Lauluja ristiäisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pilkettä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pilkettä

Jäsen
07.08.2006
726
0
16
hei

Poikani ristiäiset lähestyvät ja ystäväni ovat lupautuneet laulamaan juhlassa.Nyt vain pitäisi keksiä mitä? Ehdotuksia?

Mielessäni ovat esim Isä ja Lapsi ( Kerrohan, Isä oi, onko pyöreä maa..)
mutta vielä toinen pitäisi löytää. Jotain muuta kuin Maan korvessa tai Ystävä sä lapsien. Kauniita nekin, mutta josko jollain olisi mielessä jotain vähän harvemmin laulettua :)

Kiitos kovasti etukäteen kaikista ehdotuksista! :flower:

Siis niiden virsien tilalleko?
Meillä laulettiin molempien lasten ristiäisissä "Leijalaulu" eli laitan matkaan leijan kauneimman...olisko sen oikea nimi Tuulien teitä.
Ja sitten toisena pojun ristiäisissä oli Kuljeta ja Johda.

...näistä vinkeistä.Lintu ja lapsi onkin tuttu mutta Leijalaulua en tunne.Mistähän sen löytäisi.
Kirkossa on tarkoitus laulaa joku hengellisempi kipale, ei välttämättä virsi, ja 1-2 laulua kahvitilaisuudessa, eli tuo Isä ja lapsi ja Lintu ja lapsi kävisivät sinne.

Hyviä vinkkejä :flower: Lisääkin saa tulla jos jollakulla on mielessä....

Miten olis Yön Ihmisen poika? Sinne kahvitilaisuuteen varmaan passais. Mä olisin halunnu sen pojan nimiäisiin, mut ei ollu ketään laulamaan sitä ja levyltä soittaminen tuntu jotenki hassulta idealta. Paras olis, jos joko minä tai mies oltas laulettu (tai yhdessä), mut se ei oikein passannu. (Mä en olis kyenny, olisin varmaan itkeny, ja mies ei o mikään loistava laulaja.) On mun mielestä tosi nätti biisi.

Tuohon kirkossa laulamiseen... Sain viime kesänä kuulla että ristiäisissä, häissä ja hautajaisissa ei saisi kirkossa laulaa kuin virsiä. :o En nyt muista mikä se hieno nimi tälle koko toimitukselle oli, mutta niissä kuitenkin pitäisi edetä tietyn kaavan mukaan ja lauluksi kelpaa vain virret. Tuttu suntio tätä asiaa valaisi kun ihmettelin miksi kirkossa ei häissämme saanut laulaa erästä laulua joka kuitenkin olisi ollut gospelia. :( Eli kannattaa varautua siihen että pappi kieltää muut kuin virret kirkossa.

Sitten itse kysymykseen. Meillä tytön kummit lauloivat ja soittivat ristiäisissä kolme tosi ihanaa laulua neidillemme. Niissä oli tosi ihanat sanat. Soitanpa tuolle kummille ja kysyn kappaleiden nimet, meikäläisellä kun nousi vedet silmiin niitä kuunnellessa. En ollut ennen niitä kappaleita kuullut.

Eli olivat kuulemma sellaiset laulut kuin

-Milli menninkäisen laulu
-Kuin pieni kaarnalaiva
-Laulu Liisalle (vaihtoivat Liisan paikalle lapsen nimen)

kirkossa mitä haluaa, totta kai! Ei tarvitse edes olla hengellistä.
Monesti esim. häissä lauletaan rakkauslauluja tyyliin Celine Dion jne.
Tietysti joissakin seurakunnissa pidetään tiukempaa linjaa, mutta olen sellaiseen harvemmin törmännyt.

Kivoja ei-hengellisiä, mutta perinteisiä ristiäisiin sopivia lauluja on esim.
Oskar Merikannon Pai, pai paitaressu, Kullanmurunen,
laulelen pojalleni pikkuiselle
Minä metsän polkuja kuljen (muistaakseni Melartinin).

Yhteistyössä