Lastensuojeluilmoitusta on ihan turha tehdä, jos lapsen henki ei ole vaarassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä riittää syyksi...?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja läpkopk;28999186:
Jos tämä isä on raitis, työssäkäyvä, lääkkeetön ihminen ja on ennenkin kantanut täyden vastuun lasten elämästä, niin miksipä ei.

Miksipä ei mitä? Huoltajuutta? Täysin samaa mieltä. Ainakin olisi paremmat edellytykset ja halua hoitaa lasten asioita.

[QUOTE="Aapee";28999191]Lapset varmaan kyllä puhuisivat, ovat nimittäin jo 12 ja 10.[/QUOTE]

Lojaalius vanhempaa kohtaan kantaa pitkälle, varsinkin silloin kun tietää ihmisten olevan vanhempaa vastaan.

[QUOTE="Aapee";28999152]Niin, naisethan ne on aina syyttömiä...mitään väärää ei tee ja silti suku tehtailee lastensuojeluilmoituksia. Koska oikeastihan ei voi olla niin ettei ÄITI ole kelvollinen huoltajaksi. Ei tietenkään.[/QUOTE]

Luepas uudestaan viestini. En sanonut, että äidit ovat syyttömiä. Sanoin "harvemmin nuo isät ovat yhtään sen syyttömämpiä kuin ne ex-vaimotkaan". Eli yritin sanoa, etteivät ne isän kertomukset aina ole se puhdas totuus niin kuin eivät äidinkään. Harva pystyy katkeran eron jälkeen olemaan täysin neutraali exäänsä kohtaan.

[QUOTE="Aapee";28998641]Hankkii kyllä. Ja sen lisäksi maksaa lasten äidille jotta hankkisi. Vaan ei hanki, vaan käyttää rahat muuhun kuin lapsiin.
Ja mikä helvatan ihanneisä :o ihan normaali vanhempi (mitä lasten äiti ei minusta ole)[/QUOTE]

Eli isä on hankkinut lapsille kunnolliset talvivaatteet, mutta lapsilla niitä ei ole? Missä ne ovat?

[QUOTE="Aapee";28999201]Jep, tämä on kyllä huomattu. Siis se lojaalius.[/QUOTE]

Ja siinä ei ole mitään väärää!! Totkakai lapset ajattelevat vanhempiaan ennemmin kuin sukulaisia jotka yrittävät viedä vanhemman lapsilta.

Siksi lapsia ei saa sotkea näihin juttuihin mukaan!!

Luepas uudestaan viestini. En sanonut, että äidit ovat syyttömiä. Sanoin "harvemmin nuo isät ovat yhtään sen syyttömämpiä kuin ne ex-vaimotkaan". Eli yritin sanoa, etteivät ne isän kertomukset aina ole se puhdas totuus niin kuin eivät äidinkään. Harva pystyy katkeran eron jälkeen olemaan täysin neutraali exäänsä kohtaan.

Kirjoitit että sääliksi käy äitiä. Eikö silloin ole lähtöolettamus että äiti on syytön osapuoli? Tässä tapauksessa lasten äiti tekee kyllä kaikkensa myrkyttääkseen lasten mielen isää vastaan. On yhä edelleen katkera, vaikka erosta taitaa olla kohta jo 8 vuotta. Mutta kuten totesin, kärsii mielenterveysongelmista, kaipa se selittää ainakin osan tempauksista.

Ja siinä ei ole mitään väärää!! Totkakai lapset ajattelevat vanhempiaan ennemmin kuin sukulaisia jotka yrittävät viedä vanhemman lapsilta.

Siksi lapsia ei saa sotkea näihin juttuihin mukaan!!

Kyllä ne lapset väistämättö sotketaan mukaan, jos ls-ilmoitus tehdään.
Ja nythän on se siitä, että lasten oma isä haluaa huoltajuuden, ei mummo tai sisko tai kumminkaima.

[QUOTE="Siis";28999210]Eli isä on hankkinut lapsille kunnolliset talvivaatteet, mutta lapsilla niitä ei ole? Missä ne ovat?[/QUOTE]

Sen kun tietäisi. Myyty kirpparilla...? Ainakaan niitä ei lasten päällä ole, kun isänsä luokse tulevat.

[QUOTE="Aapee";28999214]Kirjoitit että sääliksi käy äitiä. Eikö silloin ole lähtöolettamus että äiti on syytön osapuoli? Tässä tapauksessa lasten äiti tekee kyllä kaikkensa myrkyttääkseen lasten mielen isää vastaan. On yhä edelleen katkera, vaikka erosta taitaa olla kohta jo 8 vuotta. Mutta kuten totesin, kärsii mielenterveysongelmista, kaipa se selittää ainakin osan tempauksista.[/QUOTE]

Minun käy aidosti sääliksi sitä äitiä, joka selkeästi joutuu taistelemaan elämässään monella tasolla. Mielenterveysongelmien kanssa eläminen, lasten elättäminen, yhteiskunnan muotteihin mahtuminen, ex-miehen ja ex-miehen suvun puolelta tuleva kritiikki ja ls-ilmoitukset ym. Eikö tässä tilanteessa saisi antaa sääliä äidille? Minusta tuossa on paljon säälimisen aihetta. Kommentistasi paistaa läpi, ettei tämä äiti ole ainoa, joka on katkera. Kyllä sitä katkeruutta näkyy olevan molemmissa suvuissa.

En tiedä mikä tilanne on todellisuudessa, enkä tiedä mikä näiden kahden osapuolen välit on myrkyttänyt, eivätkä nämä asiat edes minulle kuulu, saati sitten julkiselle verkkopalstalle, mutta minulla on oikeus tuntea sääliä toista ihmistä kohtaan ja olen iloinen ja ylpeä siitä, että vielä säälin tunteisiin kykenen.

Minun käy aidosti sääliksi sitä äitiä, joka selkeästi joutuu taistelemaan elämässään monella tasolla. Mielenterveysongelmien kanssa eläminen, lasten elättäminen, yhteiskunnan muotteihin mahtuminen, ex-miehen ja ex-miehen suvun puolelta tuleva kritiikki ja ls-ilmoitukset ym. Eikö tässä tilanteessa saisi antaa sääliä äidille? Minusta tuossa on paljon säälimisen aihetta. Kommentistasi paistaa läpi, ettei tämä äiti ole ainoa, joka on katkera. Kyllä sitä katkeruutta näkyy olevan molemmissa suvuissa.

En tiedä mikä tilanne on todellisuudessa, enkä tiedä mikä näiden kahden osapuolen välit on myrkyttänyt, eivätkä nämä asiat edes minulle kuulu, saati sitten julkiselle verkkopalstalle, mutta minulla on oikeus tuntea sääliä toista ihmistä kohtaan ja olen iloinen ja ylpeä siitä, että vielä säälin tunteisiin kykenen.

Tottakai sääliä saa ja pitää tuntea, mutta ei ehkä yksioikoisesti kannata asettua kummankaan puolelle, jos ei tapausta tunne. Mutta seon toki tyypillistä palstaa, että äiti, joka ei ymmärrä lastensa parasta, saa täällä enemmän sympatiaa kuin isä. Sen verran monta jätettyä ja petettyä yh-äitiä täällä on että kai se on luonnollista.

En ymmärrä millä tavalla säälin tunteminen on asettumista kenenkään puolelle, nimenomaan yritin välttyä asettumasta kenenkään puolelle. Sinä olit selkeästi isän puolella jo aloituksessa. Hyvin, hyvin voimakkaasti isän puolella. Siksi tahdoin nostaa esille, ettei se isäkään aina niin syytön ole kuin mitä suvulleen uskottelee. Äidille annoin sääliä aivan perustellusti ottamatta kantaa millään tavalla noihin esittämiisi syytöksiin. Mutta välttyäkseni turhalta riidan kylvämseltä, jätän asian näille sijoilleen ja annan sinun pitää mielikuvasi ja mielipiteesi.

Tässä nähdään taas suomen vanhoillinen suhtautuminen isien oikeuksiin. Kun ero tulee menee lapset automaattisesti äidille, oli isä miten hyvä vanhempi tahansa tai äiti ei. En vaan voi ymmärtää miksi näin on. Anteeksi AP, tämä ei auta anna vastausta ongelmaasi, mutta ymmärrän tuskasi.

[QUOTE="vieras";28998617]On näin, että lastensuojeluilmoitus alkaa painaa vasta kun niitä on pino.

Oma kyyninen käsitykseni on, että pinon korkeutta mitataan senttimetreinä ennenkuin asia nähdään vakavana.

Syy lienee se, että on aidosti paljon lapsia, jotka ovat fyysisessä vaarassa.

Oma mielipiteeni mt-työntekijänä on, että henkinen hätä ei ole sen pienempi paha. Kuitenkin sosiaalityön alkuperäinen tarkoitus on tukea ihmistä tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi. Henkisten arpien kanssa sellaiseksi kasvaminen on huomattavasti vaikeampaa.

Kunnes tähän saadaan joku roti, on JOKAISEN velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus jos näkee sellaiselle tarvetta. Ei saada tuudittautua siihen, että "kyllä naapuri teki sellaisen jo viime keväänä" tai muuta vastaavaa. Niitä ilmoituksia pitää urakoida.[/QUOTE]

Anteeksi kuinka?

Miten mielenterveysongelmaista äitiä auttaa se, että yhteiskunta auttaa miehenpuolen sukua hänen vainoamisessaan? Revitään lapset pois siltä, joka on jo muutenkin heikoilla? Oisko toi tukeminen tai avohuollon toimenpiteet mitään?
Kuka tahansa alalla toiminut tietää, ettei niihin ole juuri varaa. Niitä kyllä luvattiin suureen ääneen mm. silloin kun muutama ''hullujen huone'' suljettiin. Mitään ei saatu.
Lasten turvallisuus on toki etusijalla, mutta jos siinä oikeasti olisi ongelmaa olisi ls siihen jo puuttunut.

[QUOTE="VIERAS";29000164]Tässä nähdään taas suomen vanhoillinen suhtautuminen isien oikeuksiin. Kun ero tulee menee lapset automaattisesti äidille, oli isä miten hyvä vanhempi tahansa tai äiti ei. En vaan voi ymmärtää miksi näin on. Anteeksi AP, tämä ei auta anna vastausta ongelmaasi, mutta ymmärrän tuskasi.[/QUOTE]

Lähtökohta on vanhempien suhteen erittäin epätasa-arvoinen, ikävä kyllä. Äidin täytyy suunnilleen olla narkkarialkoholisti, jotta lasten huoltajuus määrätään isälle.

Lastensuojelu ei ole nähnyt aihetta huolestua lasten tilanteesta joten mies ja hänen sukunsa saavat hyväksyä asian. Jos lastensuojelu olisi huolestunut lasten tilanteesta, siihen olisi puututtu.
Se että lapset tulee isänsä luokse ilman että ovat puettu ykkösiin ei kerro mitään siitä miten heidät puetaan esim. kouluun.
Minä iskin aina huonoimmat vaatteet kersoille päälle kun isälleen menivät koska siellä ei tippaakaan välitetty siitä mihin kuntoon vaatteet menivät.

[QUOTE="akka";29000330]Lastensuojelu ei ole nähnyt aihetta huolestua lasten tilanteesta joten mies ja hänen sukunsa saavat hyväksyä asian. Jos lastensuojelu olisi huolestunut lasten tilanteesta, siihen olisi puututtu.
Se että lapset tulee isänsä luokse ilman että ovat puettu ykkösiin ei kerro mitään siitä miten heidät puetaan esim. kouluun.
Minä iskin aina huonoimmat vaatteet kersoille päälle kun isälleen menivät koska siellä ei tippaakaan välitetty siitä mihin kuntoon vaatteet menivät.[/QUOTE]

Lapset tulevat isälleen suoraan koulusta :D eikä se vaatejuttu nyt ollut tässä se keskeisin pointti vaan se, että lasten hyvinvoinnista ei pidetä kunnolla huolta. Tuskin sinäkään laitat lapsia kouluun aamulla pakkasella ilman sukkia ja kesätakissa?

Sinäkö olet sitä mieltä, että lastensuojelun objektiivisuuteen voidaan luottaa, eli jos eivät reagoi, huolta ei ole? Et ole kuullut ihmisistä, jotka pystyvät puhumaan mustan valkoiseksi.
Muistelen taannoin tapahtuneen pikkutytön kuolemankin, kun lastensuojelu ei katsonut asiakseen puuttua. Joten ei se puuha ihan aina suju...

[QUOTE="Aapee";29000414]Lapset tulevat isälleen suoraan koulusta :D eikä se vaatejuttu nyt ollut tässä se keskeisin pointti vaan se, että lasten hyvinvoinnista ei pidetä kunnolla huolta. Tuskin sinäkään laitat lapsia kouluun aamulla pakkasella ilman sukkia ja kesätakissa?

Sinäkö olet sitä mieltä, että lastensuojelun objektiivisuuteen voidaan luottaa, eli jos eivät reagoi, huolta ei ole? Et ole kuullut ihmisistä, jotka pystyvät puhumaan mustan valkoiseksi.
Muistelen taannoin tapahtuneen pikkutytön kuolemankin, kun lastensuojelu ei katsonut asiakseen puuttua. Joten ei se puuha ihan aina suju...[/QUOTE]

Mun kuopus on lähteny 20 asteen pakkasella kouluun ilman sukkia,kumisaappaissa,ilman hanskoja ja ilman pipoa kesätakissa.
Silti mä olen aina pitänyt lasteni hyvinvoinnista huolta.

[QUOTE="akka";29000429]Mun kuopus on lähteny 20 asteen pakkasella kouluun ilman sukkia,kumisaappaissa,ilman hanskoja ja ilman pipoa kesätakissa.
Silti mä olen aina pitänyt lasteni hyvinvoinnista huolta.[/QUOTE]

Eli lasten hyvinvoinnista huolehtimiseen ei kuulu katsoa että lapsella on säänmukaiset varusteet...? Ok.

[QUOTE="Aapee";29000414]Lapset tulevat isälleen suoraan koulusta :D eikä se vaatejuttu nyt ollut tässä se keskeisin pointti vaan se, että lasten hyvinvoinnista ei pidetä kunnolla huolta. Tuskin sinäkään laitat lapsia kouluun aamulla pakkasella ilman sukkia ja kesätakissa?

Muistelen taannoin tapahtuneen pikkutytön kuolemankin, kun lastensuojelu ei katsonut asiakseen puuttua. Joten ei se puuha ihan aina suju...[/QUOTE]

Eikö lastensuojelu siinä pikkutytön tapauksessa puuttunut ja ottanut lapsen äidiltä pois ja antoi ns. hyvis isälle.

[QUOTE="Aapee";29000498]Eli lasten hyvinvoinnista huolehtimiseen ei kuulu katsoa että lapsella on säänmukaiset varusteet...? Ok.[/QUOTE]

Jos esimerkiksi lähtee itse aamuseitsemäksi töihin ja on lapselle laittanut valmiiksi vaatteet edellisenä iltana ja sanonut että nämä laitat aamulla päällesi kun lähdet kouluun ja lapsi lähtee kotoa kouluun kymmeneksi ja päättääkin että en mä tartte talvisaapikkaita kun kumisaappaat saa nopeemmin jalkaan niin minkäs teet. Jäät joko työelämästä pois tai luotat siihen että se päivä pakkasella niissä kumisaappaissa opettaa lapselle että kylmä tuli ja huomenna laitankin ne talvisaapikkaat ja vielä sukatkin sinne alle että tarkenen. Joka sekuntti ei voi olla perseentakana vahtimassa. Sama koskee esimerkiksi läksyjä. Jos lapsi ei ole koulussa merkannut mitä tehtäviä piti kotona tehdä niin ei se äiti ole mikään ajatuksenlukija joka itse pystyy päättelemään että mitä tulikaan läksyksi.
Sen sijaan että tehtailee niitä lastensuojeluilmoituksia voisi ihan vaikka soittaa sille äidille ja kysyä että tarvisitko mahdollisesti jonkinlaista apua arkeesi ja tarjota sitä.
Varsinkin kun on niin helvetin huolissaan lasten hyvinvoinnista.
Vaan eihän se käy, saattaapi olla että jos sitä äitiä auttaa niin se perkele pääseekin vähän helpommalla ja sehän ei suinkaan ole tarkoitus.
SE on tarkoitus että sitä äitiä pääsee joka käänteessä mollaamaan ja saa tuntea itsensä niin täydellisen hyväksi ihmiseksi kun kantaa suurta huolta niistä lapsiraukoista.

Yhteistyössä