Liikenneympyrässä ajo. Huom! sisältää säännöt :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Manskumamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Manskumamma

Aktiivinen jäsen
19.08.2005
1 025
0
36
Kertokaas mulle mikä siihen liikenneympyrään ajossa on niin vaikeaa? Liikennesäännöt, kun on niin että se joka liikenneympyrässä jo ajaa niin ei oikealta tuleva voi vaan ajaa eteen ympyrään.
Siis jestas, vaikka koska ajetaan liikenneympyrään niin joku tollo tulee ja kiilaa oikealta meidän eteen.
Mä oon jo miehelle sanonu, että kohta otetaan toinen reitti käyttöön, ettei joku tuu ja aja päälle. Eilen viimeksi, joku taksikuski päästeli eteen lujaa, vaikka näki meidän jo ajavan ympyrässä, oikein katsoi meitäpäin ja kiilas röyhkeästi eteen..

Ja meillä, kun tämä on tapahtunu useasti niin oon pistäny merkille, että kaaharit liikenneympyrässä on noin 40-50v miehiä.
Eikö tuon ikäisille (jo paljon ajaneille) pitäs olla liikennesäännöt selvät??
ärsyttävää :kieh:

Et satu Porissa asumaan ;) Oon huomannut ihan saman. Toinen ääripää täällä meilläpäin on se, että pysähdytään keskelle ympyrää päästämään niitä oikealta tulijoita sinne ympyrään |O

Viidenkympin villitys lähenemässä jollon pitää todistaa itelleen et alla on auto joka kulkee lujaa (vertaa pikkupoikien autoleikit) ja et kaikki nuoret naiset kuolaa just sen perään... :headwall: Ja naisen ohihan on AINA mentävä vaik vauhti ois naisella reilusti yli sallitunkin... sen jälkeen se kiire loppuukin ja jäädään eteen hidastelemaan.
Joo, myönnetään... pistäny muutamaan kertaan vihaks just edellä mainitun tyyliset äijät.

On niitäkin, jotka eivät millään uskalla mennä sinne ympyrään. Vaikka olis kuinka pitkä väli ja hitaasti ajavia autoja, odotellaan vaan siinä renalla... Sitten jono vaan kasvaa takana....

Alkuperäinen kirjoittaja Kaktus:
On niitäkin, jotka eivät millään uskalla mennä sinne ympyrään. Vaikka olis kuinka pitkä väli ja hitaasti ajavia autoja, odotellaan vaan siinä renalla... Sitten jono vaan kasvaa takana....

Näihinki törmätty... aika hauskoja tapauksia...

Juu toi vilkun käyttö on kans toinen. Unohtui tosta valituksesta.
joku iso kyltti ympyrän keskelle vois olla paikallaan, jossa kerrottais lyhkäsesti ympyrän säännöt. :D Näin vois säästyä monilta peltikolhulta.

Alkuperäinen kirjoittaja manskumamma:
Juu toi vilkun käyttö on kans toinen. Unohtui tosta valituksesta.
joku iso kyltti ympyrän keskelle vois olla paikallaan, jossa kerrottais lyhkäsesti ympyrän säännöt. :D

Meillä Porissa on ennen ympyrää kyltti "muista vilkku" ja heti ympyrän jälkeen "muistitko vilkuttaa" =) Ei näytä tuokaan silti kaikkia auttavat.

Jos tarkkoja ollaan, niin suurin osa on kiertoliittymiä, ei liikenneympyröitä. Liikenneympyrässä on useampi kaista, eikös se niin mennyt? Mutta tuo vilkun käyttö ottaa minuakin päähän. Lahdessa Launeen markettien takana on kaksi kiertoliittymää, joissa liikenne sujuisi paremmin, jos vain tajuttaisiin sitä vilkkua käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja MissyMom:
Jep, ja sit on ympyrä tukossa, ku kaikki pysähtyy kertaamaan... :laugh:
Niin joo kun niitä kertaajia todellakin tien päällä riittää liikaa.. no jonnekin muualle sit niitä kylttejä. tai sit noi 40-50v kertaamaan pariksi tunniksi liikennesääntöjä autokoululle.. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Koo:
Jos tarkkoja ollaan, niin suurin osa on kiertoliittymiä, ei liikenneympyröitä. Liikenneympyrässä on useampi kaista, eikös se niin mennyt? Mutta tuo vilkun käyttö ottaa minuakin päähän. Lahdessa Launeen markettien takana on kaksi kiertoliittymää, joissa liikenne sujuisi paremmin, jos vain tajuttaisiin sitä vilkkua käyttää.

Jos ei ole liikenneympyrän merkkiä, on kiertoliittymä. Porissa on poistettu lähes kaikki, ellei kaikki kiertoliittymät just noiden sekoilujen vuoksi, kun vilkutetaan miten sattuu.

Liikenneympyrät on SE juttu, joka saa mun sapen kiehumaan liikenteessä. Törtöt ei tajua, milloin pitää vilkuttaa ja kumpaa vilkkua, kiilaavat eteen ja ovat muutenkin vaarallisia kaahoja. Nuo vanhemmat miehet oon minäkin pannut merkille. Eivät varmaan siksi osaa liikenneympyräsääntöjä (tai mitään muitakaan sääntöjä, iso ego?) kun ei ympyröitä kai vielä 20 vuotta sitten juuri ollut. Nythän niitä on joka kulmalla. Pitäisi laittaa ihmiset uudelleen autokouluun... :kieh:

Niin no, kai sitä vilkkua voisi käyttää ihan normaaleissakin risteyksissä. Tai sitten on vilkku kääntyvissä pyörissä - mitä hyötyä niistä silloin enää on??

*repii hiuksiaan* :headwall: :D

Liikenneympyrässä ajon selkeät liikennesäännöt on tässä yhteydessä syytä kerrata:

- Liikenneympyrään tuleva väistää liittymässä ajavaa ja suojatietä käyttävää kevyttä liikennettä.

- Ympyrään tullaan yksi kerrallaan. Vaikka kiertotila on melko leveä ajoneuvoyhdistelmien vuoksi, ympyrässä ajetaan yksi rinnakkain, ellei erikseen ole toisin liikennemerkein osoitettu.

- Liikenneympyrään tullessa ei tarvitse käyttää vilkkua

- Liikenneympyrästä poistuja käyttää hyvissä ajoin aina vilkkua, sillä poistuja on aina oikealle kääntyvä.

- Liikenneympyrässä ajetaan rauhallisesti.

- Ympyrästä poistujan tulee tarkkailla ja väistää suojatiellä kulkevia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä

tässä vähän kertausta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liikenneympyrässä ajon selkeät liikennesäännöt on tässä yhteydessä syytä kerrata:

- Liikenneympyrään tuleva väistää liittymässä ajavaa ja suojatietä käyttävää kevyttä liikennettä.

- Ympyrään tullaan yksi kerrallaan. Vaikka kiertotila on melko leveä ajoneuvoyhdistelmien vuoksi, ympyrässä ajetaan yksi rinnakkain, ellei erikseen ole toisin liikennemerkein osoitettu.

- Liikenneympyrään tullessa ei tarvitse käyttää vilkkua

- Liikenneympyrästä poistuja käyttää hyvissä ajoin aina vilkkua, sillä poistuja on aina oikealle kääntyvä.

- Liikenneympyrässä ajetaan rauhallisesti.

- Ympyrästä poistujan tulee tarkkailla ja väistää suojatiellä kulkevia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä

tässä vähän kertausta ;)

:attn: Hyvä! Juuri näin!! :D
Laitoin säännöistä vinkin otsikkoon, saa halukkaat kerrata..

Alkuperäinen kirjoittaja nirppurotta:
Alkuperäinen kirjoittaja Koo:

Jos ei ole liikenneympyrän merkkiä, on kiertoliittymä. Porissa on poistettu lähes kaikki, ellei kaikki kiertoliittymät just noiden sekoilujen vuoksi, kun vilkutetaan miten sattuu.

kaikki on liikenneympyröitä. Tieliikennelaki ei tunne käsitettä kiertoliittymä, vaan kaikki on liikenneympyröitä, olipa monta kaistaa tai muuten keskenään erilaisia.
Tässä vielä pikku pätkä asiasta kopioituna Poliisin nettisivulta:

Liikenneympyrä / kiertoliittymä
Liikkuva poliisi 19.10.2006 08:48

Halkaisijaltaan pienistä liikenneympyröistä käytetään usein nimitystä kiertoliittymä. Laki tuntee kuitenkin vain liikenneympyrän. Nämä ovat turvallisia, koska liikenne kulkee samaan suuntaan hiljaisella nopeudella ja liittymistä voidaan siirtyä ympyrään ns. vetoketjuperiaatteella.

Mua hämää ne pienen pienet tasoristeyksiin tehdy ympyrät. Paikoissa joissa harvoin ajaa saattaapi tulla yllätyksenä pienen pieni ympyrä.

Esim. aikoinaan ajelin Sodankylässä ja kun aiemmin oli risteys, niin minäpä käännyin oikealle katsomatta tuleeko autoja :whistle: ja siihenhän minä kiilasin ympyrää ajavan auton eteen :ashamed: Toki onhan ympyrät liikennemerkeillä varustettuja, mutta vanhasta tottumuksesta menin ja kun välillä sitä tulee seurailtua muutakin kuin liikennetta :ashamed:

Joo just tänään meinasin saada auton kylkeeni kun ämmä sieltä tuli oikealta mut mä olin jo ympyrässä sisällä.. ei edes tajunnut vaan mulkaisi mua vaan vihaisesti..
Kyllä ketuttaa tosiaan kun ei osata ajaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
ja jotku ei ymmärrä sitä että siinä vilkutetaan KUN POISTUTAAN YMPYRÄSTÄ! :laugh:
aina niin naurattaa kun joku ajaa ympyrään vilkku vasemmalle :whistle:

Tätä mä kans aina manaan :kieh: On tosiaan vaikeeta pökätä vilkku oikeelle ku poistuu ympyrästä *kihisee raivosta* :kieh:

Yhteistyössä