Liikunta loppuraskaudesta ja synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rv 31+3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rv 31+3

Vieras
Miten pitkään olette jaksaneet käydä kuntosalilla ja/tai jumpassa loppuraskaudesta? Entä miten pian synnytyksen jälkeen olette pystyneet aloittamaan kuntosalin ja/tai jumpat uudelleen?

Kyselen, kun pitäs laittaa kuntosalijäsenyys tauolle.

Mitään hyppyjä tai juoksuaskelia sisältävää jumppaa tai painavien tavaroiden /punttien nostelua ei sa tehdä 3 kuukauteen synnytyksestä. Noilla saa muuten aikaan kohdunlaskeuman tai vähintään virtsanpidätysongelmia jotka johtuvat lantionpohjalihasten vaurioitumisesta. Synnytyksen jälkeen on otettava oikeasti rauhallisesti. Kyllä raskauskiloista pääsee vähän myöhemminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja viksi:
Mitään hyppyjä tai juoksuaskelia sisältävää jumppaa tai painavien tavaroiden /punttien nostelua ei sa tehdä 3 kuukauteen synnytyksestä. Noilla saa muuten aikaan kohdunlaskeuman tai vähintään virtsanpidätysongelmia jotka johtuvat lantionpohjalihasten vaurioitumisesta. Synnytyksen jälkeen on otettava oikeasti rauhallisesti. Kyllä raskauskiloista pääsee vähän myöhemminkin.

siis jälkitarkastuksen jälkeen lääkäri antaa luvan alottaa liikunnan jos kaikki ok.
toi 3kk on liiottelua.

Raskauden aikana on tosi yksilöllistä. Riippuu vähän siitäkin miten vauva laskeutuu. Mulla laskeutuvat rv 36 ja sen jälkeen ei kyllä enää pysty juuri mihinkään. :headwall: JA ylesisesti varmaan lyhyillä ihmisillä loppuraskaus on liikkumsien kannalta vaikeampi. Raskauden jälkeen kannattaa pitää n. 2kk tauko, että saa lantionpohjan ensin kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja viksi:

Luetko kysymyksen uudelleen???? Ei ole kysy raskauskilojen pois saamisesta vaan siitä, miten pitkäksi laitan jäsenyyden tauolle. En tarvinnut neuvoja mitä saa tehdä, tiedän kyllä, kun olen siellä kuntosalilla käynyt koko raskausajankin.

Mie jumppasin synnytykseen asti noin 4 krt vkoa lähinnä bodypumppia ym. lihaskuntotunteja. Ja palasin salille, kun vauva oli reilu 2 vkoa. Varovasti ensin - kävelyä, syvää vatsaa ym. Ja sit jo jälkitarkastuksen aikaan olin ihan hyvässä tikissä. Mutta mulla kunto ym. lihaksisto tosi hyvässä kunnossa - näin myös palautuminen synnytyksestä nopeampaa...

Ja mitä pidempään on pois, sitä hankalampaa on lähteä uudestaan ja olo tuntuu sitä väsyneemmältä... Vasta lapsen myötä ymmärsin, miten liikunta piristää... Siihen asti olin liikkunut huvin ja ulkonäön vuoksi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mie jumppasin synnytykseen asti noin 4 krt vkoa lähinnä bodypumppia ym. lihaskuntotunteja. Ja palasin salille, kun vauva oli reilu 2 vkoa. Varovasti ensin - kävelyä, syvää vatsaa ym. Ja sit jo jälkitarkastuksen aikaan olin ihan hyvässä tikissä. Mutta mulla kunto ym. lihaksisto tosi hyvässä kunnossa - näin myös palautuminen synnytyksestä nopeampaa...

Samoin.
Eka jumppa ilman hyppyjä 3 vkoa synnytyksestä.

3 kk tauko synnytyksen jälkeen todellakin on liiottelua...

Joo, en miekään hyppyjä tai juoksua kyennyt tekemään ainakaan pariin kuukauteen synnytyksestä, enkä myöskään istumaannousuja. Vatsarutistuksia ja syvää vatsaa hiljalleen kyllä... Kyllä ainakin paljon liikkunut tuntee itse, että mitä voi tehdä ja mitä ei... Mutta tosiaankin voi aloittaa perustunnit ja lihaskunnot jo muutama vko synnyksestä ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Samoin.
Eka jumppa ilman hyppyjä 3 vkoa synnytyksestä.

3 kk tauko synnytyksen jälkeen todellakin on liiottelua...

En todella halua mitään 3kk taukoa synnytyksen jälkeen... Esikoisen jälkeen en olis pystynyt liikuntaa harrastaa pitkään aikaan, olin sen verran kipeä alapäästä. No silloin ei tarvinnut miettiä, kun en harrastanut aktiivisesti liikuntaa. Mutta lähinnä realistista tavoitetta mietin ja tietenkin se on yksilöllistä ja riippuu miten synnytyskin menee.

Yhteistyössä