Leikki-ikäisen lapsen pyörtyminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Anatolia

Aktiivinen jäsen
24.08.2010
32 527
5
36
Alan ehkä pikkuriikkisen olla huolissani tuosta meidän sällistä. En paljon, mutta hieman.

Ensimmäisen kerran hän pyörtyi viime syksynä allergiatesteissä. Silloin pistin sen jännityksen piikkiin. Kuten myös neuvolakäynnin yhteydessä tapahtuneen pyörtymisen (rokotuksen sai). Allergiatestien sh ja neuvolan th olivat samaa mieltä; poika tsemppaa niin kovasti ettei yhtään itkisi kun annetaan rokotus tai tehdään allergiatestit, ja se aiheuttaa sitten pyörtymisen kun tilanne on ohi.

Muttamutta...Muutama viikko sitten hän pyörtyi ihan muuten vaan, kesken leikin. Yhtäkkiä meni valkoiseksi kuin lakana, tuli kylmä hiki koko kroppaan ja taju meni. Virkosi kyllä samantien.

Ja tänään taas. Nyt hän osasi jo ennakoida ja sanoi että "äiti, mulla on taas sellainen olo kuin neuvolassa ja allergiatesteissä". Osasi mennä istumaan ja sitten oli hetken aikaa muissa maailmoissa.

Astma tuolla on, ei ehkä ihan parhaassa tasapainossa juuri nyt, alkavalla viikolla on tarkoitus tsekata lääkitys. Epilepsiaa tutkittiin joskus 2-vuotiaana muista syistä mutta sitä ei ole. Syö säännöllisesti ja juo tarpeeksi, ei juo liikaa näin helteillä vaan sopivasti (eli ei lipitä pelkkää vettä, vaan juo maitoa, mehua, vissyä...).

Sukuvikana on ollut alhaiset verenpaineet. Itsekin olin yhteen aikaan aina kanttuvei, mutta en noin pienenä vaan murrosiässä vasta. Verensokerien heittely on myös pienimuotoinen perinne meidän perheessä.

Tartteeks mun ny taas viedä tuo sälli lääkäriin?

Alkuperäinen kirjoittaja tutulla näin;23962018:
Sydänvika joillain lapsilla aiheuttaa pyörtymistä. Mutta varmaan harvinaista.

Harmittomaksi sanottu sivuääni tuolla on sydämessä, mutta tarkemmin ei ole tutkittu. Tytöllä sama juttu, hänellä ultrattiin ja kaikki on ok. Mullakin on sydämessä jotain pientä häikkää, eli ei kai sekään täysin poissuljettu olisi...

Pitänee tutkituttaa :)

Meillä on myös herkkä poika, jolla on aikoinaan epäilty epilepsiaa ja infektioastmakin on ollut. Hänellä oli kouluikäisenä pari "tajuttomuuskohtausta". Ne ilmeisesti liittyivät pelästykseen. Eka kerralla toinen poika oli kuristanut koulussa ja meidän poika oli mennyt aivan veltoksi. Silloin ajatelteltiin, että tajuttomuus johtui kuristamisesta, mutta myöhemmin vastaava tilanne sattui hevosen kanssa. Poika pelästyi hevosta ja meni veltoksi, vaikka mitään ei sattunut.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23962256:
Kysyt vielä?!

Vie verenpaineitten mittaukselle ja verensokeriarvoja vois varmaan myös tarkistuttaa.
Onhan syönyt tai juonut tarpeeksi tässä helteessä?

On syönyt ja juonut oikeaoppisesti, ei ole ollut liikaa auringossa. Mää oon Turkin-vuosina oppinut oikein hyvin nämä helleasiat :)

Verenpaine on otettu loka-marraskuussa ja se oli oikein hyvä, verensokeria ei oo sitten vauvaiän tarkisteltu joten sen voisi tsekata, taidanpa tehdä sen ihan itse vaikka saankin pojan vihat päälleni (hän kun vihaa piikkejä). Itse voisin verenpaineenkin tarkistaa, välineistö löytyy kotoa.

Kai tuon kanssa pitää TAAAAAS lääkäriin mennä, mutku mutku mutku...me ollaan aina jossain tutkimuksissa. Oli alituista urtikariaa jonka takia rampattiin päivystyksessä ja lasten & nuorten lääkäriasemalla, allergiatestit tehtiin, astmajuttujen takia juostiin päivystyksessä alituiseen ja myös lastenlääkärillä, oskillometriakin tehtiin justiinsa, neurologilla käydään edelleen kerran vuodessa tarkistuksessa kuten myös puheterapeutilla ja toimintaterapeutilla kerran vuodessa, sitten tuolle iski korvaan perikondriitti ja taas mentiin, sitten kolisi pää ja piti käväistä sitä näyttämässä...plääh mä en jaksa mutta pakko on vaan jaksaa :headwall:

Ja silti poika siis on rasitusastmaa lukuunottamatta täysin terve ja normaali lapsi. Ei uskois kun lääkärikäyntien määrää katselee :D

Veisin lääkäriin. Voi olla ihan vaaratontakin (esim. asentohuimaus tai korvatulehdus). Mun kaveri pyörtyili satunnaisesti kouluiässä (eka-tokaluokilla) jos oli esimerkiksi nopeasti vaihtanut asentoa (siis nousi ylös tai meni alas).
Minkä ikäinen sun lapsi on?

Minullakin tuli heti mieleen liian alhainen verenpaine: itsekin olen näillä helteillä ihan heikkona kun tuosta kun verenpaine normaalistikin on siinä 90/50 tienoilla. Veisin kuitenkin ehdottomasti lääkäriin.

Harmittomaksi sanottu sivuääni tuolla on sydämessä, mutta tarkemmin ei ole tutkittu. Tytöllä sama juttu, hänellä ultrattiin ja kaikki on ok. Mullakin on sydämessä jotain pientä häikkää, eli ei kai sekään täysin poissuljettu olisi...

Pitänee tutkituttaa :)

Noi sivuäänet on harvemmin tosiaan vaarallisia, mutta ne pitäis AINA tutkia. Erityisesti, jos muusta perheestäkin löytyy häikkää sydämmestä. Mä veisin sinuna kyllä lapsen lääkäriin ja tutkimuksiin!

[QUOTE="diidaa";23964417]Noi sivuäänet on harvemmin tosiaan vaarallisia, mutta ne pitäis AINA tutkia. Erityisesti, jos muusta perheestäkin löytyy häikkää sydämmestä. Mä veisin sinuna kyllä lapsen lääkäriin ja tutkimuksiin![/QUOTE]

Pojan sivuääntä seurattiin, ja jossain vaiheessa sitä ei enää kuulunut kun lääkäri sydänääniä kuunteli. Ovat kuulemma yleisiä pikkulapsilla.

Tytöllä oli pienenä sivuääni, se tutkittiin, todettiin vaarattomaksi & sitäkään ei ole vuosiin enää kuulunut.

Mulla ei ole ollut sydämessä ennen mitään vikaa, mutta syksyllä kun otettiin opetustilanteessa ekg-käyrää niin siinäpä olikin lisälyöntejä ja ensimmäisen asteen av-katkos tms. Lääkärin mukaan saa ollakin, kunhan ei oireile, ja ovat kuulemma yleisiä. Mun piti nyt keväällä käväistä uudelleen sydänkäyrällä mutta se jotenkin jäi :snotty:

Eli sydänvikoja ei meidän perheessä tai suvussa kyllä ole diagnosoitu koskaan. Mutta käväisen sällin kanssa lääkärissä toki silti, poissulkemassa sydänvian mahdollisuuden :)

Ja tänään mentiin taas....nyt poika tosin on 41 c kuumeessa mikä selittänee pyörtymisen tällä kertaa.

Saanks mää hakata päätä seinään?! Eijaksaeijaksaeijaksa...:headwall:

Mun veljeni ovat olleet kovia pyörtymään, myös aikuisena. Vähän liian stressaava tilanne ja sitten mennään, oli se stressi hyvää tai pahaa. Syömättömyys "auttaa" asiaa eli ravintoa tarjottava säännöllisin väliajoin veikoille. Mitään vaarallista siihen ei ole liittynyt, jos pystyy juoksemaan maratonin tai hiihtämään parissa tunnissa 70 km, ei se sydämestä voi johtua.

Minä ite olin kouluiässä kova pyörtyilemään. Yleensä liittyi johonkin paikallaan seisomiseen kuten jonottamiseen. Kyllä taisin lääkärissäkin käydä mutta ei siellä mikään tainnut selittää pyörtyilyä kun en muista ainakaan. Vielä nykyisinkin (32v) tilanteet joissa ennen pyörtyilin, jännittää ja taitaa jonkinlaista paniikkioireiluakin joskus aiheuttaa..
Kannattaahan asia ehdottomasti tutkia ennenkuin jättää tutkimatta vaikka todennäköisesti on jotain täysin vaaratonta :)

Pojan sivuääntä seurattiin, ja jossain vaiheessa sitä ei enää kuulunut kun lääkäri sydänääniä kuunteli. Ovat kuulemma yleisiä pikkulapsilla.

Tytöllä oli pienenä sivuääni, se tutkittiin, todettiin vaarattomaksi & sitäkään ei ole vuosiin enää kuulunut.

Mulla ei ole ollut sydämessä ennen mitään vikaa, mutta syksyllä kun otettiin opetustilanteessa ekg-käyrää niin siinäpä olikin lisälyöntejä ja ensimmäisen asteen av-katkos tms. Lääkärin mukaan saa ollakin, kunhan ei oireile, ja ovat kuulemma yleisiä. Mun piti nyt keväällä käväistä uudelleen sydänkäyrällä mutta se jotenkin jäi :snotty:

Eli sydänvikoja ei meidän perheessä tai suvussa kyllä ole diagnosoitu koskaan. Mutta käväisen sällin kanssa lääkärissä toki silti, poissulkemassa sydänvian mahdollisuuden :)

Kyllähän noi pyörtymiset yhden sortin oireilua on, eli lääkäriin. Vaikka lasten kardiologille.

Höh. Tosiaan, monia syitä mistä voisi moinen johtua, mutta toisaalta, eihän sille välttämättä mitään syytä edes löydy.
Mutta lääkäriin veisin kyllä kuitenkin, soittelisin heti huomenissa, EKG olisi hyvä ottaa.

Jos sulla kotona on RR-mittari, mikä sopii lapselle, niin mittaa ihmeessä, siitäkin voi selvitä jotain :)
Tsemppiä, ja toivottavasti jotain ihan harmitonta hoidettavissa olevaa, jotta pääsisitte noista "kohtauksista".

Yhteistyössä