Lomat ja lapselliset vs. lapsettomat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja geg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

geg

Vieras
Kuumana käy nyt keskustelu lomien jaosta. Jotkut lapsettomat kokevat että lapselliset jyräävät lomat miten haluavat ja lapsettomille jää rippeet ja lapsettoman aina pitää joustaa koska lapsellinen vetoaa lapsiin. Miten teillä menee lomien jako? Onko lapsiperheet etusijalla vai ovatko kaikki tasapuolisia? Meillä ei ole koskaan tullut kiistaa mistään lomista, en tiedä miten pomo ratkaisisi tilanteen jos sellainen tilanne eteen tulisi.

Meillä jotkut haluavat aina tietyt viikot, mutta kun muut ei niitä viikkoja halua niin mitään ongelmaa siitä ei ole tullut. Ei lomat saa mennä kielen ruskeusasteen mukaan!

Meillä kesälomat kiertävät. Tasapuolista.
Seuraavassa tiimikokouksessa aion ehdottaa, että joulun/pääsiäisen aikaan myös lomat kiertämään tai sitten silloin ei kukaan pidä lomia. Itse olen jälkimmäisen kannalla, koska se jolla on 38 pv lomaa, pystyy "jemmaamaan" lomapäiviään juhlapyhien varjolla.

Ja tarkoitin kaikkia lomia, en vain kesälomia tällä aloituksellani. Onhan syyslomat ja talvilomat jne. Meillä on niin vähän porukkaa joilla on kouluikäisiä lapsia että suurin osa haluaa olla koulujen lomaviikot töissä! Yksi lapseton haluaa aina ne vapaaksi koska hänen miehensä on opettaja eivätkä he muuten pääsisi koskaan reissuun.

Meillä on käytössä lomalistat, jonne jokainen voi toivoa lomansa. Jos tulee päällekkäisyyksiä, esimies sitten katsoo, että kenellä olisi vuoro saada mihinkin lomansa.
Mielestäni kiertävät listat eivät ole automaattisesti hyvä asia, sillä esim omalla kohdallani en moneen vuoteen tahtonut pitää lomaa heinäkuussa, kun mies on aina silloin lomalla ja haluttiin, että pienten koululaisten ei tarvitsisi olla niiin paljoa yksin kotona, joten toivoin lomani joko kesäkuulle tai elokuulle.

töissä vielä ollessani niin sain kyllä yleensä juuri ne viikot lomaksi jotka halusin. eiku kerran tais viikolla siirtyä toive mutta oli kuitenkin halutuimman kuun sisällä (heinäkuu) ja ei vaivannut. olin silloin lapseton siis. niinku näkyy niin kiertävät kesälomat on ratkaisu tähän kiistaan.

[QUOTE="kolmen äiti";26312546]Meillä on käytössä lomalistat, jonne jokainen voi toivoa lomansa. Jos tulee päällekkäisyyksiä, esimies sitten katsoo, että kenellä olisi vuoro saada mihinkin lomansa.
Mielestäni kiertävät listat eivät ole automaattisesti hyvä asia, sillä esim omalla kohdallani en moneen vuoteen tahtonut pitää lomaa heinäkuussa, kun mies on aina silloin lomalla ja haluttiin, että pienten koululaisten ei tarvitsisi olla niiin paljoa yksin kotona, joten toivoin lomani joko kesäkuulle tai elokuulle.[/QUOTE]

vuoroja voi toki vaihtaa keskenään. Eiköhän sille heinäkuulle riitä ottajia:) Näin ainakin omassa työpaikassa. Itsellä olis ollut taannoin syyskuun vuoro, jonka työkaveri halusi. Vaihdettiin keskenään ja seuraavana vuonna oltiin takaisin siinä omassa lomajonossa.

Meidän työpaikka on jaettu pienempiin tiimeihin, ja tiimistä aina jonkun on oltava töissä. Me siis tiimissä katsomme kuka haluaa loman milloinkin. Toistaiseksi sovussa on lomien jaot mennyt. Tiimissä on myös lapsettomia, jotka eivät koskaan halua koulujen lomaviikoille lomaansa, yksi haluaa kesälomansakin aina elo-syyskuussa.

Itse olen aina saanut loman silloin kuin olen halunnutkin, meillä on tosi vähän edes kouluikäisten lasten vanhempia töissä! Useimmilla on lapset jo niin isoja ettei ole tarvetta saada tiettyyn aikaan lomaa lasten takia.

Meillä on aina pystytty sopimaan lomista keskenämme tasapuolisesti ja aikuismaisesti.
Työparit tuuraa toisiaan ja usemmiten ollaan ainakin mun kollegan kanssa puolitettu heinäkuu kun molemmat tykkää olla silloin lomalla.
Ollaan jaettu lomamme 3 + 1 viikkoa eli pidetään parissa erässä. Tänä kesänä 3 + 2 koska saadaan molemmat pitää ylityöt vapaana.

Olen pienessä työpaikassa ja olemme voineet melko vapaasti itse sopia keskenämme lomat, toki huomioiden, etteivät kaikki voi olla samaan aikaan lomalla ;). Lomat ovat olleet sitten juhannuksen alusviikosta elokuun puolivälin yli. Esim. itse olen ollut usein myöhemmässä vuorossa, jotta voin olla lasten koulunaloitusviikon kotona. Lapsettomat ovat usein halunneet aloittaa juhannuksen alla ja saavat hyvityksenä pari ylimääräistä lomapäivää ;). Kun itse olin lapseton ja silloin kun lapset olivat päiväkodissa, en halunnut olla lomalla esim. viikolla 8 kun täällä on hiihtolomat. Meidän työpaikassa lapsettomatkaan eivät hingu lomiaan juuri tuohon aikaan, joten tämä on järjestynyt hyvin, koululaisten vanhemmat ovat voineet lomailla kun lapset ovat lomalla.

minä saan onneksi päättää itse, kuinka pitkään ja milloin lomailen. minun töitäni ei tässä talossa muut osaa, joten aivan sama koska laitan lapun luukulle 4 viikoksi :D mies on yrittäjä, joten hän voi pitää lomaa samaan aikaan.

Mä olen eri mieltä kiertävistä vuoroista.
Tai siis onhan se tavallaan tasapuolista mutta mihin kohtaan uudet työntekijät sijoitetaan ja jos vaihtaa työpaikkaa usein, voi joutua pitämään jatkuvasti esim toukokuussa :D

Eniten valituksia lomista kuulee muuten opettajilta. "Kun aina pitää lomailla kalliilla silloin kuin muutkin!" tai "Olisipa kiva pitää marjanpoimintaloma syyskuussa mutta kun ei niin ei..."

[QUOTE="vieras";26312964]Eniten valituksia lomista kuulee muuten opettajilta. "Kun aina pitää lomailla kalliilla silloin kuin muutkin!" tai "Olisipa kiva pitää marjanpoimintaloma syyskuussa mutta kun ei niin ei..."[/QUOTE]

Eniten valituksia ihan mistä vaan kuulee aina opettajilta.

Yhteistyössä