Leirillä olo ja koti-ikävä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pompsss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24010975]Lapsia ei siis hoideta vaan he ovat jonkinalsella koulutusleirityksessä... oletko saanut itse minkäänlaista koulutusta lasten kanssa toimimiseen?[/QUOTE]

Juu, kyllä sitä ihan useampia kursseja on käyty, oikeastaan kaikki mitä tähän hommaan on tarjolla :)

Uusien asioiden oppinen=koulutusleiri?????????? :O Enpäs ole kuullutkaan. No, laitankin ensi leirikirjeeseen, että: "varo, täällä saatat oppia uutta!"

Gemma hyvä :) - mä niin toivon, että vapaaehtoisena leiriohjaajana ymmärrät itse vapaaehtoisesti ohjata itsesi mahdollisimman kauas lapsileireistä :). Sun empatiakyvyt eivät todellakaan riitä moiseen ohjaukseen. Itseasiassa tuosta pystyy vallan hyvin lukemaan rivien välistä sen, että ikään kuin pistät kiertoon sen, mitä kenties itse olet kokenut - koti- ikävää leirillä - ja sinua ei suinkaan kannustettu ja lohdutettu, tsempattu yms, vaan sinulle tuli ärisemään entinen ddr:läinen hormonimoukarinheittäjä, jotta "syö räkäs ipana, äitis hakee sut silloin kun hakee, siihen asti oot mun armoilla, hyvää yötä!" :)

Onneksi meillä on tiedossa inhimilliset leirivetäjät :).

[QUOTE="Gemma";24011136]Juu, kyllä sitä ihan useampia kursseja on käyty, oikeastaan kaikki mitä tähän hommaan on tarjolla :)

Uusien asioiden oppinen=koulutusleiri?????????? :O Enpäs ole kuullutkaan. No, laitankin ensi leirikirjeeseen, että: "varo, täällä saatat oppia uutta!"[/QUOTE]

Onko kursseilla opetettu tollasta asennetta? Miten mä en oo kohdannu noin kylmää kurssiopetusta vaan nimenomaan toisenlaista?

[QUOTE="Gemma";24011136]Juu, kyllä sitä ihan useampia kursseja on käyty, oikeastaan kaikki mitä tähän hommaan on tarjolla :)

Uusien asioiden oppinen=koulutusleiri?????????? :O Enpäs ole kuullutkaan. No, laitankin ensi leirikirjeeseen, että: "varo, täällä saatat oppia uutta!"[/QUOTE]

No kerroppa missä tomit ja näytäppä omalle pomollesi leirillä nämä asenteesi täällä.
Kerro asenteestasi myös ihan julksiesti kun leiriläiset tulevat vanhempien kanssa etteivät jää väärään tietoon tavoitteistasi.
Ihan naaman kanssa voit laittaa lehteenkin tietosi ja taitosi lasten kanssa.

[QUOTE="Vilukissa";24011225]Gemma hyvä :) - mä niin toivon, että vapaaehtoisena leiriohjaajana ymmärrät itse vapaaehtoisesti ohjata itsesi mahdollisimman kauas lapsileireistä :). Sun empatiakyvyt eivät todellakaan riitä moiseen ohjaukseen. Itseasiassa tuosta pystyy vallan hyvin lukemaan rivien välistä sen, että ikään kuin pistät kiertoon sen, mitä kenties itse olet kokenut - koti- ikävää leirillä - ja sinua ei suinkaan kannustettu ja lohdutettu, tsempattu yms, vaan sinulle tuli ärisemään entinen ddr:läinen hormonimoukarinheittäjä, jotta "syö räkäs ipana, äitis hakee sut silloin kun hakee, siihen asti oot mun armoilla, hyvää yötä!" :)

Onneksi meillä on tiedossa inhimilliset leirivetäjät :).[/QUOTE]

Selvennätkö vielä, mikä minusta tekee huonon järjestämään lapsille ohjelmaa, vetämään leikkejä (AATELKAA, niillä leireillä myös leikitään!!) ja opettamaan uusia asioita? Sitten voin toimia ehdottamallasi tavalla :)
Tuo räkänokkien lohduttele vaan ei oo mun juttu, niin karulta kun se kuullostaakin, pahoittelut tästä. JA tämän takia en olekaan ohjaajana millään vauvaleireillä, vaan tosiaankin sellaisilla, missä odotetaan jo tiettyä omatoimisuutta, ja vain ohjelma on järjestettyä (ei pikkarien vaihto).

Ja ei suinkaan vilukissa, minä nautin eskari-ikäisenä yökyläilyistä kaverin luona, eka-tokalla viikonloppuleireistä harrastuksissa, ja siitä eteenpäin sitten viikon leirit kesäisin olivatkin loman kohokohtia :) Haikeudella noita lapsuuden leirejä muistelen! :)

Hmm. Leiri-ilmoituksessa olisi hyvä olla "vaatimukset", joita leiriläisiltä odotetaan.
On hyvin erilaisia leirejä.
On niitä, missä ohjaajia on tarpeeksi lohduttamaan, pitämään kainalossa ja pyyhkimään pari ikävän kyyneltä illalla.
Mutta on näitä harrasteleirejä, joille tullaan aika tavoitteellisessa mielessä. Voidaan jopa vaatia aiempaa leirikokemusta.
Täytyy olla selvä peli alusta alkaen, jotta kaikki tietävät mistä on kyse.

[QUOTE="Gemma";24011316]Selvennätkö vielä, mikä minusta tekee huonon järjestämään lapsille ohjelmaa, vetämään leikkejä (AATELKAA, niillä leireillä myös leikitään!!) ja opettamaan uusia asioita? Sitten voin toimia ehdottamallasi tavalla :)
Tuo räkänokkien lohduttele vaan ei oo mun juttu, niin karulta kun se kuullostaakin, pahoittelut tästä. JA tämän takia en olekaan ohjaajana millään vauvaleireillä, vaan tosiaankin sellaisilla, missä odotetaan jo tiettyä omatoimisuutta, ja vain ohjelma on järjestettyä (ei pikkarien vaihto).

Ja ei suinkaan vilukissa, minä nautin eskari-ikäisenä yökyläilyistä kaverin luona, eka-tokalla viikonloppuleireistä harrastuksissa, ja siitä eteenpäin sitten viikon leirit kesäisin olivatkin loman kohokohtia :) Haikeudella noita lapsuuden leirejä muistelen! :)[/QUOTE]

Kuulostaa jotenkin niiltä leireiltä missä oon ite ollu. Mutta, ei sielläkään mun mielestä ihan yhtä kylmiä ohjaajat olleet. Itsellä tosin ei koskaan tullutkaan koti-ikävä, joten sikäli en tiedä. Mutta isosiin verrattuna osa ohjaajista oli kyllä aika vähän lasten kanssa, parhaat sitte letitteli meidän lapsosten hiuksia jne. (kovempi paikka mun mielestä kun seurakunnan leirit jos sinne lähtee yksin, mutta jos esim. kaveriporukka niin pärjää varmasti, tuli koti-ikävä tai ei) Ja joo, kyllä minä isosenakin oletan että jokainen osaa käydä itse suihkussa ja vaihtaa pikkarinsa (ja niin ne on osanneetkin, vaikka jollain leirillä on ollu mukana eskarista juuri päässeitäkin), mutta olen myös valmis lohduttamaan koti-ikävästä kärsiviä lapsia.

Ja tosiaan, leirejä on erilaisia, ja niiden sisältöön vaikuttaa merkittävästi juurikin se, onko kyse harraste- vai "normileiristä" ja mikä on osanottajien ikä. Tottakia 6-9 vuotiaitten leirillä meno on ihan erilaista kuin 10-13 vuotiaitten leirillä, missä osanottajat on usein jopa käynytkin monena edellisenä vuotena leirillä ja tuntee ja tietää paikat ja rytmit sekä osaa ihan eri tavalla käyttäytyä vieraassa ympäristössä, kun taas tolla pienempien leirillä on just niitä keille tulee herkemmin koti-ikävä, ja ketkä osaa just ja just vaihtaa ne pikkarinsa (siis osaavat kyllä, kun vanhemmat ainakin toivottavasti on sen verran fiksuja, etteivät laita lastaan yksin yö-leirille, jos ei vastaavista asioista selviä. Tai siis koska mun mielestä joku vaatteitten vaihto on aika perus juttu, vaikka kyllä mä olen valmis auttamaan esim. suihkun kanssa jos nään että jollain on ongelmia, tai huomautan asiasta jos joku viipottaa mun mielestä kovinkin monta päivää likaisissa vaatteissa... mutta periaatteessa siis noi pitäis mun mielestä osata jo itse).

Mutta niin, aloitusviestiin sanoisin vielä sen verran, että toivottavasti likkas leirillä on hyvät vetäjät =). Koska tosiaan ite oon kyllä valmis lohduttamaan jos jollekkin tulee koti-ikävä, ja leirille lähtiessäni osaan tiedostaa että siellä varmasti on niitä jotka alussa juoksevat nauraen leikkien mukana, mutta väsymyksen tullen alkavat kaivata vanhempia (= mun mielestä myös ohjaajan on hyvä tiedostaa mihin on menossa). Toki jos lapsi oikeasti tahtoo kotiin, paikalle voidaan soittaa vanhemmat, vaikka lapsi sitten loppujen lopuksi jäisikin leirille (ja meillä joskus ohjaaja otti jopa yhden lapsen huoneeseensa patjan kanssa, kun keskellä yötä alkoi lohduton itku, joka päättyi sitten kun pääsi turvallisen aikuisen luokse).

Leiri jatkuu, hyvillä mielin. Ensimmäinen ilta eli eilinen oli surkea mieli mutta tänään jo ihan eri tahti. Ja hei, siellä oli ohjaajalla empariakykyä ja vähän aikaa jutella lapsen kanssa ihan kahdenkeskenkin! En tiedä yhtäkään leiriä, jossa ohjelmaa ja leikkiä olisi NIIN paljon, etteikö jonkun ikävöivän tai muuten vaan jostain syystä surumielisen lapsen vointia voi kysyä ja sitten tsempata. Ja vaikka sen nenänkin pyyhkiä ;)

[QUOTE="Vilukissa";24011225]Gemma hyvä :) - mä niin toivon, että vapaaehtoisena leiriohjaajana ymmärrät itse vapaaehtoisesti ohjata itsesi mahdollisimman kauas lapsileireistä :). Sun empatiakyvyt eivät todellakaan riitä moiseen ohjaukseen. Itseasiassa tuosta pystyy vallan hyvin lukemaan rivien välistä sen, että ikään kuin pistät kiertoon sen, mitä kenties itse olet kokenut - koti- ikävää leirillä - ja sinua ei suinkaan kannustettu ja lohdutettu, tsempattu yms, vaan sinulle tuli ärisemään entinen ddr:läinen hormonimoukarinheittäjä, jotta "syö räkäs ipana, äitis hakee sut silloin kun hakee, siihen asti oot mun armoilla, hyvää yötä!" :)

Onneksi meillä on tiedossa inhimilliset leirivetäjät :).[/QUOTE]

Uuu siel on lukuja vaille psykologi. Tarttunut trolliin. Onnea sulle sherloc.

Yhteistyössä