Levinnyt lantio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

äiti

Aktiivinen jäsen
20.01.2004
3 643
0
36
Onko muilla synnyttäneillä lantio levinnyt? Ja kuin kauan kestää ennen kuin palautuu normaaliksi?

Itse huomaan tämän siitä, että vanhat ns. "lantiomalliset housut" ei mene kiinni... Ottaa kiinni juuri noista lonkista, siis ihan luusta, ei ole läskiä välissä :)

Eka synnytys oli sektio ja muistan että myös silloin lantio levähti vähän (en muista kuin nopeasti palautui). Mutta levähtääkö se vielä enemmän kun synnyttää alakautta?

Kokemuksia...

Mä kyllä väittäisin, vastoin edellisen vastaajan mielipidettä, että kyllä se lantio velä palautuu. Itselläni on 2 raskautta takana ja molempien jälkeen on lantio ollut leveämpi. Olen normaalisti käyttänyt 34 kokoisia housuja ja farkuissa tuumakokoa 27, raskauden jälkeen koko on ollut 38 ja 29 molemmilla kerroilla. Ekan raskauden jälkeen meni n. 2kk että vanhat housut taas mahtuivat ja nyt kuopus on 3,5kk ja vanhoissa farkuissa kuljetaan. Laihduttamisen ja painon kanssa ainakaan minulla ei tuon asian kanssa ollut mitään tekemistä. Palasin raskautta edeltäneeseen painooni alle kuukaudessa synnytyksen jälkeen ja mitään ylimääräistä minulla ei missään ollut, eli en voinut läihduttaa saadakseni vanhat housut jalkaani. Kyse oli siis pelkästään lantion muokkaantumiseta synnytystä varten, ei lihomisesta.

Synnytystavalla ei ole merkitystä, sillä elimistöhän valmistautuu synnytykseen koko raskauden ajan. Eihän kroppa voi sitä tietää, että edessä onkin sektio...<br><br>

Sillä synnytystavalla tarkoitin lähinnä sitä, että leviääkö se lantio vielä enemmän kun lapsi tulee alakautta. Eli vielä juuri syntyessään levittää lantiota enemmän... Kun taas sektiossa lapsi "otetaan" mahasta pois eikä tule kanavan kautta levittäen paikoja entisestään :/

kyllä se lantio leviää jo raskausaikana,kun se en-muista-nimeä-hormooni löysyttää nivelet lonkista (ja muuten kaikkialta muualtakin..) palautu mulla ainakin takaisin noin 6 viikossa.ihan entisiin mittoihin..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.05.2007 klo 12:44 EkaVakara kirjoitti:
mitä väliä!? me ollaan silti äitejä, joten mitä sillä on väliä jos on paksumpi kuin aikaisemmin...

t.pullamahalevveepeppuroikkurinta

Ei ainakaan tarvii uusia koko housuvarastoa, jos lantio muokkautuu entisiin mittoihin! ;)

Itse synnytin alakautta ja eka viikkojen aikana just lantiomalliset farkut ei mahtunut ollenkaan, mutta ei siinä menny kuin ehkä kuukausi niin pystyin käyttämään entisiä housuja. Kätilö-ystäväni sanoi, että kyllä lantio palautuu pikku hiljaa lähes entisiin mittoihin.

\
mitä väliä!? me ollaan silti äitejä, joten mitä sillä on väliä jos on paksumpi kuin aikaisemmin...

Aivan ihana loppulause!!! Ja kaikenlisäksi totta koko edeltävä kirjoitus :laugh:

Minulla levisi lantio ensimmäisen alatiesynnytksen jälkeen, toisen jälkeen en ole huomannut juuri eroa entiseen, puolen vuoden jälkeen synnytyksestä olen alle lähtöpainon ja kaikki vanhat housut mehtuu jo jalkaan, muutama kilo oli ylimääräistä höllyvää keskivartalossa eikä housut menneet ensin päälle.

Synnytyksestä 7,5 kk ja lantio taitaa olla vieläkin 10 cm ympärysmitaltaan suurempi kuin ennen vauvan tuloa. Mutta hyvä vaan - olinkin toivonut aina leveämpää lantiota, koska olen aika harteikas :)

\

..Juu mutta siitä huolimatta myös naisia, ja naisilla olkoon oikeus pieneen turhamaisuuteen! :) Tottakai raskaus ja lapsen saaminen saa vartalossa näkyä, mutta minusta on ihan sallittua miettiä palautuuko kroppa ja miten hyvin entisiin mittoihin..Ei se nyt ihan niinkään mene, että kun lapsen saa niin oma entinen minä lakkaa vallan olemasta. Ei ainakaan pidä mennä.

Kävin noin 5 kk synnytyksen jälkeen nikamanniksauttajalla laittamassa selän nikamia oikeaan järjestykseen. Samalla pyysin häntä tsekkaamaan lantion raskauteen/synnytykseen viitaten. Silloin minulla oli vielä suoliluut löysät eivätkä palautuneet oikelle paikoille 8sanoin että noin 1 cm väljyyttä). Niksauttaja sanoin ,että noin vuosi menee ennen kuin lantio normaali asennossa.

\

No en mä tiedä onko sillä sen suurempaa merkitystä, mutta itse en mielelläni olisi uusinut n. 15 farkun ja muiden housujen varastoa, aika kalliiksi olis tullut... Mutta saahan äitiys kropassa nökyä. Itsellä ei tosin kahden lapsen jälkeen oel näkyviä muutoksia, paino sama kuin ennen raskauksia, ei arpia tms. Täytyy siis sanoa, että ihan tippa silmässä olen kun uo linea negrakin on alkanut vaaleta ja hävitä jo lähes olemattomiin... Haikea olo siis tulee (jostain syystä?).

Mulla taas kävi päinvastoin: lantio pieneni. Kummallista. VArtalo on ihan eri mallinen kuin énnen raskautta ja synnytystä, kilo pari vähemmän kuin ennen raskautta. Kai ne luut liikkuu raskauden ja synnytyksen aikana...

Yhteistyössä