Lastenvaunut tuikattiin tuleen - kerrostalon asukkaat evakkoon yöksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mä"

Vieras
Lastenvaunut tuikattiin tuleen - kerrostalon asukkaat evakkoon yöksi

Torstai 10.5.2012 klo 17.17

Kanta-Hämeen poliisi toivoo yleisön apua selvittääkseen törkeän tuhotyön.

Kokonaisen kerrostaloportaan asukkaat joutuivat Harakkamäessä torstain vastaisena yönä evakkoon, koska joku oli sytyttänyt lastenvaunut tuleen alakerrassa.

Tulipalo sai alkunsa iltayhdeksän jälkeen keskiviikkona. Palo aiheutti niin runsaasti savua nelikerroksisen kerrostalossa, että kaikki portaan asunnot evakuoitiin. Osa 17 ihmisestä oli saanut lieviä häkämyrkytyksiä, mutta kukaan ei joutunut sairaalahoitoon.

Asukkaita majoitettiin muun muassa hotelleihin, koska palokunta tarvitsi aikaa asuntojen ja porraskäytävän tuulettamiseen. Poliisin alustavien tutkimusten mukaan alakerrassa oli lastenvaunuihin kaadettu reilusti palavaa nestettä, mikä antoi palolle suuren voiman. Portaasta kuului lisäksi pamauksia, kun kuumuus räjäytti lastenvaunujen renkaita. Vihjeitä odotetaan numerossa 0718737718.

STT
Miten moni tunnustaa säilyttävänsä vaunuja/rattaita rappiksessa???

En säilytä, tietenkään.
Jotkut säilytti, mutta vein niihin laput ja johan katosivat. Mä en muiden mukavuudenhalun takia halua tukehtua savuun, en halua savuvahinkoa taloon tms muuta haittaa toisen tietämättömyyden tai itsekkyyden takia.

"ketä ne rattaat siellä käytävässä haittaa"
"meidän vaunut ei ole koskaan kenenkään tiellä, hyvin mahtuu kulkemaan ohi"
"mä ainakin pidän rattaat käytävässä tästä eteenpäinkin"

Mä niin toivon että mahdollisessa rikostutkinnassa otetaan huomioon rattaiden omistajakin, koska on pelastuslain vastaista säilyttää niitä käytävässä.

Kuka jaksaa kaivaa tähän edes muutaman niistä ketjuista joissa tuota puolustellaan kun niin on aina tehty, kun eteiseen ei mahdu, kun isännöitsijältä on saatu lupa ja kun kyllä palomiehet mahtuu niiden ohi kulkemaan? :headwall:

Tuli mieleen sellainen, että onkohan joissain hissittömissä taloissa niin hankalapääsyiset varastot/kellarit, että niihin ei pääse vaunujen ja lapsen kanssa. Täytyy sanoa että on minustakin ollut jokseenkin raskasta viedä aina ne rattaat ahtaan kellarin läpi omalle verkkohäkille, taiteilla vauva pois vaunuista ja yhdellä kädellä sulkea koppi, avata kellarin ovi alaovi, kiivetä neläjänteen kerrokseen, avata kotiovi ja samalla kannatella liukkaaseen ulkoilupukuun puettua lasta toisella käsivarrella. Nyt tuo kaksivuotias onneksi kävelee raput itse, kellarissa ei suostu liikkumaan itsenäisesti, mutta kyllä hänet saa sentään törkättyä lattialle seisomaan häkin viereen. Rasittavaa on todellakin, mutta ei olisi tullut mieleenikään jättää rattaita rappuun, kun ei tiedä mitä joku keksii niille tehdä.

[QUOTE="ninna";26239649]Tuli mieleen sellainen, että onkohan joissain hissittömissä taloissa niin hankalapääsyiset varastot/kellarit, että niihin ei pääse vaunujen ja lapsen kanssa. Täytyy sanoa että on minustakin ollut jokseenkin raskasta viedä aina ne rattaat ahtaan kellarin läpi omalle verkkohäkille, taiteilla vauva pois vaunuista ja yhdellä kädellä sulkea koppi, avata kellarin ovi alaovi, kiivetä neläjänteen kerrokseen, avata kotiovi ja samalla kannatella liukkaaseen ulkoilupukuun puettua lasta toisella käsivarrella. Nyt tuo kaksivuotias onneksi kävelee raput itse, kellarissa ei suostu liikkumaan itsenäisesti, mutta kyllä hänet saa sentään törkättyä lattialle seisomaan häkin viereen. Rasittavaa on todellakin, mutta ei olisi tullut mieleenikään jättää rattaita rappuun, kun ei tiedä mitä joku keksii niille tehdä.[/QUOTE]

mietippä vielä kun lisäät yhtälöön uuden vauvan sen kaksvuotiaan lisäksi..
kaveri asuu hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa ja häkkikomerot+ pyörävarasto on vielä yks kerros alaspäin ja kulku erillisen oven kautta ukokautta ja he kyl silytti rattaita portaissa kun lapset oli pieniä.
kai sitä vois ajatella rattaita ostaessaan että ne olis esim niin kevyet että ne olis helppo kasattuna kantaa portaita ylös(ensin siis käydä viemässä se vauva ylös ja sitten tuoda rattaat) tai sitten että vaunut olis sellaiset että vaunukoppa/ratasosa irtoaa ja pelkkä runko jää rappukäytävään, jolloin siihen ei jää mitään palavaa materiaalia.

Joissain tapauksissa ymmärrän vaunujen säilyttämisen rappukäytävässä.

Esimerkiksi yksi minulle sangen tuttu kerrostalo: 8 kerrosta, hissi remontissa kuukauden päivät. Jos vaunuvarasto on täynnä (se ei ole tilava), niin ei auta kuin jättää vaunut rappukäytävään rappusten alle. Mutta se on siis poikkeustilanne, kun hissi on poissa pelistä.

Minä en koskaan säilyttänyt vaunuja rappiksessa, kun kerrostalossa asuimme.

Joissain tapauksissa ymmärrän vaunujen säilyttämisen rappukäytävässä.

Esimerkiksi yksi minulle sangen tuttu kerrostalo: 8 kerrosta, hissi remontissa kuukauden päivät. Jos vaunuvarasto on täynnä (se ei ole tilava), niin ei auta kuin jättää vaunut rappukäytävään rappusten alle. Mutta se on siis poikkeustilanne, kun hissi on poissa pelistä.

olen astetta nipompi ; en ymmärrä edes poikkeustilanteissa.

Ostin asunnon puusta eli ns. puumajan. On vaikea saada vinssattua rattaita sinne ylös joka kerta, joten säilytän niitä alhaalla. Nyt siitä on valitettu. En ymmärrä miten minä ja kymmenen mukulaani voimme asua puumajassa, jos rattaatkin on pakko vinssata sinne ylös joka kerta. Minne voin valittaa?

[QUOTE="vieras";26239810]Eikö sitä vauvaa voi kuskata vaikka kantoliinassa muutaman viikon.[/QUOTE]

Voi toki, mutta jos on esim. liki 2 v lapsi ja toinen tulossa, niin kantoliinassa ei paljon ketään kanneta. Tai vuoden vanhat kaksoset ja kaksivuotias, kuten eräällä korkeassa kerrostalossa asuvalla puolitutulla on.

Minä säilytin joko meillä sisällä, tai sitten pihalla. Sadesuojan laitoin aina päälle, eivätkä usein olleet kastuneet. Jossain aivan erityispahassa kaatosateessa sopivasta kulmasta pääsi vesi sisään.

Meillä oli vuosia rattaat rappukäytävässä. Täällä ulko-ovet lukossa ympäri vuorokauden, rapussa alle 10 asuntoa, ei yhtään vuokralaista, kaikki naapurit tunnetaan.
Siihen päälle se, etttei varastoihin mahtunut rattaat kun oli niin täynnä pyöriä ja muuta rojua ja isännöitsijältä oli vielä lupakin.
Nyt kun nuo varastot vihdoin siivottiin viime vuonna ja rattaille saatiin tilaa sinne, en oo rappukäytävässä enää pitäny ja tuon uutisen luettuani olen entistäkin iloisempi et se tila meidän rattaille löytyi varastosta.

Häkkikellariin tai autoon.

Häkkikellari 9. kerroksessa :D (ko. talossa siis hissi kulkee kahdeksanteen asti, sen yläpuolella on vielä yläkerrosten asuntojen häkkikellarit & yläkerta, ylimmän kerroksen kämpät on siis kaksikerroksisia) ja autoakaan ei oo kaikilla.

Mä ajattelin todellakin olla sika ja jättää vaunut rappikseen, jos hissi on vielä silloin rempassa kun meidän vauva on jo syntynyt, ja mennään ko. taloon kylään sinne 8. kerrokseen. Autoa meillä ei ole, vaunuvarastoon voin yrittää tietty tunkea jos sinne saisi jotain jotenkin mahtumaan. Tai kylmäkellariin :D

Ihan ekana stressaan kyllä sitä, miten ikimaailmassa jaksan kiivetä ne portaat tämän mahan kanssa n. kerran viikossa :|. Pakko se on vaan tehdä kun lupasin olla asunnon vahtina eräiden lomareissun ajan.

Häkkikellari 9. kerroksessa :D (ko. talossa siis hissi kulkee kahdeksanteen asti, sen yläpuolella on vielä yläkerrosten asuntojen häkkikellarit & yläkerta, ylimmän kerroksen kämpät on siis kaksikerroksisia) ja autoakaan ei oo kaikilla.

Mä ajattelin todellakin olla sika ja jättää vaunut rappikseen, jos hissi on vielä silloin rempassa kun meidän vauva on jo syntynyt, ja mennään ko. taloon kylään sinne 8. kerrokseen. Autoa meillä ei ole, vaunuvarastoon voin yrittää tietty tunkea jos sinne saisi jotain jotenkin mahtumaan. Tai kylmäkellariin :D

Ihan ekana stressaan kyllä sitä, miten ikimaailmassa jaksan kiivetä ne portaat tämän mahan kanssa n. kerran viikossa :|. Pakko se on vaan tehdä kun lupasin olla asunnon vahtina eräiden lomareissun ajan.

Auts :D
Mä hengästyn jo kun kävelen yhdet portaat yläkertaan ja puuskutan monta minuuttia (ihanaa tää anemia, muutenhan en olis yhtään rapakunnossa :whistle:)

Yhteistyössä