liiton vaihtaminen, täytyykö aloittaa kaikki "alusta"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle on vähän epäselvää, että kuulutaanko liittoon pääasiassa ammatin vai koulutuksen perusteella? Siis onko yleistä vaihdella liittoa työtä vaihtaessa, vaikka koulutus säilyy tietystä samana....?

Alkuperäinen kirjoittaja liittoutukaamme:
Mulle on vähän epäselvää, että kuulutaanko liittoon pääasiassa ammatin vai koulutuksen perusteella? Siis onko yleistä vaihdella liittoa työtä vaihtaessa, vaikka koulutus säilyy tietystä samana....?

liittohan turvaa sun oikeuksia siinä työssä mitä teet, eihän siitä ole mitään hyötyä jos kuulut johonkin ihan muuhun liittoon kun siihen mitä teet työkses.

Ei liittoa ole pakko vaihtaa vaikka ammatti vaihtuisi, mutta annan esimerkin että itse kuuluin PAM:iin kun oli tarjoilijana ravintolassa ja opiskelin sairaanhoitajaksi joten vaihdoin Tehyyn. Eli liittoa ei ole pakko vaihtaa, mutta oman alan liitolla on enemmän tietämystä siitä alan systeemistä ainaki mun tapauksessa ero oli suuri.

No voihan sitä kuulua vaikka esim. kuljetusalan liittoon, vaikka olisi sairaanhoitaja, mutta ei se liitto aja hoitajien asioita. Eli ammatin perusteella kannattaa liitto valita.

liittoa voi pitää samana aina jos haluaa mutta jos vaihtaa alaa niin sitten liitosta ei välttämättä saa asiantuntevaa apua jos olet ollut vaikka palvelu alalla ja olet ollut pamissa ja sitten muuttanut vaikka metallialalle niin eivät tiedä tarkkaa metallin työehdoista jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

liittoa voi pitää samana aina jos haluaa mutta jos vaihtaa alaa niin sitten liitosta ei välttämättä saa asiantuntevaa apua jos olet ollut vaikka palvelu alalla ja olet ollut pamissa ja sitten muuttanut vaikka metallialalle niin eivät tiedä tarkkaa metallin työehdoista jne.

Mites esim. insinöörit (joiden liitto on kai insinööriliitto tms), niin kun nehän voi tehdä vaikka minkälaisia erilaisia hommia (myyntiä, opetusta, jne), niin kuuluukohan ne silti vaan tuohon insinööriliittoon? Tai tradenomiliitto, joka kanssa viittaa suoraan koulutukseen...

Alkuperäinen kirjoittaja muija:
liittoon kuulumisesta ei ole mitään hyötyä. ytk on hyvä valinta

joo olen huomannu. uskoin vaan työkaveria aikanaan että kannattaa liittyä pamiin kun tulee isoon firmaan töihin että se ajaa sun etua sitten jos on tarvis. paskanmarjat sanon minä, kyllä jäsenmaksut kerää mutta mitään ei anna takas. nyt riitti mulle...

liittoon kuulumisesta ei ole mitään hyötyä. ytk on hyvä valinta

Tarkastellaanpa tätä yleiskäsitystä vähän tarkemmin.
Monihan miettii että mitä järkeä sitä on kuulua liittoon kun samat edut ja tulevat palkankorotukset yms. saa vaikka kuuluisi pelkkään työttömyyskassaan.

Tämä väitehän pitää täysin paikkansa, ja myös halvemmalla pääsee kun kuuluu esim ytk:hon.

Mutta: Ammattiliitot pysyvät pystyssä vain ja ainoastaan kun niihin kuuluu tietty määrä jäseniä. Niin kauan kun liitot ovat pystyssä on myös työehtosopimukset (pienet asiat kun viiden päivän työviikot kuuden sijasta, palkkojen yleiskorotukset, pelisäännöt työehdoissa yms.)

Eli suurenpi kokonaisuus otettava huomioon, se on sitten oma valinta kumpaan ryhmään haluaa kuulua.

Samahan se on TV-lupamaksuissa. Vaikka jätät maksamatta niin saat samat edut kun nekin jotka maksavat. Mutta tämäkin toimii vain tiettyyn kiintiöön asti.

P.S toki joitakin ääritapauksia on joissa liitosta on suurtakin hyötyä, esim oikeuskiistat ja liiton kustantamat lakimiehet.

Yhteistyössä