Lomaraha vai slomapalkka?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko kokemusta tai tietoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko kokemusta tai tietoa

Vieras
-Eli mulla olisi vielä ensi viikko lomaa ad torstaihin. Maanantaina kumminkin lääkäriaika + ultraääni, jossa tiedän että minulle kirjoitetaan sairaslomaa sinne asti kun äitiysloma alkaa. Miten tuo palkka tuolta varsinaiselta vuosiloma ajalta menee? Eli saanko vuosilomasta palkan normisti noilta neljältä päivältä vai maksetaanko minulle sairaslomapalkka? Sopimusala KV-TES. Nuo lomapäivät on jo vahvistettu -tietenkin- joten en pysty niitä siirtämään/säästämään äitiys-ja vanhempainvapaan jälkeen pidettäväksi.
-Nuo vuosiloman päälle osuvat slomapäivät varmaan myös vähentää niitä slomapäiviä mitä saa täydellä palkalla olla poissa töistä, eikös?
-Ja eikös äitiyslomalta makseta kuitenkin täysi palkka ekoilta kuukausilta (vakituinen työsuhde on) vaikka sitä edeltää sairasloma, jolla tippunut jo pienemmälle palkalle?

Sulla on jo loma menossa, joten sitä ei voi perua / siirtää sairausloman takia. Pyytäisin sairauslomatodistuksen vasta ensimmäisestä työpäivästä alkaen, jolloin palkalliset sairauslomapäivät eivät vähenisi turhaan.

[QUOTE="vieras";24577883]Sulla on jo loma menossa, joten sitä ei voi perua / siirtää sairausloman takia. Pyytäisin sairauslomatodistuksen vasta ensimmäisestä työpäivästä alkaen, jolloin palkalliset sairauslomapäivät eivät vähenisi turhaan.[/QUOTE]

No tuohon saatiin aika... on ajat vähän tiukassa tuolla. Eikä mua nyt niin harmita että palkalliset slomapäivät vähenee, pieni murhe pitkässä juoksussa, mutta haluaisin vaan tietää, että miten nuo palkka-asiat menee. Mutta vastauksen sainkin jo että vaikka olen lomalla niin slomapäivät kuluu kun slomatodistus on.

Vaikka menet lääkäriin ennen loman loppua, niin voit pyytää lääkäriä kirjoittamaan sairasloman vasta ensimmäisestä työpäivästä alkaen.

Ihanko totta? En oo tiennytkään.
Oon niin vähän ollut sairaslomalla työurani aikana, että mä oon ihan pihalla nyt kun pitää koko ajan hypätä sitä hakemassa. Neuvolan terkkari esim. ei pysty kirjoittamaan kuin siitä päivästä kun käy sitä hakemassa.

Ihanko totta? En oo tiennytkään.
Oon niin vähän ollut sairaslomalla työurani aikana, että mä oon ihan pihalla nyt kun pitää koko ajan hypätä sitä hakemassa. Neuvolan terkkari esim. ei pysty kirjoittamaan kuin siitä päivästä kun käy sitä hakemassa.
Takautuvasti sairauslomaa ei voi kirjoittaa, mutta tulevaisuuteen kirjoittaminen pitäisi onnistua. Ethän todellakaan tarvitse sairauslomaa ennenkuin kuin työt alkavat.

[QUOTE="vieras";24578010]Takautuvasti sairauslomaa ei voi kirjoittaa, mutta tulevaisuuteen kirjoittaminen pitäisi onnistua. Ethän todellakaan tarvitse sairauslomaa ennenkuin kuin työt alkavat.[/QUOTE]

Täytyypä kysäistä asiaa lääkäriltä maanantaina. Kiitos vinkistä =).
Joo ja en todellakaan tarvitse sairaslomaa kesälomalla, olen joka tapauksessa kotona.

-Ja eikös äitiyslomalta makseta kuitenkin täysi palkka ekoilta kuukausilta (vakituinen työsuhde on) vaikka sitä edeltää sairasloma, jolla tippunut jo pienemmälle palkalle?

[QUOTE="vieras";24578119]Voi olla että laittaa tulemaan uudestaan. Eivät kirjoita välttis etukäteen.....[/QUOTE]
En usko, että tällaisessa tapauksessa on mitään ongelmaa. Asia olisi aivan toinen, jos kyseessä olisi sellainen sairaus, joka voisi hyvinkin parantua ajan kuluessa tai jos tilanne vaatii seurantaa. Sairauslomalapun saaminen on hyvä keino saada potilas tulemaan vastaanotolle seurantaa varten.

Mulla on kokemusta sairasloman saamisesta etukäteen, ja hyvin on onnistunut. Toki syy on ollut sellainen, ettei hetkessä parane. Joskus lääkäri itsekin on ehdottanut vastaanottoaikaa perjantaille, vaikka lomaa on tarvittu vasta maanantaista alkaen.

Jos olet vakituisessa työsuhteessa ja tipahtanut "kelan rahoille" ennen äitiyslomaa, niin saat ihan normaalisti palkan ekoilta kuukausilta, jos se työpaikallasi on tapana. Ainakin itse KVTESin alaisessa työssä olen saanut normaalisti palkan 3 ekan äitiyslomakuukauden ajan, vaikka olin pitkään sairaslomalla ennen äitiyslomaa. (Ehdin siis olemaan jonkin aikaa jo "kelan rahoilla" välissä.)

Yhteistyössä