Lemmikkieläimistä luovuttava (tiedän että tämä on liian pitkä aloitus tähän palstaan mutta yrittääkää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jussi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Jussi";25661734]Kyllähän länsimaat toteuttaa paljon tehokkaammin asioita jos yhteisymmärrys löytyy.[/QUOTE]

Yhteisymmärrystä rajoittaa kansalaisten oikeuksia ilman pätevää syytä ei löydy. Ei, viherpiiperrys ei ole pätevä syy, etenkin kun lemmikkienpito on hyvin pieni pisara siinä meressä.

[QUOTE="pippuri";25661737]Mutta ehkä jos asiasta puhuttaisiin enemmän, niin tajuttaisiin...

Nykyään koirille on omia uimahalleja, päiväkoteja, hotelleja, kauneushoitoloita ja ravintoloita. Monet ihmiset palkkaavat hoitajia koirillensa; hoitajan tehtävä ei ole se yksi päivälenkki kun omistajat ovat töissä, vaan he ovat ikäänkuin lastenhoitajia koirille. Leikittävät, hoivaavat, jottei koirien tarvitse olla yksin päivän aikana. Palkka huitelee helposti yli tonnissa per kuukausi.

Mun mielestä koko touhu alkaa mennä todella naurettavaksi ja tyhmäksi. Itse en lemmikkiä omista, sillä en koe, että tässä elämäntilanteessa voisin tarjota hyvän elämän eläimelle. Jos joskus muutan maalle, niin saatan hankkia pari kanaa ja vuohen, ja kissan tai kaksi. Kanoista saa munia ja lihaa, vuohesta maitoa ja kissat pitävät jyrsijät poissa "luomusti". Kaupunkialueella vapaanakulkeva kissa tappaa liikaa lintuja yms, sillä kaunpunkialueiden ekosysteemit ovat haavoittuvaisempia, eivätkä rotat ja hiiret ole yhtä helposti pyydystettävissä vaikka niitä runsaasti olisikin. Metsästyskoiran voisin myös ottaa jos olisi puoliso joka metsästäisi tai jos löytäisin itse metsästykselle aikaa.

En edes asu kerrostalossa tällä hetkellä, tässä olisi mahdollisuus ulkoilla paljon omalla pihalla, mutta ei tämä silti ole eläimelle hyvä paikka. Eikä minulla ole lasten ohella aikaa. Ja se olisi ympäristön kannalta todella typerä homma, vievät kamalasti resursseja pitkälle jalostettuine ruokineen yms.[/QUOTE]

Hyvä kommentti.

[QUOTE="pippuri";25661737]Mutta ehkä jos asiasta puhuttaisiin enemmän, niin tajuttaisiin...

Nykyään koirille on omia uimahalleja, päiväkoteja, hotelleja, kauneushoitoloita ja ravintoloita. Monet ihmiset palkkaavat hoitajia koirillensa; hoitajan tehtävä ei ole se yksi päivälenkki kun omistajat ovat töissä, vaan he ovat ikäänkuin lastenhoitajia koirille. Leikittävät, hoivaavat, jottei koirien tarvitse olla yksin päivän aikana. Palkka huitelee helposti yli tonnissa per kuukausi.[/QUOTE]

Tuo on bisnestä siinä missä muukin ja jos sille löytyy markkinoita niin se on ihan ok. Hölmöltä minusta sekin tuntuu, että joku maksaa hulluja summia muovisista kynsistä, mutta ei minulla mitään sitä vastaan ole että joku tienaa sillä elantonsa. Sehän on hienoa että raha liikkuu, se kai se on toimivan talouden perusta. Tai jos tässä ollaan ajamassa kapitalismia alas, niin se ehkä kannattaa aloittaa jostain muualta kuin lemmikeistä.

[QUOTE="vieras";25661735]Samasta syystä kuin emme voi luopua vaikkapa autoista. Ne ovat osalle meistä tärkeitä ja niiden pitäminen kuuluu oikeuksiimme.[/QUOTE]

Jos luopuisimme autoista yhteiskunta pysähtyisi. Lemmikkieläimistä luopuminen tuskin aiheuttaisi mitään ihmeellistä.

Ja tosiaan - niin kauan kun sadat tuhannet lapset maailmassa elävät ilman asianmukaista ruokaa, terveydenhuoltoa tai edes kattoa pään päällä, niin miten joku edes voi laittaa yli tonnin kuussa jonkun pikku tinkerbellin hoitoon?? En ymmärrä.

Tältä maailma oikeasti näyttää: http://www.buzzfeed.com/mjs538/every-world-press-photo-winner-from-1955-2011

Kyllähän tosta 15 kilon säkistä riittäis monelle lapsellekin syötävää.... No joo. En pidä ihmisistä. Jos luopuisin koirastani, niin en sitä hoivaa ja huomiota siirtäisi ihmisiin. Tekisin enemmän käsitöitä jne.

[QUOTE="Sirkkeli";25661795]Kyllähän tosta 15 kilon säkistä riittäis monelle lapsellekin syötävää.... No joo. En pidä ihmisistä. Jos luopuisin koirastani, niin en sitä hoivaa ja huomiota siirtäisi ihmisiin. Tekisin enemmän käsitöitä jne.[/QUOTE]
Jep, itekin jos luopuisin noista terraarioeläimistä, harrastus siirtyisi johonkin muuhun.

Kahden käärmeen, kolmen salamanterin ja yhden varaanin ylläpitoon menee yhteensä noin 10e kuukaudessa, samalla rahalla jos lähtis auttamaan Afrikan köyhiä, reissu tyssäis jo ennen Kouvolaa. Ja jos lahjoittaisi hyväntekeväisyysjärjestölle, iso osa summasta menisi välikäsille, viimeistään kohdemaassa jengipomoille ja asekeisareille.

Jep, itekin jos luopuisin noista terraarioeläimistä, harrastus siirtyisi johonkin muuhun.

Kahden käärmeen, kolmen salamanterin ja yhden varaanin ylläpitoon menee yhteensä noin 10e kuukaudessa, samalla rahalla jos lähtis auttamaan Afrikan köyhiä, reissu tyssäis jo ennen Kouvolaa. Ja jos lahjoittaisi hyväntekeväisyysjärjestölle, iso osa summasta menisi välikäsille, viimeistään kohdemaassa jengipomoille ja asekeisareille.

Kyllähän sinä ymmärrät minkälaisen kuorman kokonaisuus tekee. Ei tätä ikinä tulla toteuttamaan, mutta voitaisiin välillä edes pikkuisen miettiä jos himasta löytyy 10 kissaa, 5 koiraa, kaneja, mursuja ja vaikka mitä.

Sitten tietyt eläimet ihan oikeasti kärsivät kerrostaloissa siinä ahtaudessa jne. Sitten vielä tämä eläinten jalostus eli elukka kärsii jo syntymästä asti ties mistä, koska sen pitää näyttää joltain ihme friikkielukalta jotta ihmisillä on kivaa. Onko siinä mitään järkeä.

Kyllähän lemmikkiteollisuudesta pitäisi puhua ja paljon. Tosin lemmikinpitoon on mielestäni hyviä syitä, vaikka Turunen sinänsä on oikeassa paitsi ehkä siinä, että heti pitäisi mennä kieltämään.

Ihminen on niin vinksahtanut otus, että se ei hanskaa omaa päänuppiaan, koska siellä liikkuu enemmän psyykkistä painolastia kuin mihin sosiaaliset ja henkiset kyvyt riittävät reagoimaan. Ihminen on niin itsestään vieraantunut eläinlaji, että sen tarttee saada paapoa muita elukoita pysyäkseen kosketuksissa omaan eläimellisyyteensä. Paitsi että monelta asia ei onnistu ollenkaan, koska rakastamisen kyvyssä on pahasti vikaa, ja rakkauden kohde on vain peilausalusta. Sitten lihotetaan se koira hengiltä rakkauden nimeen eikä suostuta näkemään, että se on edes ylipainoinen.

Mutta jos se sama vinsahtanut tarpeentyydytys kohdistuisi toisiin ihmisiin, niin sitten vasta kusessa oltaisiin. On parempi että narsistisesti vammautunut väestönosa paapoo koiraa kotonaan kokopäivätyönään kuin aiheuttaa psyykkisiä vammoja muille ihmisille riehumalla ympäriinsä.

Lapsille taas tekee hyvää ollaa sopivasti eläinten kanssa tekemisissä, niin oppivat paremmin lukemaan myös toisia ihmisiä. Ja kun nyt eläinkouluttaja olen, niin aikuistenkin tietyt sosiaaliset taidot paranisivat huimasti eläinkoulutusta opiskelemalla.

Mutta se osa porukkaa joka pärjäisi itse asiassa hyvin ilman lemmikkiä, voisi harkita tarkkaan pitääkö muotia ylläpitää vai vastustaa. Ja voitaisiin miettiä, että riittäisikö sittenkin vielä vähempi eläinmäärä. Esimerkikseen ne vanhukset voisivat pitää päivisin seuraa työssäkäyvien eläimille, ja tarvittava eläinmäärä vähenisi heti reilusti.

Ja jos tosiaan lihansyöntiä vähennettäisiin niin paljon, että tuotantoeläintehtaita ei enää juuri tarvittaisi, niin eläinkontakteja saataisiin possuja rapsuttamallakin. Jos haluaa syödä lihaa, niin voi kasvattaa sitä pihallaan. Ruohonleikkurit pitäisi takoa suorakylvökoneiksi ja lampaat ja hanhet laitetaan takaisin tekemään luojanluomia töitään.

:D

En ymmärrä oikeasti miten se on joltain pieneltä afrikkalaislapselta pois että mulla on kolme koiraa.

Itsehän minä koirieni kustannukset maksan. Jos mulla ei olisi koiria niin en mä silti sille afrikkalaislapselle sitä rahaa olisi lähettämässä. Ja vaikka mulla ei olisi omia koiria juuri nyt vaikka tässä sylissä pidettävänä, niin en mä sitä afrikkalaislastakaan tässä pitäisi.

On myös ihmisiä jotka kykenevät moneen asiaan kerralla, eikä niin kuin ap miehisesti tuntuu ajattelevan että pitää valita joko tai.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Ja tosiaan - niin kauan kun sadat tuhannet lapset maailmassa elävät ilman asianmukaista ruokaa, terveydenhuoltoa tai edes kattoa pään päällä, niin miten joku edes voi laittaa yli tonnin kuussa jonkun pikku tinkerbellin hoitoon?? En ymmärrä.

Tältä maailma oikeasti näyttää:

Pari tyhjää riviä tarvii et näkyy

"Lemmikki on vain muoti-ilmiö ja välikappale ihmiselle". Seppo Turunen on eläinfysiologi ja Korkeasaaren eläintarhan entinen johtaja. Hänen mielestään lemmikkieläinharrastus ja -bisnes on kestämättömällä pohjalla."

Lemmikkiel

"Lemmikkien pitäminen on lemmikkieläinteollisuuden tai lemmikkieläinbisneksen luoma muoti-ilmiö, joka on turha. Ihmiset voisivat paremmin, jos he kohdistaisivat saman huomion ja hoivaamisen toisiin ihmisiin, jonka he nyt kohdistavat eläimiin.

Seppo Turusen teesit asettavat myös eläintensuojelijat ja turkistarhauksen vastustajat kysymyksien eteen. Miksi vaatia hyvää eläinten oikeuksia vain tuotantoeläimille, sioille, kanoille, lehmille, turkiseläimille, ym. ja samaan aikaan pidetään itse sairaiksi jalostettuja koiria pienissä ahtaissa kaupunkilaisasunnoissa? Onko parinkymmenen neliön betonikoppi lopulta paljoa parempi elinympäristö kuin muutaman neliön metallihäkki?"

Lemmikkieläimemme syövät köyhien maiden ihmisten ravinnon ja tuhoavat ympäristön MikkoAhola
Fiksu, vaikkakin vanha aloitus.

Tämän koiramme jälkeen ei meille muita lemmikkejä tule, jos sitten ei jouduta ottamaan kissaa hiirien takia.

Mä rajaisin lemmikkieläinten pidon yksinäisten vanhusten, yksinasujien tai perheissä yksinäisten lasten seuraksi, tai palveluskoiriin.

Kaikki muu on itsekästä ja turhaa.