen tarkoituksena on juuri sulkea puuvillankuidut sun muut huokoset ettei nukkaantumista tapahtuisi, huuhteluaine ei myöskään harmaannuta vaatteita. Esimerkiksi omo suosittelee juuri Comfortia sivuillaan tästä syystä. Huuhteluaine myös helpottaa rasva- sekä muiden tahrojen poistamista juuri siksi, että se silottaa ja sulkee kankaan kuituja niin ettei tahrat pääse imeytymään kuitujen sisälle.
Minä myös silitän kaikki vaatteet. Kyllä, olen juuri se joka silittää myös ne sukat ja alushousut. Silittäminen tekee vaatteille myös samaa kuin tuo huuhteluaine eli sulkee kankaan kuituja. Näin esim. jo nukkaantumaan päässyt vaate näyttää uudemmalta silityksen jälkeen. Mielestäni myös värit kestävät jonkin verran paremmin, ehkä sen ansiosta että rauta polttaa niitä kiinni kankaaseen. Ja on silitykseen myös esteettinen syy ja tuntuuhan se silitetty vaate pehmeämmälle. Ilman silitystäkin toki pärjää. Kuivatuksen hoidan aina telineellä, koska kuivausrumpu haalistaa ja kuluttaa vaatteita oikein urakalla. Jopa enemmän kuin pesukone jossa sentään on vesi pehmentämässä vaatteeseen kohdistuvaa hankausta. Ja juu, pyykinpesusta tykkään ilmeisesti vähän liikaakin =D