Lemmikkieläimistä luovuttava (tiedän että tämä on liian pitkä aloitus tähän palstaan mutta yrittääkää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jussi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jussi"

Vieras
"Lemmikki on vain muoti-ilmiö ja välikappale ihmiselle". Seppo Turunen on eläinfysiologi ja Korkeasaaren eläintarhan entinen johtaja. Hänen mielestään lemmikkieläinharrastus ja -bisnes on kestämättömällä pohjalla."

Lemmikkiel

"Lemmikkien pitäminen on lemmikkieläinteollisuuden tai lemmikkieläinbisneksen luoma muoti-ilmiö, joka on turha. Ihmiset voisivat paremmin, jos he kohdistaisivat saman huomion ja hoivaamisen toisiin ihmisiin, jonka he nyt kohdistavat eläimiin.

Seppo Turusen teesit asettavat myös eläintensuojelijat ja turkistarhauksen vastustajat kysymyksien eteen. Miksi vaatia hyvää eläinten oikeuksia vain tuotantoeläimille, sioille, kanoille, lehmille, turkiseläimille, ym. ja samaan aikaan pidetään itse sairaiksi jalostettuja koiria pienissä ahtaissa kaupunkilaisasunnoissa? Onko parinkymmenen neliön betonikoppi lopulta paljoa parempi elinympäristö kuin muutaman neliön metallihäkki?"

Lemmikkieläimemme syövät köyhien maiden ihmisten ravinnon ja tuhoavat ympäristön — MikkoAhola

• Tykkää
Reactions: Echo
Mene nyt jo viherpiiperö, puunhalaaja muualle täältä kaksplussalta, ketään ei kiinnosta sun juttus, mä pidän kuule niin montaa elukkaa kun tahon, et sä voita mitään noilla sun elukka vastaisilla postauksillasi...

[QUOTE="Jussi";25661696]Tämä lemmikkieläin muoti-ilmiö on yksi monien joukossa millä me tätä palloa tuhoamme. Ihan järkevä ajatus olisi luopua lemmikkieläimistä.[/QUOTE]
Meillä ei ikinä ole ollut. Omasta puolestani ihmiset pitäköön lemmikkejä jos haluavat, itse en allergioineni niitä hanki.

Alkuperäinen kirjoittaja lällääläää;25661695:
Mene nyt jo viherpiiperö, puunhalaaja muualle täältä kaksplussalta, ketään ei kiinnosta sun juttus, mä pidän kuule niin montaa elukkaa kun tahon, et sä voita mitään noilla sun elukka vastaisilla postauksillasi...

En ole mikään viherpiipertäjä hörhö. Mutta tämän Seppo Turusen ajatus on ihan järkeenkäyvä.

Turunen sanoo oivaltavasti:Ihmiset voisivat paremmin, jos he kohdistaisivat saman huomion ja hoivaamisen toisiin ihmisiin, jonka he nyt kohdistavat eläimiin.

[QUOTE="Jussi";25661696]Tämä lemmikkieläin muoti-ilmiö on yksi monien joukossa millä me tätä palloa tuhoamme. Ihan järkevä ajatus olisi luopua lemmikkieläimistä.[/QUOTE]

Järkevämpi ajatus olisi luopua holtittomasta lisääntymisestä, varsinkin kehitysmaissa.

[QUOTE="Jussi";25661708]
Turunen sanoo oivaltavasti:Ihmiset voisivat paremmin, jos he kohdistaisivat saman huomion ja hoivaamisen toisiin ihmisiin, jonka he nyt kohdistavat eläimiin.[/QUOTE]

Ei tuossa ole mitään oivaltavaa. A. se huomio ja hoiva joka kohdistetaan eläimiin, ei ole ihmisiltä pois eikä automaattisesti kanavoidu muihin ihmisiin vaikka lemmikit kiellettäisiin; B. monet ihmiset voivat paremmin, kun saavat hoivata lemmikkejä (lemmikkien terapeuttinen vaikutus on useasti todettu).

Minä voisin kohdistaa voimavarani kehitysmaiden ihmisten pakko sterilointiin, voi voi säästyisi rahaa, monta kurjaa ihmiskohtaloa, ja vähentäs maapallon kuormittumista...

[QUOTE="vieras";25661709]Järkevämpi ajatus olisi luopua holtittomasta lisääntymisestä, varsinkin kehitysmaissa.[/QUOTE]

Mitä jos länsimaat luopuu lemmikkieläimistä, tämähän on luultavasti suhteellisen helppo toteuttaa, toisin kuin puuttua kehitysmaiden holtittomaan lisääntymiseen.

[QUOTE="vieras";25661714]Ei tuossa ole mitään oivaltavaa. A. se huomio ja hoiva joka kohdistetaan eläimiin, ei ole ihmisiltä pois eikä automaattisesti kanavoidu muihin ihmisiin vaikka lemmikit kiellettäisiin; B. monet ihmiset voivat paremmin, kun saavat hoivata lemmikkejä (lemmikkien terapeuttinen vaikutus on useasti todettu).[/QUOTE]

Ei luultavasti kanavoidu, mutta jos ruvetaan kannustamaan ihmisiä ja yritetään saada ihmisiä pitämään parempaa huolta toisistaan. Luovutaan lemmikkieläimistä niin ei kuormiteta omalta osalta liikaa palloa.

[QUOTE="Jussi";25661717]Mitä jos länsimaat luopuu lemmikkieläimistä, tämähän on luultavasti suhteellisen helppo toteuttaa, toisin kuin puuttua kehitysmaiden holtittomaan lisääntymiseen.[/QUOTE]

Ai että koko "länsimaat" kattava fasistinen kielto hankkia eläimiä jotenkin helpommin toteutettavissa? Hah hah. Sitä paitsi ei meidän kuulu luopua kaikesta vain että muut saisivat jatkaa entiseen malliin.

Minä voisin kohdistaa voimavarani kehitysmaiden ihmisten pakko sterilointiin, voi voi säästyisi rahaa, monta kurjaa ihmiskohtaloa, ja vähentäs maapallon kuormittumista...

Ajatuksesi ei saa mitään kannatusta, joten ihan turhaan tuhlaat aikaasi. Luultavasti ei saa tämä Turusenkaan ajatus, mutta helvetin mielenkiintoinen pointti kuitenkin. Miksi emme voisi luopua lemmikkieläimistä länsimaissa.

[QUOTE="Jussi";25661724]Ei luultavasti kanavoidu, mutta jos ruvetaan kannustamaan ihmisiä ja yritetään saada ihmisiä pitämään parempaa huolta toisistaan. Luovutaan lemmikkieläimistä niin ei kuormiteta omalta osalta liikaa palloa.[/QUOTE]

Voit aivan vapaasti alkaa kannustaa ihmisiä pitämään parempaa huolta toisistaan, mutta se että katsot oikeudeksesi kertoa mitä he saavat rakastaa ja hoivata, teet aivan päinvastaisen teon. Lemmikit ovat monille ihmisille paljon (esim.) rahaa tärkeämpi asia.

No voi vittu sanon mä. Eiköhän ne ole jo meidän verorahoilla syöny ihan tarpeeks tarviiko vielä erikseen lähettää mein pikkufifin nappuloita Afrikkaan ettei kelleen tuu paha mieli??!!?

[QUOTE="vieras";25661727]Ai että koko "länsimaat" kattava fasistinen kielto hankkia eläimiä jotenkin helpommin toteutettavissa? Hah hah. Sitä paitsi ei meidän kuulu luopua kaikesta vain että muut saisivat jatkaa entiseen malliin.[/QUOTE]

Kyllähän länsimaat toteuttaa paljon tehokkaammin asioita jos yhteisymmärrys löytyy.

[QUOTE="Jussi";25661729]Ajatuksesi ei saa mitään kannatusta, joten ihan turhaan tuhlaat aikaasi. Luultavasti ei saa tämä Turusenkaan ajatus, mutta helvetin mielenkiintoinen pointti kuitenkin. Miksi emme voisi luopua lemmikkieläimistä länsimaissa.[/QUOTE]

Samasta syystä kuin emme voi luopua vaikkapa autoista. Ne ovat osalle meistä tärkeitä ja niiden pitäminen kuuluu oikeuksiimme.

[QUOTE="vieras";25661714]Ei tuossa ole mitään oivaltavaa. A. se huomio ja hoiva joka kohdistetaan eläimiin, ei ole ihmisiltä pois eikä automaattisesti kanavoidu muihin ihmisiin vaikka lemmikit kiellettäisiin; B. monet ihmiset voivat paremmin, kun saavat hoivata lemmikkejä (lemmikkien terapeuttinen vaikutus on useasti todettu).[/QUOTE]

Mutta ehkä jos asiasta puhuttaisiin enemmän, niin tajuttaisiin...

Nykyään koirille on omia uimahalleja, päiväkoteja, hotelleja, kauneushoitoloita ja ravintoloita. Monet ihmiset palkkaavat hoitajia koirillensa; hoitajan tehtävä ei ole se yksi päivälenkki kun omistajat ovat töissä, vaan he ovat ikäänkuin lastenhoitajia koirille. Leikittävät, hoivaavat, jottei koirien tarvitse olla yksin päivän aikana. Palkka huitelee helposti yli tonnissa per kuukausi.

Mun mielestä koko touhu alkaa mennä todella naurettavaksi ja tyhmäksi. Itse en lemmikkiä omista, sillä en koe, että tässä elämäntilanteessa voisin tarjota hyvän elämän eläimelle. Jos joskus muutan maalle, niin saatan hankkia pari kanaa ja vuohen, ja kissan tai kaksi. Kanoista saa munia ja lihaa, vuohesta maitoa ja kissat pitävät jyrsijät poissa "luomusti". Kaupunkialueella vapaanakulkeva kissa tappaa liikaa lintuja yms, sillä kaunpunkialueiden ekosysteemit ovat haavoittuvaisempia, eivätkä rotat ja hiiret ole yhtä helposti pyydystettävissä vaikka niitä runsaasti olisikin. Metsästyskoiran voisin myös ottaa jos olisi puoliso joka metsästäisi tai jos löytäisin itse metsästykselle aikaa.

En edes asu kerrostalossa tällä hetkellä, tässä olisi mahdollisuus ulkoilla paljon omalla pihalla, mutta ei tämä silti ole eläimelle hyvä paikka. Eikä minulla ole lasten ohella aikaa. Ja se olisi ympäristön kannalta todella typerä homma, vievät kamalasti resursseja pitkälle jalostettuine ruokineen yms.

[QUOTE="vieras";25661730]Voit aivan vapaasti alkaa kannustaa ihmisiä pitämään parempaa huolta toisistaan, mutta se että katsot oikeudeksesi kertoa mitä he saavat rakastaa ja hoivata, teet aivan päinvastaisen teon. Lemmikit ovat monille ihmisille paljon (esim.) rahaa tärkeämpi asia.[/QUOTE]

Totta, mielenkiintoinen ajatus tämä kuitenkin on. Suorastaan kutkuttava.