leikkipuistoissa taitaa käydä vain tyrannilapsia ruokatarjoilujen aikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Esikoisen äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Esikoisen äippä

Vieras
ollaan käyty taaperon 1,5v kanssa leikkipuistossa koko kevät ja ikinä ei oo ollut sellasesta menoa kun nyt kun siellä tarjoillaan ruokaa.

jostain syystä puistoon on yhtäkkiä pesiytyneet tyrannilapset. n.4-5veet repii leluja pienempien käsistä ja kun pyysin niitä takaisin nauroivat vaan päälle ja juoksivat karkuun lelut käsissään.

jos yritettiin mennä vauvakeinuun tai kolmipyöriin sellaisiin todella mataliin heti isommat lapset hyökkäsivät niihin. vaikka vapaana olisi ollut heille sopivimpia isompia keinuja tai isompia kolmipyöriä. isommat vielä ajoivat hurjaa vauhtia aivan liian läheltä pientä ja pieni kaatui ja aukesi nenä. lasten vanhempia ei tuntunut näkyvän missään.

ruokatarjoiluun ei oltu menossa eikä jääty kun siitäkin tuli hirveä taistelu. ei osattu nätisti jonottaa vaan revitään pois jonosta toisia ja kiilataan.
en ymmärrä mistä ihmeestä tällaisia lapsia tulee, jotka eivät osaa käyttäytyä. meidän lapsi on aina tykännyt hirveästi puistoilusta ja odotti kovasti tänäänkin sinne menoa mutta nyt itki koko ajan ja halusi vain pois kun kiusattiin.

onko muissa puistoissa ollut tällaista kun ruokatarjoilu on alkanut? ei ole yhtään kivaa jos lapsi alkaa pelkäämään puistoilua ja siellä on jatkuva taistelu päällä lasten kesken. meidän lapsi on vielä todella rauhallinen eikä ole tottunut siihen että kiusataan ja revitään leluja eikä mielestäni tarvitsekaan sellaista hyväksyä.

En ole koskaan kuullut puistosta missä tarjoillaan ruokaa? No jokatapauksessa.. Meillä ei edes puistoja ole, muutama tuolla kauempana kylällä jotka on jo niin rispaantuneet ettei neiti niihin edes halua mennä, liukumäestä saa tikkuja käsiin, ainoa pyörivä (toimiva) vehje ja siitäkin rautainen pidike mistä ottaa kiinni on irtoamaisillaan.. Keinut onkin ainut muttei niiden takia sinne asti halua ajaa..
Luulisi 4 vuoden ikäisillä lapsilla olevan vanhemmat mukana? miten olisi keskustelu heidän kanssa.. Tai hoitajien ym ym? Jos ei niin lastensuojeluun puhelua. Ei kävisi mielessäkään päästää tuota 3.5v yksin puistoon.. Ei edes sitä neljä vuotiasta...

Puistoissa meno muuttuu kesän myötä hyvin levottomaksi. Minulla on kiltti 5-vuotias poika, joka joutuu joka kesä kiusatuksi tutussa puistossa kun sinne pesiytyy kamala määrä levottomia, häiriökäytöksisiä lapsia usein ilman vanhempiaan (tai sitten niitä ei kiinnosta, lukevat tai räpläävät kännykkäänsä kun Jani-Petteri yrittää hukuttaa pienempänsä uima-altaalla). :( Harmittaa kun lähipuistossa ei viitsi käydä juuri ollenkaan kesän aikana...olemme menneet rauhallisempaan paikkaan, jossa joudumme pysymään ns. vauvapuolella koska isojen puolella meininki on kuin eläintarhasta.

En ole koskaan kuullut puistosta missä tarjoillaan ruokaa? No jokatapauksessa.. Meillä ei edes puistoja ole, muutama tuolla kauempana kylällä jotka on jo niin rispaantuneet ettei neiti niihin edes halua mennä, liukumäestä saa tikkuja käsiin, ainoa pyörivä (toimiva) vehje ja siitäkin rautainen pidike mistä ottaa kiinni on irtoamaisillaan.. Keinut onkin ainut muttei niiden takia sinne asti halua ajaa..
Luulisi 4 vuoden ikäisillä lapsilla olevan vanhemmat mukana? miten olisi keskustelu heidän kanssa.. Tai hoitajien ym ym? Jos ei niin lastensuojeluun puhelua. Ei kävisi mielessäkään päästää tuota 3.5v yksin puistoon.. Ei edes sitä neljä vuotiasta...

Helsingissä puistoruokailulla on kymmenien vuosien perinteet. Täällä ollaan yllättävän lapsiperhemyönteisiä, vaikka media muuta toitottaakin.

• Tykkää
Reactions: Myry vaan
Lasten vanhemmat kyllä löytyvät, kun hetken tilannetta seurailee. Heille voi käydä ipanan käytöksestä avautumassa. Niitä riehujia voi myös käskeä itse. Jos lelut revitään käsistä eikä pyytäminen auta, ne lelut otetaan väkisin takaisin vaikka perään juoksemalla. Keinuun kiilaajille voi sanoa, että te olitte jonossa ensin, mutta pitää huomioida, etteivät vilkkaat lapset välttämättä hahmota teidän aikeitanne samalla tavalla kuin sinä aikuisena.

En puolustele huonoa käytöstä, mutta toteanpa vaan kokemuksen syvällä rintaäänellä, että esikoistaaperoiden äidit ovat aika usein melko... köh... herkkiä kokemaan isommat lapset suorana uhkana omille pikkuisilleen. Itsekin aikanaan pidin 4-vuotiaita lapsia ihan järkyttävinä häirikköinä, mutta sittemmin vähän rauhoituin.:D

leikkipuistossa. En kans jaksa ymmärtää. Ja sitten kun lähdet komentamaan noita isompia niin vastassa on lällätystä ja "sä ymmärsit väärin" -kommenttia takaisin tai nauretaan ja katsotaan suoraan silmiin tooosi itsevarmana. Huoh. Itse koen, että "normaalisti" kasvatettu lapsi kyllä reagoi ""hämmentymällä" jos vieras aikuinen kieltää/komentaa, mutta eivät ilmeisesti kaikki.

Jakavat lapsille siis sitä ruokaa vai kaikille ketkä puistoon tulee? Mielenkiintoista :) Tosin. Kiva olisi jos edes sen puiston saisi kuntoon jossa voisi käydä mutta enpä uskalla moisesta haaveilla...

Joo siis puistoissa on kesällä työntekijät kaupungin puolesta, jotka katsovat lasten perään ja jakavat ilmaista ruokaa lounasaikaan. Lapsille ruoka on ilmainen ja tarkoitettu ensisijaisesti ekaluokkalaisille ym. pienille koululaisille, jotka ovat yksin kesälomalla päivät. Vanhemmille ei ruokaa tarjoilla. Omat astiat mukaan.

Minä olen ihmetellyt ihan samaa, en ole ihan varma teinkö avauksenkin aiheesta hiljattain. Mutta jokin aika sitten olimme pojan kanssa leikkipuistossa vähän ennen ruoka-aikaa. Ihmettelin juurikin noita kauhukakaroita siellä, 4-5-vuotiaita suunnilleen. Pölivät juurikin leluja pienempien kädestä, näin kun jonkun pienemmän lapsen isä kävi vihaisesti nappaamassa lapsensa lelun yhden pojan kädestä.

Lisäksi poikaryhmä teki sellaista, että vahtivat leikkimökin ovella kun pienempiä menee mökkiin, sitten sulkivat oven eivätkä päästäneet lapsia pois. Omani meni myös mökkiin, ekalla kerralla annoin suoriutua itse ja laskivatkinn aika pian pois. Mutta tokalla kerralla meni sinne ja pojat taas sulkivat hänet sinne ja hihkuivat että "nyt se pikkuipana jäi ansaan", poika alkoi itkeä hysteerisesti ja huutaa että äiti auta. Sitten meni minulta hermot, tempaisin oven auki, laitoin sen narulla niin ettei sitä saa enää kiinni ja sanoin napakasti että nyt lopetatte, tätä ovea EI enää laiteta kiinni. Ja noiden lasten vanhempia ei näkynyt missään!!

Sen vielä ymmärrän että tuon ikäiset vilkkaat pojat keksivät kaikkea tyhmää, mutta heitä pitäisi vanhempien ihan koko ajan vahtia, ja tulla väliin heti kun tulee jotain tuollaisia tilanteita!! Iso lauma vanhempia vain istui perseillään 20 m päässä ja paistatteli auringossa, eikä eväänsä liikauttanut, varmaan siinä noidenkin poikien vanhemmat oli.

En todellakaan ymmärrä minäkään tuota meininkiä, mielenkiintoista tietää että muuallakin on samaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja näin;26545207:
Joo siis puistoissa on kesällä työntekijät kaupungin puolesta, jotka katsovat lasten perään ja jakavat ilmaista ruokaa lounasaikaan. Lapsille ruoka on ilmainen ja tarkoitettu ensisijaisesti ekaluokkalaisille ym. pienille koululaisille, jotka ovat yksin kesälomalla päivät. Vanhemmille ei ruokaa tarjoilla. Omat astiat mukaan.

Meilläpäin puistoruokailu on ensisijaisesti tarkoitettu ihan kaikille alle 16-vuotiaille.

Alkuperäinen kirjoittaja Anonyymitär;26545264:
Meilläpäin puistoruokailu on ensisijaisesti tarkoitettu ihan kaikille alle 16-vuotiaille.

Niinkö? Ohjeistus sanoi ainakin viime kesänä että nimenomaan nuo pienemmät koululaiset olisivat etusijalla...ja mitä ihmettä teinit tekisivät leikkipuistossa lounasaikaan? :D

helsingin puistoissa tarjotaan ilmainen ruoka lapsille kesäisin.

Niinkö? Ohjeistus sanoi ainakin viime kesänä että nimenomaan nuo pienemmät koululaiset olisivat etusijalla...ja mitä ihmettä teinit tekisivät leikkipuistossa lounasaikaan? :D

Onkohan tämä kaupunki/ puistokohtaista? Itse olen kysynyt asiaa puistossa siellä olevalta työntekijältä, ja sanoi että kaikille lapsille on tarkoitettu ja 16 on ikäraja. Mutta en minäkään kyllä koskaan ole nähnyt oikeastaan yli 11-12-vuotiaita puistoissa syömässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Anonyymitär;26545251:
Lisäksi poikaryhmä teki sellaista, että vahtivat leikkimökin ovella kun pienempiä lapsia menee mökkiin, sitten sulkivat oven eivätkä päästäneet lapsia pois. Omani meni myös mökkiin, ja alkoi itkeä kun pojat eivät laskeneet pois. Meni hermot, tempaisin oven auki, laitoin sen narulla niin ettei sitä saa enää kiinni ja sanoin että nyt lopetatte, tätä ovea EI enää laiteta kiinni.

No hyi hitto, vastenmielistä käytöstä. Kerran puistossa eräs muita vuotta vanhempi poika ideoi samantyyppistä toimintaa ja yllytti pienempiään tekemään tyhmyyksiä. Eräs äiti hermostui, nappasi poikaa kädestä kiinni ja karjui niin että puisto raikui "KENEN TÄÄ ON?!" Kukaan ei ensin tunnustanut omakseen ja poikaa kierrätettiin eri äitiryhmien luona, kunnes sen oma mutsi ilmestyi sisältä. Loppupuistoilun poika murjotti penkillä ja mulkoili kiukuissaan leikkinsä "pilannutta" naista. Eipä kuitenkaan päässyt kiusaamaan ketään.:)

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
No hyi hitto, vastenmielistä käytöstä. Kerran puistossa eräs muita vuotta vanhempi poika ideoi samantyyppistä toimintaa ja yllytti pienempiään tekemään tyhmyyksiä. Eräs äiti hermostui, nappasi poikaa kädestä kiinni ja karjui niin että puisto raikui "KENEN TÄÄ ON?!" Kukaan ei ensin tunnustanut omakseen ja poikaa kierrätettiin eri äitiryhmien luona, kunnes sen oma mutsi ilmestyi sisältä. Loppupuistoilun poika murjotti penkillä ja mulkoili kiukuissaan leikkinsä "pilannutta" naista. Eipä kuitenkaan päässyt kiusaamaan ketään.:)

Tuossakin toiminnassa yksi ja sama poika oli "johtajana", ja tuon lisäksi pöllivät leluja pienemmiltä tms. , tämä ko. poika etunenässä. Tekivät sitä koko sen noin 1,5 h mitä oltiin siellä, mutta minun lisäkseni kukaan muu vanhempi ei puuttunut, eikä pojan/poikien vanhempia näkynyt missään, olivat ilmeisesti siinä ryhmässä jotka istuivat tuoleilla kauempana ja hieroivat itseensä aurinkorasvaa tms.

Oi, meillä ei ole puistoruokailuja eikä sen puoleen puistossa juuri koskaan lapsia/perheitäkkään. Jos sattuu olemaan lapsia niin ovat just noita hulivilipenskoja jotka ottaa lelut käsistä, pitää liukumäkeä (jossa toiset yrittää laskea) jalkapallomaalina, hyppivät keinun edessä puolelta toisella ja sitten kun keinuja osuu häneen niin alkaa raivoaminen ja haukkuminen. Vaikka siis on itse sen aiheuttanut työntymällä keinujen eteen hippailemaan vaikka toisilla on täysi vauhti keinuessa.

Jos sattuu itsellä olemaan evästä mukana niin tulevat siihen vaanimaan viereen ja taivastelemaan kuin kova nälkä on. Joskus varasin pillimehuja ja pullaa ihan reilusti että saavat hekin ottaa niin pullat syötyään ja mehut juotuaan ryhdyttiin parkumaan kun ei ollut lisää ja perään haukuttiin sitten minut pataluhaksi!

Kesäaikaan haetaan joskus jäätelöt tai otetaan eväät mukaan ja pari kertaa kesässä on sattunut paikalle nainen joka alkaa valittamaan eväistä. "Kun ei meilläkään oo niin aika ilkeetä tulla syömään jäätelöö leikkipuistoon". No hoh, hoh sanon minä! Menkööt hakemaan porukalleen jäätelöt tai olkoot ilman, minun vikani se ei ole jos hänen lapsensa eivät hyväksy sitä että joku muu saa ja hän ei.

Hyi, mikä ajatus :x Täällä leikkipuistoissa on yleensä hiekkamaa/kivetys tai kivetys/nurmikko/hiekka. En pystyisi ajatellakaan, että syötäisiin ruokaa leikkipuistossa tai edes siinä vieressä. Rahisee hampaat hiekasta kun ajatteleekin. Ei muutenkaan ole kovin miellyttävää syödä ulkona sellaisessa paikassa, missä on paljon ihmisiä. En tiedä mikä siinä niin etoo. Joku vaisto suojella ruokaansa ötököiltä, saasteilta ja pölyltä kai, ylipäätään pitää ruokansa puhtaana :)

Mitä aloittajan kritiikkiin tulee, en tiedä siihen sanoa mitään. Kovin oudolta kuulostaa.

Itse jo vähän vanhempien lasten ja varsinkin kahden vilkkaamman pojan äitinä pidän tärkeänä sitä, että lapsista pidetään puistossa yhteisvastuullisesti huolta ja se tarkoittaa sitä, että myös muiden lapsia tulee kieltää ja komentaa, jos lapset kiusaavat ja törttöilevät. Vanhempien lasten voi olla välillä vaikea ottaa huomioon pienempiä menijöitä, jos eivät ole pienempiään ja hitaampiin lapsiin tottuneita. Päiväkodeissahan isot ja pienet ulkolevatkin aika usein eri pihoilla, joten he eivät myöskään päiväkodissa totu pienempiin lapsiin. Vain opettelemalla sosiaalisessa ympäristössä olemista, lapset voivat oppia ja siihen opettamiseen tarvitaan meitä aikuisia. Lisäksi myös oma vanhempi näkee asiat yleensä eri tavalla kuin toinen aikuinen, joten on vaan hyvä, jos puuttuu muidenkin lasten tekemisiin, jos se menee överiksi, niin ehkä se vanhempikin sitten tajuaa, että oma lapsi hölmöilee nyt sillä tavalla, että muiltakin palaa jo päreet.

Hyi, mikä ajatus :x Täällä leikkipuistoissa on yleensä hiekkamaa/kivetys tai kivetys/nurmikko/hiekka. En pystyisi ajatellakaan, että syötäisiin ruokaa leikkipuistossa tai edes siinä vieressä. Rahisee hampaat hiekasta kun ajatteleekin. Ei muutenkaan ole kovin miellyttävää syödä ulkona sellaisessa paikassa, missä on paljon ihmisiä. En tiedä mikä siinä niin etoo. Joku vaisto suojella ruokaansa ötököiltä, saasteilta ja pölyltä kai, ylipäätään pitää ruokansa puhtaana :)

Mitä aloittajan kritiikkiin tulee, en tiedä siihen sanoa mitään. Kovin oudolta kuulostaa.

Sinulle on ihan pakko kertoa, että ihminen syö vuodessa yhteensä noin puoli kiloa erilaisia hyönteisiä ruokansa mukana. Odota, etsin kohta linkin mistä tämän löysin.

:D:D:D

Tuo pienempien pomottaminen ja kiusaaminen alkaa kyllä niin pienenä jo.. :( Surullista. Ja aina niistä sitten kärsii ne kiltit ja ehkä rauhallisemmat, hyvinkasvatetut lapset. Mä niin nään kans punasta tollasesta että tekis mieli räjähtää kun sellaiseen törmää. Ja valitettavasti se kiusaaminen saa kokoajan suuremmat mittasuhteet kun muksut kasvaa.

Meillä kans viime viikolla kävi kurja tilanne kun oltiin pitkästä aikaa lähdössä koko katraan kanssa yhteen puistoon mikä on ainoa tässä lähistöllä missä on sellainen jättikeinu mistä esikoinen, 5-vee (kohta 6) poika tykkää kovasti. No ihan ensimmäisenä rynnistikin siihen ja oli ihan onnensa kukkuloilla äksänä siinä kun puistossa ei ollut ketään muita. :) MUTTA, saatana, pitihän siihen sitten niitä tiettyyn rotuun kuuluvia maahanmuuttajapäänsäaukojakakaroita tulla. Ikää kaikilla kolmella ehkäpä 8 vuotta. Liikkuvat siis tietenkin jo ilman vanhempiaan. (yritän olla mahdollisimman ei-rasistinen tätä kirjoittaessa..) Kaksi heistä (eri rotu) osasi käyttäytyä nätisti, kysyivät multa saavatko mennä myös keinuun johon vastasin että kysykää mun pojalta ja niin tekivätkin. Poika antoi luvan. Ok. No mutta sitten tää yks ylimielinen pässi alko mussuttamaan että "Varmaan sun kantsis tulla pois kun me otetaan niin isot vauhdit et sä putoot siitä. Ja sä oot ollu siinä jo varmaan kolkytminsaa." jnejne. Mä aloin jo vähän hiiltymään ja totesin että ei kun kyllä te otatte siinä sellaiset vauhdit missä pienempikin voi olla kyydissä kun kerran pienempi oli ensin ja antoi luvan tulla kyytiin. Tai sitten odotatte vuoroanne. No tää yks slobo,*hups* jatko vaan sitä näsäviisasteluaan siinä sen verran et mun poika lähti keinusta, selvästi pettyneenä vaikka oltiin sille sanottu että ei tarvitse lähteä jos haluaa vielä keinua. Noh, tähän iloiseen trioon liittyi vielä pari samanikästä neropattia lisää ja jutut oli sitä tasoa että huomaa ettei kotona paljon kasvateta. Ja yllättäen ainoa valkonaamainen *hups* olikin sitten tuttu naama viime kesältä, potki mun poikaani tossa kotipihassa mutta juos niin vikkelästi karkuun ettei saatu kiinni. Sssstana sanon minä. Missä näiden helvetin häirikköpentujen vanhemmat on?

Pelottavaa tästä tekee se että tiedän näiden kaikkien olevan samassa koulussa missä mun muksu aloittaa nyt syksyllä eskarin ja todennäköisesti sitten ekan luokan.
Mun poika on tosi sosiaalinen ja reipas mutta myös niin kiltti ja herkkä että tollasissa tilanteissa ei osaa pitää puoliaan yhtään. Mitäs sitten kun ovat saman katon alla tuolla koulumaailmassa..? Helvettiläinen sentään. *savuaa korvista*

Yhteistyössä