Lenita Airisto ja "MeToo"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Lenita Airistolta raju paljastus Savon Sanomissa: "Viihde-elämän kukko" yritti raiskata
Viihde Julkaistu 13.01.2018 18:55

Lenita Airisto Linnan juhlissa 6. joulukuuta. KIMMO BRANDT/COMPIC/All Over Press

Yrittäjä Lenita Airisto paljastaa Savon Sanomille joutuneensa kahdesti raiskauksen yrityksen kohteeksi.

Raiskausyrityksistä toinen tapahtui Suomessa.

– Oikein viihde-elämän kukko, Airisto kuvaa tekijää Savon Sanomille.

Airisto kertoo tilanteen tulleen täysin yllättäen. Hänen mukaansa raiskauksille on tyypillistä, että tekijä on entuudestaan tuttu henkilö, jonka ei voisi ikinä kuvitella syyllistyvän raiskaukseen.

– Tässäkin tapauksessa, kun tämä iso mies heittäytyi päälleni, näin vain pitkän kielen, joka tunkeutui kurkkuuni. Mutta silloin pitää osata potkaista reippaasti oikeaan kohtaan, Airisto sanoo.

Airisto, 81, ei mainitse tapahtumien ajankohtaa. Hän kertoo joutuneensa raiskausyrityksen kohteeksi myös Italiassa.

– Ministeriön erittäin korkea virkamies oli viemässä minua erääseen tilaisuuteen, mutta heittäytyikin parkkipaikalla päälleni. Samat neuvot siinäkin: kannattaa käydä kuntoklubilla, ettei tarvitse potkaista tyhjää, Airisto nauraa.

Liike-elämän moniosaaja Airisto on tyytyväinen, että Me too -kampanja on nostanut seksuaalisen häirinnän esiin. Hän myös jakaa tehokkaaksi toteamansa keinon tilanteisiin, jossa jutut alkavat muuttua epätoivotun härskeiksi.

– Nousen ylös ja sanon, että jaaha pojat, on masturboinnin aika. Minä menen tuonne toiseen huoneeseen; kutsukaa minut takaisin, kun olette lauenneet!

Airisto puhui Savon Sanomille Kuopion alueen brändiseminaarissa perjantaina.

Tuntuu että kaikkien on Pakko kertoa tuollaisia tarinoita että ihmiset tietää että on ollut haluttava joskus. En tarkoita raiskaus yrityksiä vaan ahdistelua yleensä, pyllystä puristelua, sanoja..
Tuntuu että kaikilla on tähän jotain sanottavaa ja sitten ne ketä on ahdisteltu pahasti ns. Oikeat uhrit jäävän kaiken tämän varjoon.

Miksi näissä ei ikinä kerrota nimiä? Vihjaillaan vaan.
Lenita on jo sen ikäinen emäntä, että osaa tarkastella kokonaiskuvaa. Tapahtumista lienee useampi vuosikymmen, hän on itse asiat käsitellyt, eikä varmaan halua niitä alkaa uudelleen retostelemaan ja auki repimään. Helpommalla pääsee, kun antaa olla.
Varmaan eri asia, jos raiskaus olisi onnistunut.

Kukakohan tämä "erittäin korkea-arvoinen italialainen viihde-elämän kukko" sitten mahtaakaan olla. Olisko itse Berlusconi koittanut kärkeään kastella? Hö... tiedä häntä... jos vaikka olisikin.. ja Lenitaa viedään.

Raiskausyrityksistä kertonut Lenita Airisto saa kiitosta avoimuudestaan: "Rohkeutta arvostetaan ja arvostellaan"
mTV ja ohjelmat Julkaistu 18.01.2018 21:02

Legendaarinen liikenainen Lenita Airisto, 81, avaa häneen kohdistuneiden raiskausyrityksien taustoja ja seurauksia siitä mitä tapahtui, kun hän päätti kertoa asiasta.

Liike-elämässä ja media-alalla pitkän uran tehnyt Lenita Airisto kertoo, miten lehdistölle avautuminen vuosien takaisista raiskausyrityksistä on vaikuttanut hänen elämäänsä.
81-vuotias nainen kertoo, miten hänen kimppuunsa on käyty kaksi kertaa, joista hän selvisi käyttäen voimaa.

Molemmat raiskausyritykset tapahtuivat työaikana. Toinen miehistä oli suomalainen viihdemaailman kukko, joka on jo poistunut maailmasta.

– En ole kertonut enkä kerro hänen nimeään, koska hänellä on vielä läheisiä ihmisiä elossa. En halua tätä häpeää heidän päällensä, koska yleensä miehet, jotka yrittävät raiskata naisen, eivät ole poikkeus vaan sääntö. Raiskaajat ovat raiskaajia joka päivä ja he käyvät käsiksi siihen aina joka osuu kohdalle. Näillä läheisillä on kyllä tarpeeksi tietoa, Airisto kuvailee.

Uutuusohjelmassa Lenita avaa elämänsä sisältöä katsojille.

Tuhansien tarinoiden rautarouva kertoo, miten kaltoin kohdeltujen ihmisten täytyisi kertoa avoimemmin omista kokemuksistaan.

– Jos halutaan muutosta, niin sitä ei voi delegoida muille. Sinun pitää olla tämä muutosagentti. Rohkeutta arvostetaan ja arvostellaan myös. Se on minun valinta enkä voi tehdä sitä muiden puolesta. Minä en kadu! Se ei tuo pelkästään ystäviä vaan myös selkään ampujia. Mieluummin näin, että minä puolustaudun kun, että minä alistun, nainen kertoo.

Suomen Neidoksi vuonna 1954 valittu Airisto kertoo, että on saanut paljon yhteydenottoja ja palautetta uutisen tultua julki.

Airiston mukaan puolustusvoimien politiikan ja talouselämän korkein johto on huomioinut hänet.

– Naiset lähestyivät minua ja sanoivat, että "hyvä". Sitten lähestyi eräs pääjohtaja ja sanoi: "Minulla on kolme tytärtä, kiitos!"

Lenita Airistolta raju paljastus Savon Sanomissa: "Viihde-elämän kukko" yritti raiskata
Viihde Julkaistu 13.01.2018 18:55
Lenita Airisto Linnan juhlissa 6. joulukuuta. KIMMO BRANDT/COMPIC/All Over Press

Yrittäjä Lenita Airisto paljastaa Savon Sanomille joutuneensa kahdesti raiskauksen yrityksen kohteeksi.

Raiskausyrityksistä toinen tapahtui Suomessa.

– Oikein viihde-elämän kukko, Airisto kuvaa tekijää Savon Sanomille.

Airisto kertoo tilanteen tulleen täysin yllättäen. Hänen mukaansa raiskauksille on tyypillistä, että tekijä on entuudestaan tuttu henkilö, jonka ei voisi ikinä kuvitella syyllistyvän raiskaukseen.

– Tässäkin tapauksessa, kun tämä iso mies heittäytyi päälleni, näin vain pitkän kielen, joka tunkeutui kurkkuuni. Mutta silloin pitää osata potkaista reippaasti oikeaan kohtaan, Airisto sanoo.

Airisto, 81, ei mainitse tapahtumien ajankohtaa. Hän kertoo joutuneensa raiskausyrityksen kohteeksi myös Italiassa.

– Ministeriön erittäin korkea virkamies oli viemässä minua erääseen tilaisuuteen, mutta heittäytyikin parkkipaikalla päälleni. Samat neuvot siinäkin: kannattaa käydä kuntoklubilla, ettei tarvitse potkaista tyhjää, Airisto nauraa.

Liike-elämän moniosaaja Airisto on tyytyväinen, että Me too -kampanja on nostanut seksuaalisen häirinnän esiin. Hän myös jakaa tehokkaaksi toteamansa keinon tilanteisiin, jossa jutut alkavat muuttua epätoivotun härskeiksi.

– Nousen ylös ja sanon, että jaaha pojat, on masturboinnin aika. Minä menen tuonne toiseen huoneeseen; kutsukaa minut takaisin, kun olette lauenneet!

Airisto puhui Savon Sanomille Kuopion alueen brändiseminaarissa perjantaina.
Tästä on toinenkin versio, Lenita on hyvin vahva nainen joka yleensä saa mitä tahtoo. Pertti eli tämä viihdekukko sattumoisin palvoi Riitta Väisästä yli kaiken ja sekös sai hänen ympärillään pyörivien naisten joukosta sinnikkäitä yrittäjiä tavoitellessaan Pertin huomiota. Kun tämä tapahtuma mistä nyt kirjassakin puhutaan jo nimillä on tapahtunut niin outoa on se että myös Pertti sai tapahtumasta traumoja ja kertoi siitä tilanteesta ahdistuneena. Hänen kuvaus tapahtumaketjusta on vain hieman toisenlainen. Leinita oli melko riehakkaalla päällä ja alkoi lähennellä, jonka Pertti oli yrittänyt ottaa huumorilla. Tilanteen kuitenkin eskaloitua ja Pertin torjuttua tilanne käännettiin juurikin sen kaltaiseksi teatteriksi mistä kirjassakin kerrotaan. Mikäli kyseessä on kirjan myyntikampanja niin onnistunut veto. Kunnioitan ihan kaikkia näitä naisia jotka ovat tulleet esiin mutta kehoitan miettimään että saako tämä julkaisu miettimään asioita että taisi Pertillä olla samat aikeet mielessä siinä ja siinä tilanteessa. Pertin kuoltua asian tuominen esiin tahraa pahoin hänen muistoaan mutta toki raha ratkaisee ja kirjan myyntiluvut kasvaa kohisten.

Tästä on toinenkin versio, Lenita on hyvin vahva nainen joka yleensä saa mitä tahtoo. Pertti eli tämä viihdekukko sattumoisin palvoi Riitta Väisästä yli kaiken ja sekös sai hänen ympärillään pyörivien naisten joukosta sinnikkäitä yrittäjiä tavoitellessaan Pertin huomiota. Kun tämä tapahtuma mistä nyt kirjassakin puhutaan jo nimillä on tapahtunut niin outoa on se että myös Pertti sai tapahtumasta traumoja ja kertoi siitä tilanteesta ahdistuneena. Hänen kuvaus tapahtumaketjusta on vain hieman toisenlainen. Leinita oli melko riehakkaalla päällä ja alkoi lähennellä, jonka Pertti oli yrittänyt ottaa huumorilla. Tilanteen kuitenkin eskaloitua ja Pertin torjuttua tilanne käännettiin juurikin sen kaltaiseksi teatteriksi mistä kirjassakin kerrotaan. Mikäli kyseessä on kirjan myyntikampanja niin onnistunut veto. Kunnioitan ihan kaikkia näitä naisia jotka ovat tulleet esiin mutta kehoitan miettimään että saako tämä julkaisu miettimään asioita että taisi Pertillä olla samat aikeet mielessä siinä ja siinä tilanteessa. Pertin kuoltua asian tuominen esiin tahraa pahoin hänen muistoaan mutta toki raha ratkaisee ja kirjan myyntiluvut kasvaa kohisten!.

”Pertin kuoltua asian tuominen esiin tahraa pahoin hänen muistoaan mutta toki raha ratkaisee ja kirjan myyntiluvut kasvaa kohisten!.”

Tuskin Lenita pitkän uran yrittäjänä on pienen rahan tarpeessa. En tiedä uusimman kirjan painosmäärää.
Jokainen lukija käsittää lukemansa omalla tavalla. Olen lukenut 2+ ja vauva av:n kommentteja aiheesta.
Käsittääkseni miehet ovat eniten närkästyneet paljastuksesta. Kannattaa siis katsoa peiliin miksi joskus tapahtunut kimppuun käyminen nostaa niskakarvanne pystyyn.
Ikäihmiset kirjoittavat muistelmia eikä niissä aina mairitella jo poisnukkuneita.
Ei tästä ajasta poistuminen tee ihmistä pyhimykseksi. Ihmiset tutkivat sukuaan ja sieltä paljastuu mitä ihmeellisimpiä ihmiskohtaloita. Itse yritän elää niin tylsää ja tavallista elämää etten joudu kohuotsikoihin ja jälkipolvien mielenkiinnon kohteeksi. Nykyään Google on tehnyt mahdolliseksi itsensä unohtamisen.
Konmaritan ja teen jatkuvasti ns. kuolinsiivousta. Joka hetki on oltava valmis lähtöön. Eilen sähköjunassa voin huonosti ja jo luulin, että tuliko jo lähtö. Olisihan siinä ollut muilla muistelemista. Hyvin harvoin grillimakkaraan sortuvana oli käydä kehnosti.
Lapsuuskodissani kerrottiin; että Spedellä on veli Kuopiossa autoalalla.. Speden huumori oli savolaistaustastani johtuen tuttua.
Harmi, että hänelläkin oli pimeä puolensa. Pappi piti hänelle kauniin muistopuheen hymyn maasta.
Sitten kai juotiin runsaasti kahvia kuten Lumi teki enkelin eteiseen laulussa.

”Pertin kuoltua asian tuominen esiin tahraa pahoin hänen muistoaan mutta toki raha ratkaisee ja kirjan myyntiluvut kasvaa kohisten!.”

Tuskin Lenita pitkän uran yrittäjänä on pienen rahan tarpeessa. En tiedä uusimman kirjan painosmäärää.
Jokainen lukija käsittää lukemansa omalla tavalla. Olen lukenut 2+ ja vauva av:n kommentteja aiheesta.
Käsittääkseni miehet ovat eniten närkästyneet paljastuksesta. Kannattaa siis katsoa peiliin miksi joskus tapahtunut kimppuun käyminen nostaa niskakarvanne pystyyn.
Ikäihmiset kirjoittavat muistelmia eikä niissä aina mairitella jo poisnukkuneita.
Ei tästä ajasta poistuminen tee ihmistä pyhimykseksi. Ihmiset tutkivat sukuaan ja sieltä paljastuu mitä ihmeellisimpiä ihmiskohtaloita. Itse yritän elää niin tylsää ja tavallista elämää etten joudu kohuotsikoihin ja jälkipolvien mielenkiinnon kohteeksi. Nykyään Google on tehnyt mahdolliseksi itsensä unohtamisen.
Konmaritan ja teen jatkuvasti ns. kuolinsiivousta. Joka hetki on oltava valmis lähtöön. Eilen sähköjunassa voin huonosti ja jo luulin, että tuliko jo lähtö. Olisihan siinä ollut muilla muistelemista. Hyvin harvoin grillimakkaraan sortuvana oli käydä kehnosti.
Lapsuuskodissani kerrottiin; että Spedellä on veli Kuopiossa autoalalla.. Speden huumori oli savolaistaustastani johtuen tuttua.
Harmi, että hänelläkin oli pimeä puolensa. Pappi piti hänelle kauniin muistopuheen hymyn maasta.
Sitten kai juotiin runsaasti kahvia kuten Lumi teki enkelin eteiseen laulussa.
Nykyään ostetaan äänikirjoja, sen hyvä puoli on se että mitä enemmän kirja myy sen suurempi voittomarginaali prosentuaalisesti. Suomessa vallitsee nykyää ei noitavaino vaan noitamainen vaino. Kerron eilisen keskustelun rakkaan vaimoni kanssa jonka kanssa yhteiseloa on tullut vuoden 40 vuotta. Hän on tuntenut Speden kuten minäkin. Kun tämä kohu alkoi hän luki ja kauhisteli asiaa, ei voi olla totta, ei kai Pertti ole voinut…mutta eilen, kyllä se Pertti varmaan silloin kerran oli vähän aikeissa raiskata, en vaan ymmärtänyt sitä mitä hän oikein tavoitteli…hmm kyllä kun tarkemmin miettii niin kyllä hän saattoi haluta raiskata tai ainakin lähennellä ja ahdistella! Kysyin että no ahdisteliko Pertti, vaimoni vastaa no ei mutta kyllä sillä sellaiset aikeet oli, aivan selvästi kun nyt miettii. Kysyn uudestaan että no mutta tapahtuiko mitään. Vaimoni: ei mutta olisi voinut ja sellainen irstas ilme sillä oli aina välillä.

Jotain on tapahtunut, sekin on tapahtunut että kirjojen julkaisussa on matkassa mukana kohu ja useita medialle annettuja haastatteluita. Kirjat saavat ilmaisen markkinoinnin! Ainakin on selvää että rahallinen hyöty otetaan irti tapahtumasta!

Lenita on jo sen ikäinen emäntä, että osaa tarkastella kokonaiskuvaa. Tapahtumista lienee useampi vuosikymmen, hän on itse asiat käsitellyt, eikä varmaan halua niitä alkaa uudelleen retostelemaan ja auki repimään. Helpommalla pääsee, kun antaa olla.
Varmaan eri asia, jos raiskaus olisi onnistunut.
Avautuu kuitenkin juuri sopivasti kirjan julkaisun aikoihin.

Useammassa kirjassa sama metodi, markkinointi elementti. Media kohu, haastattelut ja kirja saa huomiota !
On lukijan oma vika, jos hän retkahtaa klikkiotsikoihin. Kannattaa olla valikoiva lukija.
Moni taitava kirjoittaja ei kaipaa mediakohua. Hän antaa kirjan puhua puolestaan.
jos minä joskus julkaisisin kirjan, jättäisin vanhat miesjutut pois mielestäni.
Selasin Akateemisessa muutamia kirjoja. Avasin kirjan aukeaman italialaisesta elämästä. Sivulla kerrottiin miten nykyään nonnat eli isoäidit osallistuvat lastenlasten elämään. Lisäpyörä saattaa haluta lähteä Karibean risteilylle eikä silloin jouda auttamaan lasten hoidossa. Minulla ei ole tuota ongelmaa. En haaveile luksusjutuista.
Saan lapseltani silloin tällöin moitteita liian matalasta profiilista lifestylessäni. Viime reissulla Tokmannin Pola- housut saivat kuulla kunniansa.
Usein mietin millaista elämäni olisi, jos olisin elänyt Lenitan ohjeilla. Minua ärsyttää hänen puheessa tuota sanan liika käyttö. Jossain SF-filmissä on hahmo, joka koko ajan hokee sanoja tuotapa tuota.
Luultavasti jatkossa siirryn lukemaan runokirjoja. Avasin kirjakaupassa ranskan kielisen runokirjan sivun ja haltioiduin runon kauneudesta.
Ohut kirja ilman kuvia ja sensaatioita. Sellaisesta kirjasta saa parhaat eväät tämän maailman melskeissä.
Jokainen elämä on menestystarina. Ei Suomea tarvitse viedä maailmalle ryskeellä vaan hiljaisella ja vaatimattomalla läsnäolollaan. sellaisen kuvan haluan antaa lapsenlapsilleni Suomesta.
Luen heille satukirjoja suomen kielellä. Sitten vaihdamme sujuvasti kieltä milloin mihinkin.

Useammassa kirjassa sama metodi, markkinointi elementti. Media kohu, haastattelut ja kirja saa huomiota !
Useat Lenitan kirjat sisältävät skandaalin tai kohun, näistä tapahtumista kirjoitetaan kirjoissa joka on juurisyy sille että näistä tulee sitten TV haastatteluita ja media kirjoituksia. Toki on selvää että kirja saa näkyvyyden joka vaikuttaa kirjan myyntiin mutta selvää on sekin että näitä asioita tulee avata joka on oikea suunta. Lenita on raivannut pitkän uran aikana naisen asemaa liike-elämässä ja on todellinen sankari vientimarkkinoiden saralla. Suomi tunnetuksi teesi on ollut Lenitan keskeisin tehtävä. Värikäs elämä näkyy hänen kirjoissa jotka myy ilman kohuakin. Toki kohut tuovat kirjalle erinomaisen näkyvyyden mutta mitä sitten, niin pitääkin että näitä rohkeita askelia tekisi muutkin naiset. Lenita kannustaa ihmisiä tulemaan rohkeasti esiin ja se on vain pelkästään hyvä asia naisen aseman parantamisessa jossa Suomella on paljon tehtävää. Naisen asema on Suomessa yhä surkea niin palkkavertailussa kuin liike-elämän avainhenkilö valinnoissa. Miehet yhä ryntäävät suhteilla huippu virkoihin vaikka tarjolla olisi paljon pätevämpiä naisia tehtävään. Naista on syrjitty ja lokeroitu jo aivan liian kauan Suomessa. Naisiin kohdistuvat ahdistelut työelämässä ovat todella yleisiä ja kehoitankin kaikkia naisia olipa työnkuvasi mikä tahansa tulemaan esiin ja paljastamaan henkilöt jotka ovat ahdistelleet, painostaneet seksiin, vihjailleet seksistä tai jopa katsoneet irstaasti. Itselläni on isot rinnat ja miehet puhuvat rinnoilleni ei minulle, olenkin monesti sanonut että hei, silmäni ovat täällä ylempänä!

Useat Lenitan kirjat sisältävät skandaalin tai kohun, näistä tapahtumista kirjoitetaan kirjoissa joka on juurisyy sille että näistä tulee sitten TV haastatteluita ja media kirjoituksia. Toki on selvää että kirja saa näkyvyyden joka vaikuttaa kirjan myyntiin mutta selvää on sekin että näitä asioita tulee avata joka on oikea suunta. Lenita on raivannut pitkän uran aikana naisen asemaa liike-elämässä ja on todellinen sankari vientimarkkinoiden saralla. Suomi tunnetuksi teesi on ollut Lenitan keskeisin tehtävä. Värikäs elämä näkyy hänen kirjoissa jotka myy ilman kohuakin. Toki kohut tuovat kirjalle erinomaisen näkyvyyden mutta mitä sitten, niin pitääkin että näitä rohkeita askelia tekisi muutkin naiset. Lenita kannustaa ihmisiä tulemaan rohkeasti esiin ja se on vain pelkästään hyvä asia naisen aseman parantamisessa jossa Suomella on paljon tehtävää. Naisen asema on Suomessa yhä surkea niin palkkavertailussa kuin liike-elämän avainhenkilö valinnoissa. Miehet yhä ryntäävät suhteilla huippu virkoihin vaikka tarjolla olisi paljon pätevämpiä naisia tehtävään. Naista on syrjitty ja lokeroitu jo aivan liian kauan Suomessa. Naisiin kohdistuvat ahdistelut työelämässä ovat todella yleisiä ja kehoitankin kaikkia naisia olipa työnkuvasi mikä tahansa tulemaan esiin ja paljastamaan henkilöt jotka ovat ahdistelleet, painostaneet seksiin, vihjailleet seksistä tai jopa katsoneet irstaasti. Itselläni on isot rinnat ja miehet puhuvat rinnoilleni ei minulle, olenkin monesti sanonut että hei, silmäni ovat täällä ylempänä!
Ihan relevantti kommentti. Minun vaimoni on monesti sanonut että hänen peppu ja rinnat on huomion kohteena töissä ja välillä miettii että otetaanko hänen työtään edes vakavasti. Ei suostu säkkiin pukeutua vaan pukeutuu niin että naiselliset muodot ovat esillä mutta se ei oikeuta miehiä tuijottelemaan puhumattakaan ahdistelemaan. On hänelle jopa ehdotettu treffejä ja kerran firman juhlissa tanssin aikana on tuntenut reidessään kovettunutta elintä vaikka kyseessä oli tanssiminen ei mikään esileikki.

Yhteistyössä