Leipäjuusto!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leipäjuusto friikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leipäjuusto friikki

Vieras
Leipäjuusto, tuo ruskea täpläinen ihanainen....
Saako odottaessa syödä? Lukee vain että tuorejuusto... onkohan pastöroitu? Hirveä himo olisi siihen....

Pakko kommentoida...
Mua ihmetyttää nää kaikki hysteeriset rajoitukset ruokavaliossa, juustot sun muut.
Ystäväni Ranskassa mätti suuhunsa raskausaikana kaikkia mahdollisia juustoja (pastörointi, mitä se on??) ja muutakin ihan normaalisti eikä siellä kukaan kuulemma missään vaiheessa varoitellut asiasta. Ja tilkka viiniä jos mieli teki, meren eläviä...

Ja muuten, täällähän suorastaan kielletään antamasta vauvalle pinaattia... Ranskassa lähes kaikissa vauvanruokasoseissa on pinaattia, alkaen 3kk... Miten ihmiset -äidit ja vauvat- muka on erilaisia Suomessa ja Ranskassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Sammis:
Pakko kommentoida...
Mua ihmetyttää nää kaikki hysteeriset rajoitukset ruokavaliossa, juustot sun muut.
Ystäväni Ranskassa mätti suuhunsa raskausaikana kaikkia mahdollisia juustoja (pastörointi, mitä se on??) ja muutakin ihan normaalisti eikä siellä kukaan kuulemma missään vaiheessa varoitellut asiasta. Ja tilkka viiniä jos mieli teki, meren eläviä...

Ja muuten, täällähän suorastaan kielletään antamasta vauvalle pinaattia... Ranskassa lähes kaikissa vauvanruokasoseissa on pinaattia, alkaen 3kk... Miten ihmiset -äidit ja vauvat- muka on erilaisia Suomessa ja Ranskassa?

ensinnakin, varmasti voi leipajuustoa syoda.
sitten tuosta hysteriasta. tosiaankin, suomessa liioitellaan naissa ruokarajoituksissa aika paljon.
mut kerran lueskelin ranskalaista odotusajan lehtea, ja kylla siina ainakin listattiin mita ei pitaisi raskausaikana syoda, kuten homejuustoja ja raakaa tai puolikypsaa lihaa, ostereita jne. joten on niita rajoituksia ranskassakin. eri asia kuka sitten viitsii niita noudattaa. ja italialaisia odottavia aiteja kehotetaan valttamaan mm. raakoja juureksia, parmankinkkua jne.

Ei syytä hysteriaan, mutta voi silti olla tietoinen, että leipäjuusto on tuorejuusto:

"Tuorejuustoja ei kypsytetä

Tuorejuustojen valmistuksessa heraa ei puristeta kokonaan pois, joten tuorejuustot jäävät pehmeiksi. Muoteissa juustot saavat oman tyypillisen muotonsa. Kainuulaisen leipäjuuston pinta ruskistetaan uunissa valmistuksen loppuvaiheessa. Vastaavaa juustoa kutsutaan Pohjanmaalla juustoleiväksi.
"
www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/ffom.nsf/0c0aa8187130c1d24225685f0075031b/e0631d8c58af9550c22565060037e7b0?OpenDocument

Täällä pitkä keskustelu aiheesta:
http://keskustelu.plaza.fi/ellit/perhe/keskustelu/t1710502

Leipäjuusto kyllä kypsennetään!

Mitenkäs ne ruskeat pilkut siihen ilmestyy. Tussilla piirtäen?

Olen samaa mieltä liiallisesta hysteriasta ruuan suhteen. Pitää meinaa huomata että auto-onnettomuudet ovat myös yksi riski.

Olen nähnyt tätini tekevän juustoleipää (Pohjanmaalla) ja siinä tosiaan pintaa ruskistetaan, mutta koko juustoa ei kypsytetä. Muuten en ota kantaa tähän juustojen syömiseen. Jokainen päättäkööt itse, että onko juustojen listeriariski ottamisen arvoinen vai ei.

Ohje kuulemma on että jos on kotimaista ja pastöroitua niin siitä vaan. Mutta creme bonjourit ym pitää jättää.
Raejuustot ja rahkat eivät myöskään ole kiellettyjä!

Nykyisin ohjeistetaan, että kotimaisten suurien valmistajien (Arla, valio yms.) kaikkia juustoja, myös homejuustoa voi syödä. Isojen valmistajien listeria testaus/hygienia on niin korkeaa, ettei vaaraa ole.
Myös tuorejuustoja voi syödä, mutta mieluusti vai silloin kun purkki on juuri avattu, ei siis missään seisovassa pöydässä ollutta levitettä.

Itse olan syönyt leipäjuustoa.

Eikohan kyse ole suosituksista! Kielto on jotain aivan muuta. Jokainen syo sita mita haluaa ja harkitsee mahdolliset riskit itse. Suomi on tosi kontrollimaa..silmiini osui "kiellettyjen lista" talla palstalla. Voi apua, ihan kuin joku rangaistus seuraisi jos ei noudata "ohjeita".

Niin, se rangaistushan voi olla pahimmillaan "vain" keskenmeno... Kukin tekee kuitenkin kohdallaan omat ratkaisunsa sen suhteen, mitä suuhunsa laittaa. Itse pystyn ja aion kyllä olla syömättä esim. kypsentämätöntä homejuustoa, vaikka se suurta herkkuani onkin. Kyseessä on kuitenkin vain yhdeksän kuukautta ihmisen elämässä. En antaisi ikinä itselleni anteeksi, jos omien mielihalujeni takia aiheuttaisin syntymättömälle lapselleni jotakin haittaa, saati sitten keskenmenon.

Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Ohje kuulemma on että jos on kotimaista ja pastöroitua niin siitä vaan. Mutta creme bonjourit ym pitää jättää.
Raejuustot ja rahkat eivät myöskään ole kiellettyjä!

Kantsii lukea korkokengän linkittämä keskustelu. Siinä nimenomaan todetaan, että pehmeitä juustoja ei pidä syödä, vaikka olisivatkin pastöroidusta maidosta valmistettuja. Ja raejuustot ja rahkat ovat tällaisia pehmeitä juustoja. Ikävä kyllä jopa ammattilaiset tulkitsevat STM:n ohjeita väärin. Ja tosiaan ohjeista on kyse. Jokainen päättää itse, että mitä syö ja mitä ei.

Minä ainakin olen syönyt ihan hyvällä ruokahalulla leipäjuustoa. Ja tuorejuustoakin (HUI!) joka on tehty pastöroidusta maidosta. Olen myös nähnyt leipäjuuston tekemistä. Sitä pidetään todellakin kuumassa uunissa sen verran pitkään, että kyllä siitä mahdolliset haitat on poistuneet. Sitä paitsi kaupoissa myytävä leipäjuusto on tehty pastöroidusta maidosta.

Olin juhlissa ja söin siellä kinkku-voileipäkakkua, sitten jälkeen päin aloin miettimään, että apua, onko siinä sitä listeriabakteeria? Nyt täällä vatsa kipeenä mietin että sainko sen bakteerin, osaako kukaan auttaa? Kuinka nopeasti oireet tulisi? Alkuraskausultra on ensi viikolla. Pelottaa!

Hei taas. Voileipäkakku oli tehty arla ingmanin sulatejuustoista. Varmaankaan ei ole mitään syytä huoleen kun ne ovat suomalaisia tuotteita. Miten sitä olikin niin ajattelematon, vaikka tiesin että ei saa syödä, mutta silti sitä pari palaa suuhun laittoi!

Kaks plussan etusivulta aukeni jokin juttu mitä odottajan tulisi välttää...
Kipin kapin lukemaan sieltä!!!
Siellä sanottiin että JOS MAALAISJÄRKI ON TALLELLA NIIN SUOMESSA ON ERITTÄIN HARVINAISTA SAADA LISTERIAA!!!!

Yhteistyössä