Lenkkeily synnytyksen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koska aloititte?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koska aloititte?

Vieras
Eli siis kuinka pian synnytyksen jälkeen olette aloittaneet hölkkäämisen? Heti jälkitarkastuksen jälkeen? Mulla vauva nyt vähän yli 2kk ja oon alkanut pari kertaa viikossa tehdä kevyitä, reilun puolen tunnin lenkkejä, osan siis juoksen ja osan matkaa kävelen. Onkohan tästä jotain haittaa noita lantionpohjan lihaksia ajatellen? Miten teitä on neuvottu? Mä en muistanut lääkäriltä kysyä...

Ei neuvottu mitenkään, kun lantionpohjan lihakset oli oikein napakassa kunnossa synnytyksen jäljiltä. Niinkään en tuosta itse huolestunut vaan siitä, ettei maidontuotanto häiriinny. Tuntui jotenkin siltä, että pitäisi ruveta niin paljon enemmän kiinnittämään huomiota riittävään syömiseen ja juomiseen että omakin terveys säilyy, että odottelin rauhassa tuonne puolen vuoden tietämille. Ajattelisin myös, että hölkkä voi olla ihan hyväksi lantionpohjan lihaksille, kun joutuuhan siinä pitämään itseään vähän paremmin kasassa kuin lorviessa. Jännittelemään vähän niitäkin lihaksia siis. Kuvittelisin myös, ettei noin vähäinen hölkkäily ylipäätään vaikuta mihinkään negatiivisesti.

Parin kuukauden päästä olen molemmista aloitellut tuota hölkkäämistä. Sitä ennen ei ole tuntuneet paikat "kestävän" vielä juoksemista. Muistaakseni paria kuukautta suositellankin, ellen ihan väärässä ole.

Yhden äidille: Kyllä liian aikaisin aloitettu hölkkä voi olla haitallista. Kun nimenomaan ei ole lihaksia alkuunkaan pitämässä sisuskaluja paikoillaan. Esim. kohdunlaskeuman vaara kannattaa ottaa tosissaan. Ensin pitää saada "korsettia" eli lihaksia kuntoon, ennenkuin rupeaa täräyttelemään kehoaan lenkkipolulla. Mutta ap:lle sanoisin kanssa että suositus taisi olla 2-3 kk synnytyksestä, ensin muuta jumppaa ennenkuin ottaa juoksuaskelia. itse taisin odotella lähemmäs puoli vuotta, mutta en ollutkaan kovin reipas jumppaaja synnytyksen jälkeen...

Niin, tässäkin riippuu ihan jokaisen sen hetkisestä kunnosta. Toisilla palautuminen kestää pidempään kuin toisilla. Mutta varovasti kannattaa aloittaa, omaa kehoa kuunnellen.

Niin, tässäkin riippuu ihan jokaisen sen hetkisestä kunnosta. Toisilla palautuminen kestää pidempään kuin toisilla. Mutta varovasti kannattaa aloittaa, omaa kehoa kuunnellen.

Yhteistyössä