Lastensuojelu ja paikkakunnanvaihto...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Turhautunut"

Vieras
Tilanne on se että tällä hetkellä olen lasteni kanssa perhekuntoutuksessa. Tarkempaan en asiaa halua avata mutta asiaan liittyy väkivaltainen, narsisti-ex-puoliso josta kokemuksesta tultiin tänne toipumaan.

Alusta alkaen on ollut selvää että täältä ollaan muuttamassa toiseen kaupunkiin jossa olisi asunto jo odottamassa mutta lastensuojelu käski pitämään nykyisessä kaupungissa asunnon perhekuntoutuksen ajan. Nyt kun alkaa kuntoutusaika tulla täyteen alkaakin tulla vaatimusta vaatimuksen päälle mitä pitäisi hoitaa ennen muuttoa ja aika alkaa loppua kesken. Pelkään että tällä menolla jos jatkuu(yhden asian kun saa listalta selviteltyä niin uusia löytyy tilalle) niin aika menee yli tuosta sovitusta.

Pelkään että tämä uusi asunto menee alta jos en saa vaihdettua vuokrasopimusta sinne sovittuna aikana. Uskaltaisinko siis tehdä niin että vaihdan vaan kirjat aiemmin sovittuna aikana uuteen osoitteeseen ja irtisanon vanhan asunnon vanhojen suunnitelmien mukaan? Tuota uutta asuntoa ei todellakaan ole varaa menettää. Olen muuttamassa tuolle paikkakunnalle koska kaikki sukulaiset ja entiset kaverisi ovat siellä kun taas nykyisessä kaupungissa ei ole minkäänlaista tukiverkostoa.

Olen yrittänyt parhaani mukaan tehdä asioita lastensuojelun mieliksi mutta menee vaikeaksi(muutama muu kyseisen virkailijan asiakasperhe on nostamassa oikeusjuttuakin tämän toiminnasta mutta itse en jaksaisi vaivautua).

Sitten se tuhannen taalan kysymys:
Tiedän sen että asiakkuus varmasti jatkuu lastensuojelun kanssa uudellakin paikkakunnalla eikä minulla siinä mitään ongelmaa olekaan(ei ole millään muotoa uhkaa huostaanotosta tai muuta vastaavaa vaan "tukitoimia" tuosta perheh*lvetistä toipumiseen) mutta voiko minulle tulla seurauksia siitä jos vaihdan paikkakuntaa ilman lastensuojelun suostumusta?

Mutta onko se oikeasti vaan ilmoitusasia? Tämän paikkakunnan sossu keksii koko ajan lisää syitä sille miksi muuttoa pitäisi lykätä joten voinko tosissaan vain ilmoittaa että asian hoito siirtyy uudelle paikkakunnalle vaikka nykyisen paikkakunnan sossu sitä vastustaisi?

Enpä usko, että vapaassa maassa kenenkään muuttoa voidaan estää. Vanhainkodissa elävä vanhuskin saa muuttaa, vaikka sitä yritettiinkin estellä.

Kannattaa ottaa vaikka lakimieheen yhteys ja tosiaan uuden paikkakunnan sossuun. Mitä syitä muuttoa vastaan virkailijalla on? Ovatko ne ihan järkeviäkin, esim. lasten luottamuksellinen suhde psykologiin jne.?

Ja muuten, osa ongelmaperheistä pakenee lastensuojelutoimia tai päihdekuntoutusta yms. muuttamalla toiselle paikkakunnalle. Tiedon pitäisi siirtyä, mutta aina tieto ei siirrykään, joten nämä ongelmaiset voivat päästä jatkamaan toilailujaan rauhassa jonkin aikaa. Varmasti sossu on nähnyt tätä. Siksi ehkä suhtautuu nihkeästi kaikkeen muuttamiseen. Tieto ei vain aina kulje.

Joo. Itseasiassa itse olen haluamassa lastensuojelun asiakkuuden jatkumista myös uudella paikkakunnalla. Esikoisella on tuosta menneisyydestä johtuvaa kehitysvajetta johon tarvitaan tukitoimia ja lastensuojelun mainitseminen tuntuu monessa paikassa laittavat vauhtia rattaisiin tutkimusten sun muun järjestymisen suhteen.
Lähinnä vaan pelkään että jos tuo sossu vetää herneen nenään siitä etten tee kuten käsketään niin voiko tehdä jotain joka kopsahtaa pahasti uudeslla paikkakunnalla omaan nilkkaani.

[QUOTE="Turhautunut";27143526]Joo. Itseasiassa itse olen haluamassa lastensuojelun asiakkuuden jatkumista myös uudella paikkakunnalla. Esikoisella on tuosta menneisyydestä johtuvaa kehitysvajetta johon tarvitaan tukitoimia ja lastensuojelun mainitseminen tuntuu monessa paikassa laittavat vauhtia rattaisiin tutkimusten sun muun järjestymisen suhteen.
Lähinnä vaan pelkään että jos tuo sossu vetää herneen nenään siitä etten tee kuten käsketään niin voiko tehdä jotain joka kopsahtaa pahasti uudeslla paikkakunnalla omaan nilkkaani.[/QUOTE]

Voi varmaan kirjoittaa teistä jotain epämukavaan sävyyn, mutta se olisi toisaalta asiatonta, jos se ei ole totta ja olette kuitenkin koko ajan yhteistyökykyisiä. Tokikaan ei kannata siltoja polttaa ja repiä suhteita. Miksi ette voisi muuttaa?

Muuttoa on koko ajan puoltanut mutta nyt yrittää viivästyttää. Esim yrittää että asuisin vielä vanhalla paikkakunnalla useampia kuukausia jne ennen siirtymistä uudelle paikkakunnalle ja syyt muuttuu päivän mukaan. Alkaa itsellä tulla se raja vastaan että menee jo liian naurettavaksi hyppyyttämiseksi.

[QUOTE="Turhautunut";27143419]Mutta onko se oikeasti vaan ilmoitusasia? Tämän paikkakunnan sossu keksii koko ajan lisää syitä sille miksi muuttoa pitäisi lykätä joten voinko tosissaan vain ilmoittaa että asian hoito siirtyy uudelle paikkakunnalle vaikka nykyisen paikkakunnan sossu sitä vastustaisi?[/QUOTE]

On ilmoitusasia. Ei viranomaisilla ole valtaa päättää sinun asuinkunnastasi. Taitaa olla pieni paikkakunta kyseessä, kun tuollaista puoskarointia harjoittavat. O_o

Ei itseasiassa edes ole pieni kaupunki. Vaan kyse ihan Helsingistä. Kyseinen virkailija vaan ilmeisesti on vähän turhankin virkaintoinen tai jotain. Ihan mukava tyyppi naamatusten mutta jutut menee vähän yli näköjään ja mieli tuntuu muuttuvan kuin tuuliviiri päivän mukaan.

No, sanoi hän mitä vain niin ei voi sinua estää. Joskus työntekijän on vaikeaa päästää asiakkaasta irti, kun pelkää, että tämä ei pärjää tms. Eli kyse ei välttämättä ole siitä, että tuo ihminen olisi ilkeyttään tuota meiltä. Mutta mieti nyt, minkälainen maa tämä olisi jos oikeasti joku yksittäinen työntekijä voisi tuollaisia sanella? Onnistuisi ehkä jossain Neuvosto-Venäjällä, mutta ei 2010-luvun Suomessa.

Hmm.. mitäpä jos ottaisit itse yhteyttä uuden paikkakunnan sosiaalitoimeen? Selittäisit tilanteen, että olette muuttamassa, ja haluaisit asiakkuuden ja tuen jatkuvan ilman katkoja jne.

Ja vanhalle sosiaalityöntekijälle tekisit tämän myös selväksi, että nyt on pakko jo tehdä asialle jotain, ettei asunto mene sivu suun, ja että uusi paikka on parempi myös lasten kannalta jne. ja että olet jo ottanut yhteyttä uuden paikkakunnan sosiaalitoimeen.

Sillä lailla ei ainakaan kukaan pääse syyttelemään "pakoilusta" tai "yhteityöhaluttomuudesta" tai muustakaan hölmöstä.

Ole yhteydessä tulevan asuinpaikkasi sossuun ja kerro tilanne ja muuttoaikanne ja kysy kuka olisi yhteyshenkilönne. Sit marssit nykyseen sossuun ja kerrot muuttoajankohdan ja tulevan asuinkunnan sos.toim.henkilön jolle voi teidän tiedot laittaa. Kiität yhteisttyöstä ja thats it. Ei ne voi teidän muuttoa jarruttella, vai maksaavatko sossusta vuokran toiseen paikkaan siltä ajalta ku haluavat teidän nykyisessä asuvan.

Kannattaa ottaa selvää myös siitä, onko uudella paikkakunnalla vastaavat mahdollisuudet tukitoimiin kuin mitä nykyään vai tarvitaanko ehkä maksusitoumuksia, ostopalvelua yms. koska niiden selvittelyyn voi oikeasti mennä yllättävästi aikaa. Eli luuri käteen ja yhteys sinne uuden kotipaikkakunnan sossuun vain.

Kuitenkin tämä exä voi päästä vaikuttamaan elämäänne lasten tapaamisten kautta. Ehkä nykyisessä paikassanne pelätään ja uskotaan, ettet vielä ole tarpeeksi vahva selviämään näistä tilanteista.

Yhteistyössä