Lempeys ja rauhallisuus ei ole hyväksi kenellekään, kertoo kasvatusasiantuntija

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m1es
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

m1es

Tunnettu jäsen
01.10.2014
24 184
8 746
113
rauhallinen
Miksi lempeydestä ja rauhallisuudesta tuli hyvän vanhemmuuden mittari? Se ei ole hyväksi kenellekään, sanoo asiantuntija.

Psykologi Weckström-Lehdon mukaan olennaisempaa kuin se, menettääkö hermonsa, on se, kuinka usein sitä tapahtuu.

”Jokaiselle vanhemmalle käy joskus niin, että kuppi menee nurin, kun on kymmenen kertaa sanonut ja ei mene perille, vaan lapsi yhä riehuu tai kiusaa toista. Jos taas huomaa, että pinna alkaa mennä pienistä asioista ja usein, on hyvä pysähtyä miettimään, kuinka itse voi ja saako riittävästi apua ja unta.”

Kun tilanne on rauhoittunut, lapselle on hyvä selittää, miksi suuttui, ja pyytää anteeksi.

”Täysin tyyni meri on luonnoton. Jos pyrkii siihen, että ikinä ei tuule eikä myrskyä, antaa lapselle mallin, että negatiiviset tunteet eivät ole sallittuja.”

Kotona pitää voida ilmaista myös suuttumusta, surua ja pettymystä. Lapsi oppii vanhempien mallista, että tunteista voi puhua, ne käsitellään, ja ne menevät ohi.

(Linkki tilaajille)
https://www.hs.fi/elama/art-2000006218290.html

Nii ja on se (siis että kun aikasi vittuilet niin toinen hermostuu) siltäkin kanttilta oleellista oppia, että vastaan taatusti tulee elämän aikana niitä jotka hermostuvat suht nopsaan.

Ärsyttämistä jatkamalla ja jatkamalla saa taatusti nokkansa poskelleen tai ainakin vinoksi ennen pitkää.

Miksi lempeydestä ja rauhallisuudesta tuli hyvän vanhemmuuden mittari? Se ei ole hyväksi kenellekään, sanoo asiantuntija.

Psykologi Weckström-Lehdon mukaan olennaisempaa kuin se, menettääkö hermonsa, on se, kuinka usein sitä tapahtuu.

”Jokaiselle vanhemmalle käy joskus niin, että kuppi menee nurin, kun on kymmenen kertaa sanonut ja ei mene perille, vaan lapsi yhä riehuu tai kiusaa toista. Jos taas huomaa, että pinna alkaa mennä pienistä asioista ja usein, on hyvä pysähtyä miettimään, kuinka itse voi ja saako riittävästi apua ja unta.”

Kun tilanne on rauhoittunut, lapselle on hyvä selittää, miksi suuttui, ja pyytää anteeksi.

”Täysin tyyni meri on luonnoton. Jos pyrkii siihen, että ikinä ei tuule eikä myrskyä, antaa lapselle mallin, että negatiiviset tunteet eivät ole sallittuja.”

Kotona pitää voida ilmaista myös suuttumusta, surua ja pettymystä. Lapsi oppii vanhempien mallista, että tunteista voi puhua, ne käsitellään, ja ne menevät ohi.

(Linkki tilaajille)
https://www.hs.fi/elama/art-2000006218290.html

No Tämä!!!! Tätä mä olen aina sanonut!
Suuttumus, kiukku ja suru ovat täysin luonnollisia ja positiivisia tunteita, jotka lapsen on jo hyvä oppia kotona. Vanhemman ei kuulu olla mikään tyynenrauhallinen robotti, jota ei hetkauta mikään.

• Tykkää
Reactions: m1es

Yhteistyössä