leipä, jogurtti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoisen äiti

Vieras
Pari kysysmystä näin esikoisen kanssa asioita pohtivalta ;)

Eli miten olette alkaneet antamaan lapsillenne leipää? Ja siis mitä leipää, millaisina paloina ja mitä leivän päälle? Meillä tyttö jo 1v 2kk, enkä ole leipää vielä antanut. Syynä se että nyt vasta alkoi hampaita tulemaan, nyt niitä on siis alhaalla 2 ja ylhäällä 2, joten varmaan uskallan jo leipää antaa :) Mutta jotenkin en uskalla mitään kokonaista leipäpalaa antaa, tyttöhän ottaa siitä varmaan tosi ison palan... Meillä syödään lähinnä ruisleipää (ruispaloja tms.). Voiko ihan tavallista ruisleipää antaa vai pitääkö olla jotain vähäsuolaista? Vai pitäisikö antaa jotain vaaleampaa ja pehmeämpää? Ja tosiaan mitä olette laittaneet leivän päälle? Ihan margariinia ja juustoako?

Toinen asia mitä pähkäilen on jogurtti. Olen tähän asti antanut välipalana maustamatonta jogurttia (bulgarian jogurttia) ja siihen lisännyt esim banaania sekaan, yleensä kyllä ihan kaupan hedelmä- ja marjasoseita. Nyt ajattelin että jos pikkuhiljaa pääsisi noista purkkien ostamisista eroon. Mutta mitä jogurttia/viiliä voi antaa siis vähän yli vuoden ikäiselle lapselle? Onko jotain "lasten jogurtteja/viilejä", missä ei olisi hirveesti mitään lisäaineita ja sokeria ym... ? Mitä muuta olette antaneet välipalana kuin jogurttia/viiliä?

kaikkea sitä joutuukin pähkäilemaan ;)

Minä olen kyllä antanut leipää sormiruuaksi 8kk ikäisestä lähtien vaikka ei ole hampaita ollutkaan. Nyt tyttö on 1v 1kk ja nykyään annan voideltun leipäpalan hänelle käteen. Ennen annoin leivän paloina ja sai siis itse syödä ne.Ei ole koskaan haukannut isoja paloja, eikä koskaan ota lisää, ennen kuin suu on tyhjä. en laita leivän päälle muuta kuin margariinia. Kurkut annan erikseen viipaleina, kun eivät ne leivän päällä pysyisi kuitenkaan =) Leiväksi valitsen vähäsuolaista koko perheelle. Esim pågenin limpukkaa, realia ja fazerin rieskoja. Sämpylöitä teen usein itse.
Meillä syödään maustettuja ja maustamattomia valion A+ jugurtteja koko perhe. Maustetuissa on makeutusaineena käytetty hedelmäsokeria ja sitäkin kohtuudella. Säilöntäaineita ei myöskään niissä pahemmin ole. En ole löytänyt vielä yhtään lasten jugurttia, jossa ei olisi kilopäin sokeria. Säilöntäaineita niissä ei monessakaan ole.
Välipalaksi annan usein hedelmiä. Appelsiinia, mandariinia, päärynää, omenaa, luumua, viinirypäleitä, mangoa yms yms. juomaksi maitoa. Teen itse aika paljon kiisseleitä, joita syödään välipalaksi. Myös marjapuuro on hyvä välipala ja itse tehty hedelmä/marjarahka.

Joo, minäkin erehdyin aiemmin kysymään, mitä jogurttia vois antaa lapselle. Sain vastaukseksi mm. katso purkin kyljestä, mitä pitää sisällään, mitä täältä kyselet. Eli se ellien ns. vertaistuesta. Mut joku neuvoi noita A-jogurtteja. Minusta ne maustetut maistuvat vähän ikäviltä, en tykkää hedelmäsokerista. Olen ostanut maustamatonta ja laittanut puolet sitä, puolet ihan tavallista SOKERISTA jogurttia. Siitäkin sain haukut. Ja ajattelin, että enpä täällä enää mitään kysele, mut onneksi on muitakin tyhmiä kyseleviä. ;)

Minä olen antanut yli vuoden ikäiselle ihan täysin tavallista jogurttia ja tavallista leipää, piste. On tässä maailmassa vakavampiakin asioita kuin ruveta pohtimaan, onko leivässä 1,3% suolaa vai vähän vähemmän... Kun ei ne runsassuolaisia kuitenkaan ole. Ja se määrä mitä tuon ikäinen syö leipää, ni ihan sama loppujen lopuks.

Kuulemma vaalea leipä on pienelle parempi kuin ruisleipä sillä kokojyvä saattaa olla liian voimakasta ja laittaa vatsan löysälle. Joten meillä aloitettiin vaalealla ja sitten on jatkettu vähän terveellisemmällä versiolla mutta en ole vielä viitsinyt antaa ruisleipää kuin maistiaiseksi. Jogurtteja ollaan syöty jos minkälaisia. Pojalle ei vain kovin hyvin ne maistu.

Alkuperäinen kirjoittaja huono äiti vissiin...:
Minä olen antanut yli vuoden ikäiselle ihan täysin tavallista jogurttia ja tavallista leipää, piste. On tässä maailmassa vakavampiakin asioita kuin ruveta pohtimaan, onko leivässä 1,3% suolaa vai vähän vähemmän... Kun ei ne runsassuolaisia kuitenkaan ole. Ja se määrä mitä tuon ikäinen syö leipää, ni ihan sama loppujen lopuks.

1,3 on aika runsassuolainen, kun suositus on 0,2%. Tosi jokainen tehköön kuten parhaaksi katsoo. Joku on tarkka ruuan suhteen, joku imetyksen, yksi vaippojen. Mitä sitten? Jos neuvoja kysytään, nii kai jokainen mielipiteensä saa sanoa ja kertoa miten heillä sen asian suhteen tehdään.. Ja sitä paitsi ei haukku haavaa tee..

Minä kyttään suolaa, sillä meidän vuosikas syö monta palaa leipää päivässä ja muussakin on suolaa kuin leivässä. Jos mistään tuotteesta ei suolamääriä kyttää, niin todella paljon liikaa saa lapsi suolaa, kun saa aikuinenkin. Tietysti jos sitä ei pidä tärkeänä. Ap:lle: minä tarkkailisin suolamääriä esim leivässä, mutta sinä teet kuten tahdot.

Ruispaloissa on suolaa 1,2%, eikä minun mielestäni leipä ole suolaista. Mutta, ehkäpä jos meillä lapset söisivät paljon leipää päivässä, niin tarkkailisin minäkin enemmän leivän suolapitoisuuksia. Nyt minä tarkkailen niitä suolan määriä niistä ruoista, mitä pääasiassa syödään, eli lämpimät ruoat. Kuitenkin nuo jogurtit ja leivät meidän perheessä eivät ole ne pääasialliset ravinnon lähteet. Ja jokatapauksessa ruisleipä on paljon terveellisempi vaihtoehto kuin vaalea.
Enkä tosiaan tarkoittanut, etteivät muut saa tehdä kuten parhaaksi näkee, kerroin vain miten meillä tehdään.

Oikeesti TAAS kiihkoillaan suolan määristä ja sokerista ja oivoi. Mihin suolakiihkoilijat teette niin terveellisen kalasopan? Vai syöttekö sen täysin mauttomana? Kalahan on aika mautonta ilman SUOLAA. Sori nyt että hyppäsin aiheesta. Tavallista jugurttia on meillä syöty, maitotuotteet alotettiin viiliksillä. Välipalaks on syöty (rasvasia) banaaneja. Leipää alko lapsi pureskeleen joskus 1,5v eikä oo katottu mitä leipää. Pääsääntösesti meillä syödään ruispaloja.

Alkuperäinen kirjoittaja voi Jeesus!:
Oikeesti TAAS kiihkoillaan suolan määristä ja sokerista ja oivoi. Mihin suolakiihkoilijat teette niin terveellisen kalasopan? Vai syöttekö sen täysin mauttomana? Kalahan on aika mautonta ilman SUOLAA. Sori nyt että hyppäsin aiheesta. Tavallista jugurttia on meillä syöty, maitotuotteet alotettiin viiliksillä. Välipalaks on syöty (rasvasia) banaaneja. Leipää alko lapsi pureskeleen joskus 1,5v eikä oo katottu mitä leipää. Pääsääntösesti meillä syödään ruispaloja.

Mä en kertakaikkiaan ymmärrä, että mitä se sinua puristelee, jos joku haluaa ruokiaan kytätä. Ei kai se sinulta ole pois. Eikä täällä kukaan tietääkseni sinua ole millään lailla ohjeistanut. Syötä sinä viiliksiä niin paljon kun tykkäät, se kun ei kuitenkaan ole maitohyllyn ainut tuote, niin saa kai joku toinen valita jonkin muun tuotteen vai eikö saa??
Ensin kysytään, että mitä teillä syödään ja sitten kun siihen vastaa, niin on kiihkoilija. Minä en halua syötää ylenmäärin suolaa, eläinrasvaa ja sokeria, koska en syö itsekään, en vaan tykkää, jos nyt sinulle minun kerta täytyy ruokavalioni perustella. Mitä sitten??? Ihmisillä on myös ruokien suhteen erilaiset mieltymykset. Kaupassa valikoimaa löytyy ja kaikkien ei tarvitse tehdä samanlaisia ratkaisuja ravitsemuksensa suhteen, onneksi!! Eli minä kysyn mikä sinun ongelmasi on??? Ja sitäpaitsi erittäin kypsän aikuisen merkki on se että perustelee mielipiteensä. Esim "minä en syötä suolaa koska.." J
Jonkun mielestä ilmeisesti juuri tämä tekee ihmisestä kiihkoilijan. Wikipedia sen sijaan antaa kiihkoilijalle aivan toisenlaisen selityksen, mutta ihan miten vaan..

En nyt enää tarkaan muista koska leipää aloin antamaaan, mutta ainakin kaverini kun leipoi perheen leivät itse, teki sitten siinä sivussa lapselleen sämpylöitä ja jätti vaan suolan pois, tai ainakin laittoi vähemmin.

Juguttina olen yleensä antanut niitä Kidius-jukurtteja.

Meidän 1 v on syönyt leipää jo pari kuukautta; leikkaan sellaisiksi "soiroiksi" että on hyvä laittaa suuhun. Ja ihan samaa kuin mekin, eli ruispaloja, patonkia, paahtoleipää. Kaikki kelpaa, enkä ole voidellut millään.

Tavalliseen jogurttiin siirryttiin n. 11 kk:n iässä, ja ostan kotiin aina sitä valion "30% vähemmän sokeria" jogurttia, eli syö sitä kanssamme. Vanilja on tosi mieleen!

Itse en ole pahemmin stressannut sokerista / suolasta ym. mutta kukin tyylillään :)

Leivänmuruja ja -paloja olen antanut jo 7 kk iästä alkaen, vaíkka ei hampaita ole vieläkään (nyt 8,5kk). Esim kahvilassa annan aina pikku murusia patongista että saa itsekkin syödä rauhassa;) Neuvolassa kehottivat jo 6 kk iässä antamaan leipää..

Niin siitä suolasta vaan. Että jos 1-v. syö välipalaksi vaikka puolikkaan ruispalan (30g, suolaa 1,3%), jogurttia tai maitoa (esim 2dl=200g), ja puolikkaan banaania (50g), tämän aterian suolamäärä on 0,39g/280g eli alle 0,2%, suosituksen mukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja suolaista juttua:
Niin siitä suolasta vaan. Että jos 1-v. syö välipalaksi vaikka puolikkaan ruispalan (30g, suolaa 1,3%), jogurttia tai maitoa (esim 2dl=200g), ja puolikkaan banaania (50g), tämän aterian suolamäärä on 0,39g/280g eli alle 0,2%, suosituksen mukaan..

Niin mutta mites sitten, kun syödään sitä leipää joka aterialla, pääaterioilla syödään samaa ruokaa kuin vanhemmat, parhaassa tapauksessa makkaraa tai nakkia tai muuta valmisruokaa, leivän päällä leikkelettä, juustoa ja margariinia ja monet laittavat lapsen puuroonkin suolaa. Näin ei ehkä ole vielä 1-vuotiaan kohdalla, mutta 3-vuotiaan hyvinkin. Kyllä menee reilusti yli vuorokausisuosituksen, joka on aikuisilla 5g ja lapsilla 2,0g. (5g suolaa=2g natriumia) Tiesittekö että elintasosairauksien riskitekijöiden vähentäminen lapsuudesta alkaen, pitää ihmiset terveempinä myös vanhuudessa ja vähentää vanhusten hoidontarvetta.
Jonkun mielestä tämä voi olla täyttä "diipa daapaa" tai hysterisointia, mutta minua ainakin kiinnostaa mitä lapselleni kuuluu 60 vuoden päästäkin..

Yhteistyössä