leikit ja harrastukset(n.10v tytöt)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rentunruusu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rentunruusu

Aktiivinen jäsen
11.09.2005
1 001
0
36
Mitä tai millä teidän n. 10v tytöt leikkii? Onko harrastuksia ja jos niin kuinka monesti viikossa? Minkälaista musiikkia kuuntelee?

Meidän tytöllä harrastuksina mixdance 1 x vko, pesäpallo 1-3 x vko. Lukee kirjoja.
Kuuntelee lähinnä disco/ pop-musaa.
Leikkii ihan "lasten" leikkejäkin kuten littles pets "mököillä" tms.

Joululahja -toiveita lukiessa pisti silmään, kun listalla oli isojen lasten/ teinijen toiveita, mutta joukossa myös "pienten" lasten leluja :/ tuli pähkäiltyä että mitä kannattaa ostaa ettei heti jäis kaapin perukoille :whistle:

meidänkin tyttö on 10-vuotias ja harrastaa jumppaa ja kokkikerhoa.
Leikkii vielä ihan tavallisia lasten leikkejä ja minusta on ihan hyväkin että leikkii kun ei ole vielä mikään teini. Kuuntelee kyllä välillä isompien musiikkia mutta menee vielä myös ihan lasten laulutkin. Joululahja toiveetkin olivat vielä ihan lapsille tarkoitettuja. Ja ei vielä kannata ruvetaan liian varhain aikuiseksi.

samaa mieltä että saa olla lapsenmielinen ja lasten leikit :)
taitaa tuo ikä tuoda pikkuhiljaa kiinnostusta kohti teini- ikää, meillä mm. tuota musiikkia on jo joku vuos kuunneltu, kirjat on ollut Harry Potteria ja esim. harrastuksena tuo tanssi mikä täällä on suunnattu 10-14v.

Itse olenkin "pyöritellyt päätä" saman ikäisen tuttavan tytön touhusta.. meikit ollut jo pari vuotta, nenäkoru, rahaa palaa omiin jutskiin enemmän kuin ehkä tarviis :/

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 17:37 kipa kirjoitti:
meidänkin tyttö on 10-vuotias ja harrastaa jumppaa ja kokkikerhoa.
Leikkii vielä ihan tavallisia lasten leikkejä ja minusta on ihan hyväkin että leikkii kun ei ole vielä mikään teini. Kuuntelee kyllä välillä isompien musiikkia mutta menee vielä myös ihan lasten laulutkin. Joululahja toiveetkin olivat vielä ihan lapsille tarkoitettuja. Ja ei vielä kannata ruvetaan liian varhain aikuiseksi.

Olipas helpottavaa lukea, että jotkut vanhemmat haluavat ja toivovat lapsensa olevan ihan lapsi niin pitkään kuin mahdollista. Tuota aloitusta lukiessa aloin jo huolestua, että onko esikoiseni jo parin vuoden päästä lähes aikuinen... (nyt ekalla) Itse olin neljännellä kyllä lapsi vielä. Nykyäänhän monet vanhemmat kuunteluttavat jo vauvasta saakka aikuisten musiikkia ja televisiosta katsellaan salkkareita ja muita aikuisten ohjelmia, joten ei varmaan sitten ihme, että lapsuus lyhenee ja huolettomuus ja turva. pitää tietää asioista, joihin pieni ei ole valmis.

Meillä kanssa tyttö kovasti vielä leikkii ihan pikkuhevosilla ja nukeillakin. Pikku-veljen kanssa konttailee pitkin lattioita ja pihalla juoksentelee hevosleikkejä.
Olisin esittänyt "jatkokysymyksen" kun alkoi mietityttämään:
mitä tyttönne leikkivät kavereiden kanssa ja mitä tekee/leikkii koulussa välitunneilla?
Meidän tyttö on valitellut ettei kukaan luokkakaveri enää oikein halua leikkiä, juttelevat kuulemma vaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 21:31 vieras kirjoitti:
\
Nykyäänhän monet vanhemmat kuunteluttavat jo vauvasta saakka aikuisten musiikkia ja televisiosta katsellaan salkkareita ja muita aikuisten ohjelmia, joten ei varmaan sitten ihme, että lapsuus lyhenee ja huolettomuus ja turva. pitää tietää asioista, joihin pieni ei ole valmis.

En itse kyllä allekirjoita tuota että lapsuus lyhenisi salkkareita katsomalla tai aikuisten musiikilla. Meillä lapset ovat katselleet ja kuunnelleet noita kyseisiä juttuja, mutta lapsia silti ovat ihan täysin (7 ja 9 vuotiaat) enkä lainkaan pelkää että siitä aikuistuisivat liian nopeasti. Molemmat leikkivät vielä ihan täysillä. Vanhemmalla on ennemminkin ongelma että leikkiviä kavereita ei ole tarpeeksi, mutta onneksi on hakeutunut oma-aloitteisesti leikkivien lasten seuraan, vaikka sitten nuorempien jos saman ikäiset eivät leiki. Nuorempi taas leikkii vaikka yksin ja juttelee pehmoleluille ym. Pehmolelut ja nuket kulkevat vielä kaupassa ja joka paikassa mukana ja ovat tytölle lähes eläviä. Mielestäni jos kotona kannustetaan leikkiin ja lapsella on hyvät välit vanhempiin, niin lapsi jatkaa leikkimistä. Meillä on sovittu lasten kanssa että se mitä kotona leikitään ei kuulu kavereille. Eli meillä vielä 9v poikakin leikkii vielä kotia ja katsoo prinsessa ohjelmia, mutta vannottaa pikkusiskolla että siitä ei sitten kavereille kerrota. Kotona lapsen täytyy saada olla lapsi ilman paineita. Vaikka sitten katsoisikin salkkareita ja kuuntelisi aikuisten musiikkia. Meillä ne herättävät hyviä keskusteluja siitä että ei ole kiire aikuisuuteen ja meillä lapset ymmärtävät miten tärkeää on nauttia lapsuudesta ilman aikuisten murheita. Tietävät myös että kun tulee murrosikä ja vastuut alkavat kasvaa, että eivät joudu kohtaamaan ongelmia yksin. Salkkareista tulee hyviä esimerkkejä kuinka voi tapahtua ja keskustelemalla niistä lapsi saa varmuuden siitä että vanhemmat auttavat tuli eteen mitä tahansa. Emme tosin katso salkkareita joka päivä vaan satunnaisesti.

Ap:lle

Ostaisin sinuna pääasiassa niitä lapsekkaita leluja kannustamaan leikkiin, mutta ostaisin myös yhden pienen isontytön jutun, tavallaan antamaan hyväksynnän sille että kun lapsi kokee halun kasvaa aikuiseksi, on hänellä siihen lupa. Myös harrastuksiin liittyvät asiat ovat hyviä neutraaleja juttuja pakettiin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2006 klo 22:20 Äityliini kirjoitti:
Meillä kanssa tyttö kovasti vielä leikkii ihan pikkuhevosilla ja nukeillakin. Pikku-veljen kanssa konttailee pitkin lattioita ja pihalla juoksentelee hevosleikkejä.
Olisin esittänyt "jatkokysymyksen" kun alkoi mietityttämään:
mitä tyttönne leikkivät kavereiden kanssa ja mitä tekee/leikkii koulussa välitunneilla?
Meidän tyttö on valitellut ettei kukaan luokkakaveri enää oikein halua leikkiä, juttelevat kuulemma vaan.
sisällä pelaavat lautapelejä, joskus pleikalla tai tietsikalla, katsovat elokuvia, askartelevat, noilla "petseillä" leikkii
koulussa pihapelejä; kirkkistä, hippaa jne.

mä kanssa oon sitä mieltä ettei "aikuisten" musiikin kuuntelu vaikuta mitenkään siihen miten noepeasti lapsi "aikuistuu" tai ei enää leiki. mulla vasta 7 v, mutta on kuunnellut aina kaikenlaista musiikkia ja laulaa ja soittaa myös...niin lastenlauluja, klassista kuin poppiakin. Ja leikkkii tosi paljon!!

Meilläkin kymmenvuotias leikkii täyttä häkää pikkusisarusten kanssa nukeilla, barbeilla ja polly pocketeilla. Syksyllä oli joka päivä ulkona "ravintolaleikki" päällä: nukkeastiastolle keräiltiin pihalta kaikenlaista mielikuvitusruokaa, heinistä tuli spaghettia, lehdistä salaattia jne.

Hänellä on yksi jo yläasteikäinen kaveri naapurissa, mutta onneksi tämäkin on vielä hyvin lapsellinen ja leikkii pienten mukana pihalla hippaa ja polttopalloa. Ison kaverin kanssa askartelevat sadepäivinä sisällä.

Toisaalta tyttö on alkanut valikoida vaatteittaan. Ennen kelpasi mikä tahansa vaate vaan ei enää! Jotain merkkikenkä vaatimuksiakin on jo ollut.

Moi!

Minun tyttäreni täyttää tänä vuonna 10 vuotta ja leikkii ihan häpeilemättä hiekkalaatikolla kokkausleikkejä, pehmoleluilla, rakentelee legoista, hoitaa nukkea ja perustelee kaikenlaisia kerhoja milloin kavereille, milloin heidän pehmoeläimilleen.

Vaatteista osaa olla kyllä aika ronkeli ja tykkää muotikuteista. Musiikkia kuuntelee kaikenlaista ja telkkarista katselee pääasiassa lastenohjelmia, mutta tykkää myös suomenkielisistä sarjoista. Salattuja elämiä ei kyllä katsele. En ole jyrkästi sarjaa vastaan, mutta yleensä meillä on jotakin muuta puuhaa juuri siihen aikaan.

Harrastusten suhteen hän on tosi aktiivinen. Taitoluisteluharjoitukset on noin 4 kertaa viikossa, rytminen voimistelu 2 kertaa viikossa ja käsityökoulu kerran viikossa. Jossain välissä pitäisi kuulemma vielä aloittaa huilun soitto! Missä ikinä tapahtuu, sinne haluaa mennä.

Tyttö hoitaa hienosti nuorempia sisaruksiaan ja samallahan sitä voi tehdä ihan vauvamaisia juttuja.

Tyttö ei ole koskaan ollut mitenkään ikäistään vanhemman oloinen ja jos äitiinsä tulee leikkii barbeillä vielä seiskaluokallakin.

Meidän esikoinen täytti just kymmenen ja on siis kolmannella. Hän leikkii kotona just noilla petseillä ja tamagotcilla. Piirtää joka päivä myös ja käy kuvataidekoulussa kerran viikossa. Kirjoista on alkanut nyt puolen vuoden sisään lukemaan Harry Pottereita, sitä ennen piti aina olla jotain kuvia kirjoissa, edes pieniä....

Musiikkia kuuntelee satunnaisesti; radiosta mitä sattuu tulemaan. Disco ja Lordi on kuulemma hyviä. Telkkarista katsoo Disneyltä lähinnä Liloa ja Stitchiä, Salkkarit ei tosiaan kuulu 10 vuotiaalle mun mielestä!

Toinen asia; miten te joilla harratetaan viisi kertaa viikossa jotain, ehditte olla yhtään lasten kanssa? Siis pelata, ulkoilla...? En ole ikinä tajunnut vanhempia, joiden muksut käy baletissa, pianotunnilla, partiossa yms. viitenä iltana viikossa. Lapsella se on koulun päälle aivan liikaa. Sitten teininä ovatkin ihan burn outissa ja masentuneita. Säälittää! Yhdenkin tutun lapsi nukkuu päikkärit heti koulun jälkeen, kun illalla on pakko jaksaa harrastuksiin. Eihän se voi olla enää kivaa.

no mä vastailen nyt tähän harrastusasiaan... meillä näin:
Ekaluokkalaisen tytön "viikko-ohjelma"

ma 9-12 koulua
16-17 voimistelu

ti 8-13 koulua

ke 9-13 koulua
16-17 voimistelu

to 8-12 koulua, johon sisältyy viulutunti
15-16 tanssi

pe 8-11 koulua
11.15-12 pianotunti

la 9.30-10.30 baletti
11-12.30 kuoro

ja hyvin ehditään leikkiä, pelata ja ulkoilla. Paljon käydään myös leffassa, teatterissa, ostoksilla, tapahtumissa, uimassa ym ym...
Yhdessä myös paljon soitetaan, lauletaan, tanssitaan ja voimistellaan.
Ja tehdään ruokaa ja leivotaan - ne on melkein lempapareita! Ja tyttö leikkii paljon kavereiden kanssa, mun kanssa ja pikkusiskon kanssa.

Mulla on siis kaksi tytärtä, 7 ja 1v 9kk. Olen yksinhuoltaja, pienempi on isällään joka toinen viikonloppu ja joka ma ja ke. Iltapäivisin ja iltaisin ehdin olla paljon lasten kanssa, koska en ole töissä, minun ei tarvitse hoitaa parisuhdetta, käymme ruokakaupassa vaan yhden kerran viikossa (ja minä joskus lisäksi yksin). KUn ollaan kotona, niin ollaan siis useimmiten yhdessä. Tietty koululaisella jo on paljon omiakin juttuja kavereiden kanssa. Mutta vaikka meillä on paljon harrastuksia niin luulenpa että olen lapseni kanssa enemmän kuin moni muu työssäkäyvä vanhempi joka kotiutuu vasta n. 16-18. Ja kaikki harrastukset on sellaisia joista lapsi todella nauttii ja lisääkin haluaisi mutta nyt on päätetty ettei aika enää oikein riitä. Siitä pidän kiinni että su on vapaa ja mielellään 1 toinen vapaapäivä sen lisäksi. Itsekin olen aina harrastanut paljon ja tykännyt siitä ja silti olen ehtinyt olla paljon myös vanhempieni ja kavereiden kanssa. Ja itse olen halunnut pitää kiinni siitä että olen kotona kun pieni koululaiseni tulee kotiin.

Meidän tyttö kuuluu noihin innokkaasti harrastaviin : taitoluistelua, rytmistä ja käsityökoulua. Meillä on kolme lasta, joista kaksi muuta eivät vielä harrasta mitään. Nuorin on vasta vuoden ja keskimmäinen tykkää puuhailla ja leikkiä kotona eikä ole osoittanut kaipaavansa muuta toimintaa (5v.).

Olen kotona ja ehdin kyllä mainiosti puuhata kahden nuoremman kanssa päivisin. Tyttären harrastukset ovat yleensä iltäpäivisin eli viiden maissa ollaan taas kotona kaikki. Ainoastaan yhtenä iltana harjoitukset alkavat puolikuusi ja muu porukka käy silloin samalla reissulla kaupassa.

Illalla sitten puuhaillaan kaikkea ulkoilusta siivoukseen ja läksyjen teosta telkkarin katseluun. Meille ei lapsen harrastukset ole ongelma, koska hän itse haluaa mennä ja tehdä. Olen itse samanikäisenä harrastanut ihan yhtä paljon. Meitä on niin moneksi tässäkin asiassa. Meillä on ihan vapaaehtoisesti valittu tällainen viikko-ohjelma. En usko burn outeihin, kun harrastaminen ja tekeminen lähtee ihan aidosti lapsen omasta halusta ja innosta oppia asioita. Vanhimman lapseni kohdalla päinvastoin uskon, että jos hän ei pääsisi tekemään rakastamiaan asioita, siitä jäisi jotakin hampaankoloon. Eivät ole kaikki aikuiset eivätkä siten lapsetkaan samanlaisia.