lievä astma ja jääkiekko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LeijonaII
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LeijonaII

Uusi jäsen
04.01.2009
9
0
1
Poika sai diagnoosin lievä astma ja hän on 7-vuotias. Periaatteessa oireet ovat sellaiset kuin infektioastmassa, mutta hän sai tuon diagnoosin, koska on jo tuon ikäinen. Infektioiden yhteydessä on ollut hengenahdistusta, jota on pitänyt lääkitä nyt lähes vuoden ajan. Juoksutestin tulokset olivat hyvät. Se tehtiin ulkona. lääkitys saatiin kotiin vain tarvittaessa käytettäväksi. Onko muilla lapsia, jotka ovat saaneet tämän diagnoosin? Miten jatkossa on sujunut?

Poika on puhunut haluavansa pelaamaan jääkiekkoa. Paikallisiin G-junioreihin otetaan mielellään mukaan vaikka kesken kauden. Hän osaa luistella melko sujuvasti jo... Hän viihtyy ulkona ja on isokokoinen, hyväkuntoinen. Olemme menossa perheenkin kanssa taas luistelemaan jos pakkanen lauhtuisi...
Mietin vaan sitä kannattaako sellaiseen harrastukseen lähteä mukaan näin kesken kauden? Välillä hän on nimittäin tosi innokkaasti menossa sinne, mutta välillä sanoo että "toivottavasti pääsen maalivahdiksi, kun en varmasti jaksa luistella"... Ehkä me vielä mietitään mukaan lähtemistä puoli vuotta. Kertokaapa onko teillä lapsia, jotka pelaavat jääkiekkoa astmasta huolimatta?

Ei pelata kiekkoa mutta jalkapalloa..
Meillä 8v tyttö jolla häälyvä astmadiagnoosi. Käyttää symbicort mitea aina infektoiden aikaan ja koko syksyn tyttö on tarvinnut lääkitystä. Lisänä menee myös Singulair. Tyttö ottaa aina ennen treenejä avaavaa (meillä bricanyl) ja jaksaa hyvin juosta. Turnauksien aikana saattaa joutua ottamaan muutaman pelin jälkeen uuden satsin.

Mä olen sitä mieltä että liikuntaa ei saa pelätä vaan rohkeasti mukaan kokeilemaan ja tarvittaessa sitten lääkettä. Jos mukaan otetaan kesken kauden ja lapsi siihen porukkaan haluaa niin ei muuta kuin jäälle!!

Hei!Kiitos sinulle vastauksesta. Oon vähän itse vielä pihalla näistä astmalääkkeistäkin. Meilläkin tuli nuo Singulairit sitten otettavaksi kun infektio alkaa. Minustakin säännöllinen liikuntaharrastus tekee hyvää, jos lapsi sitä itse haluaa... Ei oo vaan vielä sanonut että "sinne pitää päästä"... Kai siellä harjoituksissa voi käydä tutustumassa, niin selviää vähän millaista se oikeasti on. :)

Itse en ole antanut oman astman estää harrastamista ja liikunta on hyväksi astmaatikollekin. Peruslääkitys on hyvä olla kunnossa ja tarpeen mukaan ottaa sitten avaavaa lääkettä. Itse otan yleensä ennen harjoitusta, jos tuntuu tukkoiselta tai sitten tarpeen mukaan kesken harjoituksien.

Heippa! Olin pari kuukautta sitten tosi sitkeässä flunssassa ja minun siitä huolimatta suorittaa muutto toiselle paikkakunnalle yhdessä viikonlopussa. Selitin itselleni, että minulla on niin kova stressi vaan, kun oli niin paha olo. Keuhkot olivat tosi ahtaalla, ja en ollut ennen kokenut sellaista, vaikka olenkin jo kohta kolmekymmentä! Varsinkin aamulla oli vaikea hengittää. Menin päivystykseen ja sain lääkkeitä, mutta en antibioottia (virushan se tauti oli) vaan Airomiria ja Clarinasea... Kyllä ne auttoivatkin ihan uskomattoman hyvin oireisiin ja tavallaan tiesin, että toinen on avaava ja toinen auttaa limakalvoturvotukseen. Mutta nyt vasta tajusin että nehän on astmalääkkeitä... Minun suvussa on paljon astmaa, joten ilman muuta oletin pojallekin minun suvun kautta tuon astmataipumuksen tulevan. Mutta että voiko astma tulla aikuisenakin? Ei kai... Pitäisi varmaan surffailla netissä, mutta nyt taidan surffailla peiton alle... Tämä asia tuli mieleen, koska nyt on iskenyt taas nuha ja löysin nuo limakalvoturvotukseen auttavat lääkkeet. Eipä kai haittaakaan ole jos ne käytän loppuun, kun olivat niin kalliitakin. Kai.... ?

Nyt sitten vaan pitää seurailla, tuleeko pojalle taas astmaoireita. Yleensähän flunssa käy kaikilla perheenjäsenillä. :|

Meillä on 2 vanhimmalla lapsella todettu infektioastma 8kk ja 1v3kk ikäisinä ja he pelaavat jääkiekkoa molemmat.
Astma oireilee vain infektioiden aikana, joita meillä nykyään onkin todella harvakseltaan. Itse pelaamiseen ei ole vaikuttanut mitenkään, m lääkitystä ei ole koskaan jääkiekon takia tarvinnut.
Olen myös sitä mieltä, että urheilu on astmaatikolle vain hyväksi.
Meillä vanhempi (11v) harjoittelee joka päivä itsenäisesti +4-5krt/vko kiekkotreenit, 8-vuotias harjoittelee 3-4krt/vko kiekkotreenit....eli edes vähäisestä urheilumäärästä ei puhuta.
Ehdottomasti mukaan, jos poika haluaa....aina pääsee vaihtoon huilaamaan, kun sille tuntuu....ja voihan sen lopettaakin jos aivan ylivoimaiseksi käy...

Tsemppiä =)

Yhteistyössä