Lisäruokien aloitus vinkkejä kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sirpiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sirpiina

Jäsen
03.03.2008
155
0
16
Elikäs olisiko teillä kertoa miten olette saaneet aloitettua noita lisäruokia allergisille lapsillenne.

Meillä siis 8 kk lapsi ja ei vielä yhtään kiinteää ruokaa käytössä. Olen kokeillut nyt 3 pv ruusunmarjaa ja 3 pv hirssipuuroa. Mitä tekisin jatkossa? Minkälaisia rotaatiomalleja olette kokeilleet tai lääkärit teille suositelleet.
Meillä lapsi reakoi tosi viiveellä... :/

Meillä on se rotaatiomalli, että justiin kolme päivää kokeillaan ja jos oireita ei tule, niin kerta viikkoon rotaatioon. Tuota rotaatiota olen sitten ajan mittaan tiivistänyt eli vanhat kiinteät menee neljän päivän kierrossa nykyään.

Toinen vaihtoehto on se ihan perinteinen, että kokeilee sen viikon tai jos reagoi kovin viiveellä niin vaikka hiukan pidempään. Jos saa edes yhden tai peräti kaksi sellaista ruokaa, joita voi antaa joka päivä, helpottaa se kummasti. Siihen saisi sitten rotaatiolla kivaa täydennystä, jos sopivia sattuu löytämään.

Alkuun voi kokeilla eri tapoja, kiinteiden kokeilumalleja voi muuttaa ajan myötä. Ei siis tarvitse pakosti päättää, että kokeilen vain rotaatiolla tai altistan aina viikon ja piste, vaan voihan suunnitelmaa aina muuttaa matkan varrella tilanteen mukaan. Kyllä se omalle lapsella paras tapa sieltä lopulta varmasti löytyy.

Kiitti vastauksestasi :flower:
Meillä mentiin jo metsään :headwall:
Eli viime yö oli kamala! Itkun tirinää koko ajan ja kaksi kovempaa kirkuvaa huutokohtausta, jossa rauhoittui lopulta vain kiikkutuolissa heijaamalla... ehdittiin siis syödä sen 3 pv ruusunmarjaa ja 3 pv hirssipuuroa, olisiko sitten se hirssi syypää?? Pitää varmaan taas nollata tilanne pelkällä maidolla muutama päivä? Vai mitä arvelette?
Kyllä sapettaa :$

Annoitko hirssiä ja ruusunmarjaa samaan aikaan vai ensin kolme päivää ruusunmarjaa ja sitten sen jälkeen vasta kolme päivää hirssiä? Jos annoit noin peräkkäin, niin voisi ehkä olettaa, että syyllinen voisi olla tuo hirssi. Sehän selviää, kun nollaat hiukan tilannetta ja kokeilet ruusunmarjaa joku päivä tässä uudelleen. Mä taisin alussa rotaatiossa pitää uusien kokeilussa välipäivän eli kolme päivää jotain ja sitten väli ja taas kolme päivää jotain toista. Aika pian niihin välipäiviin saa jo jotain kierrossa mukana olevaa ja niin niitä ei kovin pitkään tule. Kannattaa pitää vaan tarkkaa päiväkirjaa, jotta pysyy edes joten kuten oireissa kärryillä.

tuli sellainen asia mieleeni sirpiina, että teetkö esim. nuo ruusunmarjasoseet itse vvai käytätkö valmiitä? Jos lapsi on esim. riisille allerginen, niin välttämättä valmiit purkit ei käy, koska aika monessa on riisitärkkelystä. Ehkä tän olet jo itsekkin huomannut, mutta ajattelin mainita, kun tuli mieleen. Sitten, kun löydät jonkun sopivan kiinteen, niin mä suosittelisin ( tää on ihan mutu tuntumaa) laittamaan alkuun sen vanhan sopivan kiinteen joukkoon vain vähän uutta ja lisätä uuden määrää joukossa vähitellen. Sori, jos nää on jo tällä palstalla moneen kertaan mainittu, mut mä en ole viime aikoina hirveesti täällä lueskekkut :ashamed:

Niin Nallepuh82 vastaus myöhästyi vähän, mutta tosiaankin annoin ensin sitä ruusunmarjaa 3 pv ja sitten 3 pv hirssiä. Ja minäkin arvelin että se "metsään meno" johtui siitä hirssistä. Tuo välipäivän käyttökin on varmasti hyvä ajatus. Päiväkirjaa olen jo pitänyt pitkään kaikista syömisistä, unista, kakoista, pukluista ym, mies jo sanoikin tuossa tuota paperipinkkaa katsoessaan, että muista sitten antaa se romaani pojalle rippikoululahjaksi..!

Ja kiitos nannanella kommentistasi! Tosiaankin kaupan ruusunmarjasose oli käytössä ( on vieläkin tauolla) ja niitä ylimääräisiä aineksia olen pähkäillyt niissä, mutta laiskana ihmisenä ajattelin kuitenkin kokeilla tuuriani, josko joku kaupansosekin kävisi! :whistle:
Ja sen vinkin uuden soseen vanhan sekoittamiseen otan varmaan käyttöön,kunhan nyt saadaan joku eväs tuon maidon rinnalle. Nyt on muutama pv maisteltu kaupan luumusosetta, kun on kakkakin aika kovaa, siinäkin on näköjään tapiokatärkkelystä, liekköhän yleisesti hyvin siedettyä?

^sirpiina ymmärrän täysin, että kokelet myös kaupansoseita, minäkin käytän niitä =) paitsi lihaperuna soseen joudun tekee itse, kun neitille ei kaupan lihasose kelpaa :D
Mä voilla väärässäkin, mutta mulla on se käsitys, että tapiokatärkkelys olis paremmin siedetty, kuin riisitärkkelys. Oikaiskoon joku, jos oon väärässä

Valmista ruusunmarjasosetta on myös pakasteena (Apetit), siinä on sokeria ja pektiiniä. Aika makeaa on mutta jos sitä pystyy jollain laimentamaan, niin on ihan syötävää. Ja Bonnen sosetta saa myös kaupasta (tai sitä voi kauppaan tilata). Siinä ei ole mitään ylimääräistä, on vaan litran töniköissä mutta sitä voi sitten pakastaa. Mä sekoitan tota Bonnea ja Apetit sosetta..

Hei Luppis millähän tuota Apetit sosetta laimentais?
Tuota Bonnen sosetta en ole nähnyt meidän kaupoissa, ollaan pieneltä paikkakunnalta, joten tarjonta on aina sen mukaista... tarttee kysellä!

Siis ihan vettä olen lisännyt tai toista hedelmää/marjaa. Jos joku tärkkelys sopii, kannattaa tehdä kiisseliä. Sitä Bonnea voi pyytää tilaamaan tai ostaa netistä (Allermiina). Mä saan toivottavasti ihan pelkkää ruusunmarjaa kohta mun serkulta, joka viljelee sitä. Lupas keitellä mulle valmista sosetta 1,5 dl purkkeihin ilman lisäaineita, on vielä luomuakin :p

Sori, tää menee nyt vähän ohi aloituskysymyksen. :ashamed:
Millä voisi esim marjakiisseliä saostaa, jos/kun ei uskalla perunajauhoja käyttää?
Luppis mainitsit tärkkelyksen, mutta mitä niitä on olemassa ja mistä saa?
Nimim. aika pihalla näissä hommissa :D

piija: Maissitärkkelyksellä (Maizena) ja tapiokalla (en ole koittanut, ahmutarkohan se oli kokeillut) ja riisillä (riisitärkkelys tai riisijauho, en ole kokeillut mutta voisi sopia teille kun sitä on siinä kukkakaalisoseessakin). Pektiinillä (saa ainakin apteekista) saa hyytelöä, se taitaa sopia monelle.

Mä olen kokeillut joskus tehdä Farinan tapiocatärkkelyksellä kiisseliä ja ihan hyvää tuli. Meillä vaan on ongelma, ettei ole oikein mitään mistä tehdä kiisseliä, kun tuo marja/hedelmäosasto on edelleen olematon :(

Kiitos vinkeistä. Maizenaa en uskalla kokeilla, kun ei maissi käynyt. Taidan tuota tapiokaa koklata. Riisihän ei käynyt sellaisenaan, joten jätän tuon riisitärkkelyksenkin kukkakaalisoseeseen, ettei tulee liikaa ärsytystä...
Nyt täytyy lähteä kampaajalle :D

Yhteistyössä