LOKAKUISET 18

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt on pakkauksen sisältö katsastettu ja lajiteltu. Kyllä ovat söpöjä ja pehmeitä, kylläkin aika "poikavoittoisia". Ainoa kompastuskivi on tuo kestovaippa ja siihen mahdollinen perehtyminen. Alussa on varmaan liian iso. Saattaakin olla, että pitäydyn kertiksissä. Kyllä oli postin tätillä hehkeä hymy, kun miehen kanssa pakkaukset haettiin. Niin oli kyllä miehelläkin. Harmi, ettei ollut kameraa...
Tympäsee, kun on niin kipeä, ettei pysty juuri mitään tekemään. Pannaria paistelin silläkin uhalla, että sokerit nousee. Sitä sitten pojan diabeetikkotyttöystävän kanssa mutusteltiin.
Oli hammaslääkärillä käynnissäkin vaikeuksia, kun ei pysty juuri selällään makaamaan. Tulee huono olo. Yöllä puutuu oikea käsi entistä pahemmin. Minkä ihmeen rannekanavajutun (tai sinnepäin) sanoi lääkäri syyksi ja kehotti laittamaan yöksi rannetuen.
Minulla on nyt "vyötärö" 108 cm ja itse (miehen avustuksella) mitattuna sf 34 cm. Kyllä tuntui asuntoautokin kummasti muuttuneen ahtaaksi. Välillä sitä vielä törmäilee ja kuvittelee itsensä ohuemmaksi kuin onkaan. Reiteen pistäminenkin on vähän hankalaa. Näköesteenä on ensin tissi ja sitten maha.
Mihinkähän sitä vielä ehtii tällä menolla. Ihme, ettei nahka ole revennyt. Mutta eihän tässä enää ole kuin kolmisen kuukautta:) Voikaahan paksusti !

Äiskä (kohta yhtä leveä kuin pitkä)

Pitäisi olla jo nukkumassa. Juhannus meni hyvin, aurinko paistoi, mutta ainakin Turun saaristossa oli niin kylmä viima, että vaatetta sai olla kunnolla päällä. Sunnuntaina meillä miehen kanssa sitten rähmi silmät, oltiin siis saatu tyttäreltä silmätulehdus. Ja luulin lukeneeni sen tippapullon tuoteohjeen ja ehdin muutamaan kertaan laittaakin, kunnes luin uudestaan ja siellähän seisoi, että jos olet raskaana, ota yhteys lääkäriin. Netistä löytyi vielä, ettei Exocinia suositella raskaana oleville ja imettäville. Pirhana, onneksi ei ollut ehdotonta kieltoa, mutta että harmittaa.

Täytyy varmaan huomenna yrittää saada resepti johonkin itselle sopivaan. Toivottavasti tuon likan silmät eivät aamulla rähmi, hällä uusiutui kolmen rähmättömän päivän jälkeen, että sitkeä bakteeri ollaan saatu. Täytyisi tässä päästä töissäkin käymään ja hoitaman asioita.

Paljon voimia alkoholistin läheisile, jussi taitaakin kuulua noihin pahimpiin pyhiin. Itseä otaa päähän äitini, kun hän on saanut isoäitinikin huolestumaan Espanjanmatkastamme. Hän osaa sen taidon todella hyvin, että kehtaa vanhoja ihmisiä huolestuttaa. Mun täytyy varmaan huomenna soittaa mammalle itse.

Lotta

No niin tosi blondi täällä taas! Mietin miksi nimeni perään tulee vierailija vaikka olenkin rekistöröitynyt. Joopa joo eihän sitä näköjään kaikkea heti tajua, että pitää eka kirjautua sisään.... Voin silti vakuuttaa, että en korjaa kirjoitusvirheitä korjauslakalla näyttöön vaikka äskeisen tunnustuksen jälkeen niinkin voisi luulla.

Tämä on taas näitä päiviä, että oikein pelottaa mitä tuleman pitää. Sen verran on sekopäinen olo!

Fantti

Maltoin nyt jäädä koneelle kirjottelemaan kun ulkona sataa...

EIlen istutin pari mehikasvia etupihalle ja sain karmean vatsankiristyksen ja ähkyn illaksi! Ristiselkä ihan jumissa ja kipeä, varsinkin makaaminen pahentaa, liikunta sitä vähän verryttää. Tietäispä taas miten paljon uskaltaa liikkua etten saa taas oireita.

MIeli on mulla korkealla, miehen kanssa seksikin alkoi uudestaan tuossa juhannuksena. On ollut tosi hiljaista ja nyt koetetaan pitää sitä yllä. Kyllä tuo miehen erityinen huomio mua kohtaan (mm. passaaminen, vaatekaupoissa mulle makutuomarina oleminen, iloinen stressitön mieli) auttaa seksiin päätymiseen kummasti!

Mun paras kaveripariskuknta on jättänyt ehkäisyn pois ja aloittelevat samaa prosessia kuin meillä viime syksynä alkoi. En kylläkään kysellyt tavatessamme mitään, sillä haluan, että hän mulle kertoo jos haluaa. Itseäni ahdisti aina rapostoida kuukautisistani tälle samalle henkilölle kun erehdyin sanomaan että yritämme lasta. Toivottavasti heillä tärppää niin olisi pieni ikäero vauvoillamme!

Tuo on kyllä minusta aina niin käsittämätöntä, miten alkoholi on meillä Suomessa niin hyväksytty tapa hoitaa ongelmia ja siihen sitten hukutaan ja niinkuin joku mainitsi, vedetään koko perhe ja suku samaan alhoon. MInunkin appiukko on työkyvyttömyyseläkkeellä ja alkoholisoitui pahasti. Aina kun olemme vierailulla niin pitää kattoa missä kunnossa se on. Pahimmassa tapauksessa se makaa sohvalla päivät, ynisee kovaäänisesti, herää kaljaa juomaan, höpöttää sekavasti ettei saa mitään selvää. Anoppi sitten laittaa ruokaa ja huoltaa miehensä ja käy vuorotyössä! Suvusta löytyy myös vastaavaa avuttomuutta muiltakin miehiltä. MInä en vaan käsitä sitä naisten ikuista ymmärrystä miestään kohtaan, joka on ihan kuin huollettava lapsi!

Onneksi mieheni osaa kanavoida vaikeat asiat puhumalla. Tuntuu, ettei he voi olla mieheni vanhempia, niin eri maailmasta hän kuitenkin on. Ehkä mieheni on ottanut tietoisen ajatuksen siitä, ettei halua olla samanlainen kuin isänsä. Toinen vaihtoehto on ottaa mallia.

MIetityttää vaan että miten tuleva ukki on selvin päin kun tulemme lapsen kanssa käymään. Kyllä niitä viinattomia jaksojakin löytyy ja olemme tehneet selväksi, ettemme tule käymään, jos hän on kännissä. Kuitenkin se haluaa meitä aina nähdä ja koettaa tsempata.

Joo nyt tuli näitä alkoholiasioita, mutta taitaa koskettaa aika montaa meistä kuitenkin.

Ihanaa, Äiskä oli saanut jo äippäpakkauksen! Parin viikon päästä pitäisi meillekkin tulla...

Vointeja kaikille!
Manna ja Bigfoot viikolla 26 jottain...

Jussit on taas tältä vuodelta juhlittu. Mökkeiltiin parillla eri mökillä ja kyllä oli hauskaa! Iloista yhdessä olemista, syömistä, pelailua, uimista, saunomista ja veneilyä.. Sukulaisia ja ystäviä mukana.

Eilen oli neuvola. Hemppa oli pudonnut 155:stä 120:een. Siitä siis johtuu väsymykseni. Verepainekin oli pudonnut, 105/73. Sf mitta oli 19, eli ihan keskiviivalla mennään taulukossa. Painoa minulle oli tullut 3 kg lisää 5 viikossa. Tästä se sitten alkaa nousemaan! Yhteensä painoa on tullut nyt n.5 kg. Sydämen syke oli 150-160. Ihan hyvältä näytti kaikki! Seuraavaksi onkin lääkäri heinäkuun lopulla.

Sain kelan paperit ja laitoin ne jo menemään eteenpäin. Kauankos Äiskällä kesti äitiyspakkauksen tulo? Sitä jo innolla odotan.

Alkoholiongelmaisia on minunkin perheessäni. Se on hirveä taakka kaikille läheisille. Ja kun tietää, että se paraneminen lähtee tasan siitä ihmisestä itsestään. Sitä ei voi auttaa muut.

Nyt ruoan laittoon ja iltavuoroon töihin..Kesäloma alkaa parin viikon päästä, kyllä sitä jo odotankin!!

Anna 24 ja maha 22+5

Pöö!

Täällä tänään jo parempi päivä, eilisen känkkäily jo vähän naurattaakin. Osansa tekee aurinko, joka lämpimästi möllöttää täällä Pohjanmaan taivaalla. Harmi Manna, että teilläpäin sataa. Vaikka täälläkin kyllä sadetta kaivataan, noin niinkuin luonnon kannalta.

Ihanaa, että Äiskä on saanut jo pakkauksen, itse pähkäilin eilen niiden lappusten kanssa ja olin jo melkein solmussa. Mut taisin kuitenkin saada ne kuntoon ja huomenna ajattelin postittaa. Olikos ne vaatteet Äiskä hirmuisen "poikamaisia"? Meille kun on tulossa tyttö 80 % varmuudella, ni tylsää jos kaikki on sinistä... Tosin en halua pukea meidän lasta vaaleanpunaisiinkaan, oon vähän tällainen keskilinjan kannattaja, sopivasti kaikkia kivoja värejä.

Eilen yritin itseäni piristää ja ostin ENSIMMÄISEN vauvanvaatteen meidän pikkuiselle! Mieheni oli kans innoissaan, jotenkin konkretisoitui vielä enemmän lapsen tulo. kivaa ;) Nyt täytyy vaan vähän pähkäillä, et mihin hoitotaso, vaatteet jne tavarat sijoitellaan. Tilaa kyllä on ihan ok:sti, pitää vaan vähän reerata. Siitä mä tykkään!!! Onko muilla millaisia suunnitelmia lapsen tavaroiden sijoitteluun ja tuleeko sänky esim omaan makkariin vai lapselle alusta asti oma huone? Entä miten hoitotaso, kylppäriin vai jonnekin muualle? Meille sänky tulee aluksi meidän makkariin ja sit siirretään omaan huoneeseen ja hoitotaso tulee kodinhoitohuone-kylppäriyhdistelmään. Tai näillä ajatuksilla mennään tällä hetkellä, voihan systeemit muuttuakin, kun huomaa miten käytäntö parhaiten toimii.

Mutta nyt taidan tehdä vähän töitäkin ja mennä lounastamaan. Pikkuinen halua jo ruokaa :)

Pinni 25+2

Tulipahan nukuttua 12h yöunet niin nyt ei väsytä (vielä) :) Poika on tämän viikon vielä hoitopaikassa, sitten alkaa kesäloma kun päikkäri menee kiinni. Onneks onkin nyt hoidossa, on sen verran kamalat liitoskivut että eipä tee mieli muuta kuin istua sohvalla.

Eilen terkkari ihmetteli neuvolassa että miten mä saan viedä pojan hoitoon vaikka oon ite kotona syksyllä kaksosten kanssa. Kuulemma kovasti narisevat tuommosesta vaikka se sallittua onkin. Alko jo vähän ärsyttämään.....eiköhän niissä kaksosisssa - ainakin alkuun - oo sen verran hommaa että hyvä kun pojalla säilyy sama päivärytmi sittenkin ja joku on hänen kanssaan ulkona. Tuntu että mun pitäis vetää itteni ihan piippuun syksyllä vaan sen takia että mitä ihmiset ajattelee kun esikoinen on hoidossa. Täällä kun ei tuota kodinhoitoapuakaan ole tarjolla minkäänlaista.

Muutenkin on alkanut v******maan ihmisten kommentit kaksosista, niitten perusteella mä oon hullujenhuoneella zombiena jo marraskuussa! Ja nyt mulla pitäis olla jo kamalan tuskanen, turvonnut ja hikinen olo- tuohon on auttanut se että oon sanonut ottavani joka päivä aurinkoa ainakin kaks tuntia niin ovatpahan hiljenneet :)

Me haetaan tänään toinen pinnis meille. Pinnikset me laitetaan makkariin, mietittiin että toinen ukon ja toinen mun puolelle (alkuun tuplat nukkunevat samassa sängyssä). Hoitopöytä tulee kanssa makkariin koska en jaksa lähtee yöllä vaihtamaan (jos tarvii) vaatteita ja vaippaa kodinhoitohuoneeseen. Ehkä vuoden ikäsenä sitten vauvat muuttaa omaan huoneeseen, nyt se on pojan huone (jossa hän käy nukkumassa alkuillan ja kömpii sitten meidän keskelle :) )

Nessu rv 25, äitiyspakkausta odotellessa (viimeks sen tulo kesti mulla ainakin puoltoista kuukautta!)

Ja Tampereella tulee myös vettä. Toisaalta ihanaa,kun on vhän viileämpää. Viime yön nukuin jopa kohtuu hyvin.

Pakkauksen vaatteet ovat pääosin kelta-, beige- ja turkoosi- tai sinisävyisiä. Minä vein Kelaan hakemuksen tasan kolme viikkoa sitten. Päätös oli tehty 14.6. ja postitus 16.6. Nopeasti toimittu täälläpäin. Minullakin on vähän sama ongelma kuin Nessulla. Kaksosista ei oikein tiedä, minkä kokoisina maailmaan putkahtavat. Edelliset olivat 3500, 4500 ja 3900 g. Ihan pienimmät eivät isoimmalle edes sopineet. Nyt olen kyllä ostanut pieniäkin 50 cm.
Nyt lähdemme kurkkaamaan alennusmyyntien tarjontaa. Itselleni on hankala löytää vaatteita, kun on leveä ja lyhyt. Yhdessä raskaudessa ostin "mammavaatteita" Intian Basaarista. Täytyy käydä kurkistamassa, josko nyt onnistaisi.
Minulla nousee paino hurjaa vauhtia, vaikken paljon syökään. Nyt on tullut jo 12 kg ! Turvotus on kyllä melkoinen ja taas on rintsikoiden osto edessä. On tässä pudottamista lokakuun jälkeen. Vaikka kyllä silloin varmaan vauhtia ja "vaarallisia" tilanteita riittää. Aiemmin olen ollut melkein heti samassa painossa kuin ennen raskautta.
Meillä vauvojen sänkyjen järjestely on vähän hankalaa. Oma sänkymme on todella iso malli, mutta siinä köllötteli viime yönnäkin meidän lisäksi kaksi koiraa ja kissa. Pikkukoira ei pääse itse sänkyyn. Siihen karvaläjään ei voi vauvoja ottaa. Ja lisäksi opin tytöltä, ettei ehkä kannatakaan. Muutti pois vierestäni täytettyään 12 vuotta :) Meillä on neljä makuuhuonetta, mutta ne ovat kaikki aika pieniä. Yhdessä huoneessa on söpöt nalletapetit edellisiltä asukkailta. Ilmeisesti sijoitamme vauvat sinne ja aluksi samaan pinnasänkyyn.
No nyt hermostuu hovikuski pihamaalla.

Äiskä 25+4

Lappeenrannassakin on pilvistä ja sateista. Onneksi! Sain juhannuksena niin hirveän aurinkoihottuman, ettei parane loppukesänä paljoa ihoa auringolle näyttää. Kutittaa niin hirveästi ympäri kroppaa. Aurinkoihottumaa mulla on ollut varmaan kerran lapsena, joten tämä taitaa mennä raskaushormonien piikkiin. Kurjaa, kun kortisonivoidetta ei suositella kätettäväksi laajoille alueille, niin ei saa siitäkään helpotusta.

Mä oon suunnitellut, että niin pitkään kuin vauvaa pitää imettää (toivottavasti onnistuu) öisin useasti, niin vauva on makuuhuoneessa pinnasängyssä. Pinnasängyssä osittain samasta syystä kuin Äiskälläkin. Sängyssä on usein meidän lisäksi kaksi keskikokoista koiraa ja sitä myöten aika usein hiekkaa yms., eli ei ehkä paras mahdollinen paikka vauvalle. Toinen koirista osaa varmasti varoa vauvaa ja tulee luultavasti vahtimaan ja pitämään huolta vauvasta. Toinen on sellainen touhottaja, että saattaisi talloa vauvan päälle.

Me saatiin tänään kelan laput neuvolasta. Pitänee käydä nyt vikalla lomaviikolla viemässä työnantajalle, kun mun mennessä töihin se jää lomalle. Painoa tullut alusta tähän hetkeen 4,6 kg. Edellisestä punnituksesta 660 g/vko. Mä jo pelkäsin, että saan noottia noin nopeesta painon noususta, mutta sanoi sen olevan ihan hyvä. Lomalla ollessa olen kyllä mässyttänyt koko ajan jotain ja kun ei näillä helteillä ole paljoa pystynyt ulkoilemaankaan, niin ihmekkös tuo, jos paino nousee. Verenpaineet mulla on neuvolassa aina yli 10 yksikköä korkeammat kuin töissä mitatessa. Vauvan syke 148 ja sf 16 cm (tällä kertaa käyrän alapuolella, mutta oli eri mittaaja, kun vakituinen on lomalla).

~lisko~ 22+5

Heippa kaikille!

täällä kaikki ihan kunnossa. neuvola seuraavan kerran ensi viikon maanantaina ja kovasti jo odotellaan. Sitten lähdenkin jo sinne barcelonaan viikoksi. ihanaa! Nyt olen siskoni perheen luona kyläilemässä. täällä siis kaksi lasta. poika 5 v ja tyttö 1,5 ja niiden kanssa olen kovasti touhuillut juhanuksena ja nyt alkuviikon. tänään jatkan matkaa sitten vanhempieni luokse ja torstaina vasta kotiin. sellasta hulinaa ollut koko alku loma että oikein odotan milloin pääsen olemaan vain kotona. ehkä ton barcelonan reissun aikana pääsee nollaamaan itsensä ja vain olemaan. säätiedotuksen mukaan helteet olis taas ensi viikolla palaamassa suomeen ja melko pitkäksikin aikaa, mutta barcelonaan mennään oli suomessa helle tai ei.

eilen pyörin koko päivän siskoni kanssa alennusmyynneissä. itse en kaupoissa kiertelystä niinkään välitä mutta siskoni on aivan mahdoton shoppailija. ja jos muuten joskus lähdette alennusmyynteihin niin parhaimmat alet on ehdottomasti raumalla!!! monesti olen helsingissä , lahdessa ja tampereella pyörinyt alessa enkä ole oikein löytänyt mitään kun ale koskee vain niin pientä osaa vaatteista ja slet on niin mitättömän pieniä. täällä oli eilen eism yhden urheilukaupan myynti jossa myytiin urheiluvaatteita 3 e, 5 e, 10e ja hyvää tavaraa. collegepuseroita, toppeja, trikoita, ulkoilutakkeja yms. tuli sit vähän törsättyä. lindeksiltä ostin sit taas itselleni äitiysshortsit ja vauvan vaatteita. rahaa paloi vähän liikaa, mutta onneks palkka taas tulossa parin päivän päästä.

Mä olen ajatellut laittaa vauvan samantien omaan huoneeseen nukkumaan. hoitopöytä laitetaan kylpyhuoneeseen, mutta veikkaan että vaippaa tulee vaihdetua missä milloinkin, sohvalla tai sängyllä varmaan eniten. Meille rattaat tulee käytettynä siskoltani kuten lähes kaikki muutkin tarvikkeet.

Airi 24+1

Huh, olen taas uppoutunut ompelemaan itselleni mekkoa ja tunnit hurahtaa nopeasti kun innoissaan keskittyy...

Meillä olisi edessä pyykkikoneen ja kuivausrummun osto. Onko teillä vinkkejä?
-miten montaa eri ohjelmaa käytätte (nykyään uusissa koneissa on esim. 7 eri huuhtelua, tartteeko niitä kukaan?)
-monenko kilon kone? Nyt meillä kahdelle hengelle 5kg.
-miten paljon se vauvan tulo tuo pyykkiä lisää? Nytkin pesemme usein, mutta kuivurista saa sitten vaatteet suoraan kaappiin, ei tartte viritellä!Eli käytättekö kuivaajaa?
-missä vaipanvaihto kannattaa tehdä? Siis esim. pesukoneiden päälle viritetty hoitopöytä, lavuaarin vieressä?

Meillä alkaa se kylppäriremontti ensi viikolla joten olis nyt perheellisten vinkit tarpeen. Nyt on paras aika suunnitella ja vaikuttaa kylppärin käytännöllisyyteen, mutta kun tuota kokemusta ei vielä ole...

Thänks!
Manna

helvetti. nyt kirjotan samaa tekstiä jo kolmatta kertaa. teksti katoaa aina vähän väliä.

olen kotitalousopettaja ja opiskeluaikana teimme vertailevaa tutkimusta pesukoneista ja tässä muutama vinkki: helsingissä kampissa on mm helsingin energian sähkötlojonka alakerrassa sellainen asiakaspiste jossa on esittelyssä erilaisia kodinkoneita ja myös niistäs aatuja testituloksia. myös työtehoseura tekee puolueetonta tutkimusta eri kodinkoneiden välillä ja sieltäkin kannattaa kysyä neuvoa. käy ekaks vaikka kaupoissa ja vlaitsee 2-3 suosikkia, josiat sitten pyyttää tutkimustuloksia vertailua varten.

pesukoneita on tarjolla vaikka minkälaisia. itse luotan kuitenkin perinteisiin manuaalisesti säädettäviin koneisiin. Vaikka pyykkimäärä lapsen myötä lisääntyykin niin 5 kg on varmasti riittävä. Pesukonetta valittaessa on tärkeää tutustua sen käyttöön. se että käyttö on selkeää ja yksinkertaista on ensisijaisen tärkeää. pesuohjelmat ovat lähes kaikissa koneissa samanlaisia. tärkeää on myös tarkistaa linkousteho. riittävä linkous perusohjelmissa on 800 kierrosta minuutissa, joten on hyvä että koneessa on tehoja vähintään sen verran.

nyt laitan tämän viestin tulemaan ja jatkan seuraavassa..

Kuivausrummusta:

Loppujen lopuksi on aika vähän tekstiilejä joita voi kuivata kuivausrummussa. trikoovaatteita ei suositella kuivattavaksi kuivausrummussa. niiden elastisuus kärsii ja vaatteen käyttöikä lyhenee merkittävästi. Vaatteiden hoito-ohjemerkkejä seuraamalla voi hyvin tarkistaa kuinka paljon omista vaatteista kestää kuivausrumpua ja kuinka mmoni ei. eihän ne vaatteet pilalle heti mene, mutta jos jatkuvasti käyttää kuivausrumpua niin varmasti teksiili haurastuu ja esim urheilusukissa kuminauhat katkeilevat yms yms. En siis suosittele kuivausrummun hankintaa. ajatus siitä että kuivaa vain vaatteet isellä ja laittaa kaappiin kuulostaa ideana ihanalta, mutta käytännössä sitten ihan toinne juttu. kannattavampi...mutta kalliimpi ja tilaavievämpi vaihtoehto on kuivauskaappi jonne voi laittaa likaisetkin vaatteet kuivumaan. tulevaisuudessa varmasi ulkohaalarit ja kengät monesti kaipaavat kuivatusta ihan likaisenakin. Kuivauskaapissa voi kuivata myös trikoovaatteet. Vanhemmillani on kuivausrumpu ja siellä tulee kuivattua ainoastaan pyyhkeitä ja joskus jotain sellaista mikä tarvii saada nopeasti kuivaksi. muuten aika vähällä käytöllä. Itse ajattelin joskus hankkia kuivauskaapin, mutta nykyasunnossa kuivaus tapahtuu ihan pyykinkuivatustelineellä.

Toivottavasti oli jotain apua Manna, mutta tosiaan kannattaa sieltä työtehoseurastakin kysellä. netistäkin löytyy varmasti tietoa heidän sivuiltaan.

ja vielä kylppärisuunnittelusta. kannattaa luottaa ammattilaisen apuun tossa suunnittelussa. he ottavat usein huomioon myös sellaiset asiat joita ei itselle edes tulisi mieleen. pidä kuitenkin kiinni omistasikin ideoista, mutta ole samalla avoin suunnittelijan ehdotuksille. monestikaan sunnittelu ei maksa mitään, jos kalusteen tilaa kyseisen firman kautta.

Kiitos Airi vinkeistä!

Vai että kotitalousopettaja! Itse taas ammatiltani vaatesuunnittelija ja olen ollut paljon materiaalien kanssa tekemisissä. Mutta kuitenkin tämä nykytekniikka hämmentää!

Itse olen käyttänyt pitkää pesua lakanoille ja pyyhkeille 90 asteessa ja pikapesua 40 asteessa arkivaatteille, jotka eivät ole kauhean likaisia. Villapesussa koneen kestävät villavaatteet, aremmat käsin.
Nykyään koneissa on käsinpesuohjelma!? Siis eihän kone voi käsin pestä :)
Eli jos nämä kolme peruspesua vain löytyisi niin sillä varmasti pärjäisimme. Kuitenkin minä pesen enemmän pyykkiä kuin mieheni, joten tavallaan enemmän se tulee mun käyttöön.

Kuivaus on meillä ollut ongelma, sillä tilaa on sen verran vähän, että ne on aina tiellä, keräävät ja tuottavat pölyä. Sen takia olemme miettineet kuivausrumpua. Pitääkin tarkistaa, mitä vaatteita voi kuivata rummussa. Se oli hyvä pointti!
Itse asiassa kuivauskaapit ei ole niin hirveän paljon kalliimpia. Se olisi parempi vaihtoehto, mutta tosiaankin vie tilaa ja se kai tarttee hormin, josta kosteus pääsee ulos.

Laittakaa pyykkäyskokemuksianne vaan lisää!
LÄhdemme nyt ekalle kierrokselle pesukonekauppoihin...

T:Manna

Pesukoneesta:
Meillä on ihan Upon peruskone, jonka yksi ja ainut ohjelma on yleensä käytössä. Pesen yleensä tummatkin 60 asteessa, on jäänyt esikon vauva-ajasta. Muutenkin alkkarit yms on kiva pestä "kunnolla". Arvostan myös nykyään vakiona löytyvät ½ koneellisen pesua ja pikapesuohjelmaa kiireessä käytettäväksi. Villa- ja käsipesuohjelmaa käytän toooodella harvoin.

Kone taitaa olla 5 kg ja pyörii aika lailla päivittäin. Vauva-aika ei lisännyt pyykkiä hirveästi sillä esikoinen ei puklannut ja vaatteet olivat pieniä. NYT sen sijaan hiekkalaatikkoikään ehtineen tytön vaatteita likaantuu kamala määrä! Eli vakiokokoisellakin pärjää, mutta isompikin on hyvä jos kohtuuhintaan löydätte. Kuivausrumpua meillä ei ole, mutta kaksi pyykkitelinettä! ;)

Vai on Äiskällä sf-mitta jo 34! Huh, sama mikä mulla joskus rv 36... Ihmettelen kyllä miten kaksosten äidit pystyvät venymään. Mutta ajatelkaas, mieheni sedät ovat olleet yli 4-kiloiset kaksoset syntyessään. Äitinsä vissiin 160-senttinen, sai 5 yli 4-kiloista lasta 3½ vuoden aikana ja hoiti siinä sivussa maatalon hommat. Ei me nykypäivänä tiedetä mistään mitään.

Kaksosille kyllä varmaan kannattaa hankkia jonkun verran 45-50-senttisiä vaatteita, harvemmin ne kai sen pitempiä ovat ekoina viikkoina. Meillä esikoinen oli 53 cm eikä 50-senttisiä tarvittu lainkaan. Ei niitä hankita nytkään, äitiyspakkauskin otetaan rahana.

Mites te joilla oli supistuksia ja kohdunkaula pehmentynyt, olettehan vielä kasassa?

Nyt lähetän viestin ja toivon ettei Plaza jumita kiitokseksi. Menee lukkoon siinä vaiheessa kun noi taustakukat/-tähdet latautuvat näytölle, ja on pakko sulkea koko netti. Hyvä Plaza!

Aurora rv 22+5

PS. Hilti, itse en ole oikeastaan edes puheyhteydessä isääni hänen alkoholiongelmansa takia. Vasta nyt aikuistuttutani ja tultuani itse vanhemmaksi olen ymmärtänyt miten paljon lapsuuteni kokemukset ovat vaikuttaneet arvoihini ja pelkoihini. Se on aiheuttanut paljon mielipahaa. Lastenlasten takia yritän pitää asialliset välit, sillä en halua siirtää mielipahaa perintönä omille lapsilleni. Isäni on nähnyt tyttärentyttärensä kaksi kertaa.

täällä taas... ihana juttu kun olette ottaneet vuodatukseni niin hyvin vastaan. olen jo pienenä tyttönä päättänyt etten lapsiani sinne vie jos hän on vähääkään juonut, en tahdo heidän kokevan samaa kuin minä. isäni alkoi tälläkertaa oikeastaan siitä että hän oli lyönyt vetoa jo ennen lopettamistaan siitä että hän laihtuu juhannukseen mennessä alle sata kiloiseksi, ja vedon lyönnin voitona oli iso viina pullo jokaiselta osallistujalta (joita oli seitsemän, jopa kunnan lääkäri) olen puhunut äitini kanssa puhelimessa ja kuulin että ukko oli saanut maanantaina suljettua pullon ja illalla aloitettua antabuksen syönnin, mutta huomasi vasta nyt että yksi pullo on saamatta ja se on tulossa tänään illalla... joten jatkosta ei taas tiedä... kiitos kun olette olleet niin tukevia asian suhteen, on kyllä kauheaa miten paljon suomessa juodaan.

sitten vähän pirteämpään aiheeseen...
tänään saapuivat vaunut ja ne ovat aivan ihanat, vaikuttivat todella hyviltä, keveät ja menivät pieneen tilaan ja muutenkin helppo käyttöiset ja vaikuttivat tukevilta :)

meillä pinna sänky tulee samaan huoneeseen ja alkuun on käytössä suvussa kulkenut kehto. tarkoitus on että lapsi nukkuu pääosin omassa sängyssä, mutta saattaa hyvin olla että siirtyy yön mittaan meidän kanssa samaan. hoitopöytä on myös makkarissa vessa ja kylppäri kyllä aivan vieressä joten ei pitäisi tuottaa tämän suhteen vaikeuksia. meillä suurin osa isommista hankinnoista tehtynä turvakaukalo puuttuu ja iso osa kestovaipoista, tarkoitus on ruveta kestovaippailemaan heti kun ollaan kotiuduttu ja vähän uuteen elämään totuttu. meillä raha tilanteen suhteen lähes ainut ratkaisu. turvakaukalo saatetaan saada yhdeltä tutulta ja kestovaippoja koitetaan metsästellä esim huutonetistä käytettynä, että saadaan mahdollisimman edullisesti, se äitiyspakkauksen kestovaippa on kyllä hyvä juttu meidän kannalta :)

neuvola on perjantaina ja sitten saadaan kelan paperit. pyörittelen vaan päässäni kauhukuvia että joutuisin sokeri rasitukseen, toivottavasti eivät toteudu...hui...

niin ja tosiaan ollaan menossa torstaina sossuun jossa tehdään arvio taloudellisesta tilanteesta, täytyy toivoa etteivät vaan puutu miehen saamiin ylioppilas lahja rahoihin joista osa näkyy tilillä (esim. vaunu rahat) jännittää aikalailla tulevat päivät.
niin ja suoraan neuvolasta ollaan lähdössä turun kautta lappiin ystävien häihin, siinä vasta pitkä matka junassa ja autossa istumista, täytyy vaan toivoa että hyvin selvitään.

barcelona mikä upea kaupunki... oltiin siellä viime kesänä miehen kanssa reili matkan aikana (pääkohde), olin halunnut sinne jo pienestä jo pelkän arkkitehtuurin takia (gaudi). hyvää matkaa sinulle ja nauti se on ihana paikka.

tulipa maraton viesti... mutta noh nyt kun asiaa kerran riittää niin suotakoon se minulle... hilti ja uotinen 23+6

ps. meillä myös pesukoneen hankinta edessä kun ollaan tätä muuttoakin tehty, mutta meillä varmasti tulee ostossa eniten vaikuttamaan hinta, etsitää ihan peruskonetta ja yksi on jo löytynytkin joka on vaikuttanut ihan hyvältä ja hintaakin saatiin jo tingittyä 275. että pesän rakennus on täälläkin meneillään, ja onneksi jo hyvää matkaa käynnissäkin.

On tosiaan tämä ihana kamala raskaus yli puolen välin. Viikkoja tasan 22 ja vatsa kasvaa silmissä ja vaavi on ihanan aktiivinen, liikkuu ja möyrii kiitettävästi. Ihana raskaus siis siinä, että lapsi on toivottu, ei tarvinnut siis kauaa yrittää, "kamala" siinä mielessä, että ehkä itsekin yllätyin kuinka hankalaa on välillä olla raskaana. Ei taivu kuten ennen, eikä jaksa kuten ennen. Kävelylläkin kun on, niin vartin päästä lähdöstä alkaa etsimään epätoivoisesti paikkaa mihin pääsee pissalle. Ja sitten sitä ihmettelee mistä se selluliitti tulee reisiin ja punaiset verisuonen pätkät raidoittavat koko jalat. Sitten tunnen itseni idiootiksi; Kelan papereita lueskelen kuin vierasta kieltä: mitä kaikkea pitääkään hakea ja koska. (Alkaa onneksi jo pikku hiljaa sekin selvitä) Ja olisikin ihana saada ennen kesälomaa se äitiyspakkaus jo kotiin. Loma alkaa 4 viikon kuluttua, joten taitaa mennä täpärälle, en ole edes saanut vielä niitä neuvolasta.

Mutta kaikki (ainakin melkein) huolet katoavat illalla kun makailen sohvalla kädet vatsan päällä ja tunnustelen potkuja ja liikkeitä ja lausun lastenloruja vaaville. Silloin kaikki on ruusunpunaista.

Tämä on on ensimmäinen kerta kun kirjoitan tänne ilmoittautumiseni jälkeen ja haluan vain sanoa, että on ollut ihana lukea teidän juttujanne ja huomata, että muillakin on samanlaisia päiviä. Eli hyviä ja huonoja.

Heissan,
terveisiä Tallinnasta. Kiidin sinne Linda Linellä päiväksi kun on vapaapäivä ja teki mieli nähdä Kumu. Eikä meno-paluu maksanut kuin 42 euroa (1,5 h.). Ja mikä parasta.. siellä paistoi aurinko, kun Helsingissä on sataa lotissut kuulemma pitkin päivää.
Paljon oli taas asiaa täällä, ja kommentoin mitä vielä muistan.. :) Meillä on 7 kg:n kone, kun pyykkiä tulee miehen urheilun takia niin paljon. Ja pyörittelen sitä täytenä pari kertaa viikossa. Ja miltei aina 60' asteella kun haluan ettei hiki niin pinty niihin.. Ennen oli 5 kg:n kone, mutta posahti juuri alku vuodesta plussan aikoihin ja päätettiin varmistaa, että vauvan hynttyyt mahtuu mukaan :)
Me tehtiin tässä pari päivää sitten taas ihania hankintoja.. Ostettiin sellainen "leikkimatto" jossa vauva voi kieriskellä. Se on niiiiin liikuttava! Koottiin se ja ihasteltiin, mutta purettiin vielä hetkeksi pois. Ja vauva pinnis laitetaan varmaan alkuun meidän sängyn viereen, mutta piakkoin jos mahdollista omaan huoneeseen. Nukun muutenkin tosi hataraa unta, joten voin vain arvella miten sitten loppuvuodesta..
Kela paperit on täytettynä, eikä tulot nettilaskurin mukaan olleet tänä vuonna 20% suuremmat, vaikka luulin niin.. Aika pientä rahaa tulossa. Siksi ollaankin hankittu jo vaikka mitä (myös hoitoalusta ja vaipparoskis) kun syksyllä tulee olemaan varsin tiukkaa. Auto- ja asuntolaina pukkaa päällä. Paperit on tosin vielä lähettämättä, mutta josko saisin ne tällä viikolla kiikutettua postiin ja äippäpakkaus olisi askeleen lähempänä.
Tein jo tilaa makkarin kaappeihin vauvan vaatteille, ja olen viikannut sinne jo hankitut. Niitä tulee hypisteltyä päivittäin..
Tämä ja ensi viikko vielä töitä, ja sitten lomalle -ihanaa! Ja toivottavasti äkkilähdöllä jonnekin maailmalle.. Viimeistä kertaa pariskuntana vähään aikaan.
Vointeja kaikille yhtä kömpelöille :)
Taika 24+5

Huh, kolme kodinkonekauppaa ja olen ihan päästäni pyörällä!

Kolmea hintaluokkaa noita koneita on, halvimmat paketit 700, keskihintaiset 1000 ja sitten on ne koneet, joiden pelkkä pesukone maksaa 1700!!! Kuka ostaa sellaisen?
Nyt olisi investoitava seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi jokapäiväinen käyttökone, joten siinä mielessä tuo pari sataa euroa ei ole niin suuri raha.Ihme kun sellaista hyvää, perusohjelmilla varustettua laatutavaraa ei ole. JOs on perusmalli, se on jotenkin heppoisesti tehty ja ne on pieniä koneita.
Pyydettiin pari tarjousta ja ehkä päädytään siihen keskihintaiseen pesukone+kuivausrumpu setiin ( 6kg koneita, A-energialuokka). Lakanat on kiva kuivattaa rummussa niin ei tartte joka huoneeseen levitellä niitä metallisia pyykinkuivaustelinehässäköitä. Vähenisi meillä tuo huonepölykin. Nämä espoolaiset asumisneliöt on niin kalliita, että ylimääräistä tilaa ei ole esim kodinhoitohuoneelle.

Palvelua saa sitten aika monenlaista. Yhdessä liikkeessä miesmyyjä puhui vain miehelleni! MInä vaan jotain kysymyksiä yritin esittää, että mitä ohjelmia tässä on jne. toisarvoista. Myyjä esitti vain hintoja ja linkoustehoja miehelleni, naisille kun ei kannata numeroilla puhua!
Päätin, etten kyllä siltä tyypiltä ainakaan osta! Eli loppujen lopuksi nainen teki sen ostopäätöksen. Turha oli miehelleni vain puhua, meni kaupat sivu suun...

Taas pistää tohon ruokamahan kohdalle. Ihan kuin suoli olisi solmussa. Tavallista vatsakipua se ei ole. No pitää köllötellä ja taas katsoa jalkapalloa. Kyllä on illat menneet aika samalla tavalla viimeiset viikot...Nyt kuulin alakerrasta että ranskalla olisi ollut hyvä maalintekopaikka, mutta eivät tehneet maalia. Jaaha. ja rankkari Espanjalle, naapuritkin sen pihalle varmasti kuulivat :)

Palaillaan,
Manna

Minä pysyn toistaiseksi vierailijana, koska rekisteröinnin aktivointi oli ihan utopistinen enkä jaksa kysäistä asiakaspalvelusta. Säköpostiosoitteeni on tuottanut aiemminkin ongelmia.
Minulla oli keskimmäiseltä sf-mitta koko ajan käppyröiden yläpuolella. Muistaakseni jotain 40 cm lopussa. Tyttö ei tietenkään pohjoisessa käydessään muistanut katsella mukaan vanhoja ä-korttejani. Minulla ei yksikään vauvoista ole laskeutunut. Sitä sitten yhdessäkin synnytyksessä odoteltiin tuntitolkulla, kunnes kätilö vaihtui ja totesi, ettei tämä täältä mihinkään laskeudu ja paineli polttojen tahdissa vatsaa huom ! sievästi eikä kauhujuttujen mukaan. Toisaalta juuri tuo laskeutumattomuus on tehnyt loppuraskausajankin niin helpoksi, kun ei vauvat ole painaneet alas. Tämä raskaus on senkin suhteen ihan toista maata. Pääsis nyt kymmenisen viikkoa eteenpäin. Ei nämä loppuun saakka mahdu. Isäni on kaksonen ja he ovat veljensä kanssa painaneet molemmat 3,5 kg. Mummuni oli vain 152 cm pitkä. Heidät on synnytetty sairaalassa toisin kuin siihen aikaan oli tapana eli 30-luvulla.
Kävimme katsomassa pinnasänkyjä, hoitopöytiä ja turvaistumia. Oli ihana havaita, että löytää niin kehittyneitä turvaistuimia, joita ei tarvitse aina tunkea vöihin kiinni vaan ne napsautetaan vain alustaan ja sillä selvä. Tällainen oli esim. Maxi Cosi-versio. Näkyi kyllä olevan Keski-Euroopassa samanhintainen kuin Suomessa. Me päätettiin lähteä heinäkuun toisella viikolla Saksaan miehen ystävän tykö, joka on naimisissa saksalaisen naisen kanssa. Heillekin tulee joulukuussa vauva. Nyt on jännät paikat lapsivesipunktioineen yms. sillä hänkin on jo nelikymppinen. Pitää samalla katsoa sieltä vauvatarvikkeita. Ainoa este ehkä on, jos nyt vielä kohdunsuu lyhentynyt ja jo pehmennyt. Se selviää sitten 6.7.
Turha toisaalta on pelätä sokerirasitusta. Näköjään piikittelemiseen tottuu melko helposti ja ikään kuin kokeiluluonteisesti oppii sen, mikä verensokeria nostaa. Täytyy kyllä varmaan vielä nostaa huomenillalla annosta parilla yksiköllä. Ainoa pelko on se, että jos sikiöille aiheutuu jotain hämminkiä.
Löysin LIndexistä siedettäviä mammavaatteita ja se piristi kovasti. On jotenkin kurjaa odottaa kesällä, kun kaikki ovat niin "hemaisevissa kesämekoissaan" ja itse tällainen turvonnut pallomaha. No onnellinen olen, että onnisti viimein. Tää oli minulle määrä olla viimeinen yritys kahden keskenmenon jälkeen. Ikäkin tuli jo vastaan. Kävin läpi peräti viisi hoitoa. Oli fyysisesti ja henkisesti rankkaa. Kelakaan ei korvannut mitään, kun sterilisaatio takana.
On helpottanut olla kotona saikulla. Kyllä tuommoinen lähinnä kyllä paperien pyörittelykin rasittaa. Aamulla ei olo ole niin hankala ja saa jotain jopa aikaiseksi.
Hyvää yötä kaikille pyöristyville !
Äiskä (taas)

Heipat!

Pesukoneista: meillä ihan perus 5 kg kone ja uskon ja luotan sen riittävän. Kuivausrumpua olen miettinyt just lakanoille jne, mut vielä hankkimatta. Saunassa ollaan lakanat kuivateltu ja luultavasti sillä tyylillä jatketaan. Ainoa mikä mua harmittaa meidän koneessa on 40 asteen pesuohjelman pitkä kesto, yli 2 h!!! Kun joskus ois kiire ja 1/2 ohjelmalla ei vaatteet peseydy "tarpeeksi". Kannattaa siis miettiä myös niitä pesuohjelmien kestoja, jos on itselle väliä.

Meilläkin Airi ens maanantaina neuvola, vähän jännittää toi painon nousu. Ihmettelen, et mistä sitä oikeen tulee kun syön kuitenkin suht tavallisesti ja herkkuja oon koittanut vältellä (jätskiä tosin en pysty välttämään). Toivottavasti en joudu sokerirasitukseen... Vaikka kaipa siitäkin selviää, ainakin Äiskältä saa varmaan hyviä neuvoja?

Muuten olo ihan manio. Eilen oli miehen kanssa pitkät keskustelut työnteosta ja erityisesti työnteon määrästä. Mulla mies sellaisissa töissä, että voisi olla siellä varmaan 24/7 ja siltikään ei aika riittäisi. En vaan hitsit vie halua sellaista perhe-elämää, jossa mies tekee töitä ihan hulluna ja koko ajan. Kaipa vaimollakin (ja tulevalla lapsella) oikeus jonkunlaiseen mieheen ja isään. Mutta asiasta on hyvä välillä ärähtää, sillä kukaan muu ei hänelle siitä "raivoa" ja vaadi tulemaan kotiin. Ja toinen juttu mikä asiaan liittty on se, että näen jo nyt, et miehelläni on nukkumisvaikeuksia, käy koko ajan ylikierroksilla eikä ole oma iloinen itsensä. Ja se huolestuttaa. Hänestä on hyvää vauhtia tulossa workaholic ja ikää vasta 29 v. Ei kiva. Mutta eilinen keskustelu auttoi ja katsotaan miten asiat etenee...

Vointeja muille pallokaloille, jatketaan vyötärölinjan kasvattamista!

Pinni

Huomenta vain.

Hui, nuo Äiskän mitat kuunostavat aivan järkyiltä, voimia vaan oloon. Itsellä on mahanympärys vielä parikymmentä senttiä pienempi ja ihmiset taivastelee tämänkin kokoa. Mutta tällä varrella, kuten myös äiskänkin...

Olen töissä. Pistelen papereita kasaan ja laitan äippälomapaperit menemään. Kolmen ekan kuukauden palkan takia joudun minäkin laittamaan ne palkkatoimiston kautta ja viime tipassa olen taas liikenteessä, mutta onneksi kuitenkin ajoissa. En ollut huomannut tarvitsevani virkavapaalapunkin, mutta sekin on nyt kunnossa.

Pesukoneessa kanattaa vissiinkin satsata laatuun, ja sivusta täytettävät ovat ilmeisimminkin tehokkaimpia. Meillä on tilan takia päältä täytettävä Rosenlew, ihan kohtuu jälkeä tekee. Käytössä on pääasiassa yksi ohjelma ja asteet sitten pyykin mukaan 40 tai 60. Joskus tulee käytettyä villapesuohjelmaa ja siliäville tarkoitettua linkoamatonta ohjelmaa.

Olen ommellut ikäni ja pikkuisen opiskellutkin tekstiilitekniikkaa ja nykymateriaalit ovat tosiaan aika teknisiä. Kannattaa uskoa pesulappuja ja pestä 60 merkatut trikoot 60:ssaä, muuten lähtee värit. Meillä pestään pääsääntöisesti meidän aikuisten tummat 40:ssä ja lapsen vaaleat 60:ssa ja lakanat 60:ssa. Pyykinpesuaineet ovat nykyään meillä sensitiveä, aloin viime odotus- ja pikkuvauva-aikana inhoamaan ihan tavispesuaineenkin jättämää tuoksua, mielestäni tuoksuton pyykki "tuoksuu" parhaimmalle.

Täällä alkaa lomakuume painamaan. Ollaan Airin kanssa sitten samaan aikaan Espanjanssa, me kärvistellään eteläosan helteissä. Bracelona on ihana kaupunki, varmasti nautit Airi olostasi siellä. Me mennään tällä kertaa vähän enemmän paikallisvierailulle, saa nähdä mitä vielä löydetään. Pitäisi vielä löytää isäntäperheelle tuliaiset, apua.

Jos en koneelle enää kerkeä, niin oikein mukavaa lomailua kaikille lomailijoille ja isot tsempitykset vielä töissä oleville.

Lotta rv 25

Hei taas!

Kesti minullakin hetken, ennen kuin opin käyttämään näitä uusittuja sivuja. Vaikka selkeäthän nämä ovat! Hyvin pystyy juttuja lukemaan, kun ei tartte koko ajan klikkailla niitä auki.

Pesukoneista: Meillä on aika uusi 7 kilon kone, ihan perusmalli. Aika paljon ohjelmia siitä löytyy, mutta eihän niitä tule juurikaan käytettyä. Samoja perusohjelmia sitä tulee aina pyöritettyä. Uskon, että pärjätään samalla koneella vauvankin kanssa ihan hyvin. Lähinnä meitä vain tuo kuivaus arveluttaa; kylppäri on niin pieni, ettei siellä ainakaan voi kuivata mitään. Ja on aika kurjaa, jos koko kämppä on ihan kosteana pyykinkuivatuksen vuoksi. Ehkä pitää ruveta käyttämään taloyhtiön kuivaushuonetta tai jotain. Kuivausrumpu olisi kyllä ihana.. Ehkä vielä jonain päivänä :)

Olo on ollut ihan hyvä. Rautakuuri on minullakin alkanut, ja väsymys on näillä helteillä ollut aika kova. Mutta muuten kaikki on jees. Tuntuu jotenkin hassulta tämä raskauden vaihe. Alussa sitä vaan odotti paniikissa viikkojen kulumista, kun pelkäsi onko kaikki kunnossa. Nyt sitä jo uskoo siihen, että kaikki on kunnossa, potkuja kuitenkin satelee siihen malliin, ettei oikein voi olla uskomatta.. Nyt sitä vaan sitten on aika rauhallisin mielin. Varmaan loppuvaiheessa alkaa sitten odottaa sitä synnytystä ja miettiä sitä tarkemmin, mutta nyt se ei vielä tunnu hirveän läheiseltä. No, mikäpä tässä ollessa!

Hankintoja me ei olla vieläkään tehty. Ehkä sitten muutaman viikon päästä, kun on loma, niin ehtii paremmin niitäkin miettimään. Vaunujen ostaminen tuntuu hankalalta, niitähän löytyy vaikka minkälaisia! Täytyy lähteä kiertelemään ja ehkä etsimään jotain tarjouksiakin, ettei tarvitsisi ihan hirvittävästi niihin pistää rahaa.

Meillä on lapselle oma huone tiedossa, mutta eiköhän se pinnasänky ensi alkuun tule meidän makuuhuoneeseen. Mutta hoitopöytä sitten sinne omaan huoneeseen, samoin kuin muutkin tavarat. En ole noita vielä niin tarkkaan miettinyt.
Hyviä vointeja kaikille!

-hipsu-