Levottomat yöt ja unissa vaikerointi/itkeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitioppilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äitioppilas

Jäsen
15.03.2008
88
0
6
Hei. Olen 3 kuukautta vanhan poikalapsen äiti, ja yömme ovat alusta saakka olleet melko levottomia.. Tällä hetkellä saan parhaimmassa tapauksessa nukuttua alkuyöstä kaksi tuntia putkeen, mutta tämän jälkeen alkaa melkoinen härdelli..

Poika ääntelee ja vääntelee, jopa itkeskelee unissaan. Pienempänä tulkitsin tämän näläksi, ja hän söikin 2 kertaa yön aikana. Nyt kun poika on jo isompi, olen ääntelyihin antanut tuttia, ja hän syökin nykyään vasta 5-7 aikaan aamulla. Tuttia pitää kuitenkin antaa montakin kertaa yössä, sillä hän ääntelehtii pahimmillaan 15 minuutin välein. Poika menee nukkumaan klo 21.30.-22.30, ja ääntely alkaa yleensä klo 1-2 välissä. Neuvolassa kehotettiin olla noteeraamatta pienempiä ääntelyitä, jotta hän oppisi itse vaipumaan takaisin uneen. Mutta kun hän ei mielestäni yleensä edes ole hereillä.. Ja ääntelyt usein yltyvät ja herättävät lopulta pojan, jollei tilanteeseen puutu.

Poika on alusta asti kärsinyt vatsaväänteistä, ja mietinkin voisivatko nämä ääntelyt liittyä näihin vatsavaivoihin. Yösyötön jälkeen poika nukkuu normaalisti max 2 tuntia, jonka jälkeen alkaa se kaikkein kovin unissa itkeminen. Tähän on auttanut vain se, että hänet nostetaan sängystä jolloin hän herää. Pian tämän jälkeen tulee kakka, ja poika on rauhallinen. Mutta hän ärtyy aamulla hyvin nopeasti, ja uskonkin ettei hän ole nukkunut riittävän pitkään aamulla. Tämä aamukakkasessio siis katkaisee yöunet.

Poika nukkuu päivisin kolmet 2-3 tunnin päiväunet. Tällöinkin hän usein herää kesken huutamalla. Kun laitan tutin suuhun, hän vaipuu nopeasti takaisin uneen. Tämäkin voisi viitata painajaisiin/vatsakipuihin. En haluaisi ottaa häntä pois päiväunilta mikäli hän ei ole nukkunut vähintään 2 tuntia, sillä hän on silloin usein ärtynyt ja väsyy paljon nopeammin. Vain harvoin hän herää päiväuniltakaan rauhallisissa merkeissä.

Tämä selostus on nyt hieman sekava, mutta vaikea asettaa ajatuksia järkevästi kun univelka painaa.. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa? Kauanko tällainen voi kestää? Olen jo aika rikki kun unet ovat niin rikkonaisia. Ja olen myös huolissani pojan unen laadusta. Pelkään, että tutin tunkeminen suuhun on väärä tapa. En kuitenkaan muutakaan siinä tilanteessa keksi, sillä pelkään pojan heräävän mikäli annan hänen jatkaa ääntelyään.

Olisi erittäin mukava kuulla muiden kokemuksia..

Meilla on 4kk tyton kanssa vahan vastaavaa.. Nukkuu yot hyvin muuten, mutta aamuyosta alkaa kanssa tollainen tuttiralli. Joskus riittaa, kun pari kertaa antaan tutin, mutta joskus 5 jalkeen ravaan antamassa sita vahan valia, kunnes tytto vasta kunnolla heraa parin kolmen tunnin paasta. Selvasti halua on nukkua, muta..

Olen kanssa miettinyt, etta mita jarkea tassa on ja vahvistanko vaan pahaa tapaa, mutta toisaalta, jos ei tuttia anna niin alkaa itku ja uni katkeaa.. Ajattelin ettei kai sita ikuisuuksia kesta ja ehka vauveli vaan tarkistaa onko ketaan paikalla :) Noh, ajattelin kertoa, etta tiedat ettet ole aina tuttishown uhri. Yritetaan parjailla!

no tuota minusta tuollainen 3kk on vielä tosi pieni vauva,mä en ikinä lähtenyt omani kanssa tuttitouhuhin,mutta tissin sai suuhun aina kun kitisi yöllä(3-7kertaa joka yö!) vauvat ovat erilaisia toiset levottomampia,ja toiset vaan nukkuu. meidän lapsukainen oli aina levoton nukkuja, ja 4kk muistan kuinka häntä jouluna kannettiin tuntikaupalla kun raukka kärsi vatsavaivoista ja tuo oli ainoa mikä rauhoitti, ja vastoin yleistä olettamusta kyllä hänestäkin ihan mallikelpoinen nukkuja kasvoi.

oletko koettanut sitä että jos sais yölläkin maitoo=tissiä/tuttelia? ja jos olet niin muuttaako se mitään? katsos kun mä oon vähän sitä mieltä että ei 3kk voi vaatia vielä että ei herää öisin/olettaa että eihän sillä voi olla nälkä ku on NIIN iso. pienihän se vielä on

mutta tiedän kuinka rankkaa on kun omat yöunet on pitkän aikaa katkonaisia(meillä oli reilusti yli vuoden) :hug:

Kiitos pikaisista vastauksista..

Natasjalle: Olen koittanut myös imettää näihin vaikerruksiin, mutta ne ovat vain lisänneet itkuja.. Poika tosiaan herää viimeistään parin tunnin päästä syötöstä vatsakipuihin (näin oletan), joista seuraa iso kakka. En tietenkään oleta, että tämänikäinen vielä pärjäisi yön yli ilman ruokaa, mutta olettaisin että mikäli hänellä on nälkä hän myös vaatisi tissiä kunnon ääneen. Annan tissiä kuitenkin heti kun tunnistan nälkäitkun/tutti ei kelpaa.. Päivisin syöntivälit ovat 3-5 tuntia, joten poika ei ole edes tottunut syömään kovin usein (syöntivälit harventuneet viime viikkoina, kun päivärtymi on vakiintunut hieman). Hän on kuitenkin kasvanut koko ajan hyvää vauhtia rintamaidolla. Nälässä en usko poikaa pitäväni, sillä hän nytkin tyytyväisenä vetelee yli kolmatta tuntia päikkäreitä, vaikka syönyt viimeksi aamulla kahdeksalta.

Poika on tosiaan käsinyt alusta asti vatsavaivoista. En kyllä syöttäisi häntä joka inahdukseen yöllä, sillä hän herää sitten vatsakipuihin pian syömisen jälkeen..

Tutin olemme ottaneet käyttöön vain päivä- ja yöunille mentäessä, sillä se on rauhoittanut poikaa.

Äitioppilas: oletko pohtinut allergian mahdollisuutta? Erityisesti jos/kun syöttö vaan lisää itkuja, voi olla jotain allergiaperäistä tuo heräily ja itkut. Jos on pelkkää nälkää, vauvan luulisi vaipuvan syötön jälkeen rauhalliseen uneen yöllä. Allergiaoireilun takia syöminen taas saattaa lisätä itkuja, kun saa lisää sitä mikä itkuja aiheuttaa...

Olen kyllä miettinyt allergiamahdollisuuttakin. Hänellä ei kuitenkaan ole mitään iho-oireita.. Yöllä hän kyllä nukahtaa usein heti (välillä ahkii täyttä mahaansa), mutta tosiaan herää sitten tunnin-parin päästä. Voisikohan allergiaoireet suolistossa sitten tulla näin viiveellä (äidinmaito kun siirtyy suolistoon hyvin pian syömisen jälkeen), onko kellään kokemuksia?

En tiiä auttaako tää yhtään tai liittyykö tää teidän tapaukseen mitenkään mutta... Meillä poika oli jotain 3 kk ku huomasin että aina kun minä söin suklaata niin alkaa itkemään 1-2 tunnin päästä syötöstä. Itkua kesti n. 20 minuuttia ja tähän ei auttanut oikein mikään. Tuti ja syli rauhoitti vähän mutta ei lopettanut itkua. Kun tajusin mistä johtuu ja lopetin suklaan syönnin kokonaan niin itkut loppu heti. Poika oli sillon täysimetyksellä. Ja siis mitään muita oireita ei pojalla ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitioppilas:
Olen kyllä miettinyt allergiamahdollisuuttakin. Hänellä ei kuitenkaan ole mitään iho-oireita.. Yöllä hän kyllä nukahtaa usein heti (välillä ahkii täyttä mahaansa), mutta tosiaan herää sitten tunnin-parin päästä. Voisikohan allergiaoireet suolistossa sitten tulla näin viiveellä (äidinmaito kun siirtyy suolistoon hyvin pian syömisen jälkeen), onko kellään kokemuksia?

On monia allergisia vauvoja ja lapsia, jotka ovat pelkästään suoli-oireilijoita. Iho-oireita ei ole kaikilla allergikoilla. Suolioireet voivat tulla hyvinkin viiveellä useiden tuntienkin jälkeen. Jotkut allergikot ovat jopa täysin tyytyväisiä päivisin mutta heräilevät ja hulinoivat sitten yöllä, jos ruokavaliossa on jotain pahista. Yöllä myös makuuasento pahentaa mahavaivoja.

Meidän pojalla on vaikea maitoallergia. Hänen oireensa olivat silent-refluksi (vatsahapot nousivat ruokatorveen) ja vatsakivut. Silloin kun hänellä oli oireet päällä, hän useinkin saattoi heti syötön jälkeen olla hetken aikaa tyytyväinen ja itkuisuus alkoi vasta myöhemmin esim. päiväunilta kesken heräten.

Nousivatko nuo vatsahapot ruokatorveen vähän syömisen jälkeen (ja mukana jo saostunutta maitoa) vai koko ajan? Poikamme on kova puklailemaan heti ruoan jälkeen ja myös tunnin päästä syömisestä tulee suusta kirkasta nestettä, jossa mukana saostunutta maitoa..

Viime viikkoina on myös hereillä olessa kuola alkanut valumaan, ainakin oletan sen olevan sylkeä..

Nyt kun aloin oikein seuraamaan poikaa, niin hän kipristelee vetämällä jalkoja kohti vatsaa.. Olen niin tottunut tähän liikkeeseen, etten ole kiinnittänyt siihen sen kummemmin huomiota (olen vain ajetellut, että vatsakipuja ovat ne kipristelyt, joiden kohdalla nousee myös puna kasvoille). Mutta voiko vauva kipristellä muutenkin kuin vatsavaivoista? Olen oikeasti niin noviisi, että kehtaan kysyä näinkin simppeliä asiaa. :)

Poika tosiaan vetelee useita pitkiä päikkäreitä vuorokaudessa, voisikohan syy olla huonolaatuinen yöuni? Nytkin oli hereillä tuossa äsken vain puolitoista tuntia ja sammahti jo pukemisvaiheessa (nukkuu päikkärit aina ulkona). Tämä 1,5 h on se normaali hereilläoloaika, josta hän vain hyvin harvoin poikkeaa koskaan.. Ihmettelen, sillä eikö kolmikuisella pitäisi nuo hereilläolojaksot jo alkaa pitenemään?

Meidän 2,5kk vanhalla pojalla on ihan samanlaisia vaivoja. Lähes aina aamuyöllä noin klo 4-5 hän alkaa unissaan vääntelehtiä ja herää pian tuskaisen oloisena itkeskelemään. Joskus jo aiemminkin yöllä. Myös päivällä on samanlaista vääntelehtimistä ja kitinää. Olen tulkinnut vaivat ilmavaivoiksi. Ollaan kokeiltu Cuplatonia ja Disflatyliä tuloksetta. Poikaa on hankala saada röyhtäisemään. Päivällä kannan häntä olkapäällä syötön jälkeen pitkän aikaa eikä aina sittenkään röyhtäisyä tule. Yöllä nostan syötön jälkeen (syö yleensä noin klo 12 ja klo 3 yöllä) olkapäälle hetkeksi mutta en ala kanniskella ja niinpä yleensä se röyhy jää tulematta ja sitten aamuyöllä kostautuu... Pitäisi kai vaan kanniskella ja yrittää metsästää röyhtäisyä siis yölläkin, mutta sitten poitsu virkistyy ja uni ei enää tule.
Itse yritän vain ajatella että kunhan pojalle tulee ikää lisää niin eiköhän se tästä helpota. Miten teillä, röyhtäiseekö vauvasi hyvin syötön jälkeen? Sehän näiden ilmavaivojen (mikäli siis siitä nyt on kyse) ehkäisyssä olisi kaiken a ja o.

Qwerko: Mielllä tuo röyhtäisy oli todellinen ongelma pienempänä, mutta nyt hän röyhtäisee jo lähes joka syötön jälkeen (ja oikein kunnolla!:)). Yösyötöllä hän on tosin sen verran veltto, että aina ei röyhyä tule. Olen kuitenkin mielestäni joskus todennut, ettei röyhtäyksen tuleminen vaikuta aamuitkuun..

Meillä kokeiltiin pienempänä myös tuota Disflatyliä, mutta en kokenut sen olevan avuksi..

Voisin kyllä kokeilla välttämisdieettiä itselleni, mutta en oikein tiedä mistä ruoka-aineesta aloittaa.. Kenties siitä maidosta näin alkuun..

Äitioppilas: meillä vatsahappoja nousi ruokatorveen oikeastaan pitkin päivää... eli ei pelkästään syötön jälkeen. Meillä näkyi toisinaan suussakin asti ihan kirkasta nestettä, joka on käsittääkseni vatsahappoja, ei siis todellakaan mitään normaalia puklua. Joskus taisi olla sitä maitoakin seassa.

Meillä oli paljon myös nieleskelyä, joka on yksi merkki vatsahappojen noususta. Lisäksi oli epämääräistä jatkuvaa tukkoisuutta, joka näkyi mm. limapalleroina nenässä. Joillakin myös runsas kuolaaminen on liittynyt refluksiin.

Meillä poika röyhtäisi ihan normaalisti syötön jälkeen, mutta valitettavasti se ei estä refluksioireilua ja suolisto-oireita:/. Toki siinä lähti ne normaalit syötössä vatsaan tulevat ilmat pois.

Ahmutar: Limapallerot.. Täällä on kyllä jatkuvasti nenässä limaa, joka kuivuu kökkäreiksi jollen kaivele niitä pois.. Valkoisia ne ovat usein väriltään - olenkin ajatellut että maitoa on mennyt nenään syödessä. Onko ei-allergisilla lapsilla usein limaa/räkää sieraimissa (siis jollei ole ollut flunssaa)?

Äitioppilas: imetysdieetti kannattaa aloittaa maidosta ja kananmunasta. Kananmuna-allergia on usein maitoallergian seuralainen. Imetystukilistan nettisivuilla on hyvät ohjeet imetysdieettiin, mm. ohjeita siitä missä kaikissa muodoissa maitoa voi löytyä piilotettuna. Toivottavasti maidon ja kananmunan välttely toisi teille avun!! Joskus lapsi voi olla jo enemmänkin allerginen ja imetysdieettiä pitää laajentaa oireettomuuden saavuttamiseen. Haasteellista onkin yrittää saada selville mistä ruoista oireet johtuvat.

Joillakin refluksi on enemmän rakenteellista, jolloin sen hoito onkin eri juttu, esim. Prepulsid-lääkitys, jopa leikkaus. Hyvä kuitenkin aloittaa selvittely allergiaepäilynä. Yllättävän usein refluksi on nimenomaan allergiaoire. Tuolla sairaudet ja allergiat -keskusteluosion puolella on monta keskusteluketjua aiheeseen liittyen, kannattaa käydä lukemassa niitäkin.

Meillä poika ei myöskään muuten röyhtäise ollenkaan yösyötössä vaan nukahtaa heti syötyään, eikä hänelle tullut siitä heräilyjä ja vatsanväänteitä. Näin oli jopa silloin allergiaoireilun aikana...

Ahmutar: Limapallerot.. Täällä on kyllä jatkuvasti nenässä limaa, joka kuivuu kökkäreiksi jollen kaivele niitä pois.. Valkoisia ne ovat usein väriltään - olenkin ajatellut että maitoa on mennyt nenään syödessä. Onko ei-allergisilla lapsilla usein limaa/räkää sieraimissa (siis jollei ole ollut flunssaa)?

Juuri tuollaisia valkoisia (todennköisesti maitoa) limapalleroita meidänkin pojan nenässä oli jatkuvasti allergiaoireilun aikana. Mäkin aina yritin niitä varoen saada pois. Meillä ne limapallerot hävisivät muutamassa päivässä, kun aloitettin apteekin erityiskorvike Neocate (meillä ei siis enää ollut tuossa vaiheessa imetystä ) eli ihan selvästi allergiasta johtuivat ne!!

MUOKS: maitoa ja vatsahappoja voi siis nousta ruokatorven lisäksi ihan nenään asti... Muutenkin allergiat aiheuttavat monesti tukkoisuutta ja nuhaisuutta.

Ahmutar: Taidanpa koettaa sitä maito/munavälttämistä sitten ihan vain asialle jotain tehdäkseni.. Hävettää myöntää: Olen ammattini puolesta hyvin tietoinen ruoka-aineallergioista, mutta äitiys (ja väsymys) on tehnyt tepposet kyvylle ajatella asiat loppuun asti. :snotty: Lisäksi olen jotenkin ajatellut, että kyllä nämä oudot yöt helpottuvat iän myötä (enkä oikeastaan ole pitänyt viin outona vääntelehtimistä, koska hän on tehnyt sitä ihan alusta saakka). Mutta nyt kun tätä on jatkunut jo näin kauan, niin pakko puuttua itse asiaan.. Eihän tässä voi mitään menettää, paitsi hetkeksi ehkä turhaan ruokavalioni peruspilarin (=maitotuotteet). :)

Kiitos paljon tiedonlähdevinkeistä!

Kirjoitit vielä tuosta jalkojen kipristelystä eli nostaa jalkoja mahan päälle. Meillä oli muuten myös tuota allergiaoireiden aikana. Erityisesti yösyötön jälkeen teki tuota hieman levottoman oloisesti unissaan ennen kuin vaipui syvempään uneen. Tämäkin hävisi kuin aloitettiin Neocate. Myöhemmin sain vahvistuksen allergologilta, että tuo levoton jalkojen nostelu masun päälle on vatsakivun (allergisen suolisto/vatsaoireen) merkki.

Ahmutar vielä: Jos saan kysyä että missä iässä aloititte Neocaten ja miksi? Alkoiko ruokavaliosi mennä liian hankalaksi toteuttaa vai oliko vauva jo vähän vanhempi?

Niin ja jalkojen nostelusta: ei voitu enää käyttää kapaloa, koska se avautui juuri jalkojen nostelun takia!

Meillä aloitettiin Neocate 6 kk iässä. Meillä oltiin korvikkeella jo silloin muutenkin, joten imetysdieetistä minulle ei ole kokemusta.

Allergista oireilua - näin jälkeenpäin katsoen - oli ollut meillä jo siis ihan pikkuvauvasta. Näiden takia käytettiin ekan kerran 1 kuukauden iässä lastenlääkärillä, tuloksetta. Epäilin itse jo silloin maitoallergiaa ja/tai refluksia ja esitin myös nuo epäilyt lääkärille, saaden täystyrmäyksen epäilyilleni. Myöhemmin käytettiin muutamalla muulla lastenlääkärillä sekä yksityisellä että julkisella puolella, myös tuloksetta. Loppujen lopuksi etsin itse netistä tietoa ja tein ns. nettidiagnoosin allergisesta refluksista ja samalla etsin tiedon allergologista, joka ymmärtää ko. oireilun päälle.

Imetysdieettauksesta vielä sen verran, että joskus tosiaankin käy niin, että se menee liian hankalaksi äidille toteuttaa ja/tai lasta ei saada oireettomaksi. Silloin paras vaihtoehto voi olla sopivan erityiskorvikkeen etsiminen. Sille saa sitten valvottujen altistusten jälkeen Kelasta korvauksia. Imetysdieettiin liittyy myös se riski, että jos äidin ruokavalio on hyvin kapea, hän syö paljon muutamia ruoka-aineita. Tällöin lisääntyy se riski että vauva allergisoituu noille ruoka-aineille rintamaidon kautta :(

Hävettää myöntää: Olen ammattini puolesta hyvin tietoinen ruoka-aineallergioista, mutta äitiys (ja väsymys) on tehnyt tepposet kyvylle ajatella asiat loppuun asti. :snotty: Lisäksi olen jotenkin ajatellut, että kyllä nämä oudot yöt helpottuvat iän myötä (enkä oikeastaan ole pitänyt viin outona vääntelehtimistä, koska hän on tehnyt sitä ihan alusta saakka).

Meillä ainakin vaikutti myös se, että lapsi on ensimmäinen, jolloin ei tiedä mikä on "normaalia" ja mikä "epänormaalia". Meillä itkuisuutta ja levottumutta oli jo laitokselta asti. Jo ensimmäisenä päivänä siellä kätilö sanoi, että meillä on "temperamenttinen vauva", mikä näkyy ensimmäisenä merkintänä myös lapsen kertomuksessa... Tuon "temperamentin" piikkiin itsekin sitten aluksi laittoi asioita. Lisäksi kun ei saanut lastenlääkäreiltäkään vastakaikua omille epäilyilleen siitä, että kaikki ei ole kunnossa, on siinä ensimmäistä vauvaansa hoitavat vanhemmat varsin vailla tukea :/

Heh, kummasti pojan temperamenttin puoli rauhoittui, kun sitten viimein saatiin allergiapuoli kuriin =)

Voisinpa suoraan suositella sinulle Tiina Tuomelaa, jolla me käydään. Hän ottaa pääosin vastaan Itiksen ja Järvenpään Pikkujätissä (lisäksi maanantaisin Mehiläisessä Kielotiellä). Hän on erinomainen lastenlääkäri ja allergologi, joka ymmärtää todella hyvin näiden refluksijuttujen päälle. Hän on muutenkin vanhempia hyvin kuuntelevaa lääkärityyppiä. Tuomela on tosi suosittu, joten ensimmäinen aika mennee noin 4-5 viikon päähän. Jos häneen päädytte tarvittessa, niin kannattaa varata nopeasti aikaa, koska ekaa vastaanottoaikaa odotellessakin menee joku tovi. Myöhemmin kontrolliaikoja voi sitten varata hyvissä ajoin eikä niitä siis tarvitse "odottaa". On hyvä olla tietoinen, että silloin kun löytyy maitoallergia, voi lapsella olla muitakin allergioita. Hyvän allergologin kanssa allergiataival on huomattavasti vähemmän kivinen kuin yksin asioiden kanssa pähkiessä.

Meillä miehen sisko nukkutti kaksi lastaan auton istuimessa(!!!) pienenä vauvana katkonaisten öiden takia, ja vauvat nukkuivat tosi hyvin. Lopettivat yöheräilyn aika pian. Lapset eivät siis panneet hanttiin nukkumispaikasta ollenkaan, eli ei harrastettu itkettämistä lainkaan. Nyt ovat 2 ja 4 vuotiaita eikä mitään väärää ''kasvua'' ole havaittavissa.

Molemmilla lapsilla oli vatsavaivaa, toisella koliikkia ja ties mitä ''menoa'' öisin. Olin itse kauhuissani tuosta epäergonomiseta nukuttamistavasta, mutta tavallaan ymmärrän jos sen ansiosta sekä lapsi että äiti nukkuivat huomattavasti paremmin yönsä. En edes loppujen lopuksi ole varma asennon epäergonomisuudesta, voihan tietyt autonstuimet olla hyvinkin mukavia ja voihan niitä laittaa eri asentoihin. Tässä pointtina oli juuri lasten puoli-istuva asento jonka avulla vatsa ei vaivannut eikä refluksit tms. Meillä poika on aina tykäännyt hirmuisesti autonistuimesta ja edelleen 8kk tykkää ja nukkuu todella pitkiäkin (4h) matkoja ilman heräämistä. Tosin meillä nukutaan istuimessa vain automatkoilla... Matkustimme kerran atlantin yli ja poika nukkui koko matkan!! Söi kerran tai kaksi mutta ei juuri oikeasti herännyt... lento kesti 8h.

Kerrataan vielä, että en hentoisi omia lapsiani laittaa istuimeen yöksi, mutta halusin vain kertoa yhden tavan koittaa parantaa öitä. Heillä se toimi hyvin. En tiedä kuink apitkiä aikoja -viikkoja vai kuukausia- tämä tapa kesti.

Yhteistyössä