Leivän syönti 1-vuotiaalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyn vaan

Vieras
Siis meidän reilu yks vuotiaalle (2kk päälle) täytyy leipä vielä murustaa, eli antaa pieniä paloja... Kuin teillä muilla 1veellä onnistuu tuo leivän syönti?

Olen koittanu että annan palan käteen (kovat reunat pois) ja että sais itse haukata/jyrsiä paloja. Mutta kun ongelma onkin siinä että tunkee ihan hirveän ison palan suuhun ja äiti sitte perään työntää sormet ja kaivaa pois :) Kun ei niinkun ole minkäänlaista tolkkua!

Olen aina välillä antanu noita paloja käteen että sais harjotella... Mutta vieressä saa olla tarkkana. Hampaitakaan ei ole vielä kun 6, 2 alhalla ja 4 ylhäällä. Niin senkin takia pelottaa että pystyykö sitte kunnolla pureskella niitä haukkaamiaan paloja...

Mie annan pojalle ihan kokonaisen ruisleipäviipaleen margariinilla voideltuna. Sitä poika sitten mussuttaa mielellään. Tosin kyllä hänkin joskus puraisee liian ison palan, mutta sen sitten sylkee tai kaivaa sormin suusta ja syö pienemmissä osissa. Ikää on 1v 1kk. Ai niin, ja hampaita vasta 7 kpl :D .<br><br>

Mä annoin myös pojalle pieniä paloja yksi kerrallaan, kun muuten olisi tunkenut koko leivät kerralla suuhun, hamsteri. Kovan kuoren otin myös pois, ettei tukehdu siihen. Nyt monia kuukausia myöhemmin leivän syönti sujuu jo ihan hyvin ilman pilkkomista ja kuorikin alkaa mennä alas.

Kannattaa siis pilkkoa ja antaa varovasti, kyllä se siitä vähitellen oppii syömään ihan tavallisesti, vaikka niin tekisikin. Välillä pitää kyllä vieläkin sanoa, että "niele välillä", kun tunkee liikaa suuhunsa.

Vajaa 1-vuotiaana annettu vaaleaa leipää ilman reunoja ja ruisleipää sellasenaan, margariinisipasu päälle. Ei tähän mennessä oo kertaakaan meinannukaan kurkkuun juuttua. Hampaita on nyt 2 ylhäällä, vaan hyvin on ikenilläkin leivät hienontuneet Ja kova onkin leipää syömään! Isi ja äiti syö sitte "reikäleipiä" kun vaalean leivän reunoja jää... :D

Meillä vasta 10kk poika.. Eli täällä vähän ennakkoon katsomassa aiheita :whistle:

Meillä poika syönyt nyt kk:n verran ruisleipää. Annamme käteen pienen palasen (1/4 viipale) ja siitä herra itse kiskoo ikenillään ja liuottaa syljellään palasia joita pystyy nielemään. Ruisleipä on pikkuherran herkkua :) Kahden alahampaan voimin syödään täällä...

Niiin ja meillä on päätös pitää vaaleat leivät kokonaan pojalta piilossa niin kauan kuin mahdollista... Että ei oppisi ollenkaan noihin 'pullaleipiin'.

Tyttö 1,3 v ja syö ihan leipää itse ja kaivaa liiat pois, välillä puolikin leipää suussa kerralla. Oppii kantapään kautta kuinka käy kun liikaa laittaa suuhun. tummaa ja vaaleaa ja reunoilla myös.

Meillä jouduttiin kanssa tosi kauan murustamaan. Siinä 1v8kk-1v10kk oppi aivan yllättäen syömään kokonaisena leivät, keksit jne. Samoihin aikoihin puhkesi paljon hampaitakin, että liekö sillä sitten vaikutusta asiaan.

Toiset oppii aikaisemmin puremaan sopivia palasia ja toiset lapset taas tunkee kaiken kerrallaan. Neuvolassakin asiaa pähkäilin ja sieltä myös sanotiin, että toisilla tosiaan meneen 2v ennen kuin oppivat. Mutta kaikki aikanaan...

(Itse en muuten suosi tässä ajatusta, että oppii kantapään kautta. Jos ei ole hampaita millä hienontaa niin silloin lapsi saattaa vaan yrittää nielaista kokonaisena. Meillä oli sellainen läheltäpiti tilanne, josta selvittiin onneksi säikähdyksellä)<br><br>

Meillä hienonnetaan koska poika työntää koko palan vaikka kerrallaan suuhun jos saapi sen mahtumaan ja itse en pysty katsomaan tota kakomista ja sitä että meinaako tukehtua vai ei. Meillä oli viime kesänä läheltä piti-tilanne pojan kanssa mutta sain pelastettua poikamme hengen ja sen jälkeen pienikin yskähdys, kakominen tai vähänkin tukehtumiseen viittaaminen on saanut kaikki karvani pystyyn kauhusta. Ennemmin ennakoin kuin kadun. Nyt poika on kyllä itsekin alkanut itse hienontamaan keksejä ja leipää, mutta siitä huolimatta vielä toistaiseksi pienennän hänelle. Ikää siis pian puoltoista vuotta.

Meillä neiti syö leipää juustolla ja makkaralla ja ikää 1v 2kk. Hampaita on kyllä jo 16 joten kyllä niillä kelpaa pureskella ja hienosti osaa ottaa sopivia paloja.

Meillä poika kohta 11 kk syö mielellään ihan tavallista näkkäriä. Rouskuttaa siitä sopivan kokoisia palasia. On tehnyt näin varmaan kuukauden ja jos menee liian iso pala kerralla, niin ottaa sen itse pois suusta. On saanut joskus myös kovaa ruisleipää, mutta vaaleaa ei vielä koskaan.

Mietin tässä, että uskaltaisikohan sitä antaa hänelle esim. Cream Crackerin, kun kerran tykkää kaikesta rouskuvasta. On kyllä saanut aika samanlaisella koostumuksella olevia saksalaisia vauvankeksejä, mutta jostain syystä nuo crackerit arveluttavat...

Mä annan reilumman palasen,poika 1v (4 hammasta, 5 tuli just läpi). Aluksi teki myös sitä, et työnti mahottoman isoja paloja suuhun, mut sit lakkasin niitä repimästä pois ja on siitä lähtien tajunnut ottaa itse pois suusta liian ison palasen ja nykyään syö kyllä ihan nätisti.

Yhteistyössä