Leivotko usein ja vaikuttaako se painoosi...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Entinen tonnikeiju
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Entinen tonnikeiju

Vieras
Olin teininä ja nuorena ylipainoinen, nykyään painoindeksi on normaali. Tiedän olevani taipuvainen lihomaan herkästi. En ole oikeastaan koskaan leiponut enkä valmistanut muutenkaan herkkujälkkäreitä lihomisen pelossa...

Ongelmani on, että haluaisin opetella leipomaan, mutta olen tosissaan huolissani sen vaikutuksesta elopainooni... voi kuulostaa typerälle, mutta mitens te, jotka usein leivotte, oletteko onnistuneet pitämään painon kurissa?

todella harvoin leivon tai syön mitään leivoksia. Ja nyt kun katon mitä suuhuni pistän ja liikun niin paino on alkanut tippumaan.

En leivo oikeestaan koskaan, joten ei se vaikuta myöskään painooni.Mutta jos sinua huolettaa painosi niin voithan sinä leipoa kevyt versioita vaikka mistä.Paljon on olemassa ohjeita kevyemmille herkuille eli voit leipoa niitä ja herkutella sitten päiväkahvin kanssa =)

Meillä on aina saatavilla leivonnaisia. syön joka päivä 1 tai 2. Liikun jonkun verran lähes päivittäin. Painoindeksi 20.
Mä luulen että se, lihooko vai ei johtuu ihan ihmisestä. jotkut lihoo vaikkei söis herkkuja juuri ollenkaan ja toiset pystyy munttaan mitä vain.

Eka vuonna kun opiskelin leipuri-kondiittoriksi, lihoin viisi kiloa. Söin leivonnaisia ja kyllä muutakin ihan surutta. Jos esim. kerran pari viikossa leivot, etkä syö kaikkea itse niin tuskin paino nousee. Kannattaa vähän seurailla tilannetta ja jos paino alkaa nousemaan, niin sitten olet syönyt yli oman kulutuksesi.

Leivon silloin tällöin ja kun meille tulee uusi keittiö niin aion leipoa enempi. Ehdottomasti suosittelen, että leivot itse! Toisin sanoen jos syöt silti leivonnaisia ja ostat ne kaupasta/konditoriasta, niin varmasti itse tehdyt ovat "terveellisempiä". Voit itse myös laskea paljonko leivonnaisissasi on rasvaa; jos esim käytät voita/margariinia leipomiseen 100 g, niin siitä on rasvaa 80 g, jos taikinasta tulee esim. 20 leivonnaista niin on nopeasti laskettu paljonko yhdessä leivonnaisessa on rasvaa. Rasvaa sisältää myös kananmunat (1 muna: 10 g rasvaa). Tai voit laskea leivonnaisten energiamääriäkin, joissakin leivontaohjeissa ne on laskettu sinulle valmiiksi! Finfoodin sivuilta löytyy tietoa kohtuullisista rasvamääristä ym.

Kaupasta ostetuissa on valtavasti piilorasvaa mistä me ei tiedetä, siksi on parempi leipoa itse, esimerkiksi tavallinen nisutaikina, johon tulee 100 g rasvaa ja 1 muna on yhtä pullaa kohti alle 2 g rasvaa! Kun yhdestä kaupasta ostetusta viineristä voi saada yli 10 g rasvaa! Itse leivotut kotipullat ovat parhaita, sillä taikinan vaivaamiseen ja pullien pyörittelyyn menee hiukan energiaa ja kotona leipominen on mukavaa yhdessäoloa perheen kesken, sitten vaan lasit kylmää maitoa ja nisua syömään!

Mä olen kaí hassu, mutta kun mä leivon, niin harvemmin syön lopputuloksia... joskus kahvin kanssa maistan, jos on leivottu ihan vieraita varten.

Ei tee edes mieli enää kun on valmista, alussa saattaa tehdä.

Mä olen kiloni kerännyt muualta.... :ashamed:

leivon epäsäännöllisesti,joskus usein,joskus harvemmin...
en voi syödä allergian takia juuri mitään enkä jaksa opetella leipomaan sellasta mitä voisin syödä ku en niin hirveesti perusta "pullasta"...
vaikuttais painoon jos söisin paljon,nyt oon ihan normaalipainonen =)

Yhteistyössä