Leirikoulurahakeräyssysteemi, onko tässä touhussa mitään järkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nää keräykset on niin typeriä. Joihinkin myyjäisiin hirveä homma, monta kokousta ja suunnitelmaa, ostetaan aineita ja leivotaan, pakataan ja hinnoitellaan, kiikutetaan niitä myyjäisiin ja seisoa pönötetään siellä kolme tuntia, siivotaan ja ylijääneet kiikutetaan lopulta kotiin. MIKÄ JÄRKI? Tuo kaikki maksaa paljon enemmän aikaa, vaivaa ja rahaa kuin tuottaa.
Kaiken huippu on jotkin raakapakasteet! Kokoonnutaan ja päätetään että tällaisia myydään, myydään niitä etukäteen ihmisille, tilataan tuotteita ja kokooonnutaan jakeluun ja jaellaan ne nopeasti ostajille, kerätään rahaa, kokoonnutaan tilittämään ja laskemaan. Eli ajellaan autoilla ristiin rastiin mokomien vihannesten takia.
Järjetöntä!
Ei kiitos. Vain hölmöille.

Aivan peffasta on nää myyntitouhut...kerättäis vaan suosiolla se määrä rahaa mikä retkeen tarvitaan. Mulla on jo työpaikka, en halua olla enää lisäksi mikään vessapaperikonsulentti.

Hmmm... Minä en missään työpaikallani tms. kyllä möisi, vaan ihan puhtaasti auttaisin lapsia myymään. Kun tämä myyntitilanne tulee vastaan, niin otan puhelimen kouraan, soittelen naapurit ja sukulaiset (maalla asutaan, naapurit myös ystäviä) ja kyselisin kuka on halukas ostamaan tuotteita. Ne joilla on kiinnostusta ostaa, lähdetään sitten lasten kanssa kiertämään niin että minä kuskaan ja lapset saavat myydä sitten mitä myyvät.

Minä olen oikein mielelläni ostanut naapurin lapsilta heidän tuotteitaan, kivaan juttuun menee ja saahan niistä jotain vastineeksi. Vähän aikaa sitten ostin ison läjän hammasharjoja ja kyllä vain niille käyttöä on ollut :)

Ymmärrän ettei kaikilla ole paljoa tuttavia joita ostaminen voisi kiinnostaa, mutta luulen että ovelta ovelle myyntikin toisi tuloja jos sen myynnin suorittavat lapset, ei heidän vanhempansa.

Ei saatana :laugh::laugh::laugh:

Tää oli kyllä ehdottomasti taas päivän paras.

Kyllä täytyy ihmisen tosiaan olla tyhmä, jos se ei lapsentekohetkellä ota sitä huomioon, että se voi 12 vuoden kuluttua ollakin syystä tai toisesta taloudellisesti tiukilla...

:laugh: meillä isoin on 15v ja rapiat. Ei kyllä tullut 16v sit mieleen,että nykyisin kouluissakin pitäs mennä leirikouluun ulkomaille.....

Se on kuitenkin tosiasia että harvemmalla se elämä niin pahasti yllättää ettei töitä löydy tai terveys menee. Lapset tuovat kuluja. Pitkin elämäänsä. Sitä ei moni mieti, varsinkin kun lukee tälläkin palstalla lähes päivittäin aloituksia "Paljonko sossusta saa lastenvauvuihin tai turvakaukaloon". Se minua ärsyttää, sellainen tahallinen loisiminen. Tai toinen "lempparini" on taannoinen nokkahuilun ostamisesta tehty aloitus. Kun onhan sekin joillekin liian suuri menoerä....

Väärin. Se, jos joku kysyy paljonko sossusta saa lastenvaunuihin tai turvakaukaloon, ei tarkoita sitä, että ihminen on vain kotona makaava loinen.

Työssäkäyväkin ihminen voi saada toimeentulotukea...minäkin olen saanut. Ja olen saanut myös rahaa niihin lastenvaunuihin.

Toki olisin voinut tehdä abortin, mutta ajattelen asiaa kuitenkin niin, että kyllä se lapsi ennemmin elää hieman varattomammassa perheessä, kuin kuolee aborttiin.

Ja vaikka sinä väität, että elämässä ei tule isoja yllätyksiä, niin mun elämässäni tuli. Ne yllätykset olivat puhtaasti positiivisia, jonka kautta tuolla raukkaparkalapsella, joka aikoinaan syntyi köyhään perheeseen, on asiat tänäpäivänä enemmän kuin hyvin. Myös talousdellisesti.

Käsittääkseni joku aika sitten tuli laki/suositus ettei koulut saa kerätä vanhemmilta rahaa, koska kaikilla ei tosiaankaan ole varaa monen sadan luokkaretkiin. Siksi pitäisi kerätä yhteistyössä myynnein tms rahat.

Mutta eihän sen rahan tarvitse koulun kautta kulkea lainkaan.

Me vanhemmat voimme yhteistuumin perustaa tilin, jolle keräämme rahaa. Ja siltä tililtä sitten maksamme leirikoulun, kun lasku tulee. Ei sen tarvitse liittyä kouluun siis sen rahan osalta mitenkään.

Käsittääkseni joku aika sitten tuli laki/suositus ettei koulut saa kerätä vanhemmilta rahaa, koska kaikilla ei tosiaankaan ole varaa monen sadan luokkaretkiin. Siksi pitäisi kerätä yhteistyössä myynnein tms rahat.

Näinhän se menee, että koululta ei voi tulla rahapyyntöä. Mutta sitä kierretään niin, että vanhempaintoimikunta päättää (tai esim. äänestetään vanhempainillassa), että rahaa kerätään. Rahaa ei kuitenkaan ole pakko tilille laittaa, ja silti kaikkien lasten on päästävä mukaan. Mielestäni kuitenkin kurjaa niille, jotka eivät pysty/halua maksaa. Silmätikuksihan sitä pakosti joutuu, kun kaikkien tiedossa on, kuka on maksanut ja kuka ei.

Meillä on koko luokka valjastettu toimimaan yhden äidin Oriflame myyjinä. Katteet vaan on jääny vielä puheen tasolle. Outoa että olen ainoa joka näkee tässä jotain arveluttavaa.

Kirjoitit aiemmin "Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että vanhemmat maksavat leirikoulun."

Koulun leirikoulun on kuitenkin oltava maksuton, joten vanhempien ei pitäisi sitä joutua maksamaan.

No se pitää nyt sitten lisäämäni, että ei vanhempien ole pakko maksaa. Koulu maksaa reissun niille lapsille, joiden vanhemmat eivät syystä tai toisesta itse maksa.

Mutta ainakaan minä en haluaisi olla tilanteessa, jossa koulun olisi pakko maksaa lapseni reissu. Ei varmaan kovin kivaa siis niille vähävaraisille, joilla ei ole taloudellisia resursseja reissua lapselleen kustantaa, sillä kyllä lähes jokainen vanhempi toivoisi voivansa lapsen reissun itse kustantaa.

Ja meillä on toki sekin vaihtoehto olemassa, että lapsi voi käydä tuon ajan aivan normaalisti koulua. Eli ketään ei pakoteta mihinkään, kaikki on täysin vapaaehtoista.

[QUOTE="vieras";27339838]Mikä siitä lapsesta tekee lellitymmän jos ÄITI ei myy niitä vessapapereita vaan mieluummin tekee omaa työtään? Harva alakouluikäinen joiden leirikouluista usein on kyse saa itse myytyä yhtään mitään. Pääasiassa homma menee niin että vanhemmat myy niitä tuotteita työpaikoillaan ja sukulaisille.[/QUOTE]

Niin no jos se noin menee, niin onhan tuo tyhmää. Omassa lapsuudessa (15v sitten) kyllä lapset saivat luvan tehdä noi myyntijuttunsa ihan itse. Tietenkin.

[QUOTE="vieras";27341437]Näinhän se menee, että koululta ei voi tulla rahapyyntöä. Mutta sitä kierretään niin, että vanhempaintoimikunta päättää (tai esim. äänestetään vanhempainillassa), että rahaa kerätään. Rahaa ei kuitenkaan ole pakko tilille laittaa, ja silti kaikkien lasten on päästävä mukaan. Mielestäni kuitenkin kurjaa niille, jotka eivät pysty/halua maksaa. Silmätikuksihan sitä pakosti joutuu, kun kaikkien tiedossa on, kuka on maksanut ja kuka ei.[/QUOTE]

Asian voi hoitaa myös hienovaraisemmin. Pitääkö tosiaan kaikilla olla mahdollisuus tiirailla niitä tilitietoja? Eikö riittäisi, että kaksi "luottovanhempaa" hoitaisi ne tiliasiat ja lupaisivat pitää tietonsa salassa.

Väärin. Se, jos joku kysyy paljonko sossusta saa lastenvaunuihin tai turvakaukaloon, ei tarkoita sitä, että ihminen on vain kotona makaava loinen.

Työssäkäyväkin ihminen voi saada toimeentulotukea...minäkin olen saanut. Ja olen saanut myös rahaa niihin lastenvaunuihin.

Toki olisin voinut tehdä abortin, mutta ajattelen asiaa kuitenkin niin, että kyllä se lapsi ennemmin elää hieman varattomammassa perheessä, kuin kuolee aborttiin.

Ja vaikka sinä väität, että elämässä ei tule isoja yllätyksiä, niin mun elämässäni tuli. Ne yllätykset olivat puhtaasti positiivisia, jonka kautta tuolla raukkaparkalapsella, joka aikoinaan syntyi köyhään perheeseen, on asiat tänäpäivänä enemmän kuin hyvin. Myös talousdellisesti.

Sanoin että HARVEMMALLA terveys pettää tai työpaikka menee niin ettei uutta saa. Siis toki sitä sattuu ihan päivittäin, mutta se ei poista sitä tosiasiaa että nämä toimeentulotuen varassa eläjät VÄHINTÄÄN YHTÄ USEIN olisivat voineet välttää taloudellisen ahdinkonsa kun olisi vaikkapa harrastaneet perhesuunnittelua, hommannut koulutuksen ja työpaikan ennen lastentekoa. Nyt en puhu siis sairaista tai Nokian potkujen uhreista. Vaan niistä jotka tekevät tietoisen valinnan lisääntyä vaikka tiedossa on se tosiasia ettei sitä nokkahuilua ilman yhteiskunnan tukea ole varaa ostaa, puhumattakaan leirikoulun kustantamisesta.

No se pitää nyt sitten lisäämäni, että ei vanhempien ole pakko maksaa. Koulu maksaa reissun niille lapsille, joiden vanhemmat eivät syystä tai toisesta itse maksa.

No mutta eihän tämä nyt noin mene. Vanhemmat maksavat rahaa sinne tilille täysin vapaaehtoisuuden pohjalta, mutta kenenkään maksama raha ei kohdistu pelkästään hänen omaan lapseensa, vaan koko luokan yhteiseksi hyväksi. Kaikkien on päästävä mukaan ihan riippumatta siitä, ovatko juuri hedän vanhempansa maksaneet vai eivät. Minusta ihan ok systeemi; en todellakaan jaksa alkaa edes miettimään, kuka maksaa ja kuka ei. Tämähän ei minulle kuulu millään tavalla.

[QUOTE="vieras";27339749]Meillä lapsen luokka sai leirikouluun vaadittavan 1600e vuodessa järjestämällä koululla discoja, nyyttäreitä, iltami, luistelutapahtuma
. Rahaa jäi vielä kotiinpäin jokaiselle 16lapselle takasin vajaa 29e.

Puhetta oli noista myydyistä tuotteista, mutta kukaan vanhempi ei ollut asiasta kiinnostunut joten se unohdettiin ja kerättiin raha noilla discoilla yms.[/QUOTE

meidän koululla EI saa järjestää mitään vaan pitää myydä ..

Meillä piti myydä talous- ja vessapaperia, saatiin muutama paketti tyrkytettyä lähipiirille, ja isä osti itse yhden satsin. Siinä vaiheessa kun olis pitänyt myydä pieni loota keksiä hintaan 7 euroa, sanoin ettei meillä ole kukaan kuka noita ostaa enkä suostunut ottamaan yhtään lotskia myytäväksi.

Diskosta tuli parhaiten ja hauskalla tavalla rahaa. Lapseni muutaman muun luokkakaverin kanssa kävi kaupoissa kyselemässä ilmaisia avustuksia arvontovoittoihin. Saivatkin hyvin. Mm. karkkipusseja, pientä tilpehööriä(ompelupakkaus, avaimenperää, koriste-esineitä), mainostuotteita jne.

Loppujen lopuksi rahaa oli kerätty yli tarpeen, ja muksut kävi open kanssa luokkaretken lisäksi leffassa ja jätskillä.

Yhteistyössä