Letkujalan seisomaharjoitukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miina

Vieras
Meidän 9kk oppi tällä viikolla nousemaan tukea vasten pystyyn. Mikäs sen hienompaa, mutta kummallista on se, että pojalla ei ole tasapaino kehittynyt vielä yhtään. Istuminenkaan ei onnistu yksin, vaan heti keikahtaa kumoon. Jalatkaan ei kanna vielä tippaakaan, mutta ylös pitää vaan päästä. Käsivoimilla vetää sitten itsensä ylös sohvaa tai pinnasängyn laitaa vasten ja roikkuu niin kauan kuin käsivoimat riittää, jaloilla ei ole painoa juuri ollenkaan. Alas tullaan sellaisella rytinällä, että homma on tosi vaarallista!

Olenko nyt ymmärtänyt jotenkin väärin, että lapset yleensä osaa istua tai tuettuna seistä melko vakaasti, ennen kuin alkavat itse nousta pystyyn? Onko muilla tällaisia letkujalka kiipeilijöitä?

Homman vaarallisuus onneksi vähenee aika pian....

Meidän 6kk tyttö nousi pystyyn, eikä minkäänlaisia edellytyksiä sille ollut. Tyttö osasi istua itse ja nousta istumaan, muttei ryömiä tai kontata.

Pian kuitenkin tasapaino kehittyi ja seisominenkin parani. Oppi sittemmin pian konttaamaanja laskeutui varpailta alas. Hurjannäköistähän se oli aluksi, mutta pian oppii...

Ainakin kannattaa hommata tukevat ensikengät, tukemaan nilkkaa.

Lapsellasi ei ehkä ole vielä noi suojaheijasteet kehittyneet, mutta kyllä mä uskon, että pian.

Meillä oppi 8kk nousemaan ylös tukea vasten, mutta ei sitä ennen osannut istua. Nyt 1kk myöhemmin pysyy jo paremmin pystyssä. Istua ei vieläkään oikein malta...