Lomalle paikkaan jossa mies on ollut exän kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lomakuumeeton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lomakuumeeton

Vieras
Miten suhtautuisitte siihen että puolisonne (tai avomies, poikaystävä, tms.) haluaa lomamatkalle paikkaan jossa on ollut entisen tyttöystävänsä kanssa? Minun mieheni haluaisi lähteä lomalle Italiaan, tarkemmin sanottuna Roomaan jossa on siis viettänyt joskus romanttisen loman exän kanssa.

Itseäni ei oikein huvita lähteä sellaiseen paikkaan josta miehellä on muistoja exästään. Kiva seistä siinä Colosseumilla jos mies muistelee sitä edellistä lomaansa. Tulisi varmaan aika ulkopuolinen olo minulle... Vaikka ei siis sinänsä exästään puhuisi mutta jos mainitsee että on täällä jo ennen ollut. Tai sanoo tietävänsä jonkun romanttisen ravintolan lähistöllä, ei ehkä huvittaisi sinne suunnistaa koska mies on siellä ollut sitten entisensä kanssa. Ja mies on siis ollut Roomassa vain kerran joten kaikki paikat mitä tietää on tämän exän kanssa koettu.

Luin jokin aika sitten artikkelin muistaakseni Me Naiset -lehdestä jossa käsiteltiin sitä kuinka paljon painolastia vanhoista suhteista voi tulla. Joku ei enää mene ravintolaan jossa exä häntä kosi, joku ei pysty kuuntelemaan tiettyä kappaletta koska se muistuttaa exästä jne. Onko tämä teistä typerää, vai onko teillä esim. noita paikkoja joihin ette enää mene koska niistä on muistoja exänne kanssa?

Älä huoli, voit miehesi kanssa luoda uusia muistoja teistä kahdesta, hänen muisteltavakseen.

Kyllä minä menisin, varsinkin jos kyseessä olisi esim. Pariisi, Lontoo, Rooma, New York, Australia on kiehtonut aina...

Rooma on sentään aina Rooma ja tällä kertaa erona on, että hän kokee kaiken SINUN kanssasi ja yhdessä saatte aikaan uusia muistoja.

[viesti moderoitu]

Ei tässä nyt ollutkaan kyse mistään tieteellisestä asiasta vaan siitä että nykyään kun ihmisillä on monia suhteita niin on myös paljon niiden tuomaa painolastia. Musiikkin on esimerkiksi suuri osa minun elämääni ja siihen liittyen minulla on kappaleita jotka tuovat mieleen hyviä muistoja ja kappaleita joita en tahdo enää kuunnella koska ne tuovat mieleen surullisempia aikoja.

Eli myös mielenkiinnosta kyselen onko täällä ihmisillä vastaavia kokemuksia liittyi se sitten musiikkiin, johonkin paikkaan tms.

Tuolla asenteella en voisi enää koskaan käydä nyxäni kanssa Lontoossa, Nykissä, Venetsiassa, Pariisissa, Singaporessa, Ankarassa, Varsovassa - joitakin mainitakseni, tai yleensä oikeastaan missään paikassa, missä olen käynyr exäni kanssa.

Seuraava vapaa paikka lomailuun lienee Nilsiän Nipasenmäki...

Alkuperäinen kirjoittaja eksmies:
Tuolla asenteella en voisi enää koskaan käydä nyxäni kanssa Lontoossa, Nykissä, Venetsiassa, Pariisissa, Singaporessa, Ankarassa, Varsovassa - joitakin mainitakseni, tai yleensä oikeastaan missään paikassa, missä olen käynyr exäni kanssa.

Seuraava vapaa paikka lomailuun lienee Nilsiän Nipasenmäki...

Niinpä, savimajassa asuminen onkin tullut suosituksi niille, joilla jo kaikkea on. Nilsiässä on eksotiikkaa.

Minulla ei kaikki paikat joissa olen jonkun exäni kanssa käynyt ole sellaisia joihin en voisi nykyiseni kanssa mennä, mutta on niitä joitakin paikkoja jäänyt... Eräs exäni nimenomaan kosi minua tällaisella romanttisella lomamatkalla, pitkä suhde kuitenkin päättyi ennen kuin päädyimme naimisiin. Siitä on jäänyt katkeransuloisia muistoja joten en nykyiseni kanssa tähän kyseiseen paikkaan matkustaisi. Eli kai se riippuu siitä millainen "lataus" matkalla on ollut ja kuinka vahvoista tai tärkeistä muistoista on kyse.

Taasen riippuu hieman. Itse en menisi ehkä paikkaan missä on romanttisia muistoja jne. Mutta etenkin suhteen loppuaikoina jos olisimme olleet exän kanssa reisussa, voisin hyvin mennä sinne nykyisen kanssa. Jos ajattelisin tähän tapaan, että oli todella mahtava ja kiva paikka, exän(kin) kanssa reissu oli ok, nykyisen kanssa varmasti meillä onkin sitten huippukivaa.

Riippuu todella niistä muistoista ja miksi suhde on kariutunut. Ja toinen on, että "suurimmat" muistot liittyvät ehkä hotellihuoneeseen, lähirannalle, uimaaltaalle jne. Ei ehkä varsinaisesti "paikkaan" etenkin jos on eri puolella lomakohdetta, eri hotellissa jne. Itse kyllä luulisin, etten menisi ;) Oikeastaan riippuu siitä kuinka paljon asia sinua häiritsee.

Voi todella olla, ettei mies ole edes ajtellut asiaa tuosta näkökulmasta, ja jos mainitset asiasta, niin vasta sitten hän voikin alkaa verttaamaan asioita. Mutta ehkä paras on, että mainitset asiasta ja kerrot, että sinua mahdollisesti häiritsee, jos mies alkaa verrata muistojaan teidän matkalla ollesanne. Vaikea mitään sanoa, kun riippuu niin olosuhteista.

ette te sen miehen mukana olis matkalla, jos se exä olisi, niin ihana ihminen, että kaiholla muistaa pitäisi, se olisi, ettekä te! Ajatelkaa asiaa näin.
Minä nukun joka yö samassa sängyssäkin kuin exä ja eipä tuo ole keskeen työntynyt!

Kun aikuisiällä aloittaa avioeron jälkeen uuden suhteen, pitäisi aika monta paikkaa jättää lomapaikkojen lisäksi väliin, jos ajattelisi, ettei voi mennä samoihin paikkoihin kuin exänsä kanssa. Käymättä jäisivät sitten sekä omat että miehen vanhemmat, sisarukset ja muut sukulaiset, ne ystävät, joiden kanssa ei ole ystävystynyt vasta nykyisen puolison kanssa ja kesämökki! Eli mielestäni asia on niin, että jos on aikuiseksi asti ehtinyt täysin neitseellisenä, on se aika harvinaista.

Exäni on EXÄ - eikä suinkaan siksi että vielä muistelisin häntä romanttisesa mielessä, ei todelkaan.. On joitain paikkoja joihin en halua mennä juuri siksi että ne tuo mieleen hänet. Mutta muitakin paikkoja on.
Yksi exä-paikka oli Lontoo. Nyxäni halusi sinne ihan välttämättä eikä tiennyt että olin oltu exäni kanssa. Vähän kierrellen suostuin. Kerroin jopa käyneeni exän kanssa. Mutta se ei häntä haitannut (suhteemme oli silloin tuore). Se kannatti, koska matkasta tuli aivan oman lainen. En edes muistanut exääni juurikaan, paitsi kun nyxxä kyseli missä ravintoloisa oli käyty. Ei sitten menty niihin, koska siinä kylässä paikkoja riittää. Lontoosta jäi parempi maku. Sen jälkeen ei sitten yhteisymmärryksestä olla käyty niissä muutamassa paikassa jossa exän kanssa käytiin. Ne oli "meidän juttuja" ja oma aikakautensa.

En henk.koht. ymmärrä miksi joku haluaisi mennä samaan paikkaan jossa oli exän kanssa ollut. Varmaan joku pystyy sulkemaan mielestään seuralaisensa ja keskittymään ainoastaan paikkaan, mutta itse pitäisin sitä loukkauksena seuralaista kohtaan. Sekä exää että nyxää. Kyllä mulle kokemukseen liittyy myös kenen kanssa kokee. Esim. just romanttiset asiat haluan kokea jurui rakkaani kanssa, eikä samaa asiaa voi kokea kahden kanssa. Jokainen parisuhde on yksilöllinen, jonka kokemuksia ei voi massoittaa. Tai mielestäni ei sitten niin hirveästi välitä siitä ihmisestä.

Musiikissa on sama. Joku biisi voi tuoda mieleeni nuoruuden tai jonkun tilanteen, eikä sitä kokemusta voi jakaa jonkun nykyisen ihmisen kanssa.

Voihan olla, että mies nimenomaan haluaa Roomaan siksi, että hänestä se oli kiva paikka, josta hän piti. Ei siis siksi, että siellä oli exän kanssa kivaa, vaan siksi, että paikka sinänsä oli upea. Voihan olla, että paikka on miehen mielestä hieno (joko siksi, että se on hienompi kuin muut paikat, joissa hän on ollut TAI siksi, että hänellä on huono mielikuvitus, eikä osaa kuvitella, mikä muu paikka olisi mukava TAI siksi, että hänestä on kiva viedä sinut sinne, koska hän jo tuntee vähän paikkoja ja osaa toimia oppaan tapaisena sinulle).

Jos asia vaivaa, sano miehelle, ettet halua sinne siksi, koska et halua, että mies vertailee sinua exään. Mies ei todennäköisesti tajua ajatuksenkulkuasi, mutta meissä naisissa ja miehissä on kieltämättä usein ajatuseroja.

Alkuperäinen kirjoittaja mnb:
ette te sen miehen mukana olis matkalla, jos se exä olisi, niin ihana ihminen, että kaiholla muistaa pitäisi, se olisi, ettekä te! Ajatelkaa asiaa näin.
Minä nukun joka yö samassa sängyssäkin kuin exä ja eipä tuo ole keskeen työntynyt!

Ja minä en suostuisi nukkumaan samassa sängyssä. Katson, että minulla ja uudella puolisollani on "meidän elämä", jossa "meidän" historia ja kokemukset rakennetaan puhtaalta pöydältä, ei vanhoihin raameihin. Siltä osin kuin siihen voi vaikuttaa. Joku saivartelija vetää mukaan ettei sitten pitäisi olla vanhoja kavereitakaan...

Eräs jonka kanssa seurustelin eroni jälkeen halusi että muutetaan yhteen, ja nimenomaan niin että hän muuttaa minun luokse. Asuin ok-talossa joka erossa jäi minulle. Koin asian kiusallisena. Minulle oli päivänselvää, että jos vielä jonkun kanssa vakiintuisin, myisin talon ja hankittaisi oma koti muualta. Koska talo oli minun ja exäni rakentama. En halunnut uusia suhteita samoihin raameihin. Mutta tämä seuralainen ajateli vaan, että se olis rahallisesti järkevin vaihtoehto, koska laski ettei meillä olisi yhdessä varaa ostaa vastaavanalaista taloa ja hän halusi nimenomaan ok-taloon kanssani. Kuitenkin hän sitten alkoi katsella paikkoja siihen malliin, että mitä pitäisi remontoida ettei se muistuttaisi entisestä avioliitostani. Suhde sitten kuoli itsestään pois eikä hän koskaan muuttanut sinne. Nykyään asun muualla uuden vaimoni kanssa. Tämä oli molemmille päivänselvä ratkaisu. Ei ok-talo, mutta "meidän koti" kuitenkin.

Matkamuistoihin toisen kanssa vaikuttaa se, missä suhteen vaiheessa matka on tehty. Jos on oltu rakastuneita ja onnellisia, koko kohde on muisto niistä ajoista ja siitä henkilöstä.

Jos taas matka tehty 20 v. avioliiton jälkeen jo vähän väljähtynein tuntein, voi matkakohde olla tärkeä.

Ymmärrän aloittajaa oikein hyvin. On paikkoja joihin en haluaisi lähteä nykyisen mieheni kanssa hänen muistojensa takia. Joihinkin minulle tuttuihin paikkoihin en veisi häntä, olisi melko kiusallinen olo.

Miksi ap:n mies haluaa sinne Roomaan? Jäikö suhteessa joku kaivelemaan, tuliko hän jätetyksi ja haikailee mennyttä? Vai haluaako hän toistaa romanttisen olotilan uuden kanssa? Vai tekikö kaupunki häneen vaikutuksen, ilman että se liittyy kehenkään henkilöön?

Entisen vaimon sähgyssä en voisi kuvitella nukkuvani, vaikka miehen taloon muutinkin.

"Miksi ap:n mies haluaa sinne Roomaan?"

Kun exä häipyi kotoa, mietin matkakohdetta. Halusin lähteä selvittämään ajatuksiani.
Rooman matkat olivat silloin hintavia. Lähdin kolmeksi päiväksi Lappiin. Silloin siellä oli erittäin kylmä ja paljon lunta. Lähes päivälleen 9 vuotta sitten.

Ehkä Rooma vetää raunioiden takia. Colosseum on kuin mausoleum pystyyn kuolleesta avioliitosta.

Minusta paras reissu Roomaan on katsoa Dolce vita elokuva. Olen katsonut elokuvan monta kertaa.

Ehkä vihdoin lähden Roomaan, jos täytän sata vuotta. Ikuinen kaupunki ei pidä tuota ikää korkeana.

Amantes amentes (Rakastuneet ovat järjettömiä.) Tulostin latinalaisten lauseiden listan paperille. Tuota lausetta katselin toissapäivänä. Sen takia sen nyt muistin.

Voi herranpieksut. Rooma on Rooma! Roomassa on miljoonia paikkoja, joissa voi käydä. Tartteeko sinne Colosseumille mennä, jos kerran niin ahdistaa? Onhan siellä tuhansia muitakin paikkoja, jotka on yhtä hienoja ja upeita.

Taitaa tulla elämä aika raskaaksi, jos täti on noin huonoitsetuntoinen ja analysoi menaiset-lehdistä lukemiaan artikkeleja kuin raamattua. Älkää sitten matkusta minnekään. Jääkää kotiin. Jäähän sun miehellesi hyvät muistot siitä Roomasta sen eksän kanssa, niin mitä turhia sun on tarvis uusia muistoja tehdä ko. paikasta...

En osaa sanoa noista lomamatkakohteista juuta tai jaata, mutta sen tiedän että jos joudun joskus työ- tai vapaa-ajan matkan yhteydessä yöpymään Tampereella, en tee sitä Hotelli Ilveksessä.
Jaa, miksikö? Siksi, että exä panetti siellä itseään kaikenmaailman häntäheikeillä, muka-kurssimatkoilla Tampereella käydessään.

Mun mies on varannut hotellihuoneen toisesta kaupungista meille romanttisin ajatuksin kun on minun syntymäpäiväni.

Olen ko käupungissa yöpynyt vain yhden kerran elämässni ja se oli exänin kanssa ja eikös tämä nyxä nyt sitten ole varannut huoneen juuri siitä samasta hotellista. Hän kovasti on minulle selittänyt missä puolella kaupunkia se on jne. mutta en ole maininnut että onhan tuossa tullut käytyä....

Eipä se minua haittaa ja tuskin häntäkään kun ei sitä tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja varmana ei onnistu!:
En osaa sanoa noista lomamatkakohteista juuta tai jaata, mutta sen tiedän että jos joudun joskus työ- tai vapaa-ajan matkan yhteydessä yöpymään Tampereella, en tee sitä Hotelli Ilveksessä.
Jaa, miksikö? Siksi, että exä panetti siellä itseään kaikenmaailman häntäheikeillä, muka-kurssimatkoilla Tampereella käydessään.

Täm on hyvä :D
(vaikka kuitenkin ikävä tapaus kertojan kannalta..)

Alkuperäinen kirjoittaja marjoo:
Mun mies on varannut hotellihuoneen toisesta kaupungista meille romanttisin ajatuksin kun on minun syntymäpäiväni.

Olen ko käupungissa yöpynyt vain yhden kerran elämässni ja se oli exänin kanssa ja eikös tämä nyxä nyt sitten ole varannut huoneen juuri siitä samasta hotellista. Hän kovasti on minulle selittänyt missä puolella kaupunkia se on jne. mutta en ole maininnut että onhan tuossa tullut käytyä....

Eipä se minua haittaa ja tuskin häntäkään kun ei sitä tiedä.

Mitäs jos kertoisit? Jos hän saa asian selville jostain myöhemmin, on se aikamoisen loukkaavaa.

Miehelläni on ollut vaimo ja kihlattu ennen minua. Muutettuamme yhteen hänellä oli kuvataulu, joka oli ostettu Lontoosta. Hän oli käynyt siellä isänsäkin kanssa ja luulin sen taulun olevan muisto siltä matkalta. Taulu laitettiin makuuhuoneeseemme, parhaalle paikalle, hänen toiveestaan.

Muutamien kuukausien päästä selvisi, että hän oli ostanut taulun matkalla, jolla oli käynyt entisen kihlattunsa kanssa. Olin ihan hirvittävän loukkaantunut. Miksi ei voinut sanoa sitä heti?
Nyt tuli tunne, että hän helli ajatusta tuosta entisestä naisesta ja tuntui todella pahalle, että se taulu oli ensimmäisenä silmissämme aamulla ja viimeisenä illalla. Melkein kuin se nainen olisi maannut siinä välissämme. Ja luulen, että miehen ajatuksissa makasikin.

Kun suunniteltiin lomamatkaa miehen kanssa, kohteeksi valittiin sama kaupunki kuin missä mies oli ollut viimeksi exänsä kanssa. Epäröin hieman, koska ajattelin, että hän fiilistelee kuitenki edellistä matkaansa. Mies kuitenki vakuutti, että tää hotelli on ihan eri puolella kaupunkia, ihan hyvin voidan mennä.

No, mentiin sit. Heti ekoina päivinä lähikauppojen kauppiaat tervehtivät "hello, nice to meet you again..." Öh, ajattelin, että joo, myyntikikka. Sit kerran, kun käytiin ostamassa aurinkolasit, niin se myyjä kivenkovaan väitti, että mies on käyny hänen asiakkaanaan pari vuotta aikaisemmin. Mies sanoi, ettei koskaan ole käyny siinä liikkeessä. Niin, ja kuinka joku voi muistaa tuhansien kävijöitten jälkeen jonkun suomalaisen miehen???

Loma oli jo lopuillaan, kun käveleskeltiin hotellimme lähistöllä. Mies rupes kattomaan yhtä hotellia ihmeissään, ja totes sit: ei hitto, tuossahan me "Paulan" kanssa oltiin. Just, väliä omaan hotelliimme reilu 100 metriä. Mua hieman sieppas! Miten mies ei muka muistanu, että samassa paikassahan olivat lomailleet, ja kai ne kauppiaatkin hänet todella muistivat. En ikinä olis menny siihen kohteeseen, jos olisin tienny ton ennen lähtöä.

Toinenkin syy samoihin paikkoihin menemättömyyteen jatkossakin on: mies ei viittiny lähteä mihinkään retkille tai reissuille "koska mä oon käyny kaikissa paikoissa "Paulan" kanssa, ollaan nyt vaan täällä altailla..." voi v.....u! Ja tän asian oon ilmottanu myös miehelle.

Onkohan minussa joku "vika", sillä en edes ajattelisi sitä, etteikö voisi mennä samaan paikkaan, jossa minä olen ollut exäni kanssa tai jossa nykyinen mieheni on ollut exänsä kanssa? En myöskään pohdi, että mieheni haikailisi exänsä perään, jos menisimme samaan kohteeseen - hyvänen aika, kyseessähän on ex-puoliso ja miksi olisimme yhdessä lainkaan, jos exiämme vain ajattelisimme? Onhan meillä kaikilla menneisyys.

En edes muista kaikkia niitä hotelleja ja paikkoja, joissa exäni kanssa ehdin käydä lähes 15 vuoden aikana ja uskon, ettei nykyinen miehenikään muista niitä paikkoja, joissa hän on käynyt exänsä kanssa lähes 20 vuoden aikana.

Esimerkiksi juuri Rooma on sellainen kohde, jossa olen käynyt muutaman kerran exäni kanssa ja koska rakastan kyseistä kaupunkia ja koska nykyinen mieheni ei ollut käynyt siellä, olemme käyneet siellä yhdessä. Tämä oli meidän matka, enkä reissun aikana kertaakaan edes ajatellut entistä puolisoani enkä matkoja, jotka olin hänen kanssaan tehnyt, miksi ihmeessä edes olisin näin tehnyt. Jokainen matka on ainutlaatuinen.

olet aika erilainen minun mielestä, arvoisa ^.

Mä koen olevani niin ruma ja lihava ja taidoton verrattuna mieheni exiin, että ihan itkettää. Saa pidätellä kohtausta kun mennään jonnekin mikä liittyy miehen exiin, sillä oon aivan varma ettei se halua olla mun kanssa ku muistaa ex-tyttöystävänsä.

Mulla itsellä ei oo exiä, joten en pysty käsittää miksi mies pitäsi minusta jonkun toisen paremman tytönkin jälkeen. Oma mielila on sellainen, että jos meille tulisi joskus ero, en haluaisi seurustella enää kenenkään kanssa.

Yhteistyössä