Lievittikö imetyksen lopetus vauvan kutinaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Allergisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Allergisen äiti

Vieras
Hei!

Vauvani (7 kk) on allerginen munalle ja maidolle. Vauva oireilee iholla ja on myös atoopikko. Olen itse ollut välillä rankallakin imetysdieetillä, mutta se ei ole tehonnut.

Allergologi on kehoittanut lopettamaan imetyksen, koska "jotain tulee läpi".

Kysyisin, että onko imetyksen lopettaminen vähentänyt vauvan kutinaa? En haluaisi lopettaa imetystä turhaan.

Tällä hetkellä dieettaan maidon ja munan, myös viljat ovat välillä olleet pannassa. Ihan sama dieettaanko enemmän vai vähemmän, ihottumaa on silti.

Meillä ei reagoinut kutinalla, mutta ihottumalla ja kaikennäköisin vatsavaivoin. Imetysdieettiä hion 6kk ja se tulikin varsin hyväksi, mutta oireettomaksi en vauvaa saanut, vaikka dieettini oli tosi tiukka. Lisäksi vauva tuntui allergisoituvan uusille koko ajan. Vaihdoimme pitkän koeajan jälkeen kokonaan korvikkeelle ja näin jälkikäteen ajatellen tuhlasin turhaan aikaa ja näin nälkää, koska korvike sopii hyvin. Voisitko kokeilla korviketta esim. kaksi viikkoa, niin että pumppaat ahkerasti ja näet miten oireiden käy? Voit palata takaisin imetykseen, jos korvike ei helpota oireita, tosin niiden helpottumiseenhan voi mennä aikaa. Jos syyllistä ei imetysdieeteistä huolimatta löydy kannattaa vakavasti harkita korvike, jos sillä saa lapsen oirettomaksi tai edes vähäoireisemmmaksi, on se lapsen aparasta ajatellen ainoa oikea valinta.

Löpetin imetyksen kun poika oli 1v2kk. Pojan oireet vähenivät selkeästi vaikka olin ollut tosi tiukalla dietillä. Eli meillä ainakin kannatti lopetus. Nyt on helpompi kokeilla uusia ruokia kun tietää varmasti että oireet ,jos niitä tulee ovat siitä mitä poika itse syönyt.

Yhteistyössä