Leikkiikö teidän n. 1 v 3 kk pojat ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mami

Aktiivinen jäsen
28.05.2004
1 062
0
36
Ajattelinpa kysäistä onko muilla samanlaista. Meillä on 1 v 3 kk vilkas poika, tuntuu ettei leikkeihin keskittyminen, esim. rakentaminen tai autoilla leikkiminen onnistu vielä ollenkaan. Koko ajan pitää vaan olla liikkeellä, auttamassa äitiä keittiössä tutkimalla kaappeja yms... Isompien siskojen huoneet ja tavarat kiinnostaa enemmän kuin omat, ja niihin ei ole lupa mennä kuin joskus ( iso ikäero ja taapero tekee huoneissa tuhoa jos vaan silmä välttää ). Joskus ihan hetken aikaa saattaa jopa leikkiä tavaroillaan, mutta se on kyllä lyhytaikaista. Kirjoihin tosin keskittyy kun niitä lukee, jopa 5-10 min... Ulkoleikit on mieluisia kun saa puistossa ja pihalla touhuta ja kulkea paikasta toiseen. Kaksi kertaa päivässä pitää vähintään olla ulkona.

Olen pitänyt tätä normaalina vilkkaalle vesselille, mutta alkaa mietityttää olisiko jotain vialla ? Kertokaapa kokemuksia viikareiden äidit !

Meillä poika 1v 1kk ja ihan samanlaista menoa tuntuu olevan. Leikkii kyllä omillakin leluilla, mutta aika lyhyitä aikoja. Tahtoo aina tehdä samaa kuin äiti, isi tai muut paikallaolijat. Esim. pyyhkii rätillä pöytiä ja lattioita, hakkaa "nauloja", ruuvaa "ruuveja" seiniin yms. Jatkuvasti on liikkeessä. Jos ollaan sisällä koko päivä, kuten nyt sairastellessa, tekee kaikkea kiellettyä jatkuvasti (tyhjää kaapit, laatikot, roskikset...)

Ihan normaalina olen tuota pitänyt! Ei mun käsittääkseni noin pienillä ole viel kovin pitkä keskittyiskyky. Lisäks ovat oppivaisessa iässä ja sehän tapahtuu pitkälti matkimalla. ;)

Minulla on melkein 1,3 v poika, ja hän on itse asiassa viimeisen reilun viikon aikana ruvennut leikkimään ja katsomaan kirjoja. Kaksi päivää luettiin kirjoja melkein koko sisälläoloaika, mikä on siis ihan uskomatonta, kun ennen se maksimi on ollut siinä 5 minuutin kieppeillä. Tänäänkin kantoi kirjaa toisensa jälkeen luettavaksi. Ja viimeisen 3 päivää on ajellut autoilla ja leikkinyt palikoilla. Eli joko poika on kipeä, tai nyt alkoi uusi "vaihe" elämässä.

Tein tänään ruoan ihan rauhassa, kun poika ajeli autollaan keittiönpöydän alla, päällä, tuoleilla jne. Kerrankin oli poissa jaloista :)

Sama 1v4kk ikäsen kanssa, ollut jo jonkin aikaa semmonen, et ei kauaa jaksa omat lelut kiinnostaa, vaan pitää olla siivoomassa, tekemässä ruokaa äidin kanssa tai isin mukana autohommissa jakoavain kädessä :D Enemmän kiinnostaa kaikki muut tavarat ku omat lelut. Paitsi kun antaa avaimet ja ajettavan auton (mukamas sit käynnistelee sitä, käy mukamas kaupassa ja mummulassa autolla) semmonen siis missä itse istutaan ja työnnetään jaloilla, niin sillon saan ainakin pyykit laitettua tai jotain muuta. Sit oon huomannu, et leluja kun on aina ihan tuhottomasti, niin kaikkien ei tarvitse olla esillä yhtä aikaa (makkarit yläkerrassa, joten suurin osa leluista on alakerrassa), vaihtelen niitä välillä ja tarjolla on vaan aina murto-osa niistä leluista. Tuolla autollakaan en anna ajella koko ajan,kun menettää sit kiinnostuksensa ja sen avulla kiipeilee keittiön tasoille ym.
Mut sit kun on muita lapsia leikkimässä, niin sit lelut kiinnostaa kauemmin =)

Minulle lääkäri sanoi että n.1,5 vuodesta ylöspäin lapset alkaa leikkiä itekseen.

Mutta..Jotkut jaksaa keskittyä omiin leikkeihinsä enemmän, jotku vähemmän. Tarhassa työskennelleenä oon nähnyt myös pari-3vuotiaita, joita ei yksinleikkiminen välttämättä kiinnosta kuin pienen hetken jos sitäkään.

Ja mikä määrittää lapsen leikin? Esim. meidän 1-vuoden ja 2 päivän ikäinen poika leikkii omalla tavallaan, esim. just tyhjentää laatikoita, purkaa kaappeja, välillä jaksaa touhuta tyhjien vessapaperirullien parissa.. sitä sun tätä..välillä päristelee autoillansa tai selaa kirjaa.

Yhteistyössä