Liikaa lapsivettä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja J-t harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

J-t harmaana

Vieras
Olin toissapäivänä neuvolalääkärissä ja lääkärin mielestä mulla ois lapsivettä liikaa. Ei saanut kohdunpohjaa tuntumaan ja vatsa muutenkin kova ja pinkeä. Lähetteen sain äitipolille ultraan, mutta ei oo aika vielä tullut. Voi olla väärä hälytys, mutta silti pisti miettimään. Mitä sitten tapahtuu, jos lapsivettä on liikaa? Ilmeisesti voi olla merkki vauvan kehityshäiriöstä, mutta kuukausi sitte rakenneultrassa kaikki oli ok.

Onkos täällä vastaavia kokemuksia ja miten kävi?

Älä etukäteen huoli, oliko tuttu/kokenut lääkäri. Jos ei niin älä stressaa itseäsi. Olen itse ollut reilut 10v.ä.neuvolan terkkana ja nähnyt jos mitäkin lääkäreitä joilla ei ole mitään näppituntumaa sikiön ulkotutkimukseen. Kokemuksestakin voin kertoa että itselläni oli molemmissa raskauksissa maha niin valtava ja pinkeä että iho oli revennyt ihan sellaisilla veriläiskille eikä lapsivettä ollut yhtään liikaa. Tietty hyvä että varmistavat ultralla, sitä ennen älä murehdi turhia.

Mulla kävi myös tuo mun terkkari tunnustelemassa, oli mulla myös edellisessä raskaudessa. Hänkään ei saanut tuntumaan kohdunpohjaa ja oli lääkärin kanssa samoilla linjoilla.... Tää on varmaan psykologistakin jo, mutta oma olokin on sellanen ahdistunut, hankala hengittää ja maha on koko ajan kova ja hankalan tuntunen.

Mulla kävi myös tuo mun terkkari tunnustelemassa, oli mulla myös edellisessä raskaudessa. Hänkään ei saanut tuntumaan kohdunpohjaa ja oli lääkärin kanssa samoilla linjoilla.... Tää on varmaan psykologistakin jo, mutta oma olokin on sellanen ahdistunut, hankala hengittää ja maha on koko ajan kova ja hankalan tuntunen.

Itselläni oli ihan vastaava olo molemmissa raskauksissa. Välillä tuli ihan sellainen paniikkikohtaus kun tuntui ettei henkeä saa. Tottakai terkka on samoilla linjoilla kuin lääkäri, eihän "vain" terkkari saa hyppiä lääkärin mielipiteen päälle. Ja toki kun mietit asiaa kokoajan niin aivan varmasti kaikki oireet täsmäävät. Voisin kertoa monta esimerkkiä joissa lääkäri on väittänyt muuta kuin itse olin mieltä mutten uskaltanut sanoa sitä kun onhan lääkäri aina lääkäri.. Ja oikeassa olin kys. tapauksissa, ultrat paljastivat. Että näin. Oikeasti, älä nyt huolehdi ennen ultraa. Ja jos sinulle on se ultra luvattu niin kysy itse aktiivisesti aikaa sinne ja voithan kertoa terkkarillesi kuitenkin tuntemuksistasi, jolloin varmaan aika äkkiä pääset ultraan. Parempihan se aina on varmistaa, mutta tarkoitukseni on vain lohduttaa sinua että aina lääkäri ei vättämättä ole oikeassa. Ultra sen sitten kertoopi.

Mulla epäiltiin kuopuksen kanssa tuota liikaa lapsivettä, kun vatsa oli niin valtava. Vaan kaikki ihan normaalia.
Mutta edeltävässä raskaudessa kukaan ei epäillyt mitään, kaikki piti olla ihan normien mukaan, vaan vauva olikin 4600g, istukka tuplasti isompi kuin pitäisi, napanuora yli tuplasti normaalin ja vettä 4-5 litraa. Mutta täysin terve vauva hänkin oli, syy jäi arvoitukseksi :)

Mulla oli ekassa raskaudessa lapsivettä liikaa, mutta lapsessa ei ole mitään vikaa eikä ollutkaan sikiöaikana. Terkka sano että voi johtua ihan siitä ettei oma keho jotenkin haihduttanut sitä vettä pois. Kävin kanssa äippäpolilla ultrassa ja todettiin lapsivettä liikaa mutta kaikki oli kunnossa siitä huolimatta.

Mietin täällä, että eikös sen luulis näkyvän painossakin, jos lapsivettä ois paljon? Itelle on tullut nyt kolmisen kiloa painoa, menossa rv 26+4. Ja liikkeet tuntuu tosi napakasti, vaikka jos vettä ois paljon, niiden kai pitäis vaimentua.... No pianhan tää selviää. Voisin huomenna äitipolille soitella, ellei posti tuo sitte sitä aikaa jo huomenna.

Olin vuosia sitten odottavien osastolla muutaman viikon. Tapasin siellä yhden kaksosia odottavan äidin, joka kävi kaksi kertaa päiväseltään osastolla siksi, että liikaa lapsivettä punkteerattiin pois. Toisen kerran päätteeksi tai kolmannella kerralla synnytys lähti käyntiin viikolla 20 ja hyvin vähän päälle. Nainen lähti kovalla vauhdilla synnytyssaliin viereisestä sängystä. Muutaman päivän päästä häntä ei ollut synnyttäneiden osastolla eikä lapsia vastasyntyneiden teholla (me 'asuimme' siellä muutaman viikon).

Yhteistyössä