lentokoneessa taaperon kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helmi*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

helmi*

Vieras
Matkustamisesta pienten kanssa on täällä kyselty ennenkin, mutta haluaisin kuulla kokemuksia nimenomaan lentomatkoilta ja saada "viihdytysvinkkejä".

Olemme lähdössä toukokuussa etelään ja olen tässä miettinyt, että miten saada vilkas 1,5- vuotias neiti viihtymään sen 5 tuntia, minkä lento kestää (onneksi ei sen pitempään kuitenkaan). Lento lähtee aamulla ja tunnin mittaiset aamupäiväunet pitäisi saada nukuttua koneessa. Nousut ja laskut varmasti tulevat olemaan yhtä tuskaa kun pitää olla aivan paikallaan.. Sääli kanssamatkustajia!

Kertokaahan, miten teillä on lennetty:)?

Osta/lainaa matkaksi ihan uusia katselukirjoja ja ehkä lelujakin, näytä niitä taaperollesi yksi kerrallaan, kun istutte paikoillanne koneessa. Paikallaan voi myös piirtää, ainakin meidän taapero viihtyy pitkäänkin paperin ja parin eri värisen kynän kanssa. Varaa myös mukaan mieluista naposteltavaa, esim. meillä viinirypäleet ovat hitti. Laskuvaihe on korvien kannalta hankalin, tuttipullo on silloin hyvä, jos se on vielä olemassa. Paikallaan pysymisvaihe on sentään alle puoli tuntia aina kerrallaan, mutta viisi tuntia tietenkin aika pitkästi, koska ei muinakaan aikoina voi koko aikaa käytävällä ravata, sillä lentoemot ravaavat siinä yhtenään kärryjensä kanssa...

Itse olemme matkustelleet paljon siitä lähtie kun esikoinen oli vauva ja edelleen kun lapset 1, 3 ja 5 vuotta. En ole koskaan kokenut matkustamista/lentämistä ongelmallisena, joten olen kai aika huono vastaamaan...

Itse varaan lennon ajaksi erilaisia eväitä (pieniä rusinalaatikoita ja muuta "jännää" ja jonkun uuden yllättävän lelun (esim. pieni taikataulu, johon voi piirtää). Mutta ennenkaikkea olemme alusta saakka YRITTÄNEET (siis eihän se aina ole mennyt perille) opettaa lapsillemme, että tietyissä tilanteissa pitää olla rauhallinen ja istua paikoillaan (olipa se sitten lentokone tai jouukirkko).

Hyvä matkaa, hienosti se menee :)

Ai niin, nousuissa ja laskuissa ei ole yksikään lapsista koskaan valittanut korviaan, joten se on kai jollain lailla liioiteltua. Mutta sen aikana on tietysti hyvä jos lapsi syö tai juo jotain (joka ei liene ongelma jos herkkuja on mukana).

Matkustettiin meidän kohta 1 v:n kanssa 4,5 h lennot vastikään. Istuin ikkunapaikalla, niin ennen nousua ja laskun jälkeen voi katsella autoja ikkunasta. Olin varannut eturivin paikat, niin oli hyvin tilaa vähän jalotella pojalla siinä meidän edessä. Muuten istuskeli sylissä ja nukkui pari tuntia päikkäreitä kummallakin matkalla meidän sylissä. Nukahti, kun oli riittävän väsynyt. Inhottavin kokemus hänelle taisi olla turvavyössä kiinni oleminen, kun se kuitenkin on oltava nousuissa ja laskuissa. Annoin hänen myös leikkiä takanani penkillä, niin että itse istuin siinä edessä. Suosittelen sitä tilavamman paikan varaamista, nykyäänhän finnairilla pystyvät sen varaamaan sekä meno- että paluulennolle (oletan, että menette lomalennolla?).

Meidän tyttô on kohta kaksivuotias ja näin ulkosuomalaisina ollaan lennetään tytön kanssa sekä suomeen että miehen kotimaahan monta kertaa vuodessa. MeilLäkin pienet rusinalaatikot on hyvä hiljennyskeino, kun ei turvavöissä istuminen aina innosta.Tosin hiihtolomalennoilla ymmärsi, et ne täytyy pitâä kiinni ja tehtiin siitä leikki "kuuntele kuinka turvavyöt sanoo klik.." Olen matkustanut tosi paljon yksin tytön kanssa eikä ole ollut ongelmia. Varaan aina mukaan kirjoja, piirrustustavarat, pienen palapelin tai muuta vatsaavaa. Ja meidän neidin mielestä ne lentokoneen turvallisuusohjeet on ihan hitti juttu, niille jaksetaan aina nauraa. Korviin ei ole meilläkään tytöllä kokaan sattunut, sekin varman vaikuttaa kun on pienestä pitäen tottunut lentämään. en usko, et se lentäminen on oikeasti pienelle lapselle sen kummallisempaa kuin junalla matkustaminenkaan, kunhan vanhemmet ei tee siitä numeroa. Me aina nousuissa heilutetaan lähtömaalle ja se on tytön mielestä hauskaa. Ja samalla hän leikkii omalla pienellä lentokoneellaan.

Hauskaa lomamatkaa!

Olimme juuri lennolla ja 1,5-vuotias joi trippiä nousussa ja puolivuotias oli nousun ajan tissillä. 1,5-vuotias luki matkalla kirjoja isän sylissä, naposteli pikkuherkkuja ja joi trippiä. Vauva nautiskeli äidin rintaa vähän väliä. Paluumatkalla vauva nukahti rinnalle ja isomman neidin kanssa paluumatkakin taittui lukien ja napostellen ja matkatuliaisia tutkien.

Yhteistyössä