Loistavan imetyksen lopettaminen, vauva 7 kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surkimus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surkimus

Vieras
Vauvani on siis nyt 7 kk ja imetys on alusta asti sujunut vauvan näkökulmasta hyvin. Maitoa on riittänyt ja vauva tullut ruokituksi. Äitiä tosin vaivasivat ensimmäiset 5 kk suihkuavat mahtimelonit... Yöimetykset lopetin kuukausi sitten.

En voi sanoa, että olisin nauttinut imetyksestä oikein missään vaiheessa. Rakastan vauvaani ja minusta on ihana helliä häntä ja pitää sylissä, mutta teen sen mielelläni muulla tavalla kuin tissitellen.

Nyt vauvallani on hampaita ja hän on alkanut välillä pureskelemaan nännejä, ja suurimman osan aikaa rinnalla ollessa hän leikkii. Ottaa kiinni ja irrottaa ja sitä rataa...

Olen alusta asti joutunut tsemppaamaan imetyksen kanssa, ja tähän mennessä onnistunut aina jotenkin päätymään imetyksen jatkamiseen, mutta tuntuu että tämä tie on nyt tullut päätökseen. Olenko siis huono äiti, jos lopetan periaatteessa hyvin sujuvan imetyksen jo näin aikaisin ennen vuoden ikää? Järki sanoo, että en ole, mutta jotenkin tämä on kuitenkin pieni kriisin paikka. Auttakaa...

No et todellakaan ole huono äiti jos nyt päätät lopettaa. Itse tiedät teidän tilanteen parhaiten ja jos susta tuntuu että nyt on aika lopettaa imetys niin siitä vaan.
Itse en myöskään tykännyt imettämisestä kauheasti, mutta kun maito sitten yhtäkkiä loppui vauvan ollessa 4kk, niin kyllä se pienen kriisin paikka oli.

Et todellakaan ole huono äiti!

Itselleni oli todella vaikeaa kun vauva ei enää huolinut tissistä maitoa kun täytyi pullosta antaa lisämaitoa. Kuukauden verran murehdin joka päivä olevani huono äiti ja olisin halunnut imettää. Edelleenkin mietin että olisin halunnut imettää kauemman kuin 3kk mutta kun maito ei riittänyt niin en sille voinut mitään.

Olet kuitenkin näinkin kauan saanut imetettyä joten sinuna en murehtisi asiaa. Voithan edelleen osittain imettää, esimerkiksi aamulla ja illalla.

Mielestäni äitiydessä on muutakin kuin imettäminen. Tärkeämpää on äidin ja vauvan hyvinvointi. Saattaa olla että itsellesi tulee parempi olo jo siitä että vähennät imetyskertoja niin ei tunnu siltä kuin olisi pakko imettää. :)

Ihan älytöntä lopettaa. Korvikkeista voi tulla vauvalle vaikka mitä vaivoja ja rahaakin niihin menee. Ei äitiyden kuulukaan olla aina miellyttävää,uhrauksia on tehtävä.

Kiitokset kannustuksesta! Uskon, että äidin hyvinvointi ja jaksaminen on myös tärkeää, eikä vain se, että imettää vaikka hampaat irvessä, ja on sen takia masentunut ja väsynyt. Luulen, että alan nyt vähitellen vähentämään imetyskertoja ja siirtymään kohti imetyksen loppua ilman itsesyyttelyä... :)

SNIISK yhyy, imetä ite jos jaksat, ei toisten tarvi, jos se alkaa fyysisesti olla jo noin inhottavaa. sitä paitsi esim. mun toinen sisko ei pystyny imettää (niin keskosia, että tottuivat pulloon ym) ja toinen pystyi yli vuoden ikään. silti imetetyllä korvatulehuksia paljo enemmän ku korvikevauvalla.. että näin.. ja eikö ap ole jo 7kk uhrauksia tehnytkin, ja nyt tuli raja vastaan.. [QUOTE="Meini";26301807]Ihan älytöntä lopettaa. Korvikkeista voi tulla vauvalle vaikka mitä vaivoja ja rahaakin niihin menee. Ei äitiyden kuulukaan olla aina miellyttävää,uhrauksia on tehtävä.[/QUOTE]

Yhteistyössä