Liikuntaa laihduttajalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sohvi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sohvi

Vieras
Kuinka usein viikossa pitäisi harrastaa liikuntaa ja mitä, että laihtuis? Joo, tiedän, että yhdessä ruokavalion kanssa, mutta kysyn nyt tätä liikuntapuolta. Olen 170cm/74kg. Haluaisin päästä n. 65 kiloon.

Aloittelisin kevyesti hyötyliikunnalla: Kävele paljon. Lähde kauppaan pyöräillen, koska et kumminkaan jaksa kantaa ruokakasseja. Kävele rappusin ylöspäin, huomaat kuinka tehokasta se on, ihan hengästyy. Mene pihalle ja nypi isoimmat rikkaruohot pois jo tänään. Katso, ettei hyötyliikuntasi ole liian lyhytkestoista, teho tulee kestävästä, mutta kevyehköstä arkiliikunnasta.
Älä aloita hölkkäämään, vaan kävele ja ota viikon kuluttua sauvat mukaan, mene metsään ja kuuntele luontoa samalla:)
Juo paljon vesiä; vishyä ja tavallista.

Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
Aloittelisin kevyesti hyötyliikunnalla: Kävele paljon. Lähde kauppaan pyöräillen, koska et kumminkaan jaksa kantaa ruokakasseja. Kävele rappusin ylöspäin, huomaat kuinka tehokasta se on, ihan hengästyy. Mene pihalle ja nypi isoimmat rikkaruohot pois jo tänään. Katso, ettei hyötyliikuntasi ole liian lyhytkestoista, teho tulee kestävästä, mutta kevyehköstä arkiliikunnasta.
Älä aloita hölkkäämään, vaan kävele ja ota viikon kuluttua sauvat mukaan, mene metsään ja kuuntele luontoa samalla:)
Juo paljon vesiä; vishyä ja tavallista.

Kiitos tytteli, että vastasit! Munkin kone juntturoi, joten pääsin nyt vasta lukemaan viestisi. Täällä taitaa enemmän ihmisiä kiinnostaa kaikenlaiset alapääkeskustelut kuin tälläiset tylsät liikuntakysymykset :) Mutta miksi ei hölkkäämään?

..jos ei ole pohjakuntoa olemassa, niin hölkällä saattaapi alotella liian verenmaku suussa, ja innostus lopahtaa siihen :)

..itse oon nyt 10 viikkoa koittanut hölkkäillä. Mulle tää on sopiva laji.

Alkuperäinen kirjoittaja vippis:
..jos ei ole pohjakuntoa olemassa, niin hölkällä saattaapi alotella liian verenmaku suussa, ja innostus lopahtaa siihen :)

No kun kyllä mulla jonkinlaista pohjakuntoa on... Ja tykkään kans hölkkäämisestä. Teen vaan jotain väärin, kun oon pullukka, vaikka harrastankin liikuntaa. Sen vuoksi kysynkin, että mitä ja kuinka paljon pitäisi harrastaa, että se näkyisi puntarissa.

Mulla on crossari, käyn salilla säännöllisen epäsäännöllisesti ja ihan perus koiran ulkoilutus (sekään ei kovin säännöllistä). Lisäksi käyn uimassa/vesijuoksemassa.

En siis todellakaan mitenkään montaa kertaa viikossa. Tyytyväinen oon jokaisesta urheilukerrasta, mutta tavoite olisi harrastaa liikuntaa 3krt/vko (eri lajeja). Tää on kaiketi minimi, jotta liikunnasta olisi selkeää hyötyä laihdutuksessa.

..ylipainoa sulla ei paljoa ole, eli reilusti ylipainoisillehan ei tuota hölkkää suositella mm. siksi, että paikat saattaa joutua liian koville :) Että se ei välttämättä ole se fiksuin aloituslaji :)

..ja tosiaan niin kuin itse sanoitkin, niin liikunta tulee kuitenkin vasta kakkosena - painon pudottamisessa suurinta roolia näyttelee useammankin tutkimustuloksen mukaan nimen omaan ruokavalio, liikunta vain tukee sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sohvi:

No kun kyllä mulla jonkinlaista pohjakuntoa on... Ja tykkään kans hölkkäämisestä. Teen vaan jotain väärin, kun oon pullukka, vaikka harrastankin liikuntaa. Sen vuoksi kysynkin, että mitä ja kuinka paljon pitäisi harrastaa, että se näkyisi puntarissa.

Aivan. No sitten vaan hölkälle :) ..kyllä se taitaa olla se ruokavalio sitten vielä..

..kiloklubi suosittaa, että 5 kertaa viikossa, vähintään 200min yht.

Itse käyn 3-4 kertaa viikossa, joista yksi palauttava lenkki. Juoksen 45-75min kerrallaan.

Aivan. No sitten vaan hölkälle :) ..kyllä se taitaa olla se ruokavalio sitten vielä..

Itse käyn 3-4 kertaa viikossa, joista yksi palauttava lenkki. Juoksen 45-75min kerrallaan.

Kiitos taas viestistä Vippis!
Mulla on 1-3 liikuntakertaa viikossa. Täytyy koittaa lisätä. Ja kai sille ruokavaliollekin pitäisi jotain tehdä, mutta kun en tiedä, mitä. Syön rasvattomia maitotuotteita, en laita rasvaa leivälle, syön vain tummaa pastaa ja kokojyväleipää, usein salaattia. En siis oikein tiedä, mikä mun sokea piste on...

Kiitos taas viestistä Vippis!
Mulla on 1-3 liikuntakertaa viikossa. Täytyy koittaa lisätä. Ja kai sille ruokavaliollekin pitäisi jotain tehdä, mutta kun en tiedä, mitä. Syön rasvattomia maitotuotteita, en laita rasvaa leivälle, syön vain tummaa pastaa ja kokojyväleipää, usein salaattia. En siis oikein tiedä, mikä mun sokea piste on...

Kyllä tuo kolme kertaa viikossa on aika minimi, että siitä voisi katsoa jotain hyötyä olevan.

Saatko riittävästi proteiinia ja rasvaa? ..kun tosiaan sitä rasvaa kuuluisi kuitenkin jonkin verran saada - pitää kylläisyyden tunnetta yllä proteiinin kanssa.

Ootko kokeillu just esim. tonne kiloklubiin merkkailla ruokailujasi? Jo parin päivän tiuha merkkaaminen antaa hyvin osviittaa siitä, että mikä on pääasiallinen ongelmakohta :)

naisen kannattaa treenata isoja lihasryhmiä!!
treenaaminen itsessään kuluttaa kaloreita, mutta kun lihakset kehittyvät ne myös polttavat koko ajan, levossakin !
Eli siis jalka, selkä, vatsalihaksia.
Hyviä lajeja ovat lihaskuntotreeni, ratsastus, pyöräily jne..

Kyllä tuo kolme kertaa viikossa on aika minimi, että siitä voisi katsoa jotain hyötyä olevan.

Saatko riittävästi proteiinia ja rasvaa? ..kun tosiaan sitä rasvaa kuuluisi kuitenkin jonkin verran saada - pitää kylläisyyden tunnetta yllä proteiinin kanssa.

Ootko kokeillu just esim. tonne kiloklubiin merkkailla ruokailujasi? Jo parin päivän tiuha merkkaaminen antaa hyvin osviittaa siitä, että mikä on pääasiallinen ongelmakohta :)
[/quote]

En tiedä koko kiloklubista, mutta täytyy googlettaa. Kiitos vinkistä, josko selviäisi sieltä jotain, mitä en ole tajunnut. Ja sitten sitä liikuntaa lisää, ei pelkästään kauniilla säällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki:
naisen kannattaa treenata isoja lihasryhmiä!!
treenaaminen itsessään kuluttaa kaloreita, mutta kun lihakset kehittyvät ne myös polttavat koko ajan, levossakin !
Eli siis jalka, selkä, vatsalihaksia.
Hyviä lajeja ovat lihaskuntotreeni, ratsastus, pyöräily jne..

Thanks!
Oon miettinyt body pumpia, kun nyt vaan lenkkeilen ja rullaluistelen satunnaisesti. Ja kiinteytyäkin tarttis.

Juu siis ihan www.kiloklubi.fi - sinne saat syöttää kaikki tietosi, siis pituudet, painot, aktiivisuudet yms. ja sitten merkkailet, että mitä olet päivän aikana syöny ja minkä verran liikuntaa harrastanu, niin se näyttää hianosti graafisesti muotoiltuna, että meneekö joku vikaan :)

Juu siis ihan www.kiloklubi.fi - sinne saat syöttää kaikki tietosi, siis pituudet, painot, aktiivisuudet yms. ja sitten merkkailet, että mitä olet päivän aikana syöny ja minkä verran liikuntaa harrastanu, niin se näyttää hianosti graafisesti muotoiltuna, että meneekö joku vikaan :)

No kuulostaapa hyvältä! Kannatti siis sittenkin kirjoittaa tänne.

Yhteistyössä