Liikelaskennasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tökkijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tökkijä

Vieras
Saako liikelaskentaa tehdessä tökkiä varovasti mahaa? Vai pitääkö ne liikkeet tulla spontaanisti? Ja jos pitää tulla spontaanisti, niin saako siinä tunnin aikana liikkuakaan (kääntää kylkeä, käydä vessassa...), koska ainakin mulla oma liikkuminen yleensä herättää vauvan tai muuten vaan pistää liikettä. Esim. yöllä vauva herää, jos kovasti myllään ja käännän kylkeä, mutta hiljenee sitten, kun olen aikani ollut paikoillani.

Siksi kyselen, että yleensä liikkeitä on tullut ihan mukavasti, yleensä ei tarvi edes laskea, kun vauva myllää niin kovasti, ja silloinkin, kun on hiljaista ja alan laskea, se kymmenen liikettä tulee yleensä vartissa. Mutta toisaalta en kyllä laskiessa aina makaa vasemmalla kyljellä, vaan välillä lasken niitä liikkeitä ihan arkipuuhissa tai sohvalla istuessa.

Tänään on ollut vähän tavallista hiljaisempaa (liikkuu toki kuitenkin, ja aamulla olin neuvolassakin, sydänäänet ja kaikki ok), ja rupesin sitten laskeskelemaan liikkeitä. Kun kävin sohvalle, niin mylläsi ensin vähän aikaa, mutta sitten rauhoittui, eikä liikkunut kuin tökkimällä. Eli kymmenen liikettä saan kyllä kasaan, mutta vaatii tökkimistä.

Täytyy nyt vielä uudestaan kokeilla, vielä en osaa huolestua, mutta siis ihan näitä periaatteitä kyselen. rv 39+4

No juuri tänään terkkari korosti, että näillä viikoilla niitä liikkeitä pitää laskea, ja jos ei tule tarpeeksi, niin soittaa sairaalaan. Eli mielestäni en kauheasti vauhkoa. Ja hiljaista on ollut kaiken päivää, silloin tällöin vähän liikehdintää. Muistelen lukeneeni, että sikiöt nukkuu vain 20-40 minuuttia kerrallaan, joten kyllä tässä nyt tuntien kuluessa pitäisi enemmän liikkeitä tuntua.

Eikä tässä nyt järin kipeästi ole tarkoitus vauvaa tökkiä, vaan lähinnä tunnustella, että ollaanko siellä kunnossa. Paljon kovempaa neuvolassa runnotaan :)

Olen miettinyt samaa, että pitäisikö liikkeet tulla sponttaanisti mielummin? Olen aina hiljaa taputellut kun olen alkanut laskemaan liikkeitä. Osa sitten tulee spontaanisti ja osa ei. Tosin näihinkin vaikuttaa varmasti istukan sijainti. minulla edessä vaimentamassa liikkeitä. Liikkeiden laskenta hyvä aloittaa n. 30 vk:n tietämillä. Ja kun terkkarikin sanoi ympäri pyöreästi, että VOIT hiljaa taputella masua laskiessa liikkeitä. Eli olisi kiva tietää taputtaako moni laskiessaan? En siis tarkoita mitään jatkuvaa rummutusta, mutta välillä tapahtuvaa herättelyä, avitusta ;) Nyt loppua kohden välillä kaveri kyllä jyllää kovaakin ja yli 10 liikettä tunnissa...

Kokeilin uudestaan, ja vaikka liikkeet on vaisumpia kuin normaalisti, sain 10 kasaan 20 minuutissa. Mutta en kyllä sen paremmin paikallani maaten kuin tökkienkään, vaan heiluin ja vaihdoin asentoa. Aina tällaisen herättelyn jälkeen tuli muutama liike, sitten taas hiljaista. Eli tosiaan pitäisi tietää, että pitääkö ne liikkeet tulla ilman että äiti liikkuu.

No, ehkä seurailen huomenna, ja jos edelleen on vähän vaisua, niin soittelen viimeistään perjantaina neuvolaan. Senkin takia ehkä vähän huolestuttaa, kun kaaduin tänään liukkaalla. Mahaa en kyllä täräyttänyt yhtään, mutta silti. No, kohta lähdetään autoilemaan, se monasti laittaa vauvan potkimaan, katsotaan, miten nyt.

Luin jostain myös, että vähän ennen synnytyksen käynnistymistä vauvan liikkeet rauhoittuisi. En tiedä, pitääkö paikkansa, mutta täytyy pitää peukkuja, että siitä olisi kyse :)

Yhteistyössä