Lastensuojelu tapaamisongelmissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onneton äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onneton äiti

Vieras
Tänään tuli puhelimessa aikamoinen pommi eli minun lapsesta tulee lastensuojelunasiakas. Tarina lähtee siitä kun jätin lapsen isän hänen oltuaan väkivaltainen minua kohtaan. Tästä aikaa 5 vuotta. Isä on tavannut lasta tällä välillä 2 kertaa ihan omasta halustaan. Isä ei ole halunnut tehdä tapaamissopimusta.

nyt viimeisen vuoden aikana isä on alkanut haluta taas tavata lasta mutta yhä edelleen ei halua maksaa elatusta lapselle. Ensin isä halusi lapsen heti viikonlopuksi luokseen vaikkei ole vuoteen nähnyt lasta. Tähän en suostunut vaan sanoin että ensin päivätapaamisia. Pitkän väännön jälkeen tämä kävi isälle. Sovittiin sitten että isä tulee tiettyyn aikaan tiettynä päivänä vaan sopimus ei pitänytkään vaan isä laittoikin viestin että tulee eri aikaan eli aikaisin aamulla. Meille ei käynyt niin aikasin Se aika koska olin myöhäisessä iltavuorossa ja lapsen täytyi saada nukkua aamulla. Tästä isä hermostui ja alkoi tekstiviesti riehuminen ja näihin kun en vastannut. Isä soitti sosiaalipäivystäjälle joten hän teki lastensuojeluilmoituksen.

Minun puolesta isä saisi tavata lasta vaikka kuinka paljon jos vaan voitaisiin tehdä tapaamissopimus koska meillä on myös muuta elämää kuin joka viikonloppu odotella tuleeko isä vai ei.

Minulla on äärettömän paha mieli tästä kaikesta. Siitä ilmoituksesta ja isän käytöksestä.

Isä on puhelin terrorisoinut aina ajottain minua. Usein on uhkailtu että minulle tapahtuu jotain hänen tuttujen toimesta eikä kukaan saa tietää mitään.

minä miten pystyn vuorotyön takia käymään niissä lastensuojelun palavereissa jne kun en lapsenhoidon takia pysty tekemään tunteja takaisin. Senkin tiedän että kun tästä selvitään,isä muutaman kerran tapaa lasta ja sitten tulee isälle jotain muuta. Näin käy joka ikinen kerta. Vertaistukea kaipaisin että onko Se lastensuojelu kovinkin kova paikka ja mitä siellä sitten kysellään jne?

ihan tavallista elämää me lapsen kanssa vietetään ja ollaan tähänkin asti vietetty. Rauhallistakin ennen kuin isä taas aloitti tuon riehumisen.

Mä olen niin väsynyt tähän

No tuskin tulee ennen kuin sinua ja lasta on asiasta kuultu. Mitä sulle sanottiin puhelimessa? Pitäisiko sinun ilmoittaa tuosta lapsen isästä poliisille heti maanantaina.

Soitettiinko sulle sieltä sosiaalipäivystyksestä sulle vai isältäkö sait tietää ilmoituksesta. Jos kysymyksessä on pelkkä tapaamiskiista, lastensuojelusta ohjataan ottamaan yhteyttä lastenvalvojaan ja tekemään tapaamissopimus, eikä edes aloiteta lastensuojelutarpeen selvitystä. Mikäli isä on kertonut jotain muuta huolta lapsen olosuhteista tehdään lastensuojelutarpeen selvitys. Työvuoroja nyt joutuu järjestelemään lapsen takia monesta muustakin syystä, joten ei pari käyntiä lastensuojelussa luulisi olevan ylivoimaista, ja ainahan sinne voi ilmoittaa vuoronsa ja toivoa tapaamista esim. iltavuoropäivälle ennen töiden alkamista.

Siis sosiaalipäivystys oli soittanut lastensuojeluun ja ne soittivat minulle. Isähän ei tiedä millaista meidän elämä ja arki on joten en usko että siitä pystyisi ilmoituksen tekemään. Ilmeisesti lastensuojelu oli huolissaan riitaisista väleistä. Isä on vähän sellainen että jos een heti pysty vastaamaan puheluun hän soittaa monia kertoja ja laittaa useita haukkumaviestejä perään. Esimerkiksi minun töissä ei pysty samantien Viesteihin vastaamaan. Tästä isä suuttuu ja tällä kertaa tämä oli tuloksena.

Kannattaa siellä viranomaisten kanssa asioidessa olla MAHDOLLISIMMAN yhteistyöhaluinen, ja nimenomaan aikuismaisen kypsä, ei missään nimessä kannata ex-miestä haukkua niille vaikka aihetta olisikin vaan mahd neutraali olla ettei ne voi olla miehen kanssa ainakaan samaa mieltä sinun yhteistyöhalukkuudesta. Se mies on voinut sepittää vaikka mitä, mutta pysy kylmän viileenä mitä tahansa eteen tulee. Tsemppiä ja kyllä kuulostaa nyt vain ärsyttävältä ex-miehen vainolta. Älä ole huolissasi, sanot että olet pyytänyt useasti tapaamissopimusta ihan omasta aloitteestasi. Ja kerrot missä ja milloin olet ollut valmis joustamaan tapaamisaikojen suhteen.

Tuo voi olla hyväkin asia. Mä tunnen yhden ex-parin joista toinen alkoi häiriköimään kaikin tavoin exää eron jälkeen mutta tajusi lopettaa kun sosiaalityöntekijät siitä sanoivat. Järjestivät myös niin ettei ex-parin tarvinnut nähdä toisiaan tai olla missään yhteydessä, yhteydenpito hoidettiin sossun kautta, tai siis ei se nyt tietenkään mitään kovin vilkasta ollut, lähinnä että sovittu hakuaika on X joka kerta eikä sitä muutella. Ja lapsi haettiin/palautettiin aina joko päiväkotiin/sos.työntekijöiden/puolueettoman ja järkevän sukulaisen luota, ex-parin ei siis tarvinnut nähdä toisiaan.
Toivottavasti teillekin saataisiin joku järki tuohon, paras olisi jos sun ei tosiaan tarvitsisi olla exän kanssa tekemisissä.
Ei sun kannata olla huolissaan, parhain päin varmasti menee, ex on ehkä sinne satuillut ties mitä mutta kyllä totuus selviää :)

isä tuntematon ns lapselle =valvotut tapamiset viranomaisen kera ;) tiettynä kertoina ( abaut 5-20 kertaan)
Hyvin simppeli, jos ei suostu ei voi minkään. Aika huono sossu jos ei tajua että lapsi/isä tuntemattomia toisilleen ja tutustuakin täytyy.

Yhteistyössä