Liikaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja D-vitaiinia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

D-vitaiinia

Vieras
..ja raskaus puolivälissä!! Eli suositeltu annos olis raskaana oleville 10miljoonasosa??gramma.(en saa sellasta hienoa m-kirjainta, tarkistakaa vitamiinipurkin kyljestä). Olen saanut raskauden alusta päivittäin15 kyseistä grammaa. Huomasin äskön et e-epa kapselit sisältää sen 5 ja multitabs 2+ yhteensä 10, kun kaksi tablettia päivittäin niitä otan.
Onko huoleni turhaa?! Nyt kannattaa varmaan jättää e-epat pois.
Onko teillä kokemusta e-epa kapseleista? Syöttekö niitä raskauden aikana?
Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Esikoisen kanssa otin asiasta selvää neuvolasta ja sanoivat, että d-vitamiini ei varastoidu, joten ei haittaa vaikka saisikin liikaa:) Ja parempi liikaa kuin liian vähän...(Kun siis lapsillehan annettaan niitä tippoja 3-vuotiaaksi)

Meidän neuvolassa käskettiin heti alkuunsa lopettaa monivitamiinit ja vitaminoidut elintarvikkeet ym. juuri tällaisten päällekkäisannostusten välttämiseksi. Itse vedän rautaa ja kalkkia, jossa mukana D-vitamiinilisä. Loput hoituu sitten monipuolisella sapuskalla.

minulle neuvolassa sanottiin että tuo multi tabs 2+ riittää kaikkeen, sen lisäksi ei saisi syödä muita vitamiini valmisteita. Tietty jos rautaa tarvii jostain syystä enemmän niin silloin sitä.

joo, no samasta asiasta minunkin piti kysymäni. Syön multivita special 2 + yleensä 2 kpl päivässä ja neuvolassa kehotettiin ottamaan joko devitolia tai jekovittia nyt lokakuusta lähtien. Eipä neuvolantädillä tullut kysyneeksi käytänkö ennestään mitään vitamiinivalmistetta. Siis tyhmä kysymys, mutta tarviiko minun enää noiden special 2+ lisäksi syödä mitään d-vitamiinitippoja???

Juup, eli minulta terkkari kysyi olenko käyttänyt mitään vitamiinivalmisteita, jos en niin silloin pitäisi d-vitamiini aloittaa mutta kun kerroin käyttäväni multi tabs 2+:saa niin täti sanoi että EI sitten muita yhtäaikaa sen kanssa.

Hei,

Minultakaan ei kyselty mitään jo syömistäni vitamiinivalmisteista vaan määrättiin suoraan 10mikrog D-vitamiinia päivässä talviaikaan. Aikasemmin jo kehotettiin syömään 100mg rautaa. Nyt syön 5 mikrog D-vitamiinia ja yhden multitabs 2+:n (toiset 5 mikrog D:tä) aamulla ja tuon määrätyn rauta-annoksen illalla.

Lisäksi olen koittanut syödä rasvasia kaloja ja hyviä kasviöljyjä rasvaliukoisten vitamiinien takia. Käsittääkseni nimenomaan aurinko ja ravinto ovat näiden parhaita lähteitä, koska ravintoaineet eivät imedy kovin hyvin tabuista elimistöön. Ainakin raudan kanssa saa olla tarkkana ja vältellä maitotuotteita yms.

Voikun kun järjestyisi päivittäinen talviauringonpaiste :)

Otin päivittäin yhden multi tabs special 2+ tabletin ja yhden foliren tabletin( foolihappo).
Eli sain foolihappoa sen 500 mcg/päivä, kun en kahta multia viitsinyt ottaa, kun muuten söin aikas terveellisesti.
Nyt sitten oon ottanut 2 noita multi tabs special 2+:aa/pvä ja jättänyt tuon folirenin pois, että saisin tarpeeksi tuota d-vitamiinia.
Onkohan tuosta ollut haittaa, kun olen tuota folirenia ottanut tuon multi tabsin lisäksi???

No, ei kannata liikaa tietenkään mättää vitamiinipillereitä, mutta ei tuosta D-vitamiiniannoksesta varmasti vielä huolissaan tarvitse olla. Ystäväni on nimittäin farmaseutti ja kun mietin lisä-D:n ottamista Multitabs 2+:n päälle, niin hän sanoi, että Suomessa nuo D-vitamiinin VÄHIMMÄISsaantisuositukset ovat maailmanlaajuisesti verraten tosi alhaiset. Eli muualla suositellaan vähimmäismääräksi selvästi isompia D-vitamiiniannoksia kuin tuo Suomen annoskoko. Eikä D-vitamiini ole ainakaan tämänhetkisten tietojen perusteella mikään A-vitamiini eli siinä ei tiettävästi ole liika-annoksen riski kovinkaan matalalla. Siis vähimmäissaantisuositushan on vähimmäissaantisuositus ja vitamiinia pitäisi saada VÄHINTÄÄN sen verran. Joissain vitamiineissa, kuten A:ssa, on kuitenkin tiedossa myös annoksen yläraja, jolla haitat alkavat ylittää hyödyt.

Peräänkuuluttaisin siis maalaisjärjen käyttöä. Ainakaan jälkikäteen noita annoksia ei kannata pelätä tai kauhistella, luultavasti ei ole mitään haittaa, vaikka jatkaisit noin jatkossakin (minäkin käytin noin, mutta en varmaan muutenkaan ole mikään malliesimerkki). Luulisin, että hyvien kalaöljyjen saanti on äidille ja vauvalle oleellisempaa kuin D-vitamiinin vähimmäissuosituksen pieni ylitys, mutta tämä on vain maallikon arvaus. Tietysti sitten, jos käyttää kahta D-vitamiinivalmistetta ja paljon D-vitaminoituja elintarvikkeita yms, kannattaa varmaan jo alkaa miettiä kokonaisannoksia.

kiitos sulle ""mie"" ja kaikille muillekin vastauksista! Kiva kuulla ihan farmaseutinkin tietoa. Täytyy ottaa vielä asia puheeksi ens viikolla neuvolassa. Mut nyt voin ottaa jo rauhallisemmin...

Minulla on kyllä vaikeuksia tajuta ihmisiä, jotka ehdoin tahdoin jopa raskausaikana mättävät itseensä teollisesti valmistettuja vitamiinilisiä sun muita. Niitä ei edelleenkään ole tutkittu tarpeeksi, että voisiin aukottomasti sanoa onko niistä enemmän hyötyä vai haittaa. Terveellisestä ruokavaliosta saa kyllä kaiken tarvittavan, eli onko parempi syödä eineksiä ja vetää pillerit suoraan purkista, vai syödä monipuolisesti?

Minä keskustelin neuvolassa mm. ruokavaliostani, ja neuvolan terkka sanoi että ehdottomasti paras tapa saada kaikki tarvittavat vitamiinit on juuri monipuolinen ravinto. D-vitamiini voi olla ongelmallinen juuri näin talviaikaan, mutta kaikkea muuta 'ylimääräistä nappia' tulee välttää.

Yhteistyössä