Liikaa lapsivettä, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rilla

Vieras
Ultrassa selvisi että kohdussa on runsaasti, jopa liikaa lapsivettä. Lääkäri epäili että mulla on sokereiden kanssa ongelmia (ei pitäisi olla...) tai sitten istukka "käy ylikierroksilla" eli tuottaa liikaa lapsivettä jostain syystä.

Onko kellään käynnistetty synnytystä tämän takia? Lääkäri haluaisi käynnistää piakkoin... Ei kuulemma supistuksia kehity kun kohtu ei pysty supistelemaan liian veden takia... kai.

Tai onko muuten kokemuksia vastaavasta, miten vaikuttaa raskauteen, synnytykseen ja vauvaan?

Itse olen jo 40+ viikoilla.

Minulla on ollut molemmissa raskauksissa lapsivettä reilusti yli normaaliarvojen. Ensimmäisessä raskaudessa tuo oli kuitenkin jo siinä rv25 ja eteenpäin. Loppuraskaudesta tuo sitten vähenikin niin että mentiin yllättäin kiireelliseen sektioon rv 37 kun istukan toiminnassa vikaa ja lapsivesi liki loppu. Syinä tuolle oli istukan ongelmat ja ilm. lapsen kromosomihäiriö jollain lailla.

Toisessa raskaudessa tuo lapsivesimäärä hyppäsi yli käyrien vasta loppuvaiheessa. Varsinaista syytä ei osattu sanoa, lapsi syntyi sitten terveenä ja hyvävointisena. Sektiolla tosin tuokin.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Minulla on ollut molemmissa raskauksissa lapsivettä reilusti yli normaaliarvojen. Ensimmäisessä raskaudessa tuo oli kuitenkin jo siinä rv25 ja eteenpäin. Loppuraskaudesta tuo sitten vähenikin niin että mentiin yllättäin kiireelliseen sektioon rv 37 kun istukan toiminnassa vikaa ja lapsivesi liki loppu. Syinä tuolle oli istukan ongelmat ja ilm. lapsen kromosomihäiriö jollain lailla.

Toisessa raskaudessa tuo lapsivesimäärä hyppäsi yli käyrien vasta loppuvaiheessa. Varsinaista syytä ei osattu sanoa, lapsi syntyi sitten terveenä ja hyvävointisena. Sektiolla tosin tuokin.

Mulla oli alkuraskaudesta (ilmeisesti) ihan normaalisti lapsivettä, nyt viimeisen kuukauden (tai parin max.) aikana on veden määrä lisääntynyt kuulemma reippaasti. Eli rv 36 ekan kerran huomattiin että vettä on reippaasti. Silloin ei puhuttu mitään että se haittais. Vasta tänään lääkäri vaikutti huolestuneelta. Alan itsekin huolestua...

Alkuperäinen kirjoittaja rilla:
Alkuperäinen kirjoittaja pakkasrouva avannolla:
se on josku oire myös siijtä, että vauvalla on joku vika suolistossa

Millainen vika voi olla, osaatko sanoa?
meillä oli lapsella erittäin harvinainen suolistosairaus, sellainen kuin hirchbrungin tauti ja mulla oli erittäin runsaasti lapsivettä johtuen kuulema tosta taudista

meillä oli lapsella erittäin harvinainen suolistosairaus, sellainen kuin hirchbrungin tauti ja mulla oli erittäin runsaasti lapsivettä johtuen kuulema tosta taudista

Haluatko kertoa enemmän tuosta taudista? Miten ilmenee, miten hoidetaan jne.? Mulle ei ole kukaan koskaan maininnut ultrassa että olis löytynyt tai edes epäiltäs jotain ns. poikkeavaa.

Haluatko kertoa enemmän tuosta taudista? Miten ilmenee, miten hoidetaan jne.? Mulle ei ole kukaan koskaan maininnut ultrassa että olis löytynyt tai edes epäiltäs jotain ns. poikkeavaa.
meillä tauti selvisi vasta vauvan synnyttyä, ja sit myös kuulin, että näissä tapauksissa on paljon lapsivettä. vauvan suolistossa on hermottuminen jäänyt kesken, ja vauva ei voi kakata. synnyttyä uloste ei tullut vatsa turposi ja lorisi, vauva oksenteli ja ruoka herkesi maistumasta. tauti hoidettiin leikkauksella. 12 senttiä sairasta paksusuolta poistettiin. nyt vatsa toimii normaalisti, eikä aiheuta mitään lisähommia enää. ummetusta täytyy välttää. ettei suolisto pääse venymään. 3 ensimmäistä vuotta oli raskasta, koska koko ajan täytyi tarkkaan katsoa mit poika söi ja että vatsa varmasti toimi päivittäin. mutta tää on siis erittäin harvinainen sairaus

meillä tauti selvisi vasta vauvan synnyttyä, ja sit myös kuulin, että näissä tapauksissa on paljon lapsivettä. vauvan suolistossa on hermottuminen jäänyt kesken, ja vauva ei voi kakata. synnyttyä uloste ei tullut vatsa turposi ja lorisi, vauva oksenteli ja ruoka herkesi maistumasta. tauti hoidettiin leikkauksella. 12 senttiä sairasta paksusuolta poistettiin. nyt vatsa toimii normaalisti, eikä aiheuta mitään lisähommia enää. ummetusta täytyy välttää. ettei suolisto pääse venymään. 3 ensimmäistä vuotta oli raskasta, koska koko ajan täytyi tarkkaan katsoa mit poika söi ja että vatsa varmasti toimi päivittäin. mutta tää on siis erittäin harvinainen sairaus

Kiitos vastauksesta!
Ei tässä auta kuin toivoa että kaikki on kunnossa. Itse asiassa just soittelin äidilleni ja hän kertoi että kaikissa kolmessa raskaudessa oli hänellä itselläänkin aika runsaasti lapsivettä, joten olisko periytyvää.

Kiitos vastauksesta!
Ei tässä auta kuin toivoa että kaikki on kunnossa. Itse asiassa just soittelin äidilleni ja hän kertoi että kaikissa kolmessa raskaudessa oli hänellä itselläänkin aika runsaasti lapsivettä, joten olisko periytyvää.
on kuulema periytyvääkin.

Mulla oli poikaa odottaessa lapsivettä runsaasti yli normaalin ( tais loppu aikana vasta tulla ) . Jouduin sitten käymään tiuhempaan ultrassa, halusivat ultrata vauvan munuaiset ja virtsatiet, kun monesti siellä jotain häikkää jos vettä runsaasti, näin ainakin mulle selittivät. Mitään ei onneks löytynyt ja ihan terve poika syntyi.

ps. kyllä hymyilytti sitten synnytyksessä, kun oli aika nokkava kätilö ja lääkäri pyys kätilöä tuomaan kolme laaria kun kalvot puhkastaan, lekuri ties minkä verran sitä vettä siellä oli. Kätilö rähjäs sille lääkärille että aina ennenkin on yks laari riittäny, ja lääkäri rauhallisesti vaan totes että tuo nyt vaan kolme.. ja kyllä sitä vettä sit tulikin, ei kätilö enää mutissu mitään..