Lomarahat-onko se jokin tietty prosenttiosuus palkasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Eli mies saa kesällä lomarahat ja lomaltapaluurahat silloin kun loma alkaa. Mutta onko kellään käsitystä siitä että millä perustein tuo summa lasketaan?

Ois kiva tietää jotta saadaanko 100 vaiko 1000 euroa jotta voidaan suunnitella noita kesäreissuja paremmin.

Jossain on myös tietty prosentti vuosipalkasta, vai olenko käsittänyt ihan väärin? Jokatapauksessa kannattaa muistaa se, että yleensä sillä lomarahalla pitää elää se lomakuukausi ja seuraavakin, sillä kun palaa töihin niin palkka tulee vasta kuun lopulla. Todellisuudessa siinä lomarahassa ei ole ylimääräistä kun muutama satanen.

Jossain on myös tietty prosentti vuosipalkasta, vai olenko käsittänyt ihan väärin? Jokatapauksessa kannattaa muistaa se, että yleensä sillä lomarahalla pitää elää se lomakuukausi ja seuraavakin, sillä kun palaa töihin niin palkka tulee vasta kuun lopulla. Todellisuudessa siinä lomarahassa ei ole ylimääräistä kun muutama satanen.

Mä en ymmärrä tätä ollenkaan. Mulle ainakin tulee näin: kesäkuussa kesäkuun palkka + lomaraha, heinäkuussa heinäkuun palkka ja elokuussa elokuun palkka. Ja kaikki kuun 15. päivä.

Anteeks nyt vaan mutta mistä sä tiedät miten ihmisten tilipäivät on?
Meillä on tilipäivä joka kuun 15. ja joka ikinen kuukausi tulee se sama palkka ja heinäkuun tiliin lisäksi lomaraha.
Ei siinä mitään muistisääntöjä tarvita.

Minulla valtion leivissä on normaali kuukausipalkka vuoden jokaisena kuukautena, olinpa lomalla tai töissä ja heinäkuussa maksetaan lomaraha, joka on vähän yli puolet normaalista kuukausipalkasta. Ja sitten on muistaakseni kesäkuussa vuosilomalisä, mutten koskaan muista sitä miten se määräytyi, liittyi jotenkin vuoden aikana ansaittujen lisien määrään.

Lyhyissä palkkasuhteissa ei kerry lomapäiviä vaan lomaraha+oma-ajanpalkka maksetaan prosenttina. Esim mulle joskus muinoin kesätöistä. Se oli muistaakseni 11%, mutta kannattaa guuglettaa.

Kuukausipalkkaisilla ei palkanmaksuun tule mitään muutoksia. Tuntipalkkalaisilla voi olla yrityksestä riippuvia käytäntöjä.

RIIPPUU täysin työpaikasta!
Mulla tulee normaali kuukausi palkka joka kuukauden 15 päivä olen lomalla tai en lisäksi kesäkuun palkan yhteydessä maksetaan lomaraha joka on 50% loma-ajan palkasta (mun tapauksessa siis 12 päivän palkka, kun kesälomapäiviä on 24 ) ja helmikuun 15 päivä tulee lomaraha talvilomasta eli noin3 päivän palkka.

Kuukausipalkkaisen työntekijän vuosilomapalkka lasketaan jakamalla lomalle lähtiessä oleva kuukausipalkka luvulla 25 ja näin saatu päiväpalkka kerrotaan vuosilomapäivien luvulla. ja tuosta 50% on lomaraha

Sitten summa riippuu myös siitä, onko valinnut verokorttiin vaihtoehdon A vai B. Nimittäin summa yleensä kohoaa sen verran, että osasta siitä menee 40 prossaa veroa, jos olet valinnut vaihtoehdon A.

Juu, ei tosiaan voi sanoa yksiselitteisesti mitään, kun ei tiedä alaa, eikä työehtosopimusta.
Lomarahaakaan (eli vanhalta nimeltään lomaltapaluurahaa) ei ole lakiin säädetty, vaan sekin on työantajakohtaista. Tosin en yhtään työpaikkaa tiedä missä sitä ei makseta, mutta siis niinkin voi olla.

Esim minä tuntipalkkaisena, saan lomakauden ansioista lasketun kta:n mukaan lomapalkan, ja loman jälkeen siitä summasta puolet lomarahana.
Äitini taas saa myöskin tuntipalkkaisena, mutta eri alalta, lomakauden yhteenlasketuista tuloista 11,5% (se sisältää siis kaikki 30 pvää) lomapalkkana, ja sitten puolet siitä töihinpaluun jälkeen.
Mieheni taas on kuukausipalkalla, ja hänen lomapalkkansa vastaa hänen kuukausipalkkaansa.
Eli äiti ja minä joudutaan tosiaan "säästämään" tuosta lomapalkasta sinne lomanjälkeiseen elämään, koska loman aikana emme ansaitse, joten seuraavaan tiliin on tosiaan pitkä aika. Kun taas miehelläni juoksee palkka koko loman ajan normaalisti.

Kiitos vastauksistanne.

Mies on kuukausipalkalla eli tosiaan tili tulee joka kuukauden 20. päivä normaalisti ja toukokuussa tuohon päälle tulee sitten se lomaraha.

Se summa nyt vaan pohdituttaa sillä mies väittää (soiteltiin tässä välissä siis) että se on sama kun hänen kuukauden palkkansa eli hän saa omien sanojensa mukaan siis nyt kahden kuukauden palkan toukokussa (palkka + lomrahat), eikä puolentoista niinkuin teistä suurin osa.

Hän sanoi että johtuu siitä että hän saa samaan syssyyn lomarahan, lomalta paluurahan ja talvilomarahat eli koko vuoden rahat maksetaan kerralla, nyt toukokuussa. Voiko tosiaan olla näin vai onko tuo taas onkinut jostakin väärää tietoa.

Tuo puolen kuun palkka on ymmärrettävä lomaraha mutta että koko kuun?! Onko jollain näin?

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Kiitos vastauksistanne.

Mies on kuukausipalkalla eli tosiaan tili tulee joka kuukauden 20. päivä normaalisti ja toukokuussa tuohon päälle tulee sitten se lomaraha.

Se summa nyt vaan pohdituttaa sillä mies väittää (soiteltiin tässä välissä siis) että se on sama kun hänen kuukauden palkkansa eli hän saa omien sanojensa mukaan siis nyt kahden kuukauden palkan, eikä puolentoista.

Hän sanoi että johtuu siitä että hän saa samaan syssyyn lomarahan, lomalta paluurahan ja talvilomarahat eli koko vuoden rahat maksetaan kerralla, nyt toukokuussa. Voiko tosiaan olla näin vai onko tuo taas onkinut jostakin väärää tietoa.

Tuo puolen kuun palkka on ymmärrettävä lomaraha mutta että koko kuun?! Onko jollain näin?

Se oikeesti riippuu sun miehen verotuksesta, paljonko lomarahasta jää käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Keikas:
Kiitos vastauksistanne.

Se summa nyt vaan pohdituttaa sillä mies väittää (soiteltiin tässä välissä siis) että se on sama kun hänen kuukauden palkkansa eli hän saa omien sanojensa mukaan siis nyt kahden kuukauden palkan, eikä puolentoista.

Se oikeesti riippuu sun miehen verotuksesta, paljonko lomarahasta jää käteen.

Toki se käteen jäävä riippuu verotuksesta mutta tarkoitin nyt sitä että jos ennen sai 2500 - verot niin nyt hän sanoo saavansa 5000 - verot.

Hän ei siis itsekään ole varma ja koittaa tätä asiaa selvittää sillä hän ei ole ollut työelämässä opintojensa vuoksi vielä niin pitkään että olisimme aiemmin lomarahoista päässeet nauttimaan. Omassa työssäni lomarahat kuuluivat kuukausipalkkaan, eli niitä ei saatu erikseen.

Sulle on nyt vaikee vastata, kun nuo termit on sulla jotenkin väärät. Saa lomarahan, ja lomaltapaluurahat? Ne on sama asia.
Mutta siis kyllä lomapalkka voi vastata koko kuun palkkaa. Talviloman palkkaa siihen mun mielestä ei saa yhdistää, mutta voin olla väärässäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Sulle on nyt vaikee vastata, kun nuo termit on sulla jotenkin väärät. Saa lomarahan, ja lomaltapaluurahat? Ne on sama asia.
Mutta siis kyllä lomapalkka voi vastata koko kuun palkkaa. Talviloman palkkaa siihen mun mielestä ei saa yhdistää, mutta voin olla väärässäkin.

Äitipuoleni sanoi saavansa lomarahaa silloin kun hän jää lomalle ja kun hän palaa takaisin työhön niin silloin lomaltapaluurahan. Ja mies puhui myös noista molemmista rahoista, siksi puhun niistä. Muta joo, voin kyllä olla väärässäkin ja voivat siis myös mies ja äitipuoli olla.

Alkuperäinen kirjoittaja essi:

Äitipuoleni sanoi saavansa lomarahaa silloin kun hän jää lomalle ja kun hän palaa takaisin työhön niin silloin lomaltapaluurahan. Ja mies puhui myös noista molemmista rahoista, siksi puhun niistä. Muta joo, voin kyllä olla väärässäkin ja voivat siis myös mies ja äitipuoli olla.

Enää ei käytetä termi 'lomaltapaluuraha', se oli ennen se...
Se on nykyisin nimeltään lomaraha. Tässä käsityksessä itse olen, ja noilla nimikkeillä mulle ja miehelleni ne maksetaan.

Jos yritysksessä on päätetty noin tehdä niin on lain mukaan mahdollista. Osahan menee lisä% mutta se on tiedossa. Ainoa miinus tuossa on se, että lähtee ko paikasta esim elokuussa, niin joutuu maksamaan osan noista rahoista hyvässä lykyssä takaisin (lomaltapaluurahasta siis).

Kiitos vastauksistanne.

Se summa nyt vaan pohdituttaa sillä mies väittää (soiteltiin tässä välissä siis) että se on sama kun hänen kuukauden palkkansa eli hän saa omien sanojensa mukaan siis nyt kahden kuukauden palkan toukokussa (palkka + lomrahat), eikä puolentoista niinkuin teistä suurin osa.

Lomaraha on 50% siitä päivistä mitä hän on ansainnut. Paljonko hänellä on lomapäiviä? 60?

Mun ei tosiaan ole tarkotus viisastella, vaan sanon vaan sen takia, ettei tule esim kirjanpitäjän kanssa epäselvyyksiä, jos kysyy lomarahasta (tarkottaen vuosilomapalkkaa ) ja sitten kirjanpitäjä vastaa nimenomaan lomarahasta (tarkottaen lomaltapaluurahaa ).
Ja voi olla että sitten jossain sitä lomaltapaluurahaa käytetään vielä virallisestikin. Itse olen siinä uskossa, että se ei ole enää virallinen nimitys tuolle missään, mutta ihmiset vaan sitä puhekielessä käyttää. Tiedä häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Kiitos vastauksistanne.

Lomaraha on 50% siitä päivistä mitä hän on ansainnut. Paljonko hänellä on lomapäiviä? 60?

En tiedä, mutta lomalla hän on kesällä 5 viikkoa josta 1 viikko on pekkasia. Eli oiskos sitten 30?

Mutta koska tämä ei ollutkaan niin yksiselitteistä kun luulin niin pitänee nyt varmaan sitten jäädä odottelemaan sitä toukokuuta...sittepähän sen näkee.