Loma-ajan palkkaa ja laskentakaavoja on monenlaisia, riippuen vähän tessistä ja työsuhteen laajusta. Löytyy suoraan kk-palkasta laskettavia ja sitten prosenttipohjaisia, sekä vielä erilaisilla kertomilla varustettuja.
Mutta, useimmissa tällainen normisääntö kk-palkkalaiselle on seuraava laskukaava:
kk-palkka / 25 * lomapäivien lukumäärä = loma-ajan palkka
Lomakorvaus on tuosta 50 %.
Sitten voidaan laskea lomanmääräytymisvuoden kertymää ja ottaa siitä prosenttina loma-ajan palkka. Tuo prossa riippuu työsuhteen pituudesta.
Ja taas lomaraha on tuosta 50 %.
Taikka esim. rakennusalalla määritellään tietty prossa ja tämä pitää sisällään sitten lomarahankin.
Esimerkkejä:
kk-palkka 1.700 euroa.
Kertyneitä lomapäiviä 24, pitää lomansa kahdessa osassa kesäkuussa ja heinäkuussa.
Loma-ajan palkka 1.700 / 25 * 12 = 816,00
Lomaraha tuosta 50% = 408,00
Tämä siis maksetaan sitten yrityksen tavoista riippuen, joko niin että lasketaan nuo summat erikseen kesä- ja heinäkuulle, taikka sitten kesäkuussa molemmat.
Jos siis olet kesäkuussa 12 päivää lomalla ja heinäkuussa 12 päivää ja muutoin töissä ihan normaalisti. Saat kesäkuulta ja heinäkuulta kokonaisuudessaan palkkaa + lomarahaa yhteensä 2*1.700 euroa +816,00 = 4.216,00
Ihan sama, vaikka laskettaisiin tuota loma-ajan palkkaa erikseen, työntekijä saa aina kuitenkin kuukauden palkkansa--> 2*816(loma-ajan palkkaa) + 2*884,00 (palkkaa kesä-heinäkuun työpäiviltä) + 816,00 (lomaraha).
Sitten jos alalla käytetään prossapohjaista laskentaa, eikä kyse ole kuukausipalkasta:
Lomanmääräytymisvuoden aikana tienattu palkka (01.04.08 - 31.03.09) ja tuosta 9%
(työsuhde kestänyt alle vuoden 31.03.2009 mennessä)
Esim. 20.400,00 * 9 % = 1.836,00 --> lomaraha taas 50 % = 918,00