Meillä anoppi olisi ilmeisesti halunnut poikamme yöhoitoon alla 1-vuotiaana, mutta kun mieheni kanssa perustelimme miksi ei se ei käy, niin anoppi lopetti puheet asiasta. (vaikka meillä poika on pullolla) Anoppi oli itse jättänyt mieheni n. 1/2-vuotiaana äitinsä hoitoon pariksi yöksi, vaikka oli imetyksellä. Itse en kyllä halua jättää poikaani vielä yöksi kenellekään (nyt 7kk:ta). Kerran hän ollut minun vanhempien kanssa muutaman tunnin kun olimme ystäväni häissä. Vaikka mulla ei ole anoppia mitään vastaan, niin jätin mieluusti äitini hoitoon poikani. Onneksi häät osuivat aikaan jolloin mieheni vanhemmat olivat matkoilla, ja saatoin voivotella että harmi, ettette pääse hoitamaan poikaani.

Eikä anopille tullut paha mieli.
Oma äitini on onneksi hyvä lasten kanssa, lapset tykkäävät hänestä tosi paljon. Äitini ei lässytä, vaan osaa ottaa lapset tosissaan juuri sellaisina kuin he ovat. Ehkä tämä tulee hänen ammatistaan kun työskentelee juuri pienten lasten kanssa. Anopissa hieman ärsyttää kun hän lässyttää pojallemme, vaikka hänellä on omia lapsia enemmän kuin minun äidillä. Anopissa ja äidissäni parasta on se, että kumpikin ovat pitäneet lapsensa erossa karkeista ja mehuista n. 3 vuotiaaksi asti ja syövät terveellistä perusruokaa. Kummatkin jonkin sortin terveysintoilijoita.

Isämme ovat taas enemmän persoja herkuille, mutta minun isä on tottelevaisempi ja hänelle pystyy perustelemaan miksi pienelle lapselle ei kaikkea anneta. Mutta mua oikeasti pelottaa, että appiukko pilaa meidän ruokasääntömme pojan kanssa. Hän on sipsien ja limujen suurkuluttaja ja katsoo mua kieroon kun juon ruuan kanssa vettä, enkä juuri koskaan juo limua. Olen jopa niin erikoinen, että juon kraanavettä.

Hiilihappo vesi olisi ilmeisesti kakkos vaihtoehto limun jälkeen ja kraanavesi ennen kuulumatonta....
Kannattaisikohan teidän istua iso-vanhempien kanssa samaan pöytään ja kertoa miltä teistä tuntuu jatkuva ohjeistus ja karkkien ja muiden herkkujen väkisin antaminen. Perustelisitte oman kantanne ja kertoisitte että lasta voi hoitaa monella tavalla oikein ja te kyllä tiedätte kuinka hoidatte omaa lastanne.
Teille mummoille, jotka ovat tähän keskusteluun osallistuneet, niin luulen, että teitä ei näillä viesteillä tarkoiteta.

Suurin osa iso-vanhemmista ovat mukavia ja kuuntelevat lastenlasten vanhempien mielipiteitä. Näissä keskusteluissa iso-vanhemma yrittävät kävellä lasten vanhempien yli kasvatus asioissa. Nämä isovanhemmat suorastaan terrosiovat vanhempia. Luulen, että suurin osa isovanhemmista ei yritä estää äitiä imettämästä lasta, vaan ymmärtää, että imetys on lapselle paras ruokailu muoto, tai tule tarkistamaan kylpyveden lämpötilaa kun äiti on kylvettämässä lastaan, vaan suurin osa ymmärtää, että kyllä se äiti sen oikean lämpötilan osaa katsoa. Suurin osa iso-vanhemmista ei epäile vanhempien taitoja hoitaa jälkikasvuaan, niin kuin esimerkki tapauksissa.
En kyllä vieläkään ymmärrä miksi niitä lapsia pitää hemmotella juuri ruualla. Miksi ei voi muulla keinoin? Olemalla yhdessä, leikkimällä ja touhuamalla lasten kanssa? Miksi ihmeessä ruualla ja herkuilla?