Levottomat jalatko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Inka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Inka

Vieras
Joka ilta sattuu jalkoihin ihan sairaasti... nukkuminenkin on vaikeeta. Sattuu polvista nilkkoihin asti. Jalat niin kipeät että tekis mieli melkein itkeä. Jalkojen heiluttelu ja liikkuminen auttaa jonkin verran, hieronta vähemmän... Vaiva alkoi raskautumisen jälkeen, nyt loppuvaiheessa (rv 32) on vaivannut selvästi enemmän. Mistä tämä johtuu? Onko kellään muulla kokemusta tällaisesta? Mitä tehdä? Lääkäri vaan sanoi, että "voi voi, yritä keksiä joku apu".

onko sulla pakonomanen tarve liikuttaa jalkoja?
mää en tiiä että liittyykö levottomiin jalkoihin kipu mut mulla ainaki sillee tympeesti "pakottaa" jalkoja ja niitä on pakko koko ajan liikutella jne.
magnesium tabletit voi auttaa..ite kokeilin mut mä en ainakaa oikeestaa huomannu mitään :whistle:

Mulla on diagnosoituna sairautena levottomat jalat ja siihen lääkitys. Tuota lääkettä ei vaan raskausaikana voi syödä.

Mullakaan ei ole niinkään kipua jaloissa, vaan sellaista pakotusta. Ja jalat myös sätkii niin että itse en voi sitä kontrolloida. Pienenä tyttönä (n.12-vuotiaana)kun ensimmäisiä kertoja oireilin levottomista, niin äiti kääri mut tiukasti peittojen sisään. Lämmin siis auttoi ja just tuo "paketoiminen".

Mulla on myös nyt raskausaikana levottomat kiusanneet vielä normaaliakin enemmän, jopa hereillä ollessani. Mulla auttaa se että nousen hetkeksi ylös ja kävelen hieman. Sen jälkeen takaisin sänkyyn ja uusi yritys nukahtamiseen. Välillä taas ei auta yhtikäs mikään ja silloin ei voi muuta kun sätkiä ja valvoa :(

Mulla kans ollu noita oireita. Ei muuten, mutta aina raskauksien loppuaikoina.

Ei varsinaista kipua, mutta sellainen pakotus, pakonomainen tarve liikuttaa jalkoja ja sätkiminen.
Vikat viikot aina jääny nukkuminenkin vähälle mokoman takia.

Villasukat jalassa olen nukkunut, se auttaa vähän. Sen verran että saan edes torkuttua osan yöstä.
Ei sekään hyvä ole, kun inhoan nukkua sukat jalassa, mutta mulle ollut ainoa pieni apu.

Nyt kauhulla odottelen, vielä ei ole levottomat jalat iskeneet, mutta vastahan tässä on 26 viikkoa kasassa. Sekin vaiva ehtii siis vielä :(

Minulla ilmestyy aina raskauksien aikana jalkoihin ja lonkkii ihme särkyä. Tai itseasiassa jalkoja "repii" öisin hirveästi. Ja jalat "sätkii" itsestään kun repii niin paljon. Ja tähän auttaa vain kävely pitkin kämppää keskellä yötä :(

Ja tämä vaiva häviää aina kun raskaus on ohi. Nyt kolmas raskaus menossa ja turhauttaa kun ei saa öisin nukuttua repimisen takia :headwall:

Ei mulla (tietääkseni) jalat sätki itsekseen, mutta kipuja helpottaakseni liikuttelen itse jalkojani. Välillä se tuntuu pakonomaiselta kun en keksi muutakaan keinoa kivun loppumiseen... Kipu tuntuu pakotuksena ja myös "repimisenä".

Niin ja yksi lääkäri yritti ehdottaa, että alkaisin käyttää Diapamia, jotta saisin nukutuksi. En itse kuitenkaan haluaisi alkaa käyttämään ns. mielialalääkettä jalkasärkyyn. Kai tähän vaivaan joku muukin lääke auttaa. Kai...?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja yksi lääkäri yritti ehdottaa, että alkaisin käyttää Diapamia, jotta saisin nukutuksi. En itse kuitenkaan haluaisi alkaa käyttämään ns. mielialalääkettä jalkasärkyyn. Kai tähän vaivaan joku muukin lääke auttaa. Kai...?

Se mun lääke jota siis satunnaisesti joudun syömään (kun en ole raskaana) on nimeltään Rivatril. Se on tosi vahva, vahvempi kuin Diapam ja on myös katukauppalääke. Mutta auttaa todella, otan pakon edessä puolikkaan lääkkeen ja voi ihanuus miten kaikki raajat painaa tonnin sen jälkeen.

Mutta en todellakaan ottaisi tuota enkä liioin Diapamia raskausaikana. Mun ystävä muuten suositteli jotain homeopatialääkettä vaivaan, mutta itse en ole vielä saanut aikaiseksi selvitellä tuota sen enempää. Kannattaisi varmaan käydä kysäisemässä.

Yhteistyössä